5 Ocak 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

5 Ocak 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Japonlar ricat ediyor DEey- Baştarafı V inckle de İngiliz bahriyesi 25 zırlılıya ma- lik olâcaktır. Yenlden inşa edilecek olah zırhlılardan her birl — 95,000 hacminde olacaktır. Bununla bera- ber İJaponyanın 16 pusluk toplarla mücehhez 46,000 tonluk üç saffı harp gemisi İnşa ettiği — tahakkuk ettiği takdIirde bu zırllıların toajları faz- Talaştırılacaktır, İngiliz amirallik — makamının 14 pusluk topların Avrupa suları içiti KAf olduğu ve 16 pusluk — topların 35.000 tonluk gemilere iyice intibak etmediği kanaatinde bulünduğu söy Jenmektedir. Daha yüksek tonajda gemiler inşa oedilmeğe — başlandığı takdirde bunlar Uzak şarka tâahsis edilerektir. Bu münasehetle Singa- pur deniz Üssünde elli hattâ elli beş bin tonluk gemileri içine alabilecek döklar mevcut olduğu hatırlatılmak- tadır. Hankovun bombardımanı Hankov, 4 (A. A.) — Röyter ajansı- mın muhabiri bildiriyor: Yangçe nehrinde demirli bulunan İn- giliz topçekerlerinin mürettebatı bugün Hankovu bombardıman - etmiş olan Ja. pan tayyarelerinin ateşine maruz kaldık- ları takdirde müukabele etmek için emir almışlardır. Hankov hava meydanı üzerine 77 bomba atılmıştır. Yükselen dev gibi alev leri pek uzaktan görmek kabil olmuştur. Şimdiye kadar hava meydanında hepsi de Çinli ameleden olmak üzere 3 ölü ve 16 yaralı bulunmuştur. İik tehlike düdüğünde halk dehşet i- çinde sığmaklara ve mahzenlere iltica et La Rok davasın-! da karar Faş!st lideri tahkir- lere mukabil bir kaç yüz frank alacak Paris, 4 (A.A.) — On ikinci ceza mahkemesi de La Roodue tarafından ikame edilen bakaret davasına ait kararını — bildirmiştir. Bu kararla, haftalık “Choc,, gazetesinin müdür ve mesul müdürü ve "Populalre,, ga- zetosinin mesul müdürü ve bir mu- harriri ellişer lira para cezasına ve mütesoisilen ber — dava İçin iki yüz frank zarar ve ziyan — itasına mah- küm edilmişlerdir. “Humanite,, gazetesinin bir mu- harriri ile mesul müdürü ve “Actlon Françlase,, gazetesinin mesul müdü- rü ile mubarriri Audot hakaret cür- münden dolayı 200 er frank para ce zasına ve müteselsilen davaların her biri için 2000 frank — Zarar ve ziyan itasına mahküm edilmişlerdir. Dun- dan maada mahkeme de La Rocgue tarafından “Actlon Française,, kar Şt biri Daudet ve bu gazetenin mesul müdürü, diğerleri Maurlce Puje ve gazetesinin mesul müdürü aleyhino ikame edilen diğer iki davada birin- cisinde maznunların her ikisi de 400 er frank para cezasına ve müteselsi- len 4000 frank zarar ve ziyan itası- na mahküm edilmişlerdir. . İkinel davada maznunlar ” 200 er frank para cezası ve 4000 frank za- rar ve ziyan vermeğe mahküm olmuş lardır. “Oevre,, "Le Jour,, (Choe) (Ac- tHon Française) ve “Le Populaire,, Kazetelerinde neşredilen makaleler dolayısile ikame edilen davalar için mahkeme beraat kararı vermiştir. Romanya ittifaklarına - sadıktır Bükreş; 4 (A. A.) — Goga havas ajan sının muhabirine hiç bir ittifakı bozmiya cağını söyledikten sonra şu beyanatta bu lunmuştur: * — Sadede ecnebi memleketlerde Ro manya için hissedilen sempatiyi genişlet- mek istiyoruz. Bizi Fransaya - bağlıyan ananavi bağları hiç bir zaman gevşetmi- yeceğiz. İki memleket arasmdaki dostluk aleyhinde bir tek kelime sarfetmiyeceğim, Esasen bunu Delbos'ya da burada bulun duğu zaman söylemiştim. Bugün Chau- temps'a gönderdiğim bir telgrafta da ay ni hisleri ifade ettim.” Başvekil hiç bir zaman diktatörlüğün memlekete girmesine müsaade etmiyece- Bini ve kanunu esasinin çerçivesi içinde galışacağını söylemistir. Yeni intihabat yapılacak ve hükümetin akibeti milletin Teyine bağlı kalacaktır. Bazı gazetelerin kapatılması Rumen matbuztınm Roman- yalılar tarafından yazılması arzusundan ileri gelmektedir. miştir. Saat 1,15 te Japon tayyareleri u- fukta göründüğü zaman Hankov, boş bir şehir manzarası arzetmekteydi. Japon tayyareleri tersaneye de taar- Tuz etmişler, fakat hiçbir netiöe elde e- dememişlerdir. Tayyareler, pek yüksekten uçmuşlar * dır. Düşman — tayyarelerine tek başına hücum eden bir Çin tayyaresi, hava mey danile tersane arasında alevler içinde ye. tTe düşürülmüştür. Amerika ile İngilterenin ayrılması lâzım 'Tokyo, 4 (A. A.) «— Yeni neşredilen bir broşürde, amirallık mahfelleri tara- fından himaye edilmekte olan tanınmış muharrirlerden Motkeichi, Japon dip- lomasisinin Amerikanın İngiltereden ay- rılması için her çareye başvurması lâzım- geldiği tezini müdafaa etmektedir. Japonlar ricat, ediyor Şanghay, 4 (A. A.) — Çin garetele- ri, Hangçeu mmtakasında Çin kıt'aları. nın mevzil muvalfakıyetler kazanmış ol- duklarını bildirmektedir. Birçok yerlerden alman ve biribirleri- ni tutan haberlere göre, Hangçeunun zapltından sonra cenubu garbiye doğru ilerliyen Japon kuvvetleri <.ri çekilmek- tedir. Çekiang'ın merkezinin Çin kıt'aları taralından geri alındığı hakkındaki ha- ber, kaydı ihtiyatla telâkki olunmakta- dır. Korkan kadın Kadıköyünde Mühürdarda Fuad bey sakağında oturan Ayşenin yanında misa fir Adalet ile balıkçı Fuad arasında kav- ğa çıkmış, Fuad eve tecavüz ederek ka- dmı korkutmuştur. Hamile olan Adalet çocuğunu düşürdüğünden — hastahaneye kaldırılmıştır. Adananın kurtuluşu- nun İĞ ıncı yıldönümü Bu gün Eminönü Halkevinde merasim yapılıyor Adananın müstevlilerden kurtarılışının 16 ımct yıldönümü, bugün saat 14,30 da Eminönü halkevinde, İstanbuldaki bü- tün Adanalıların iştirakiyle kutlulana- ukur. Merasime istiklâl marşı ile bıılımml ve bundan sonra muhtelif hatibler ve bil. hassa bu arada (Sinan paşa) namiyle maruf, mücadele hareketlerinde büyük röller oynamış olan zat tarafımdan mü- cadele hatıraları anlatılacak, bundan sonra da alafranga ve alaturka konser ve rilecektir. Toplantıyı tertip eden Toroslular ce- miyeti bundan başka ayın sekizine rast- İryan önümüzdeki cumartesi günü akşa- mr Perapalas salonlarında güzel bir gece hazırlanmıştır. Saat 21 den sabaha ka- dar devam edecek olan bu eğlencede Muallâ tarafından şarkılar söylenecek- tir. Karaya oturan vapur kurtarıldı Köstenceden Palermoya 6.000 ton ben- zin yükü ile giderken dört gün evvel Çanakkaleye boğazında Galata - fenri mevkiinde fırtınadan karaya oturan İn. giliz bandıralı Arlon vapuru, dün sabah 'Türk gemi kurtarma şirketinin Alemdar kurtarma vapuru tarafından kurtarılmış ve Geliboluya getirilmiştir. Bir kömür hırsızı Dün Şirketihayriye mavnalarından kö mürçılnühıolınl(adirmindelirisi e yakalanmış, birinci sulh ceza tarafından bir ay bapse mahkâüm C— Miştir. ——— Emniyet Sandığı Müdürlüğünden: Sultanahmette, Akbıyık Keresteciler caddesi No, 28 de oturan Yahya kızı Bayan Naciye 28 nisan 936 tarihinde sandığımıza bıraktığı para için - verilen 8286 No. lu bonoyu kaybettiğini söyle- miştir. Yenisi verileceğinden eskisinin hükmü olmıyacağı ilân olunur, V. P. 2138), — Ruzvelte göre harp fehli?<e'si WEF- Baştarafı 1 incide peyda etmiş olduğu — muhakakktır. Ciddi mahiyetleri sobebile — başka gamanlarda pekâlâ bir harp doğura bilecek olan tahrik — hareketlerine |' rağmen, memleketimizin sulh halin de 'kalmış olmasından dolayı mem- nunum, Amerika birleşik dovletleri halkı ve hükümeti, sükünet göstermiş ve sulh hedeflerine varmak hususun daki medeni hattı hareketini teza- hür ettirmiştir. Tehlike ne tarafla ? Bugün — dünyada, muahedelerin elfaz ve maanisinden inhiraf yolun- da bir temayül vardır. Biz, mazide olduğu gibi şimdi de muahedelerden doğan kendi taahbütlerimize riayet etmiye azmetmiş bulunuyoruz. Fa- kat diğerleri tarafından mukabele- ten ayni muünmele ile — kargılaşaca- Bimızdan emin değiliz. Muahede ta« ahhütlerine bu riayetsizlik, hükümet Terde demokratik ve temsil! şekiller den uzaklaşılması satıh coreyanını takip eder gibi gözükmektedir. Enter nasyonal anlaşmalar yolu ile dünya sulhünün, demokratik ve temsili hü- kümetler elinde daha emin bir halde bulunduğu söylenebilir. Başka kelimelerle fikrimi anla- tayım: Sulh, demokrasiyi atan veya- hut demokrasiyi hiç tanımamış olun milletler tarafından bu gibi milletler içinde daha çok vaka ve daha çok vahim surette tehdit edilmektedir. Burada satıh cereyanı tabirini kul landım, çünkü medeni insanın, ken- di hükümetine samim? surette İşti- raki için gittikçe daha fayla — 1srar etmekte olduğuna bundan böyle da- ha ziyade 1srar eyliyeceğine dalma Imanıyorum, Amerika birleşik dev- letleri halkr, bugün — demokrasiden bihaber olan memleketlerde demok- rasinin önümüzdeki seneler içinde, yeniden teecssüs edeceğtine inanmak- tadır. İnsaniyetin müstakbel sulh ha yatı, bu ümittedir. ,, Yevmiyeleri arttıralım Ruzvelt, bundan sonra dahilf siya set meselesina geçerek, yevmiyolerin fazlalaştırılması ve germaye ile İşçi arasında bir iş birliğinin tesis edil- mesl suret ile kütlelerin âatm alma kabiliyetinin arttırılmasını teklif ey Temiş ve kongrodon; iş saatlerini tah dit edon, anagari yevmiyeleri — tosbit eyliyen ve fazla ziraat mahgulünün kontrolünü temin eden kanunları tas vİp etmesini tâlep etmiştir. Ruzvelt, hükümetle sermayo ara- sında hâdis& olan anlaşmazlık hak- kında kongreye husust — bir mesaj göndereceğini bildirmekle beraber, bu bahiste demiştir ki: “— Sermaye esaştır. Sermayenin geliri de esastır. Fakat sermayenin fena istimal olunmasına veyahut bu istimalin hodbin bir şekilde durdu- rulmasma bir nihayet vermek lâzım ,dır. Aksi takdirde kapitalist slstemi, kendi kendisini boğacaktır.,, Ruzvelt, bilâhare, sosyal mesull- yetlerini kabul etmekten imtina ©- den bazı büyük sermayedarlara cum ederek “bunlar cemiyetin ver- diği meyveleri parasını yermeden ye mektedirler... demiştir. Sulh plânı Londrada malumat yok Londra; 4 (A. A.) — Resmi mahfeller Pariste çıkan İntransigeant gazetesi tara fından - « Chamberlaine atfedilen “sulh plânı” hakında malümatları olmadığını beyan etmektedirler. Antakyadaki Ittifakı anasır . cemiyeti azaları Antakya, 4 (Hususi) — Buraya gelen 28 tarihli bazı gazetelerde Adalı Mehme- din evinde içtima eden İttifakı Anasır Cemiyeti azaları arasında Mesçizadelerin de ismi geçtiği görülmüştür. Halbuki Mesçizadeler İttifakt Anasır Cemiyetine dahil olmadığı gibi, ötedenberi Hatayın istiklâli için çalışan kimselerden mürek- keptir. İçtimada hazır bulunanlar an- cak Yahyazadelerdir. »Tedavüle çıkarılan Ğ 5 liralıklar Ankara, 4 (A. A.) — Türkiye cum- huriyet merkez benkası, 15 ikinciteşrin 1987 tarihindenberi tedricen tedavüle çıkarmağa başladığı yeni harfli beş lira- lık banknotlardan 1937 senesi sonuna kadar cem'an 18.079.975 liralık bir mik- tarımın tedavüle çıkarılmış ve buna mu- kabil eski harfli banknotlardan ayni ' mik tar yani 19,079.975 liranın tedavülden kaldırılmış olduğunu bildirmektedir. Yüksek memuriyetlerde îııllye Bd Baştarafı 1 incide ve aciğer Dazı mebüsları partiden tardet- miştir . Sarırldığına göre yarın başkaca bazı azalar hakkıada tard kararı alınacaktır. Nümayişler Kâhire, 3 (A.A.) — Son günlerdi payıtahtta sükün hüküm sürmüş ise de bazzı eyaletlerde Nahas Paşa ve Vefd partisi lehinde nümayişler olmuş — ve polis ile çarpışmalar vukua — gelmiştir. Tantada bu gibi nümayişler esnasında “45 kişinin yaralandığı söylenmektedir. Diğer gazeteler ise, bugün ilk defa o- larak, seçimin taliki ihtimalinden bah- seylemektedir. Bunun için gösterilen sebep, son seneler zarfında nüfusun ço- igalması dolayısiyle, yeni seçim listeleri tanzimi lüzumudur. Bu ise, uzun zama- na muhtaçtır. Tahmia olunduğuna gö: ze, parlâmento asgari üç ay toplanamı- yacaktır. Kahire, 3 (A.A.) — Yeni kabine, ne- zaretlerde, vilâyet idarelerinde ve mat- buat direktörlüğünde tasfiyeye başla- mıştır. Yalnız Dahiliye nezaretinde, bir kı- sım büyük memur olmak üzere on do- kuz kişi azledilmiştir. Parlamentoda kavgalar pasıl olmuş? Londra, 4 (A. A.) — “Times” gazeter si muhabiri, Kahirede dünkü parlâmen. to toplantılarının cereyan tarzı hakkın- da diyor ki: “Mebusan ve âyan medisleri, dün, meıbaşvıulmwn' rine Mehmet Mahmut paşayı tayin ey- hymvıpıdlmnıbyuurıyiçinmhh toplandı. Her iki celse de çok gürültülü olmuştur. Yeni kabine azaları, toplantı- larda hazır bulunmamıştır. Mebusan re- isi, emirnameyi okumak üzere bir memu- Ta işaret eder etmez, bilâhare söz âlahir. yacağından korkan Nahas paşa ayağa kalkmış ve söz istemiştir. Reis, Nahas 8 yaşında bir yavru Yanarak öÖldü Dün Tarakçılarda oturan Civan na- mında bir kadının üç yaşındaki kızı oca- iaın etrafında oynamaktayken yemek ten- ceresine düşerek ağır sürette yanmıştır. 'Yaralı çocuk derhal ermeni hastanesi- ne kaldırılmışsa da aldığı yaraların te. siriyle biraz sonra ölmüştür. Tabibi adli Salih Haşim haştaneye gi- derek ölümü tesbit etmiş ve cenazenin defnine ruhsat vermiştir. Ustasının saatini çalmış Beş ay yirmi beş gün hapis yatacak Beyazıtta Oto atölyesinde çalışan Hak kt isminde bir genç dün atölyenin usta- WMMMM tır. thwınhwuduümm kemesi tarafından beş ay yirmi beş gün hapse mahküm edilmiştir. Yakalanan esrarkeş Dün esrara müptelâ Şebab isminde birisi yakalanmış, kaçakçılık işlerine ba- kan asliye beşinci ceza mahkemesi tar rafından Bakırköy akıl hastanesine sev. kedilerek tedavi altmma alınmıştır. Bir hırsız hapse mahküm oldu Sabıkalılardan Salâhaddin Sara dün Kumkapıda Kudret namında bir kadının Radyo beyannamesi vermemiş Vaktinde radyo beyannamesi vermi- yen Ali oğlu Şatlı isminde bir genç, dün birinci sulh öeza mahkemesi tarafından yirmi beş lira para çezasına mahKüm e- dilmiştir, Mısırda siy siyasi karışıklıklar !KI'xCIKXNUN.n paşaya söz vermemiştir. Bünun ütf partisi mebusları Nahas paşayı tuli lardır. Reis, bu gürültüler üzerin€ bünlerden halkı ve gazetecileri şiddetli gürültüler olmuş ve bütün N Ğ B a Misirin yeni- Başvekili Mehmet — Mahmtut Poşa çıkarmış ve elektrik ziyasını niş” Fakat bazı mebuslar, derhal biribiri * dına, kibritler çakarak biraz ışık YAF mışlardır. Bu esnada, Nahas paşa, met aleyhinde bir karar sureti okuli” ve bu karar suretine bütün Vefd mebif ları iştirak eylemiştir. Reis, nihayet, lonu boşaltmak üzere polisin müdahi sini talep eylemiş ve pek muhtemel rak kral emirnamesi de okunamamı$” Diğer taraftan, âyan medlisi de, 3 halif reye karşı ittifakla, y!ııı —ı teşkilinden dolayı bildirmiş ve kraldan vaziyeti yeni tetkik etmesini istemiştir. ” Vefd partisi şefleri, âyan meclisif aldığı karardan çok memnundurlar. N” has -paşa, bugün, adalet ve milletin kuku lehine büyük bir adım at On iki yaşında hizmetçi ! g Kuşdilinden geçen 163 numaralı v& S rrrsarvrvacscro mi ©n iki yaşmda Güzine çarpımnış, kız m lif yerlerinden yaralanarak hastahat kaldırılmıştır. Vatman yakalanmıştır. Fazıl Ahmed Aykaç! oğlu öldü Saylavy şair Fazıl Ahmed Aykaçın ha, Galatasaray lisesi talebesinden F Aykaç, evvelki gece Beyoğlunda Misif partımanının beşinci — katından kast düşmüştür. Çok ağır surette yarM Esad, hastahaneye ölmüştür. Henüz on sekiz yaşında bulunan BZj dın, böyle feci ber şekilde ölümü ni sevenler ve tanıyanlar arasında € teessürler uyandırmıştır. Kederli babasına ve ailesine tazi; mizi bildiririz. Halk konferansla Eminönü Halkevinden: Bu sene için tertip etliğimiz konleransları) — serisinden (Hekim Halk) mevzulu olan birincisi Dr. Şerafeddin tarafından 6-1-938 Pa günü saat (17,30) da Evimizin loğlundaki merkez salonunda veriledt lır.Dıvctıyeyoktıu her arzu edefi 'L' lebilir. götürülürken Yeni neşriyat sayısı intişar etti. Muhteviyatı ' dir; Marksin tarih felselesi ( Felsefe kongresi (M. Şekip), “ahtak ( rübesi (Hilmi Ziya), Eflatun hak (Ziyaeddin Fahri), Türkiyede anti tizm var mı? (A. H.), Üniversitemi? L.) Kanunu Medeni hakkında Esatf'a cevap.. ilh. Bu mühim felsefe mecmuasını 0k* cularımıza tavsiye ederiz,