3 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

3 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

No. 2 Canlanan ölü filminde ben... Muallim Nihat, Karacaahmet mezarlığında bir lâhidin eşiğinde üstü açık evinde.. rahat... Hulâsa yaşıyor erde eski bir çuval eskisi. Köşe sinde kırık bir desti eskisi Issrılmış bir taze soğan buruşuğu. Çimdiklenmiş imansız kaşar dili mi, Taş dede çarpmasın diye yuka rıdan aşağıya bakamıyorum. Za ten yukarıdan aşağıya bakılınca pek okadar bir şey görünmez. Aşa Zıdan yukarıya bakıyorum. Böyle si hem korkuyu giderir, hem dahâ iyi görülür. Bir sağ ayak ve bir tek eski ye meni eskisi. Kimbilir hangi iskat Çı, cenaze peşindei koşa koşa yıp rajgp bıkmış ta atıvermiş. Bu sağ ayağın yalnız topuğu ile başparma ğı dışarıda. İBiraz arkada bir sol ayak ve bir iskarpin yarısı, Bu ayağın bütün parmaklarıle bütün tabanı dışarı da. Iki aşık kemiği Üstünde iki ayrı renkte tabansız çorap koncu bur malanmış. Birinci peygamber ve insanlarm ahu babası Ademin bile incir yap rağını bırakıp geymiye tenezzül etmiyeceği tam dekolte bir dış pan talon. Içi olmadığı için tarif etmi- yorum, z Kuşak mr desem? sehpa İpi mi desem? Katır yularmdan koparma m: desem? Belinde işte öyle bir gey. Asılacaklara geydirilen gömle ğe pek benziyor, amma değil O gömlek dükkândan yeni almır, te mizdir. Giyeni içinden çıkardıktan sonra asana verirler, o da çoluk çocuğuna bayramlık iç gömleği yapar. Sivetere de benzemiyor değil, benziyor gibi fakat o da değil Şık baylarla bayanların Karacaahmet te ne işleri varki eskimişlerini me zarlığa atsmlar da yuvarlak ha mür sesli taş deda bulup kuşansın. Frak gömleği hiç değil. Bir şey işte... Bunun ne olduğu mu sonra kendi ağzından öğren- dim. yeme bir tarafı bir par. mak, bir tarafı üç parmak, bir tarafı da taş yastığa sürüne sürtüne hiç parmak. Bıyığınm üç tarafı posla pala s- rasında, Biri yana doğru, ön aşa- ya doğru, biri çalılaşmış, bir yum- ruğa dayanmaktan. Yüzü yanlamasma değil de şa- vullamasına buruşuk, pörsük boy- pu gibi. Gözleri, muhakkak ki sonradan görmüşlerin gözleri değil. Onlar pek aç ve açık olur. Bunlar, iç- ten toka bnziyor. Göz bebekleri. gözleri nasıl mor ve çukurlaşmış bir hâle içinde İse, göz bebekleri de suyu fazla Kaçmış rakı renginde, donuk bir hale ortamda. Fakat bu göz be- 'bekiri, öyle elifine mil çekilecek bebeği tenekeli göz bebeklerinden değil, Belli ki derinden beyinden, belki muztarip ve belki hani bir çok insanların bilmllaiği yerden bakıyorlar. Kiranta kafasının üstünde ne burmalı kavuk var, ne çıngıraklı külüh, ne ipekli fes, ne de viziyeri arkada kasket. Kıranta kafasınm hem üstünde hem içinde kendi yarattığı öyle bir kürciarz var ki işbu kelleye pek yakışmış. Ölü imiş de mi dirilmiş? Diril miş, dirilmiş de mi ölmüş” Taş olmadan mi et olmuş? Kemik külçesi olmadan mı insan kurusu olmuş? Henüz anlıyamadığım bu insan, bir karanlıktı, Evet, kirli beyaz gömleğinden başka her ta- rafı karanlık. Hendesesile, yuvar- lak sesi ile, anasonlu nefesile, sır tndaki delik deşik kafesile; yüzü, dimağı nesile bir karanlıktı. öke merdivensiz çıkmağa G hazırlanmış Oo apotruların yağlı boya resimleri vardır. Tatil günlerinde kapalı mağazaların ke penklerine dizilip satılır. Kafunla- rının arkasında sar! yaldızdan bir çember pırıldar. Gözleri meçhule dikilmiştir. Sağ kolları havaya havaya kalkmış, sol kolları yerde kalanlarm başları üstüne inmiş. bir acayip neste ve manzaradır 0. Güneş dede bu tablonun canlı $ına döndü. Başının arkasında gu- rubun son ışık inkisarından kirli sarı bir hale. Dirseğinedek çıplak kolu bavaya kalktı, sol kolu yere in- di: — Yolcu! dedi. Her kün başı ma çullanan şü avanak kubbe şa- hit olsun ki devrik (o şişemde bir damla dem yok! Sana hızır ol! desem, hızır olur musun? Hızır olur da bana dem bulur musun? Dinle taştan kim hikfiyet eyliyor, Boş kadehlerden şikâyet eyliyor, Bir yudum mey sun da can bulsun, kidil Maceralardan rivayet eyliyor, Yolen! kılığın insana, bakışm a- dama benziyor. Ehlen ve sehlen! Mahallina kuvayyis, tafaddalu şuvayya (9). ” bir mümarese işi ise de, kısmen de | dür. Fazla melekeye ihtiyaç göste kasında başları agelli, belleri ke- — Yanımda rakı yok, Fakat para vereyim, Boğukluğunda hiç pürüzü, yır tığı olmıyan bir kahkahadan son- ra: — Bakışm adam dedim &mma, sözün adam değil. Beni iskatçı mı sandın, dilenci mi? Ben ki seni . kendime hızır ettim; sen beni hâ- yata karşı neler ediyorsun yolcu! en zenginim. Bütün bu me- garlık benimdi. Bana çok geldi. Dünya malında gözlim ol- madığı için bütün servilerimi hır #z oduncuların baltalarile ölülere biraktım Bana dallarından geçen rüzgârlarla ( dallarmda tüneyen kargalar yeter, Bir de sen çiktm karşıma. Varlığım içindeki yok- Tuğumu bir zâptiye tokatı gibi al- nrma çalıyorsun! O alnm arkasın da ne var bilir misin? O alnin ar- T İNSAN ELİ (Başı 5 incide) ben izah edilmiştir Fiziyolojik, ana tomik sebeplerden ileri gelir, Keza, başka başka iş ve meslek sahibi o. lan insanların da elleri başka baş. ka şekiller arzeder. Şimdi, pratik hayat için el kav. vetinden daha değerli ve ehemmiyet li olan beceriklilik bahsine gelelim: Beceriklilikten anladığımız mâna, kuvvetin yapılaerk işe uyması, ve tutup kavrama emniyeti ve niha- yet te güyeye vurmiyan lüzumsuz hareketleri yapmamasıdır. Becerik li bir el hareke.'ni doğuran duyma ve yapma hâdiselerini tahlil etmek kolay değildir. Beceriklilğin birinci gartı, her hareketin gözle kontrol edilebilmesidir. Fakat, her tecrübe ki cerrah bilir ki, gözün, kontrolü ol * madan da meselâ karın boşluğun. daki uzuvları ameliyat esnasında el yordami ile muayene ederken - el becerikliğini isbat eder. Parmak uçlarındaki duygu sinirlerinin bo. zuk olmaması da beceriklice bir ha reketin yapılabilmesi için şarttır. Fakat, sun'i gi takılmış kimselerin de bazan, beceriklice hareketler yaptığı vâkldr. Beceriklilik kısmen bir Allah vergisidr. Fakat, becerik sizlik, kurku ve heyecandan da ileri gelir, Tik ameliyat yapan acemi bir operatör, hele yanında tenkitçi göz ler de varsa, titrer. Bu, kuvvet yok )uğundan ileri gelmez. Titremiye mâni olmak için, iradesini kullana. rak, daha fazla kuvvet sarfı ile a. dalelerini takalltis ettirirse, bu ye ni ruhi hamle, titremiyi bir kat da ha artırır. Müvazenesiz hareketle. re mâni olmak için, boş yere sarfe dilen fazla adali kuvvetin ise, ame Hyat gibi ince bir iş çin lâzım olan becerikliliği kaybettireceğine şüpbe yoktur. orku ve emniyetsizliği orta- dan kaldırmak için en bü. yük profesör, zaman ve itiyattır. Korku ve heycan ortadan kalktık tan sonradır ki, hakiki işgörme ke biliyeti meydana çıkar, Elin muhtelif hareketlere alışa. bilmesi için evvelâ meleke ile di. mağ ve &sapta reflex yollarmm meydana gelmesi şarttır. Bu da an cak gençlik çağlarında mik'in. ren mesleklerde, genç yasta başlı. yanlar muvaffak olabilirer, Fakat, bütün tecrübe ve, terbiyeye rağmen ince el işleri görürken, el titreme. | günden kurtulamıyanlarm Sayısı az değildir, Yaşı ilerliyenlerin hemen hepsinde. bu el titremesini, ihtiyar lığın acı neticelerinden biri olarak her gün görebilirsiniz. l Ruh heyecanların ellerde bazı hareketlere sebep olduğunu du her günkü hayatımızda görebiliriz. Din leyicilerine, anlatıklarını daha iyi | telkin edebilmek için, hatiplerin ba | & el işaretleri yaptıkarmı görürüz. Korku ve yalan da ellerin titreme sine sebep olur. Bazan, bir dostunu zün ©l sıkışı da, onun mizacı İf, şaya kâfidir. Tehlike karşımda da, eller bazı hareketler yapar, “5 görmede, en büyük *olü, I hakiki tutma uzvu olar par maklar yapar. Emirlerimizi yerine getiren uzuvlar parmaklardır. Lâ- kin parmaklar arasında da, iş gör me bakımından mühim bir fark var dır, Bilhassa başparmak e diğer dört parmak arasında ehemmiy» Ii ayrılık noktaları vardır. Diğer bütün parmaklara karşı hareket et merli, elleri asal: bin bir iklimin AN Öksürenlere ve göğüs nezlelerine KATRAN HAKKI EKREM Müzeler Artırma ve Eksiltme Komisyonu Riyasetinden: | Yapılacak işin mahiyet ve evsafı Köpüklü yangın söndürme âlet lerinin asidiye tahvili. Topkapı Sarayı Müzesinde mevcut eksiltmeye konmuştur. Olbabdaki şar dürme âletlerini mahallen görmek ceklerin de eksiltme giinlünde muvak milen Komisyon başkanlığına mürae Muvakkat Tahmin O teminat | Miktarı bedeli miktarı İhalenin nerede ve hangi gün ve Adet LK. LE. sastte yapılacağı —— i 135 270.00 2025 o 13—i1—198B tarihinde Pazartesi! günü saat lide Müzeler Genel| Direktörtüğünde, Hızır markalı Yangm söndürme mak Mmalarınm Asitliğe tahvili hususu açık | tnameyi görmek isteyenlerin Müzeler Genel Direktörlüğüne, Yangın sön| arzusunda olanların Topkapı Sarayı Müze Müdürlüğüne, eksiltmeye gire! kat teminat makbuzlariyle Ticaret odasından almış olduklar; vesaiki hs sat eylemeleri, (8650) BULMACA DUNKU BULMACAMIZIN HALLİ: 1284567189 İaİLiTİA | BUĞUNKU BULMACA 12815615910 1 — Şarkta bir kasabamız 2 — Diri olmıyan — Geçmek (arapça) 3 — Vurdukça tozu çıkmak 4 — Aki — Kışın yağar $ — Bizi doğurtem' ” o — Işaret edatı — İçilir — Kuvvetli irade 4 7 — Kar yavrusu — Nota 8 — İâve —Pis (çocuk lehçesi) 9 — Haykemak 10 — Ince olmıyan — Peygsmber adı © YUKARDAN AŞAGI;: 1 — Biribirine söz vermek 3 — Renk — İşaret 3 — Memuriyetlerin itibari dereceleri —Babanm yarım 4 — Çene kılı $ — Salatası olur bir nevi et 6 — Somurtgan — Hücum 1.— Işık versin diye yakılır — Bakış (arapça) 8 — Komşu bir memleket — Sual edatı $ — Erkek adı — Emir sigen 10.2 Sıkışık — Isanbalda bip semt 4 mek mecburiyeti, başparmağı, * gerlerinden üstün bir serbestiik ve kuvvet vermiştir, Beş purmağa giden 36 adale ve veterin dörtte biri baş parmağa aittir. Raşparma ğı kaybetmek, elin iyi İş göreme- mesini intaç eden mühim bir za- rardır, Muhtelif milletlerin, kaza. lara karşi sigorta kanunlarında, bu vaziyet nazarı dikkate alımmıstır. Kanunen, bir kimsenin başparma. gını kaybetmesi. iş görme kabiliye tinin yüzde 33 ünü kaybetmiş olma 81 diye, kabul edilirken, şahadet par mağını kaybetmesi yüzde 15, diğer parmaklar için ise yüzde on kabul edilmiştir. Cerrahlar için en mühim ameli. filozofları var. Hintten Yemenden, Tibetten Tahrandan, Atinadan Fa tihten geldiler. Beynimin binasi- na misafir oldular. Orada kendi kütüpbanemi tetkik ediyorlar. Merhametten bir yumruk, sadaka- dan bir tokatla onları rahatsız et- me yolcu! Ben senden frtra, ze- kât, iskat ve iltifat dilenmedim yolcu! Ben seni boşalan sırça şişemin içine hizir ettim. Hızır demişler ona. Dile ondan ne dilersen. Ben de senden mey dilenmedim, hız ığından mey diledim. Dilendirmek hakkı ne kadar seninse, dilemek hakkı da benimdir. Paylaşmıya- km, haklaşalım, helâllaşalım. (Arkası var) (*) (Bu yer iyidir, biraz bayurunuz) manasma gelir, Berberi dilincedir, yat, bir insanım iki kolunu birden kaybetmesi hâdisesidir. Çünkü, iki kolunu birden kaybeden insan, şah #i en küçük bir işini dahi bizzat kendisi göremez, Kesik kollara suni el takılması suretile birçok tecriibe ler yapılmıştır. İyi yapılmiş bir suni el birçok işler görebilir, Suni par maklar, manivelâ vasıtasile işler, Ağır işler müstesna, süni eller, su dolu bir kovayı kaldırabilir. Yazı yazar, kibritle sigarasmı yakar, bir pensle küçük şeyler kaldırabilir. yal nız başına mükemmelen giyinip s0 yunabilir. Şayanı dikat olan nok. ta şudur ki, suni el ile yazı yazan insanın yazısı, ameliyattan evvel yazdığı yazıların karakter itibari. le aynidir, Hülâsa el mühim bir uzuvdur. Ruh, karakter, zekâ ve mizacm bir ifndenidir. GINSİ Mikdarı Lira — Lira kuruş Günü (Defatir ve kalem 2311 (178325 O 6—I—938P, Cevrakı mat- Bi bo sant 15 de | Veznedar Aranıyor | T. GC. Ziraat Bankası İstanbul Şubesinden : Bazı şube ve ajanslarımızda çalıştı rılmak Üzere veznedar. alınaca) “Taliplerin bilfiil veznedarlıkta çalış arak iyice yetişmiş ve her veçhile il mada lâyik 40 yaşından yukarı olma maları ve bankamıza intisap İçin nılan evsaf; haiz bulunmaları lizmd ır. İsteklilerin fazla izahat almak zere şubemiz muhasebesine müracaa tları (8680) Muhammen bedeli (Uk temmet İstanbul Vakıflar Başmüdürlüğü ile taşra Vakıflar idarelerine Hizumm olan otuz yedi kalem defatir ve evrakı matbus açık eksiltmeye konulmi tur, İhalesi yukarıda yazılı gün ve sa atte vakıflar Başmüdürlüğü binası da toplanan komisyonda yapılacaktır. Nümüne ve şartnamesi her gün vazım Kaleminde görülebilir. (8508) Evv olan fyon hattı üzerinde Turgutlu tasyonunda yapılacak istasyon binası ile Alimantasiyon binası kapalı zarf usuliyle yeniden eksiltme ye konmuştur. İi — Bu işlerin keşif bedeli ceman 40,000 liradır. 2 — Mukavele projesinin 4 üncü madesinde Yazılı inşaat mü 30—8—1938 tarihine kadar temdit eğilmiştir. 3 — İsteklilerin bu işe ait şartname, proje ve salr evrakı Devlet Da miryollarmın Ankara, Haydarpaşa, Sirkeci, Afyon ve İzmir den 200 kuruş bedel mukabilinde alabilirler. i 4 — Eksiltme 19—1—198$ tarihinde Çarşamba günü saat 15 de Devlet Demiryolları İşletme Umum Müdürlüğü Yol Dairesi binasında toplans” cak Merkez”birinei Komsiyonca yapılacaktır. *» 5 — Eksiltmeye girebilmek için istektilerin teklif mektubuvile birbit te aşağıda yazılı teminat ve vesaiki ayni gün saat 14 de kadar Komi” yon Riyasetine tevdi etmiş olmaları lâzımdır. 4) 2490 sayılı kanun ahkâmına uygun 3000 liralık muvakkat temin b) Bu kanunun tayin ettiği ve şartnamede Yazılı vesikalar. e) Nafın Vekâletinden musaddak ehliyet vesikası (4743) (8724) Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinde Evvelce ruhsatpamesi alınmış olan müstahzarların örnekliklerinin b dar sonra fabrikaları tarafından ayrı ayrı olarak posta ile doğrudan d ruya doktorlar namma gönderilmek, iç ve dış etiketlerile ambalâjları da Yİş şil renkte olup üzerlerinde “bedava dağıtılır, doktorlara mahsus nüniğl nedir” yazısı yazılı bulunmak ve piyasaya Satış için getirilen orijinal 81 balâjlılarınm en küçüğünden en çok üçde bir Disbetinde küçük olmak tyle gümrük tarife kanununun 4. üncü maddesinin 5. inci fıkrası hükmü ce resimden munf alarak yurda sokulması tensip edilmiş ve bu husus gü rük ve İnhisarlar Vekâletinden gümrüklere tamim olunmuştur. Yukarıda yazılı şartlara uygun olmıyarak getirilen örneklik mi zarlar ile fabrika ve müesseseleri tarafından Türkiyedeki Vekillerine tö tan gönderilmiş olanlardan “bunlar yukarıda yazlı şekillerde hazırisi miş büe olsa” ihtiva ettikleri ilâç mikdarlarının orijinal ambalâ; ihtiva ettikleri mikdara nisbetle tayin edilecek kıymeti üzerinden gü resmine tabi tutulacakları ve orijinal ambalâjlı nümunelerden ancak tarihine kadar gümrüklere gelmiş bulunanlarla bu ilân tarihinden e yola çıkmış oldukları tevsik edilenlere şimdiye kadar yapıldığı gibi m! amele olunarak gümrük resmi a İarca malüm olmak ü ilân olunur. (8733) İstanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden : 200 adet nagand toplu tabanca 443 kilo tayyare ve teferruatı (ri tamel) 3410 kilo hurda demir eşya 2482 kilo muhtelif demir eşya lo aleminyüm, galvaniz, pirinç, kurşun eşya 199 kilo saman ve ot meğe mahsus makina 254 kilo radyo makinası ve aksamı 290 kilo m goz ve ziraat alâtı 325 kilo sun'i ipek ipliği 1244 kilo pamuk mer 28 adet akimillâtör 1085 kilo yün mensucat ve telâ 5730 kilo değir taşı 12000 kilo demir külçe halinde 4700 kilo elektrik teli için ru 174 kilo fotoğraf filmi 3362 kilo sırlı demir banyo 2337 kilo ec" kimyeviy: 311 kilo yün ve pamuk ağ ipliği 2376 kilo boyalı cilâl; mihi Wf şişe 23 kilo hasır gerit 6ö4 kilo renkli kâğıt 34 kilo elektrik ütüsü kilo oto dış Tâstiği 770 kilo tahta parke 3750 kilo muhtelif boya dö çelik levha 384 kilo lâstik ökçe ve levha 1381 kilo dam camı ve ab: 520 kilo petrol ve asit 461 K. galalit 683 K. boyalı zımpara 1517 K 5 samba 1008 K, Madeni yağ 36 K. Kuru sığır derisi 99 K. Sulfat hakkımdaki satış ilânımız Son Telgraf gazetesinin 18—12—937 günf #' hasında yazılıdır. İsteklilerin bu gazeteyi okuyarak satışa geli ilân olunur. TI. 23219 (8529) i Jandarma Genel Komutanlığı Ankara Satın Alma Komisyonundan : 1 — Metresine altmış kuruş fiat tahmin edilen vasıf ve örneğin” V' yüz elli bin metre yazlık kumaş 10—1—1938 Pazartsi günü saatondâ pals zarf usuliyle satın almacaktır. 2 — Buna ait şartname dört yüz elli kuruş karşılığında konl almabileceği eksiltmesine girmek İsteyenlerin (5750) Bralık iy temi makbuz veya banka mektubunu ve şartnamede yazılı diğer belgeleri tevi teklif mektuplarını belli gin ve saat dokuza kadar komisyona miş olmaları, (4619) (8496) ”