8 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

- U ün atışları Sene iyi vaziyette devam ediyor rdn tütün satışları iyi bir va- devam etmektedir. Pİyasasındaki. tütünler tamamen sa- İk “ Köylü elinde adi neviden kalmış Sak bir miktar da küçük alıcılar ta- 8 salın alınmaktadır. Bu sene, 38 kilo gibi şimdiye kadar yetiştir- " büyük bir rekolte hazırlayan Ege İRİ bu neticeden merunundurlar. iz mıntakasında, Samsun, Baf- Sinop, Tokat ve Trabzonda da Müssit fiyatlarla devam etmekte- | Ka #wneye kadar (o müşlerisi az olan Mtünleri bu sene iyi fiyat bul. * Bu tütünler, (Mısır piyasasına mektedir. Mintakasının o Bursa ve Koca- rinda da tütün piyasası açılmış- Seda on beşten fazla firma tütün idir. Şimdiki: hakde fiyatlar 65-70 Masin dadır. Geçen sene Bursa mın- Satılan tütünlerin vasall fiyatı MU geçmediğine göre bu sene pİ- Sok Omütlü gidiyor demektir. », * A, Sene rekoltesinden satınalman : kg işleme faaliyeti başlamış. tekoltesi manipülâsyonu kıs- im ederken yeni rekolte İma. a a , Samsun gibi gebirlerde İlaliyetinin hayli artmasma 8e- ie bir hesaba göre, son ay İ. goinel yakalandı | p ıştır. İstimlâk o edilen eyi ve enkaz (kaldırma İşi v Proje tasdik için Ankaraya ri ve bina önümüzde- ına kadar bitmiş 0- köyümüzde kullanılma- “isten Salih Kalem alenen te- Tüccar 8. KORKMAZ Veznecilerde turşu- muştur, kanadı — binası yeni yapılacak olan Emi- binasının son: tadil sedilen Hükümet, Mısırla olan ticaretimizin Inki- şafı için çalışmaktadır. Vaktile Türk mal | arının en zengin pararı olan Mısırı umu- mi harp esnasında kaybettik, Harpten sorf ra da bu piyasada eski (O mevkimizi bir türlü bulamadık. Bunun sebebi üzerinde İcikikler yapılmıştır. Alınan neticeye gö- re, halkının ekseriyeti mallarımızı istihlâ- ke esasen alışkın olan Mısırda ticarelimi- zin muvaffak olamaması bu memlekelle rakiplerimiz gibi teşkilât yapamamış ve Mısıra olan Ibracatımızın tealiyelini düşü. rememiş olmamızdan ileri gelmiştir. Eskiden üzüm, incir, kavun karpuz gi Büyük Millet Mecli- sinde dünkü müzakereler Ankara, 7 (A.A.) — Bugün Fikret Sılayın başkanlığında yapılan Kamutay toplantısında, Refik İncenin Recep Tural hakkımdaki arzuhat encümeninin 1099 numaralı kararına yaptığı itiraza karşı encümen mazbata muharriri ile itiraz sahibinin milli müdafaa ve maarif vekillerinin cevabı dinlenmiş neticede arzuhal encümeninin milli müdafaanın noktainâzârını teyid eden kararı kabul olunmuştur. Bundan sonra Maraşın Urçan köyün- den Mehmet oğlu Mustafa Kargı'nın ölüm cezasına çarptırılması hakkındaki mazbata tasvip edilerek çarşamba günü toplanmak Üzere İçtimaa nihayet ve- rilmiştir. Belediye suçluları Dün Eminönü muntakasında muh- telif belediye suçlarından 55 kişi ce- i lâ, 90 kilo ii b Yep m a kam hırsız Kızıltoprakta deniz kenarındaki ka- yıkların pirinç takımlarını söken Oha- nes isminde birisi yakalanmıştır. Tah- kikat derinleştirilince Obanesin o ci- vardaki hırsızlıkların fa” olduğu anla- şılmıştır . : ——— Kaynar su ile imha edilmişti Kalamışta yakalanan haşlanan çocuk Kasımpaşada Küçük Piyalede Miika- râcı sokağında oturan Sebzeci Abdülün dört yaşındaki oğlu Adnan dün odada yalnız kaldığı bir sırada mangal Üze- rinde bulunan kaynar suyu devirmiş, vücudunun muhtelif yerlerinden yân- mıştır, Adnan hastaneye kaldırılmıştır. — İÇERDE: * ÇORUM'un kurtuluş o yıldönümü dün heyecanlı merasimle o kutlulanmış şehir civar köylerden gelen halkla dolmuştur. * BAYTAR MÜDÜRLÜĞÜ'nde, veremli hayvanlar üzerinde tetkiklerde bulunmak üzere bir baktriyoloji heyeti teşkili olun * SİGORTACILAR dün Mini Reassürans umum müdürü Refi Bayarın reisliği al lında bir toplantı yapmışlar ve yeni ha- urlanan sigorta lâyihasi üzerinde görüş melerde bulunmuşlardır. * DENİZBANKA geçen o müesseselerin kiymetini takdir edecek olan « komisyon bugünlerde İşe başlıyacaktır. * GÖMRÜKLERE, ticari o münasebatla bulunduğumuz İtalyan adalarından ihra. calımız mukabilinde yalnız menşei bu &- dalar olan malları ithal edebileceğimiz bil. dirilmiştir. * ADLİYE levazım memurlarından Emin ve defterdarlık muhasebe (avans kâğibi Necmi, avans mahsüp © musrmelelerinde şüphe edilen yolsuzlukları, yüzünden tev- kif edilmişlerdir. * ORTAMEKTEP muallimliği için açıla- cak imtihanlara, muallim mekteplerinden yedi sene önceye kadar mezun (o olmuş bulunanların da girebilecekleri, o maarif vekâleti tarafından alâkadarlara bildiril miştir, * HÜKÜMET Külahya vilâyetinin Emet kazasındaki Linyit madeni imtiyazını 99 sene müddetle Etibanka vermiştir. * EL ARABALARI hakkında hazırlanmış olan talimatname şehir meclisinin nfsan toplantısında görüşülecektir. ——— mmm Gm Mısırla ticaretimizin inkişafı tedbirleri Kaybettiğimiz bu zengin pazarı tekrar elde etmek için teşebbüsler yapılıyor bi taze yemişlerimizle, (o tütünlerimizin, kuşyemi gibi bazı hububatın o külliyetli miktarda ihraç edildiği Mısırda son sene- lerde bu mahsulâtımız o için bir çok ra- kipler türemiştir. Yunanistan ve İlalya çok ucuza mal et- tiği yemişlerle bu piyasada hâkimdir. Tü- tün cihetinden de Japonya Mısır piyasa- sını ele almıştır. Japonlar, sigsret randı- mant fazla olan tötünlerini çok ucuza mal ederek bütün Mısır fabrikalarının” ihtiya- cını kendi mallarile o karşılamaktadırlar. Japon tütünlerinin bu rekabetinden Mısı- ra satılan Yunan ve Bulgar (tütünleri de müteessir olmaktadır. Japon tütünlerinin Mısıra Ithalâtı her sene artmaktadır. 934 senesinde 1041185 935 senesinde 1209769, 936 senesinde ise 1476264 milyon kilo Japon tütün ithal edil miştir. Buna mukabil tütünlerimizin. ihra- catında tedrici bir azalma (o vardır. Bu memlekete 934 senesinde (o 900.686, 935 senesinde (o 648.345, 935 senesinde de 532.539 kilo tütün satılmıştır. Tülün ve teze yemişte olduğu gibi zey» tinyağlarımız da bu piyasayı kaybetmiş. lerdir. Bugün Mısır piyasasında en fazla sarfedilen yağlar, İtalyan yağlarıdır. İtal ya, her sene memleketimizden (o külliyetli miktarda zeytinyağı almakta bunları aem- lekelinde standardize etlikten sonra husu- si teneke ambalâjlarla Mısır (opiyasasına sevketmekte ve İtalyan yağı diye satmak- tadır. Mısırla siyasi münasebetlerimizin çok inkişaf ettiği ve arada iki taraf tebeasina ait ibblâfı meselelerin halledildiği bu de- virde iki memleket ticari münasebetleri- nin takviyesi de — düşünülmüştür. Türk - Mısır muhadenet cemiyetinin teşebbüsile yakında iki memlekette birer sergi açıla- cağı gibi, iki memleket ticaret erbabının tanışmaları için ayrıca tedbirler alınacak- tır. Aymen, hariciye vekilimizin Mısırı xi. yartıl Sifalgrinda Dir #icaret heyeumizin da Mısıra giderek Mışır hükümetile müza- kerelerde bulunması o mevzuubalıstir. Bu suretle, dost Mısırla İktisadi münasebet- lerimizin inkişafı için her imkândan İsti. fade edilecektir. Yerli plânörler Türk kuşu yeni siparişler verdi Türkkuşu Ankara merkezi tarafın. dan yeni plânörler yaptırıdacaktır. Bu plânörlerin plânları Türk mühedisle. ri tarafmdan hazırlanmıştır. Yeni ve en makbul bir tip üzerine kendi tayya.. re fabrikamızda yapılacak olan bu * EYÜP kazasında belediye teşkilât haziranda kurulmağa başlanacaktır. Bu İş için icap eden tahsisat bütçeden ayrılmış- tır. ihale edilmiştir. Bina 100 bin liraya çıka- caktır, * EMNİYET TEŞKİLÂTI Omemer ve müstahdemlerinin kıyafetleri o yeni bir nizamname ile tesbit edilmiştir. Lisan bi- len resmi polislerin kollarında, sivillerin de ceplerinde hususi işaretler olacaktır, * TÜRKKUŞU'nun O motörlü tayyare meklebinden yetişen talebeler buraya ge- lirilen çift motörlü tayyare ile staj yapa- caklardır. * ESNAF CEMİYETLERİ O heyeti umü- miye toplantıları dün eşya sanatkârlarının ermiştir. * BÜKREŞ ve ATİNA sefislerimiz Ham- dullah Suphi Tanrıöver Me Rüşen Eşref Ankaraya gitmişlerdir. EMNİYET MÜDÜRLÜĞÜ'nde seyrise- fer hizamnamelerine aykırı hareket eden- leri takip için bir büro kurulmuştur. Büro memurları nizamnameye (aykırı hareket edenlerden derhal para cerası slacaklar- dır, * ZEHİRLİGAZ"lardan icabında © şebri yapılan madeni toplantısı ile sona ilk tahsil * GİRESONDA © yaptırılacak olan yüz Yalaklı hastanenin İnşaatı o müteahhide Yumurta ihracatımız neden azaldı? Ihracat değeri 10,5 milyon liradan 695 bin liraya düştü Ankarada toplanaca büyük ziraat kongresinde yumurta istihsalâtımız da iki bakımdan tetkik ve müzakere mov zuu olacaktır; 1 — Sanayide kullanılacak yumur. ta. 2--Bir kısım Türk köylüsünün başlıca maişet vasıtası ve ticaret me, taz olan yumurta, Yumurta bugün için memleketimiz. de sanayide müstamel değilse de, İ. kinci beş yıllık sanayi programı yu- murtaya da yerli sanayide mühim bir yer vermektedir. gerekse ihraç bakımından çok teden- ni etmiştir. Yumurta, memleketimizin dış tica- retinde ötedenberi hususi bir ehemmi. yeti olan bir ihraç maddesi olarak bu. Junmuştur. 1031 senesinde yumurta ihracatımız o zamanki umumi ihracâ. İrmizın yüzde 8,12 sini teşkil ediyor . du. Bu ihracat memleketimize 10,5 milyon Türk lirası getirmişti. Geçen sene ise memleketimizin bü. tün yumurta ihracatı ancak 695.000 liradır. Yani yumurta ihracatımız a. radan geçen altı sene içinde yirmide birine düşmüştür. Yumurtacılar, Ankarada toplanacak kongreden mühim kararlar beklemek- tedirler. çağında 15 bin dilsiz var Yapılan tetkiklere göre memlekette ilk tahsil çağına gelmiş, fakst dilsiz oldukları için mekteplere alınmıyan çocukların miktarı 15 bini bulmakta. dır, Maarif vekâleti bu vatandaşların hiç olmazsa ilk tahsil derecesinde ma. lümat sahibi olmalarını temin maksa- sizlere mahsus mektepler açmayı ka. rarlaştırmıştır. Şimdiye kadar vekâlet tarafmdan İzmirde bir mektep açılmış bulunmak. tadır. Buradaki dilsiz talebe sayısı da 25 kadardır. Ere temizlemek için Avrupaya (o ısmarlanan malzeme gelmişlir. * ÜNİYERSİTE rektörü tarafından Sö- mestrde Atina, Bükreş, Peşte ve Viyanaya giden talebeler için bir çay ziyaleti veril- miştir. Toplantıda alınacak tedbirler gö- rüşülmüştür. Talebeler bu husus hakkın- da bir rapor hazıtlıyarak Perapalasta rek- tör şerefine vermeği kararlaştırdıkları bir ziyafete rektöre takdim edeceklerdir. * GÜMRÜKTEKİ kolculara dünden fti- baren yeni elbiseleri verilmiştir. Bunlar artık vazife gsnasında sivil elbise giymiye- ceklerdir.. * BELEDİYE tarafından müteahhide ve- rilmiş olan yeni sebze halinin © inşasına bu ay İçinde başlanacak © ve cumhuriyet bayramına kadar tamamlanmış olacaktır. * ÜSKÜDAR'ın imar projesini hazırl yacak olan şehircilik o mülehassısı Prost bu ayın on beşinde şehrimize gelecektir. * MAARİF Vekâleti yüksek tedrisat mü. dürü Cevat dün Üniversiteye giderek rek- törle yeni Üniversite bütçesini görüşmüş- tür. Cevat yarın Ankaraya gidecektir. * YABANCI OKUL'larda okuyan Türk talebeler, bu mekteplerdeki ahlik dersle rine sirmiyecekler, ders (o saatinde başka vaziflerle uğraşacaklardır, * Kamıtayda tetkik edilmekte bulunan bir kanun projesinde küçük sanatlar sözü Yerine zanaat kelimesinin alınması bak- kında Türk dili kurumundan Kamutayca veya hükümetçe mülales sorulup - cevap alınmış olduğu yolundaki şayinların ash olmadığı Türk dili kurumu genel sekreler- Miğinden bildirilmiştir. Yıldırım harp! SPANYA dahili harbi Avrupa devlet lerinden bazılarının müstakbel harp igin hazırladıkları sildhların bir nevi tec- rübe sahasi olmuştur. Ve gene burada an- daşılmışlır. ki şimdiye kadar Almanların ehemmiyet verdikleri sırhlı otomobiller, kendilerinden umulan neticeleri vermek» ten çok uzaktır. Asım Us, diyor ki: “935 senesinde Almanya Versiy mua hedesinin askeri hükümlerini bozarak ye- niden silâhlanmağa başladığı vakit büyük bir sörat ile hareket edecek zırhlı otomo- billerden mürekkep askeri kıtalar teşkili- ne girişmişlerdir. Ba tarzda makineleşmiş kuvvetlerin teşkilinden maksalları - Fran- sızların iddiasına göre - Fransa bududun- daki iki majino hattı arasızdaki boşluktan bir gece baskın halinde geçerek büyük bir sürat İle Paris kapılarımı ( tutmaktı. Bu tarıda hazırlanan makineleşmiş askeri kı- talar ile bilhassa (o harbinilk günlerinde düşmana yıldırım darbesi (O vurulabilece- Bini hesap ediyorlardı ve hava kuvvetleri ile birlikte bu şekilde yapılacak bir harbe yıldırım barbi (Blitzkrieg) diyorlardı. İşte İspanya dahili (o Barbinde Franko cephesine gönderilen bu sistem (harp ve- sıtalarınındır ki fiili tecrübe ve telbik sa- hasında sranılan maksadı tahakkuk ettire- miyeceği anlaşılmıştır. Bunan başlıca se bebi ise sırhlı o ötomobillerdeki süralin harple işe yaramıyacak derecede fazla ol- ması ve bu süreli verebilmek için zırtık kısımlarının hafif tutulmuş olmasıdır.,, Binaenaleyh, Almanya şimdiye o kadar yapılmış olan bütün zırhite o otomobilleri bir tarafa bırakacak ve yeni evsofla yeni otomobiller yapmak için milyonlar serfe- decektir. Tabil olarak, ordularını makine- leştirmek içim ecnebi fabrikalardan silâh alan memlekeller kendilerini bu vaziyete uydurmağa mecbur kalacaklardır. Kurun başmaharriri, bu noklaları kay- detiikten sonra, yazısını şöyle bağlıyor: “Milletlerarası silâhlanma yarıştı bu şe kilde devam ettikçe neticesi — büyük bir dünya harbi olmasa bile birçok milletlerin iktisadi intiharından başka bir şey ola bilir mi?,, AKŞAM' da Musikimizde bir canlanma manzarası ALA NÜREDDİN, Mesut o Cemilin, “Türk musikisi o medir?,, İsimli bir kilap hazırladığını haber veriyor. Bu ki- dapla dedelerimizin 68 sanatleri hakkında mevcut eserleri €sas tutarak musikimizin tekniğini izah ediyormuş. Diğer tarajlan, öğreniyoruz ki, ayni sanatkârın teşebbüsi- le martın 16 sında bir konser verilecektir, Bu konserde, yalnız 17 inci ve 13 Incl asır Türk bestekârlarının eserlerinden mürek- kep bir program dinletilecektir. Koro he- yeli, küllür sahibi 20 gençten müteşekkil- dir. Koronun sadece set irtifarna yardım- ct rolünde bir tanbur ile bir kemençe bu- lunacaktır. Val& Nâreddin bu münasebet- de şöyle yazıyor; “Maksat, sırf bir sanat bemlesi; Eski Türk musikisinin hakiki üslüp ve çeşal- sini bulmak ve bir konser proğramınıs tamamında bu ciddi eserlere yer vermek. Bestekârlar; İtri İbrahim ağn, Mustafa Çavuş ve mümasilleri, Bahsettiğimiz yirmi genç iki aydanberi bu gayeyle çalışmaktadırlar, Bir yazımda demişim ki: — Mevcut musiki ilmi şayet kendi ölçü- lerile bizim sanatımızı ölçemiyorsa, kaba- hati kendi mikyaslarının noksanında aras malıdır. Şimdi münevver gençlerimiz, hakiki ve en üstadane Türk musikisini, « ses sanatı- mızın Süleymaniye camline tekabül eden şaheserlerini « bulup çıkarmak, nazariye ve tatbikatile kendileri öğrenmek, bize de öğretmek yoluna girmişlerdir. Esasen şimdiki devirde, her şubemizde olduğu gibi, musikimizde de bir dirilme doğrulma, yükselme var, bunu - bazısı pis yasanın müzayakası içinde kalan - mün- ferit profesyonel sanalkârlarımızdan baş- lıyarak, radyoda yavaş © yavaş islah edi- len ses akislerine, musikiyi oburluktan a- yıran Münir Nureddin o konserlerine ve nihayet işte bu bahsettiğimiz şekilde Me sut Cemilin ve amatörlerin — hamlelerine kadar muhtelif terahürlerle hissediyoruz, mama mm Naşit Jübilesi Ayın 22 sinde yapılıyor 23 Mart salı günü saat 16 da Eminönü halkevi merkez salonunda sanatkâr Naşit için bir jübile yapılacaktır. & Jübile için zengin bir program harırlanmışlır. O gün davetlilere bir çay ve bu münasebetle de sanatkâra bir “Ar Kuronu,, > verilecektir. Törene Agfih Sırrı Levendin, sanatkârın hayatına alt bir konferansla başlanacaktır,