3 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

3 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 3 İKİNCİKANİI 1938 mii Ahlâki Disiplin Türk Milletinin Sahip Olduğu En Büyük Kıymet, Dürüst Ahlâk Cevheri ve Ruh Asilliğidir (AHMET EMİN YALMAN ) B” Maden Arama idaremiz var. Toprak altındaki zenginlik kaynaklarımızı arıyor. Bir Etibankımız var, Arama idare- sinin bulduğu madenleri işletmekle ve kıymete çevirmekle uğra- şryor, Fakat Türk vatanında altından da, p'âtinden de kıymetli bir maden vardır. Bütün çalışmalarımızda büyük verim almak istersek bu mâdene ait kıymetleri ve icapları her şeyden evvel gözönünde tutmalıyız. Vatanm bekâsnda, inkişafrmda en büytk Tolü olan maden, Türk m'l. letinin hamüurundaki yüksek ahlâki vasıflardır. Harlcin bütün tazyikle. rine. dahildeki keyif ve istibdat idarelerin'n bütün fenalıklarna rağmen 'Türk milleti âsırlardanberi bu cevheri korumuş ve bu sayede beka bula- bilmiştir, i nsanlar arasmda umumiyetle gördüğümüz manzara şudur; Bir ce- mİYet içinde yaşıyân fertlerin çoğu, zevkini, menfaatini nerede bulursa orada ele geçirmiye meyleder. İçtimai ve ahlâki şunru olan bir azlık bu fertlerin kârşısma çıkar. Kısmen cehennem korkusu ve cennet vadile, kısmen kanun! ve içtimai müeyyidelerle bu tabif meyillerin önüne Eeçmiye ve cemiyetin nizamını, bekasını, temizliğini korum'ya çalışır. Türk milleti büyük bir tarihi varlık sahibid'r. Tarihin en büyük kasır. gtlarile karşılaşmış ve hepsine karşı durmuştur. Dünün en uzak günle. rinden kendisine eşsiz bir ahlâk temizliği ve ruh as'İliği miras kalmıştır. Astrlarca müddet içtimaf nizamı korumak iddiasile bu memleketin ba- Şımda büküm sürenler insan kıyafetinde canavarlardı. Saraylarına kendi. Jerine benzer bayağı ruhluları topladılar, Dışarılarda da mahalli derebey- ler ayni şeyin daha küçük ölçüsünü kurdular. Bunların etrafıma da derece dcrece mensuplar üşüştü. Sarık taşıyanlar arasında yalnız küçük bir 47. İ:k. idenl saydıkları dürüst ve tem'z esaslara sadık kaldılar. Diğerleri keyfi hüküm sürenlerin etrafında dini bir muhafaza siperi diye kullandı. lar. Kendi zevk,mevki ve menfaatleri namma bu ige âlet oldular, B Ütün bu teşk'lâtlı kuvvet, asırlarca müddet, Türk milletindeki ah. lâki cevheri yok etmek için uğraştı. Para eden vasıflar, hep riya. kârlık, körkörtne kulluk, curnalerlık, umumi menfaat soygunculuğu, hu. dutsuz maddi zevk gibişeylerdi. Dürüst ahlâk. temizlik, yurt sevgisi Yerden yere kaçmıya ve saklanmıya mecbur kalıyordu. Bu bozuk içtimai muhite, Türk milletinin asırlarca gösterdiği muka. vemet, akla hayret verecek bir şeydir. Yaldızlı menfaat çanakları, sarayrı” İstediği ahlâk düşkünlüğünde olanların hepsine açık olduğu tslde biribi. rile yarış ederek bunu yalamıya koşanların çoğu, dünyanın muhtelif yer. lerinden akıp gelen serseriler, para ile satın klınan kadınlar veya mahküm azlıklara mensup kimselerdi. Türk milleti, asırlarca müddet, sıkı bir ahlâk! kale içinde saklanarak kendini bugünün nimetleri ve 'mkânları için muhafaza etmiye imkân bul. du. Dünyanın her yerinden gelen seyyahların yazılarında asırlardanbori tekrar edilen bir hakikat vardır: Türk, dünyanm en temiz ahlâklı, en dürüst ve mert insanıdır. Hususi münasebetler'nde, mesleğinde, sanatin. de daima namusludur. Memleketin bekasma taallük eden bir tehlike kar- Şısında dalma hassasiyetle harekete geçer, yurt müstakil kalsın ve yaşa. Bin diye temiz ve asil bir fodakârlıkla her şeyi feda eder. “Türk dünyanın en yüksök askeridir. Askerlik; zekâ gibi, teşebbüs gibi, takımla hareket gibi en yüksek kabiliyetler'n imtihan meydanı olduğu İ icin iyi asker olabilen bir insanın elinden her iyi şey'gelebilir, sırlarca müddet en İnsafsız mirasyeğilerin yıkmıya İmkân bulama. dıkları yüksek tarihi miras, Gihan Harbi zamanında ve Mütareke. Bin ük günlerinde en korkunç tehlikeyi geçirdi. Hırsızlık. şakavet, hususi Menfaate tapmak gibi haller, anafor, açık gözlük gibi yaldızlı adlar alm. CA, yakiler müsamaha görünce ve itibar sahibi olunca testiyi kıran da kır. Miyan da cemiyet içinde müsavi bir hale gelince ve bütün bu fena isti. datları ihtiyaç, açlık ve harpte mağlübiyet te binince Türk milletinin Varlığı ve bekası hakkında ciddi endişeler uyandıracak günler geçirdik. , (Arkası 8 incide) LA Ma nk Yağmurda, Çamurda Maç Fenerbahçe Dün 3 - 2 Galatasarayı Yendi 7Bir. bin g BAŞMUHARRİIRİ: AH İngilterenin | Siyaseti Değişiyor Bütün iktidar Başvekile Geçecek > om Yakında Londraya gitmesi beklenen K. Ciano Londra, 2 (TAN) — En iyi mali, mat alan mahaf'le göre 1938 de'in. &iliz siyaseti bir hayi' mühim tahav. vüllere şahit olacaktır. Yeni intiha. bat yapıldığı takdirde, Başvekil, ka. binedekr şahsi rolünün kuvvetlendi.. rilmesini temin edecektir. Hariciye Nezareti daim! mlsteşarlığına B. Ca. dogan'ın tayini, Başvekilin otor'tesi. ni gösteren ilk hâdise sayılıyor. An. laşılan, Hariciye Nezareti teşebbüs MET EMİN YALMAN Bu iki büyük ciltlik Çocuk Ansiklopedisi zım bir kütüphanedir. Çocuğunuzu bundanımah- rum bırakmayınız. Tam eserin fiyatı 7 liradır, eser her evde bulunması lâ- Istanbulda 1937 — 1938 kış mev. simi, saati sâatine uymıyan bir dö. neklik gösteriyor, Devamlı bir poy rağ — lodos mücadelesi karşısında. yız. On beğ gün önce müthiş bir lo. dos fırtıması, ortalığı karmakarışık etti, kazalara, facialara, korku ve heyecana sebep oldu. Bundan sonra b'r batı karayel fırtması, “Hisar, faciasina yol açtı. Beş altı gündür, mutedil bir kış havası içinde yaşı. yor gibi idik Fakat evvelki aksam sert bir pöyrez bi düslindürür gibi oldu. fakat gece yarısmdan sonra ha va birdenbire azgın bir lodos fırtma sınm eline diştü. Marmarada dalgalar çok azgındı. Sabaha kadar bövle devam etti ve (Arkası $ ümeüde) kaynağı olmaktan çıkacak, daha faz la bir icra vasıtası halini alacaktır. Ing'iterenin Almanyaya ait müstem. Tekeler bahsinde Almanyayı memnun edecek bir hal çaresi göstermesi bek leniyor. İtalyaya karşı Habeş ilha. kını kabul eden ve aradaki gerginli- Zin izales'ni ist'hdaf eden bir siyaset takip edileceği anlaşılıyor. Ingiltere buna mukabil İtalyanm İngiltere.a. leyhinde propaganda vapmaktan vaz gecmesini bekl'yecektir. İngiltere le Fransa arasındaki anlaşma İngiliz siyasetinin temeli olarak kalacak, İngiltere, iki “memleket satvetinin mutlak bir zaruret olduğunan inan. dığından Fransanm teslihatmı artır. ması İçin Paris nezdinde ırarda bu. Tunacaktır. Diğer taraftan verilen malümata göre, İtalya Haricive Nazım Kont Ciano. kısa bir müddet sonra Lan- drava bir sevahat yapacaktır. Fakat 'bu haber henüz tevit edilmv's değildir. Bir zekâ ki hep, bugünkü ahlâk ve kanun ölçülerile dürüst iş görmemiş, çabuk | kazanmak yolunda çok kes- | | kin davranmıştır. İ Akamete Rl Çevirdi ve *Te vapur batmaktan uçlukle kurtuldu Bir Vapur da Çanakkale Boğazından Çıkarken, Fırtına Yüzünden Karaya Oturdu Dün Akşam Hava Birdenbire Lodostan Karaye'e krar Kar Yağmıya Baş'adı BAR Lodosun kabarttığı korkunç dalgalar İspanyada Harp Şiddetli Hükümet Kuvvetleri Asilerin Muhasarasını Uğrattı Madrit müdafaa ordusundan bir köşe Lonâra, 2 (TAN) — Ispanyadan gelen en son haberlere göre Teruel'. | | de kış bütün şiddetile hüküm sürmek tedir. Buna rağmen harekât devam ediyor ve climhuriyetçiler, Francist. erin hücumlarına o muvaffakıyetle mukavemet ed'yorlar. Cümhur'yete? ler, mukabil taarruzlar esnasında iki || gün kaybettikleri bazı mevzileri is, tirdat etmişlerdir. Şehir dahilinde ise, cümhur'yetçi topçular, xsi «Tan. Gistlerin sığınmış oldukları binaları bombardımana devam etmektedirler. Franco'cular da fırtına ve kardan fazla sıkıntı çektiklerini, buna rağ. mep Sierra Pâlermoda'ki cenahları. || Bin bazı mevzileri ele geçirdikleri nı bildiriyorlar. En şiddetli çarpışmalar Teruel'in cenübu garbi mmtakasında vuku bul. maktadır. Hiülkümetçiler, âsilerin çe. || Virme:Hareketini akamete uğratmak için Muela'ya karşı şiddet'i * “amlar yapmışlar ve nihayet öğleden sonra burasmı zaptetmişlerd'r. Bu mevklin civarındaki ağaçlıkta iki tarafın bin. letce muharib' dizlerine kadar kara batarak dövüşmüşler, ve aç bir halde el bombaları ile çarpışmışlar ve bu çarpışma ancak gece yarısı nihayet bulmuştur. Roma gazeteleri, Francist'er'n Te. ruel'i aldıklarını büyük manşetlerle yazmakta ve İtalyan - lejyonlarının harekâta iştirak etmiş olduklarım kaydederek Italyan askerlerinin müş küllerle dolu harekâta iştiraklerm » den dolayı iftihar duyduklarını an. latmaktadırlar. Associateur Press muhabiri Mister Noil, kan nakli ameliyesine rağmen. harbi takip ederken aldığı yara yü. zünden ölmüştür. Asiler, erkân: harb'yesi ile birlik. te esir aldıkları General Pallos'un harp başlangıcında mülâzzm olduğu nu haber veriyorlar. Kral Faruk Mısır Meclisini Feshetli Kahire, 2 (TAN) — Yeni Basve, kil Mehmet Mahmut Paşa, bugün kralın bir kararnamesi ile parlâmen. toyu feshetmiştir. Bundan sonra 2. Ulacak adım umumi seçim yapmak. tar. Bütün fırkalar yeni seçimde Vefâ partisne karşı galip gelmek için ha, urlanmaktadır. Fakat Vefd partisi. nin yeni seçim! kazanması . ihtimali de çok kuvvetlidir. Din ilimleri Üni. versitesi olan Ezherin talebesi hügün kral lehinde tezahürat yapmıştır. Kahire, 2 (A.A ) — Gazetecileri ka bül eden yeni Başvekil Mehmet Mahmut Paşa, yeni hükümete karşı Mısırlılar ve yabancılar tarafndan gösterilen hararetli karşılamadan do layi teşeküirlerini bildirmiş ve parlâ mentonun bir ay müddetle tatili hak | kında demiştir ki: İ “Bu keyfiyet, evvelce tavsif edildi ği gibi, bir fesih değildir. Bu, bir ta. liktir ve kamunuesasiye tevafuk et. mektedr.,, ee Çocuklara Karagöz Oynattık Şehir Tiyatrosu sanatkâr sevimli Hazım, dün Cağâloğlu Halkevinde TAN m sevgili çocuk okuyucularına Karagöz oynattı ». Küçük okuyucula- rımiz dün Halkevinin geniş salonunu tıklım tıklım doldurdular. masum ve civelek kahkahalarile ortalığı çınlat- tılar, hulâsa çok eğlenceli bir gün ge girdiler. TAN, küçük okuyucuları arasmda Gin şiir okuma müsabakası da yaptı, kazananlara hediyeler verdi, Ayrıca bütün küçük misafirlerine şeker da gıtarak ağızlarırı tatlandırdı. TAN'ın dünkü müsameresini can. landıran resimleri yedinci sayfamız- da bulacaksınız.