26 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

ae STT ÖŞ Uaiformamızın verdiği karakter, müzik arlistlerimiz ve tapon eşya Yazan: Kara Davut Binicilerimizin Niste kazandıkları son muvaffakıyet hepimizi sevindir . di, Yedi üniforma ile yarışa gir, yal. nız Fransız üniforması seninle atbaşı berabere kalabilsin. Sonra manlalar Yyükseltilsin, yarış bir kat daha güç- legtirlisin, Türk ve Fransız üniforma- larının bir kere daha boy ölçüştükleri görülsün. Nihayet yine Üüniformamız kazansın. Doğrusu bu, göğsümüze ka- Harma hakkı veren, cidden parlak bir maceradır. Macaradir diyoruz. Zira Nis millet. lerarası binicilik müsabakalarma işti. rak eden binicilerimizin ktymet dere- eeleri nekadar üstün olursa olsun gans ortakları olan atları göyle bir gözününe getirmek bunun ne büyük bir macera olduğunu anlamaya kâfi- dir. İnanmalıyız kt, milletler arası ya- rığlara giren subaylarımız bize her ka- zançlarıyla düpedüz bir mucize yarat. maktadırlar. Bu müsabakalara giren üniformala- Tn goğu atlarının sayesinde binicilik gereflerini koruyabiliyorlar. Yarışta kazanç, yüzde altmış atm, yüzde otuz binicinin, yüzde an da gansın eseridir. Böyle olunca bizimkilerin aglebesin- do, hasaba sığmıyan bambaşka bir kudret aramak icab eder. Öyle bir barabaşka kuüdret ki, gansm ve bini- cilik kudretinin ancak yüzde kırk tu. tabilen tesirini arttırsın, at yoksullu. Kunun menfi tesirini sıfıra indirsin. Bu kudret bizim üniformamızdadır. Ü- niformamızın subaylarımıza aşıladığı essiz karakterdedir. Nis müsabakalarından birini kaza. nışımızı tahlile çalışırken müzik ar- tisti Kortonun iki üç gün evvel gaze. tecilere söylediği bam sözleri hatırla. dik, Korto şehir orkestramızın artisile. rini nekadar beğeniyorsa bu orkestrâ. da kullanılan âletlerden de o derece tiksiniyor. Komanlar berbad, viyolon- seller berbat, klârnetler berbat, başı. na geçtiği piyano berbat. Haklı. Artist ne derece kudretli olursa ol. sun keman sağır ve dilsiz bir sevgili, viyolonsel nezleli bir pasvant, klâri - met çatlak bir zurna gibi oldu mu, ne- tice elbette berbat, elbetle müz'iç el bette beğenilmez olacaktır. Kompozitörün yarattığı eseri nota kâğıdından müzikçi kavrar, fakat bu. nu meloman'ın kulağma ulaştıradak olan vasıta âlettir. Sanatkâr olmuşsun ama, elinde âlet olmamış, kaç para e. dersin? Meşhur kemancı Jak Tiboyu kemanlarından, hele o çok kıymetli ştradivariyüsünden mahrum ettiğiniz gün, şöhreti değilse bile, konserleri - nDin geliri yüzde doksan eksilir. Binaenaleyh artiste âlet temini me- selesiyle karşılaştyoruz. Biniciye atm en iyisini, müzisyene müzik âletinin €en iyisini todarik etmenin yoluna gir- melyiz Bu suretle imparatorluğun zü. ğürtlük ve sefalet devrinden kalma bir itiyattan, daha doğrusu bir felâ. ketten kurtulmuş olacağız: 'Tapon eşya kullanmak itiyad ve fe- lâketinden. Kora Davud Çocuk haftasının dördü Şişli halkevi tarafından, esirgeme ku- rumunun istirakile Dağcılık — klübünde tertip edilen çocuk balosu ve gürbüz ço- cuk müsabakası dün 1500 çocuğun iştira- kile ve çok parlak bir surette yapılmış- tır. Işık lisesile 44 üncü ilkokul talebesi rmu yaffakiyetli numaralar yapmışlardır. Halkevimizin cazı tarafından — çalman muhtelif parçalarla çocuk dansları yapıl- miş, muhtelif eğlenceler tertip edilmişti. Bundan sonra beş yaşında küçük Şu- lenin tekrarlanan numaraları — seyredil- miş ve müsabakaya geçilmiştir . Gürbüz. çocuk müsabakası neticesinde Gülderen Ali Yaver birinci seçilmiş, bun- dan başka Fıtnat Süleyman, Elçin Beni- je, Meral Salâhaddin, Hulya Cevat Çağ- la, Ezel Faik, Jale Yahya, Ayten Nihat, Suna Kemal, Gülseren İbrahim, Leyiâ Savaş, Muhsine Nuri, Melek Lütfi, Re- mi, Yüksel Etem, Selçuk Kadri, Meh- met İhsan, Cenap Suphi — umumiyetle birinci derecede müsabakayı kazanmış- lardır. Şişli Kızılay kurumu, muhtelif numa- ncü günü ralarda ve müsabakada kazanan 100 ço- cuğa oyuncaklar, — şekerlemeler vesaire bediye etmiş ve saat altıda — cumhuriyet marşı 1500 çocuk tarafından okunarak baloya son verilmiştir. Eminönü halkevinin hazırladığı prog- rama göre dün saat on beşte Eminönü Iİngilterenin Sovyet Rusyayı Protestosu Bir logilizin tevkifi İTütün ekilmeyen mıntakalarda virjiny cinsi tütün yetiştirilmesi teerübe edilece hâdisesi mesele oluyor Moskova, 25 (A.A.) — Casusluk cür. münden dolayı tevkif edilen ve geçen a- Bustostanberi hâlâ serbest bırakılmıyan İngiliz tebeasından Roz Kohen hakkında teşebbüste bulunan İngiliz sefiri 4-7.937 tarihli itilâfa Sovyetler birliği hükümetin ce riayet edilmediğini söyliyerek keyfi yeti Litvinof nezdinde pratesto — etmiş- tir, Bu itilâf mucibince Sovyet büküme. ti İngiliz tebeasından biri teykif edildiği zaman bunu İngiltereye bildirmeği ka- İngilir setiri hükümetinin Sovyetlerin *bu hareketini vahim telâkki ettiğini ve beynelmilel nezaket kaidelerine yapıları tecavüzler devam ettiği takdirde bu halin İngiliz - Sovyet münasebetlerini ihlâ! e- deceği kanaatindetbulunduğunu Litvino- fa söylemiştir. Ingiltere ile Irlanda anlaş!lı Londra, 25 (A. A.) — Bugün Lon. drada imza edilen İngiliz - İrlanda an. Tağması gu üç esası ihtiva etmektedir: 1— MIli müdafaa hakkımda bir an- laşma. Bu anlaşma ile İngilterenin Küinstavn, hvgıvılll Borhavan li- manlarındaki müesseseleri İrlandaya terkedilmektedir. Bu iş 31 kânunaev- vel 1938 tarihine kadar yapılacaktır. 2 — Mal! anlaşma, İrlanda, bütün İngiliz mütalebeleri karşılığı olurak 10 milyon İngiliz lirası verecektir. Kargılıklı olarak bazı mahsuller ve mamulât için konulan vergiler kaldı. rılacaktır. 3 — Ticarf anlaşma, İrlanda mah. sulleri ve mamulâtı İngiltereye agpr - best girecektir. Yalnız ziraat mahsu- Tarı müameleye tâbi olacaktır. İrlan- da hükümeti, İngiliz mahşullerini ve mamulâtını serbestçe sokmayı, birta, kım mahsuller ve mamnlât üzerinden gümrük resmini azaltmayı taahhüt etmektedir. İngiliz kömürüne kıııı kontenjan kılkıe ı.:ur İkl yangın başlangıcı kazası dahilindeki ilkokul talebelerinin Dün Beykozda Yalıköy mahallesin- iştirakile bir toplantı yapılmıştır. Toplantıyı Evin — başkanı Agâh Sırrı Levent açmış, çocuklara halkevinin ça lışma tarzını anlatmıştır. Bundan sonra bir orkestra tarafından talebeye konser verilmiştir.. Konserden snora Halkevi kendilerine — gezdirilmiş, izahat verilmiş ve şeker, bisküvi, halke- vinin 936-088 yılı faaliyetini — gösteren broşürler dağıtılmıştır. Gene dün Fatih kazasının Fener par- ti ocağı salonunda çocuklara hir müsa- mere daha verilmiştir. Erenköyünde de halkevi sosyal yardım kolu tarafımndan çocuklara karagöz oyna. tılmış, Bakırköyünde sinema gösterilmiş ve diğer kazalarda muhtelif — eğlenceler yapılmıştır. Denizbankta maaş- lar peşin verilecek Memurlar bu ay başında biri işlemiş, öteki işleyecek iki maaş birden alacaklar Devlet deniz idareleri memurları hakkmda çıkan tekatit kamımu lâyiha- St mucibince bu idareler memurları i- ginde hükümet müesseselerindeki me- muüriyetleri on beş seneyi bulmuş olan memurlarım evvelce tekaüdiye olarak vermiş bulundukları yüzde beş aldat tutarı kendilerine iade edilecekti. Fakat tekaüt sandığı teşkilâtınm kurulamaması, deniz idarelerinin De. nizbanka devri gibi bazı sebebler yü. zünden bu paralar memurlara verile. memişti. Alâkadar memurlarm dilek hisselerinin ladesi işinin hallini alâ - kadarlara emretmiştir. Bınun üzeri- ne hakkr müktesebi olan bu memürlü- rın listeleri yapılmış ve para kendile. rine derhal verilmiştir. Diğer taraftan Denizhank, memur. larma pesin maaş vermeye karar ver. miştir. Denizbanka geçen idareler memirlarr şimdiye kadar maaş ve Ücretlerini işledikten sonra alıyorlar - de bir yangın başlangıcı olmuştur. Ekmekçi bayırımdaki balıkçı İhsa . nm oturduğu 40 numaralı evin ikin. €i katmda, bağdadi duvarın yanmaya başladığı komşular tarafından görül- müş ve itfaiye yetişmeden söndürül . müştür. Yapılan tahkikatta yangının mangaldan sıçrıyan kıvrlermlardan i- leri geldiği anlağılmıştır. İkinci bir yangın başlangıcı da is. tiklâl caddesindeki Çolakzade soka . ğinda vukua gimiştir. 21 numarada o- turan Anna, odada gaz ocağı ile kah. ve pişirirken ispirto şişesini devirmiş ve derhal ortalığı alevler kaplamış- tır. Ateş perdelere de sirayet etmişse de fazla tahribat yapmadan söndürül. müştür. Kundura bırsızı Paşabahçede oturan İngiliz tebaa . sından sabıkalı hırsız Kostantin, dün Beykoz, Fevzipaşa enddesindeki 102 numaralr eve girmiş ve bir çift ayak- kabı çalarak kaçmıştır. Kendisini gör. mliş olan ev sahibi Demir Bozkurt po- lise müracaat edince, Kostantin yaka. Janmış ve ayakkabıları Paşabahçede Köâzam iaminde birisine sattığı anla - şılmıştır. fakarpinler Kâzımdan istir. dad edilmiş ve suçlular mahkemeye verilmiştir. Zorlu bedavacı Tophane dikimevinde çalışan Ali Karabaş meydanmdaki tiyatroya be- dava girmek istemiş, bu yüzden tiyat. ronun sahipleri Ali ve Mehmetle kav- Baya başlamışlar ve biribirlerini döv. müşlerdir. Üç suçlu da yakalanarak haklarmda takibata başlammıştır. dı. Verilen son karara göre maaşlar | * ZAYİ — 101 mumaralı tramvay şebeke peşçin verileceğinden Deniz bank me - murları bu ay başında biri işlemiş, di- ğeri peşin olmak Üzere iki maaş bir. den alacaklardır. pasonmuu zayi ettim, Yenisini çıkaraca- ğamdan eskisinin hükmü yoktur. Tıp jakültesi sınıf 3 No. 1206 Gener Filiz Memleket ğünde yeni Hükümet, yeni icrsat ve slahat progranımda memleket — tütüncülüğü işine başlı başına ehemmiyet vermek. tedir. Programın bu kısınında mem . leketimizde Virjinya ve Somatra to - humlarıyla zirast tecrübeleri — yapıl- ması vardır. İnhisarlar idaresi bu pror gram üzerine memleketimize en saf cinsten Virjinya tohumları getirerek bunlarla ekim tecrübelerine girişmiş. tir. İnhisarlar idaresi, Antalya vilâyeti. bin Serik kazasma mülhak Gebiz na. hiyesine bağlı Karanlıksokak köyü i- le gene Serik kazasına bağlı Cumalı köyünde; Burdur — vilâyetinin Bucak kazasında, Konya vilâyetinin Hadım kazasına bağlı Aladağ vadisi mmta- kalarmın iklim ve arazi itibariyle bu nevi tütünleri yetiştirmeye en müsait vaziyetle olduğunu tetkikat neticesin- d tesbit etmiştir. Bu muntakalarda Serik kazasında tütün ekimi serbest olduğundan büu ka. zanın intihap edilen yerlerinde iahi . Barlar idaresi zirant enatitüsü fen memurlarınm nezareti altmda Amo . rikadan getirilen Virjinya tohuralari- lo zeriyata başlanmıştır. TTT Te Te ae gee 4 AÇ * Beynelmilel konferans taralından ka- bul edilmiş olan kadınların yerallı maden ocaklarında çalışlırılmasına ait mukavele 'Türk hükümetince tasdik edilerek Millet- ler cemiyeli umuml kâttpliğine daim? de- lezesi tarafından tevdi edilmiştir. * Macaristanda mecliş kamisyonları ya- hudi kanunun latbikine devam etmişler. dir. Bugün başvekli ilc adiiye ve ekonemi bakanlarının bu busustaki beyanatları bek- * Fransiz bükümeti; Alman mühacirleri için Landrada bulunan komiserin vazile ve salâhiyetlerinin Avasturya muhacirleri- ne de teşmili hakkındaki İngiliz teklifine müzaberet ettiğine dair Milletler cemiyeti sekrelerliğine bir nota vermiştir. * Musolin! dün yeni kolonizasyon merke zi olan Pomezya belediye binasının temel atma merasimini açmışlır. * Dün sabah Çek » Leh bududunda ve | Cek toprağında “Lop cemiyeline ait bu- | hanan bir Leh balonu bir spor uçüşa ya- | parken mecburi olarak yete inmiştir. Hâ- | aisa halledilmiştir. deıîntakzdooekur Tunmuştur. yetli işl kabul etmiştir. başkanlığındaki vapuru ile Amerikadan satın dlınması imkânmir tetkik Komisyonuz dört * Bulgar lceret nazırı — Nikoforof dün Filibe 8 inci beynelmilel nümune panayı- rımı açmıştır. Almanya, Yunanistan, İsveç, Cekoslovakya, Yugoslavya — panayıra ves> men işlirak etmektedir. Diğer memlekel- lerin endüstrilerini yüzlerce hususl İşfi rakleri temsi) etmekledir. * 23 nisanda Sovyetler birliği ilim aka- demisi, umuml bir toplanlı yapmış ve “şi- mal kutbu,, sabih — Istasyonunda kışlayaa kabraman ilim adamlarının — raporlarını dinlemiştir. * Yugoslavya ziraat nazırı Slanlımı; Alfred, — Rosenbergin daveli bir hafta kalmak üzere Berline ıllmimr. | Yugoslavya nazıı ! mayıs — şenlikleri * İngiliz kabinesi iki m süren top- lıntısmd:ı yeni bütçeyi tetkik nmiınr îr hugümr Avam kamarasına verile- 'Toplantıdan evvcl — Hor Belişa, Lord Halifaks ile urun bir mülâkatta bu 'Ymıiıırdıkrıhnıslmgmmn— MAWRMM Yunan şehirleri Kral dint bir âyin. de hazır mwıılıhıl— ler tebriklerini — arzetmişlerdir. Kral! dîrlâ_xırxıldu'knhamredeınmm &ç Macaristan naibi Horti dün Tngfliz istanbul Musiki San'atkârlar Cemiyetinden: Birinci çalışma yılını bitiren idare heyetinin nmdı tebdil edileceğin- den cemiyetimiz azalarının 28 Nisan 1938 perşembe günü sast 15 de Nuriziya sokağında Beyoğlu C. H, P. aralara ilân olunur. HAMİŞ: Toplantıya gelecek arkadaşların yanında cemiyet vesikasr bu- lunması lâzımdır. 26 NlSAN — 1938 tütüncülü tecrübeler İnhisarlar idaresinin, Virjinya humlariyle ziraat yapması için yerleri intihap etmesinde yu esaâ| gözetilmiştir: 1 — Yüzlerce sşenedenberi tütün kicilerimizin ince görüş ve çı lariyle fevkalâde asilleşmiş olan tütünlerinin Virjinya tütünleriyle m: lezleşmemesi için tecrübeler tütün kilmiyan numtakalarda muvafık görü müştür. tehisarlar idaresi er yüksek Tür tütünlerini yetiştiren İzmir, Sı.mı"ı] gibi yerlerde böyle tecrübeler dahi pilmasınta büyük tehlikesini takdir derek tecrübe programına bu yerle almaktan kat'iyyan içlinap etmiştir 2 — Bu sene tecrilbe için seçi yerlerin rakım, iklim, toprak ve mur vaziyetleri itibariyle Amerikaı Virjinya tütünü yetiştirilen mıntak; Tara muadil olmasma çok dikkat miş ve bu yerlere karar veri evvel bir taraftan esas'ı tetkikler araştırmalar yapılmız, diğer ta: teerübelerine, idarenin Vk!uıyın:ğ ni ekimi ve Amerikan — tütünelili hakkımda tetkikler yapmak üzere A merikaya gönderdiği eksperleri ora dan yolladıkları resmi istatistikl hava rasat raporları ve - fenni tetki raporlarını esaş ittihaz etmiştir. İnhisarlar idaresi, Virjinya tütün lerinin piyasaya tütün olarak çıkı masında yalnız iklim, tarla ve şartların gözetilmesi kâfi olamı Er, bilhassa kurulma ve - deni işlerinin kendine göre tamamiyle bu ka usullerde yapıldığızı, bunların zim usüllerimize hiç uymadığını gü önünde bulundurmaktadır. Bunun İ Amerikada stajda bulunan mütel sıslarıma bu işlere ait tetkiklerin limat vermiştir. Bü guretle, ziraat tecrübelerine ©e esaslı bir şekilde başlanmış olan Vi jinya tütünleri hakkında ilk neticelh yakında elde edilmiş olaçaktır. Memleketimizde — Virjinya tütün yetiştirmek arzusu şundan ileri gelm' tir: Yurdumuz, dünyanın en nefis ti tünlerini yetiştirmektedir. Tütünleri mizin dünya cigara harmanlarını tala edici husus! hassaları vardır. Virji ya gibi nötr tütünler ucuzlukl: rından dolayı piyasalar çok satılmal tadır. Banun içindir ki, yüksek kalit M tütünleriyle dünya tütün piyasala rında kuvvetli bir mevkii olan met leketimizde çok harcanan ucuz ve m lâyim tütün yetiştirilmesine de ehet miyet verilecektir. Elektrik şirketi nin hesapları | Kontrol heyeti tet kiklerine devam ediyor Nafia vekâletinin — gösterdiği lüzu üzerine elektrik şirketinin — hesapları tetkike başlamış olan tetkik heyeti Met hâarimda kendisine tahsis edilen daire faaliyetine devam etmektedir. Elektrik şirketi, varidat ve masarila) na taallük eden bütün muamelâtı ve turaları beyele göslermektedir. Heyel müsaade ve tasdiki olmadan hiçbir mu mele yapılmamaktadır. Diğer taraltan çirkette bulunazn ecne sıtasile yaptığı tebligat Üüzerine bu v murların vazilelerine nihayet verilip v rilmediği hususu da Nafia vökâleti 1 tanhal başmüflettişt Sarurt — tarafındı ayrıca fakip edilmektedir. binasında toplantı yapılacağı sayın