25 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

25 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

, Basvekilin seyahati Başvekil ve hariciye — vekilimiz dün gehrimizde beraberce bir otornobil gezin. tisi yapmıslar ve öğleden sonra, İstanbul gazetecileri tarafından Parkotelde şeref- lerine verilen ziyafette hazır bulunmuş- lardır. Başvekilin beyanatı Başvekil, Celâl Bayar, Anadolu ajansı- na şu beyanatta bulunmuştur: *— Pazartesi günü müttefik Yunanis. tan hükümetinin güzide reisi ekselâns ge- neral Metaksasın dostane ziyaretini iade ve ayni ramanda Ankarada parale edile- rek metni neşredilmiş olan yeni Türkiye * Yunanistan muahedesini — kat! olarak imza etmek üzere hariciye vekili arkada- gımla birlikte Atinaya hareket ediyoruz. Büyük reisicumhurumuz — Atatürkün Yunanlıların haşmetlü hükümdarına ve necip Yunarı milletine selâm ve muhah- betlerini götürmekten ve Türkiyenin Yu- nanistana samimi rabıtalarını bişzat ifa- de fırsatını bulmaktan çok — sevinç duy- maktayım. 'Türkiye - Yunanistan ittilakı iki mem- leketin hakiki menfaatlerinden doğan ve iki milletin hislerine tamamile tekabül e- den mesut bir vakradır. Bunun ilk defa olarak tahakkuk sahasına intikalinde be- nim de bir hisem olduğumu hatırlamak- la şu dakikada bir kat daha bahtiyarlık düyuyorum. İki memleket arasındaki ticaret münasebetlerini tanzim etmek için 1089 sönesi içinde İktısat Vekili ola- 'yrak Atinaya gitmiştim. Hükümet bu Hırattan istifade ederek beni daha o Yaman Yunan bükümeti ricaliyle ı!ııt kordial muşhedesi üzerinde tea. tüf efkâra memur etmiş ve ben de bu- nu memnuniyetle üzerime almıştım. Müşterek hudutlarımızın garantisi İormülünü Yunan hükümetine Türki- ye bükümeti namına teklif eden bon olmuştum. © vakit komşusuz Bulgaristanın Ha Iştirakiyle tahakuk mevkline kon Ması Türkiye ve Yunanistan hükü- meotleri tarafından derpiş edilerek görüşlülmüş olan bu muabhede az za- man sonra Türkiye ve Yunanistan e- raşında-aktedildi. Yugoslavya birliğin! yapan Şimal?! Balkan müttefikimizin müteveffa kabraman kralı Aleksandr, diğer Balkan müttefikimiz Romanyanın haşmetli kralı İkinet Karol ile gö: rüştükten sonra İstanbulda Şefimiz Atatürkü ziyareti netlcesinde Balkan misakının doğması gibi bir tekâmül bu Ülk sulh anlaşmasını tetviç etmiş- tir. Bugün Türkiye ile Yunanistan a. rasında bir kat daha kuvvetli bir bağ teşkil edecek olan yeni muahe- demiz Balkanlarda artık bütün dün- yA içik görünür ve arzuya değer bir hakikat olan sıkt dostluğu (kmal et. mekte ve sulh politikamızın çok açık bir eseri olarak tebaritz etmektedir. Bu muaheda mevcut antant kor- Alalin tatbiki şekillerini tasrih eden yepi ve kıymetli bir vesika olacaktır. Bâalkan müttefiklerimiz yeni Türk - OGT Ti HTT MEN yi bekliyordum? Şimdi, tçtimdeki duygu- yu tahlile çalışırken, hazı şeyler sezer gibi oldum. At, Türkün kılıçtan sonra ilk dos- tadür. Atalarımız at Gatünde doğarlar, at üstünde ölürlerdi. Kadile derisi — parpar yanan cins bir aygırın, bir ejderha olması için, üstünde bir Türk binicisi taşıması yeterdi. Bazkırların üstünden bir çakıl tipisi ve bir mal yaylımı ile geçeti akıncılarımız, a. ti bir hazika yapmasını bilmişlerdi. İçinda kılıç şimşeklerinin yanıp söndü- e kasırga bululu gibi uçan — bu akın. aç kere dünyayı kendine hayran et. Ül. Evet, buğgün “Nis,teki yarışları atlıları. mazın kazanmasını hana tabil gösteren, o Tagan saydıran, duygu, galiba, bu eski ha. kikatlerden içime sinme bir şeydi. Pu zafgri, tarihi varlığımızın bir hakkı diye henimseyişim, onu bir ata mirası la- nıyışımdandır. Güveş için de gönlümde gene böyle bir inanış var. Teknikteki — geriliğimizi ca. Tışmalarımızdaki süğürtlüğü ortadan silip götüren bir adale cevhi n pazılarrmızda yaşadığına baniim. Hisseler, yalnız — kıssalardan — çıkmar, hüdiselerden de böyle bir ders almalıyır. Tecrübeler gösterdi, ki bisim ruhumuzdu “güreş,le (hinicilik)e karşı yenilmez bir istidat var. Bari bunları olanca — hızımız. Ih işliyerek, dünyada tek kahesnın tadını Öteki sporlardan şimdiye kadar Balkan- larda bile birinci olamadık. Bire Avrupa- I dur alkış toplayan atlılarımızı candan kut | Çin- Japon harbı DEF Baştarafı 1 incide veler vasıtasıle yiyecek ve mühimmat ala. biliyorlar. Linşinin cenubu — garbisinde giddetli bir muharebe olmaktadır. *“Mançester Gardiyan,, — gazetesinin Berlin muhabiri, Çindeki harp vaziyeti. nin Almanyada husule getirdiği endişe- den bahsederek diyor kiz Yunean muahedoesine ıttıla hasıl ede- v. rek onu tasvip ve takdir etmişler- dir. İşte bütün bu sebepler ile Atinayı İkinci defa olarak ziyarete giderken hep âyni siyasetin ifadesin! görüyor, hep ayni sarsılmaz dostluğun haber- cisi olmak şeref ve saadetin! duyuyo- (BECKY rum, “Uzun süren ve nüfusça, silâhça ve pa- da: m' '::L"m"“e'." raca fazla zayiata bâis olan — bu harpte Japonya zayıf düşmekte ve bu suretle, kamünist aleyhtarı misaktaki kıymeti a- zalmaktadır... Bununla beraber, ayni muhabirin bil- dirdiğine göre, Çine en fazla silâh satan memleket Almanyadır. Çine gelen silâh ve cephanelerin yüzde altmıst — Alman, yüzde yirmi beşi de İtalyan malıdır. Çin- Tiler Sovyet Rusyadan da silâh almakta. dır, Japonlara göre vaziyet Pekin, 24 (A.A.) — Japon — mahafili, Çinlilerin Şantung cenubunda kazandık- larını iddia ettikleri büyük muvaffakiye- tin hakikate uygun — olmadığını beyan etmektedir: *Japonlar kendilerinden adetçe on miş- H falk düşman kuvveti karşısında ancak mart ayı içinde işgal etmiş oldukları a- razinin dörtte birini tahliye etmişlerdir. Japon münakale — yollarının kesildiğine dair Çinlilerin verdiği haberler esassızdır. Çinlilerin taarruzlarının başmea elde ettikleri ufak tefek — muvaffakiyetler hiç bir katf mahiyeti haiz değildir. Kuvvetli Japon suvari ve motörlü kıtatının hare- kete geçtiği haber verilmektedir., , iZelzele Ktrşehir, 25 (Hususi) — Sarsıntılar hafif bir şekilde devam etmektedir. 'Yeor altından gelmekte olan gürültüler hülâ dinmemiştir. İstanbul ve Ankara: dan gelmiş olan jeologlar tetkiklerine devam etmektedirler. Toprak birçok yerlerde yarılmıştır. Bu yarıkların en büyüğü 60 kilomet- re uzunlukta olup Kümtepede başla . maktadır. Yurdun her tarafından yardım gel- mökte Ve — birçok viliyet — ve tamlarır Mızda teberrü İisteleri açıldığı , bildiril-. mektedir. Halk, eskisi kadar olma. makla beraber hâlâ korku içindedir. Karahanın karısı İstanbul gazeteleri ve mecmuaları sahip ve başmuharrirleri, Başvekil Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Tev- fik Rüştü Aras !le vazifeten şehri- mizde bulunan Maliye Vekili Fuat Ağralı şerefine bir ziyafet vermiş- lerdir. Bu ziyafet sayın hükümet rel. simiz ve vekillerimiz ile basın allesi erkânı arasrada samimf bir hasbihal yapılmasına frrsat vermiştir. Bir aralık Celâ! Bayar gazeteci arkadaşların memleket dahilinde ve harleinde toplu olarak tetkik seya- hatleri yapmalarını tavsiye etmiştir. Büu tavsiye gazoteciler tarafından mempuniyetle telâkki olunmuştur. Bu tarzda yapılacak llk totkik seya- hâtinin önümüzdeki yaz mevsimi i- çinde, moselâ Zonguldak havallsi gi- bi muayyen bir mıntakaya gapılma- sı — kazarlaştırılmıştır. — Bu — seya- hatlere Başvekilimiz şahsan iştirak etmeği vaat etmiştir. Baştan sona kadar tatlı, neşeli, sa- mim? bir hava içinde gaçen riyafet basın mensupları tarafından muhte. rem davetliler hakkında izhar edilen uğurlu seyahatler ve muvaffakıyet- ler temennileri arasında nihayet bulmuştar. Amerika fabrikala- rının bümmalı çalışmaları Londra, 24 (A.A.) — Observer ge- #ttesine göre Amerikan fabrikaları ö- mümüzdeki on ay rarfında 1500 tay- yare inşa edebildceklerdir. Bu tayya- relerin yarısı İngiltereye verilecektir. Öbserver gazetesi bilhassa enteresan olarak - uçan kaleleri « zikretmektedir. Zira bunların 2000 milden ibaret olan tesir daireleri İngiliz tayyarelerine a- çıkça falktir. Almanyanın para ka- nunları ÂAvusturya- yada teşmil ediliyor Berlin 24 (AA.) — Resmi gazete- de intişar etmiş olan yeni bir kanun, paraya ve Rayişbanka müteallik olan Alman kanunları ahkâmını Avusturya arazisine teşmil etmektedir. Avusturya millt bankasının bank- Miriam PARAMOUNT İLÂAVETEN: Başvekil Nisteki süvarileri- mizi tebrik etti İstanbul, 24 (A-A.) — Haber aldığı- mıza göre, Başvekil Celâl Bayar, mü- taaddit müsabakalara iştirak etmek Ü- zere, Avrupada bulunan binicilerimizin Nisteki — muvaffakıyetleri dolayısiyle kendiletine birer tebrik telgrafı çekmiş ve muvalfakıyetlerinin devamızu temen- ni etmiştir . Arşidük Otto- nun emlâki Alman hükümetice geçti Argidük Otto hakkında “vatana hı- yanet,, cürmünden tevkif milzekkeresi kesildiği “Börsen Zelitung,, gazetesi i. e resmen ilân edilmiş ve Arşidüke a> it olan emlâk ve akarın hükümete geç- tiği bildirilmiştir. Arşidük Ottonun “Pöti Pariziyen,, gazetesinde verdiği beyanatla ecnebi devletleri — Avusturyanım - istiklâlini kurtarmaya davet ettiği, bumunla da, vatana hryanette bulunduğu yazılmak. tadır. Çünkü Arşidüik, diğer bütün A. vusturyalılar gibi, memleketin Alman- yaya iUhakt ile, Alman vatandaşlığına geçmiştir. ' MA Gazete Arşidükli “Fransarım oyuncağı,, olarak tavsif Tetmekte Ve Burbon i- lesinden olan bu prensin, Fransada tahsil ettiği ve Alman düşmanı ola - rak yetiştirildiği kaydolunmaktadır. Arşidük Ottonun Alman hükümeti. ne geçen emlâki, 1.500,000 Ingiliz İira. sı kıymetindedir. Bunlar arasımda bir çok köşkler, şatolar, çiftlikler bulun- Dansöz Semyonova Yüksek bir yerden düşerek bir kemiği kırıldı * Sovyet halk komiserleri — heyeti köy halkının sıhhi! vaziyetini dürtetmek Üzere 1938 cemesi içinde bu teşkilüta ait servis. lerin sayısını arttırmağa ve köy doktorla- rı ücretlerinin tezyidine tahşis — edilmek üzere 27 milyon rüble vermeği kararlaştır- mıştır. Kontisarler heyeti —ayni zamanda köy dektorlarının hayat şartlarımı maddi bakımdan ıslah için de diğer bazı tedbir. ler almıştır. * İrlanda başvekili dün, öğle üzeri Lon- draya vasıl olmuştur. Malâm olduğu üzere de Valeracın bu ziyareti İngiliz - İrlanda muahedesini imza etmek içindir . * Varşova mahkemesi, orduda fesatcu. yane propaganda — yapmakla maznun 33 yabudi komünisti iki ile on beş sene ara- sında tehalüf eden hapis cerzalarına muh- küm etmiştir. Altı mazmun beraat etmiştir. * Popolo di Roma gazetesinin dün sabah ki nüshaları müsadere edilmiştir. * Estonyada eski relsiecumhur Pats, dün 19 müubalile karşı 110 reyle tekrar allı sene müddetle Estonya comhurreisliğine İnti. bap edilmiştir. * Pariste polis, dün birkaç baftadanberi greveller tarafından işgal — edilmiş olun bazı fabrıkaları tahliye ettirmişlir. Bu mec burl tahliye ameliyatı esnasında — hiçbir hâdise vukubulmamıştır. * Yugaslayya ziraat nazırı Slankiviç dün Berline vasıl olmuştur. — Orada tekiz gün kalacak ve mühtelif müesseseleri tiyaret edecektir. * Dün akşam Tiranada sarayda, bütün hükümet azasının mülk! ve askeri erkânm iştirâk ettili büyük bir kabul resmi yapıl- mrş ve kral ile müstakbel kraliçe burada beraber bulnamuşlardır. * Fransada Tulon civarında Senmadriye yarımadasında tahkimat işlerinde çalışan nuni olarak todavül etmiyecektir. Ma- amafih, mal sandıkları, 15 mayısa ka- kad bu banknotlarla yapılacak - tedi- yatı kabul edeceklerdir. Avusturya milf Ybankası hisse senetleri sahipleri senetlerine mukabil yüzde dört buçuk faizli va 100 Avusturya kronu 125 mark hesadile 20 senede kabili tesvi- ye bazine bonoları alacaklardır. Tunusta yeniden tevkifat Tunut, 24 (A.A.) — Hükümet ma- kamları, şüpheli ve muzir şahıslar mt- selesini halletmek üsere 400 kişi ala- bBiletek bir kamp kurmuşlardır. Bütün meskensiz ve şüpheli şahıslar bu kam- pa sevkedileceklerdir. - Şimdiye kadar zânaltına alınmıyan yegâne - yeni düs- tur , geli olan Tahir Eefar'ın 22 Nisan- da tevkif edildiği umum?! valilikten bi SA Rusyanım büyük balet — artietlerinden Serayonova'nım bir kaza geçirdiği ve yük- dığı haber verilmektedir. Artist, bu haf- ta Moskovada Puskinin bir eserini temsil €decekti. Tedavisinin birkaç ay süreceği bu müddet zarfında sahneye çıkamıyaca- B da ilâve edilmektedir. Semyanova, Sövyetler — Birliğinin eşki Ankara elçisi Karahanın — karısı idi ve şehrimize de gelmişti. “Deyli Herald,, ga- zetesinin yazdığına göre, artist. Kara- han tevkif edildikten sonra, — kendisini kurtarmak için, ondan boşanmıştır. . Yeşekkür Şehirde yapılan bazkırılar neticesinz- | — Çok — zamandanberi — çektiğim mide de tevkif edilen 150 kişiden ellisi ser. hastalığının iki ay evvelisi yolda — gider- best bırakılmıştır. ken delinmesi ve hemmen Haydarpaşa has. tanesine kaldırılmam — üzerine acele ve HABER amele grev ilân etmişlir . raühim bir ameliyat yaparak — hayatımı muhakkak bir ölümden kurtarmış olan o- Istanbulun en çok satılan kakiki|| petatör Mitat Sayım ve diğer doktorlar- Yeni bir gazete akşam gazetesidir. İlânlarını|| l4 hemşite ve hastabakıcılara sonsuz şük | — Izmitte "Körfez,, isimli bir gazetenin HABER'e verenler kâr ederler.|| ** Ye minnettarlığımı sunarım. neşrine başlanmıştır. Çok güzel bir şekil- * y Üsküdar kozası polis memturu | de inlişar eden bu gazeteyi tebrik eder Huldesi muvaffakiyetler temenni ederir. Bukm SAKARYA srmmu Rejisör ROUBİN MAMOULİAN'ın en büyük renkli filmi NAPOLEON'un METRESİi Zengin ve göz kamaştırıcı dekorlar ârasında geçen frantızca sözlü film Son asrın açık meşrep ve şuh keklinlarından biri olan şayanı / hayret maceraperest (BECKY SHARP,, rolünde Yerlerinizi evvelden aldırınız. Telefon: 41341 SHARFP) Hopkins JURNAL ve “Tehlikeli Sporlar,, Kadın yüzünden bir yaralama Unkapanında bir adam bıçaklandı Dün gece Unkapanımda ağır bir yara. lama vak'ası olmuştur. Unkapanı Beylik Değirmen sokağın- da oturmakta olan Burkaneddin, dün gece saat 10,30 da karakola gelmiş ve yere yıkılarak, kendisini, Tekirdağı is- kelesi sokağında oturmakta olan Mus- tafanın omuzundan ve böğründen yara. ladığını haber vermiştir. 1 Yaralı derha! çağırılan sıihhi imdat arabasiyle Cerrahpaşa hastanesine kal. dırılmıştır. Polisin yaptığı tahkikata göre, Mus- tafa ile Burhaneddin ötedenberi bir ka- dım meselesi yüzünden biribirleriyle kavgalı bulunuyorlarmış. Dün gece iki rakip kanylaşınca mü, nakaşaya ve küfre başlamışlar, Mustafa da bıçağını çekerek Burhan: yaralamış tarafından | | ve kaçmıştır. Suçlu polis şiddetle aranmaktadır. Arnavut Kralının a - .. Can düğünü BEe- Baştarafı 1 incide Kralm düğünü ile beraber, mer le - ketin diğer muhtı derinde de 101 çift evlenecektir. Düğünleri ayni yapılan bu yeni evlilere kral tarafır.dan kıymetli hediyeler verilecektir . Şenlikler başladı Kral Zogonun, köntes Apponyi ile izdivacı şenlikleri bugün başlomış olup üç gün devam edecektir. Dün akşamdan itibaren kralın sgara- yında Başvekilin, hükümet erkâzımın ve mülki ve askerf ricalin huzuriyle bir ka. bul resmi yapılmıştır. Saat 23 de kral ile beyaz bir rop giy- miş olan ve başında pırlantadan bir taç bulunan müstakbel kraliçe salona gir- mişlerdir. Kendilerini kral ailesi efradı takip e- diyordu. Kabul resmi geç vakte kadar devam etmiştir. İadivacın tes'idi merasimi, husus! ma. biyette olacaktır. Ecnebi heyetlerini Tiranda kabul ve iskân etmenin imkânsezlığı sebebiyle kral, ecnebi hükümet ve saraylarına resmi hiç bir davetname göndermemiş- tir. Yalnız Italya ve Yunanistan hükü- metleri müstesna olup bunlardan İtal- ya kendiini temsile kont Cianoyu me- mür etmiştir. Mumaileyh, bu sabah tayyare ile Ti- rTana gelmiştir. Yunanistan ise orta elçi lerden Depastras'ı göndermiştir. Diğer bütün hükümetleri Arnavutluktaki dip- Yomatları temsil edecektir , İtalya kralr Viktor Emanueli dük dö Bergam temsil edecektir. “Fon Papen sorguya çekilmemiş Berlin, 25 — Almanyanın eski hariciye nazirt ve Avusturya elçisi Fon Papenin sormuya çekildiği — hakkındaki habherler Berlinde, hariciye nezareti tarafından çı- karılan resmi bir tebliğle teksip edilmiş- tir. Tebliğde bildirildiğine göre, Fon Pa- pen, Sardaki çiftliğinde paskalya tatilini geçirmektedir. Hitlerin Fon Papenle * görüştüğü hak- kında da Berlinde resmi bir ma'ümat yok tür.