5 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

5 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Hitlerle HABER — Akşam postan 5 MAYIS — 1938 Musolini Napoliye gittiler ger Baştarafı 1 incide Elena yeralmışlardı. Ziyafette kral ve Hitler birer nutuk söylemişlerdir. Hitler ezcümle demiştir ki: *Majesteniz yeni Italya ile yeni Al - manyayı biribirine bağlıyan Gıkı rabıta- lardan bahsetti. Bu memlakatte bana gösterilen tasvir edilemez kabul, faşist İtalyanın, Almanyanın kendisine samimi voe sarsılmaz bir dost olduğuna kani bu- kanduğunu isbat eder. Bu sargılıklı dost- hak, yalnız iki milletin emniyeti için de- ğü umum! sulhün de bir garantisidir. ,, Çek Almanları meselesi Londra, 4 (A.A.) — Havan Ajan- sırın muhabiri bildiriyor: Emin bir İtalyan menbamdan öğ- renildiğine göre Muasolini gahsi nü- fuzunu kullanarak Südet — ekalliyeti meselesini Fransa ve İngilterenin ar- zusuna tevfikan halletmesini Hitler- den istiyecektir. Neler görüşecekler ? Roma, 4 ÇALA.) — Röyter: Bugün Hitler ile Mussolini arasında yapılan Konuşmalarda, Berlin - Roma mihveri- min hangi bir suretle olursa olsun kati- yen zaafa uğradığı görülmemiştir. Bu Bihet görek İtalyan gerek Alman ma - hafilinde beyan edilmektedir. Bununla baraber Italyan beyanatında bafif bir endişe hissedilmektedir. Moz- kür mahafilde, Avusturyanın Almanya ile birleşmesi neticesinde, Hitler hududu tahkim etmiyeceğine dair verdiği sözü tuttuğu takdirde, Italyanın Brenördeki sevkülceyşi vaziyetinin katiyon zaafa uğramıyacağı kaydedilmektedir. Alman mahafili Çekoslovakya mesele- Binin münhasıran istişari mahiyotte mev zubaha eylemoktedir. Bununla beraber öyle zannediliyor ki Mussolini Alman metalibatı karşısında bitaraf kalmaya amade olmakla beraber bir modus vivendi bulunması yolunda Fransa ve İngilterenin yapacağı siyasi Ça ea nsncn İsveçli Bir türkiyatçı şehrimizde İsveçteki Luna — üniversitesi Türkiyat doçenti Dr. Gunnar Garring, edebiyat doktoru olan karısı ile beraber şehrimize gelmişlerdir. Doçent, hazinel — evrakta, (Norveç kralr on ikinci Şarlin Türkiyede geçirdiği günler hakkında tetkikatta bu- lunacaktır. Doktor Garring, verdiği — beyanatta föyle demiştir: *“Bilirsiniz ki, kral on ikinci Şarl 1700 de Rus çarı Deli Petroya ve — Lehistana harp açmıştı. Fakat, Deli Petroya mağ- Tüp oldu ve Basarabyada, Bendere iltica etti. Basarabya o zaman bir Türk eyaleti idi. Kral orada birkaç sene kaldıktarı son ra Noörveçe gelmiş ve ölmüştür. “Stokholmda bu kral hayat ve eser »» dair birçok vesikalar var. Diğer bazı ve- | sikalar da Türk hükümetinin — hazinei ı_vnhndı bulunmaktadır. İsveçin Tür- kiyedeki eski sefaret kâtibi Kolmodin bu hususta tetkikata başlamıştı. Fakat, üç, dört, sene evvel, ölümü ile bu çalışma yarıda kaldı. Ben ve karm üç ay kadar, Bu vesikalar üzerinde — çalışacağız. Bu müddet zarfında, yeni türkçe — üzerinde de malümatımı arttırmak — arzusunda- yım.,, adrit bombar- dıman edildi Madrit, 4 (AA.) — Dün akşam Madridin Frankist bataryaları tara. fından yapılan bombardımanı kurban. larmmın miktarı bugün öğle zamanı 13 ölü ve 28 yaralr olarak tesbit edil. miştir. Bombardıman esnasında beş yüze yakm obüs atılmıştır. Frankocuların tebliği Salamanka; £ (A. A.) — Umumi karargâhil tebliği: “Fena havaya rağmen kuvvetleri- miz Alfambra cephesinde ileri hare- ketine devam etmiş ve bir çok mü- him mevzileri işgal eylemişlerdir. El Poboö civarında düşman bir mu- kabil taarruza geçmiş ise de Mâl tardolunmuştur.” n boşma DeDi di toşebbüse müzaberet gösterecektir. Her halde, Hitler ile Mussolini arasın- da vukubulan son mülâkattanberi cere yan eden hâdiseler Italyanın mevkilni kuvvotlendirmiştir. Hitlerin hediyeleri Roma, 4 (A.A.) — Hitler, Roma- yı ziyaretinin bir hatırası olmak üze- re Mussoliniye bütün rasat cihazını ihtiva eden Zels teleskopu hediye et- miştir. Hitler, Mussolini ziyüreti. iyonu ile Olimpyad film Frank gene .. Cen en .. düşürü!'dü DE- Baştarafı 1 incide ler tevlid etmesinden korkulmakta- dır, Ingiliz lirası da sabit Londra; 5 (â. A.) — Londrada te min edildiğine göre, dolar ve binneti- ce ingiliz lirası şimdikinden daha aşa ği bir seviyede istikrar ettirilmiye- cektir. Üç taraflı itilâf mucibince | üç paradan birinin kıymetten düşme- sile diğerlerinin de kıymetten düşmesi lâzımgelmiyeceği kaydedilmektedir. Ingiliz gazeteleri kararı tasvip ediyor Londra; 5 (A. A.) — Finansiyal Taym ıyor: İn ve İle Amerika Üç tarafir pa- ra itilâfını ihlâl etmedes FPrankm ye- niden kıymetinden düşmesine muva- fakat etmişlerdir. Ehemmiyeti pek büyük olan bu hüdise icah ettiği za. man frarkm Fransanım — şeriklerinden yardım gördüğünü göstermektedir. Daladiye projesini Fransız halkına kabul ettirebildiği takdirde memle- ketten giden —Fransız sermayesinin avdetini temin etmiş olzenktır ki bu da senayiin yeniden canlanması için elzemdir. Deyli Telegraf and Morning Post diyor ki: Daladiye dün akşam enerjik ted- birler ittihaz edilmek suretile frangın istikrarı temin edileceğini beyan et. miştir. Frank, İngiltere ve Amerika İle tam bir itilâf hasıl olduktan sonra düşürülmüştür. — Daladiyenin eline Fransız iktısadiyatı ve maliyesine da imi bir kalkınma temin etmek İçin bu gün mükemmel bir fırsat geçmiştir. Deyli Meyl diyor ki: Daladiye cesurane tedbirler ittihaz ederek Fransanım bütün dostlarının ümid ettiği beynelmilel emniyeti ye niden tesis edecek vaziyettedir. Ameritanın yardımı Vaşington; 5 (A. A.) — Üç taraflı para itilâfinin akdindenberi Ameri- kan maliye — nezareti ikinci — defa ola- rak franğın temevvücünü tasvib ct- mektedir. Amerika bu suretle itilâfın başlıca prensiplerine sadık kalmak hususunda ki arzusunu göstermiştir. Fransanın milli müdafaa istikrazı Amerika maliye nazırı Morgentav ta rafından sulhun idamesine matuf bir tedbir addedilmekte ve Amerika hü- kümetinin muvafakatı demokrasiler- le dostane bir şekilde teşriki mesal ot meğe azmettiğini göstermektedir. Fransa Jonson kanunu dolayısile A merikadan istikraz yapmamakla bera- ber kendisinin dahilf bir istikraz yap masını kolaylaştıracak şekilde Ame- rika ile mali sahada teşriki mesaide bulunmak imkânını elde etmiştir, Siyasi mahfeller, İngiliz ve Ameri- kan maliye nezaretleri tarafından it- tihaz edilen tarzı hareketin demokra- silerin dinamizmi ile istihza ederek bunların teşriki mesaisine kıymet vermiyenlere kargı bir ihtar teşkil et tiğini beyan etmektedirler, Pencereden düşen çocuk Beşiktaş Cafer ağa sokak 7 numa- rada oturan İhsanın bir buçuk yaşın daki kızı Sevim, dün evin 6 metre yüksekliğindekt pencereden sokağa bakarken düşmüş ve yavrucak bay- ğın bir halde Şisli çocuk hastahane- sine y Süvarilerimiz Ber- Baştarafı 1 incide 'Yarış sona erdiği zaman, kral iki bi- rincinin ellerini sıkarak kendilerini teb rik etmiş ve mükâlatlarını vermiştir. .. * Zalerden zafere koşan ekibimiz, dün yanın en iyi binici ve hayvanlarının iştirak ettiği bu müsabakalarda aldık- lJarı derecelerle ne kadar öğüneeler yeridir. Bu müsabakalara, her yıl olduğu gibi, uzun zamandanberi hazıtlanmış olan Almanlar, çoğu meşhur Hanovra binicilik mektebine ait olan kırka ya- kın atla İştirâk etmişlerdir. Alman ekipinde Hasse, Brinkman, Morn gi - bi, Almanyanın en meşhur ve usta bi" nicileri vardı, Çok kuyvetli olân alman ekipi, birkaç yıldanberi Musulini kupar sını muüntazaman kazanmakta İdi,. Avrupanın en küvvetli ekiplerinden biri olan italyan ekipi, milli bir davâ balini almış olan bu müsabakaları do- layısiyle şeflerinin kupasını kazanmak için 16 &ı meşhur Pinerolo binicilik mektebine ait olan 86 atla bu büyük mücadeleye girdiler. Buna mukabil, büyük bir tevazu 1 - çinde çalışan Türk binicileri, içlerin - de, ne aknanların Tora'sı ve ne de İ- talyanların Serpe'si gibi, enternasyo * nal birer şöhreti olan atlar bulunmu - yan 16 hayvanla Roma turnovasına iştirâk ettiler, Fakat turnuvanın daha ilk günle - rinde, İtalyanların 34, Almanların 9 atla iştirük ettikleri bir müsahakaya, Türk birincileri, 6 atla iştirâk etmişler- di, 49 binici arasında, bu müsabakayı, yalnız 8 i hatasız olarak bitirmişti. Bu 8 biniciden 4 ü İtalyan, $ ü Türk ve 1i Alman idi Bu müsabakada”Yıl- dır,, ddmdaki ata binen yürbaşı Gür * kan ikinci ve Almanyanın meşhur Tor rasma binen yüzbeşı Hasse beşinci o- labilmişti. Şunu da kaydedelim ki, Tora, Berlin olimpiyadlarında “mil * Tetler mükâüâfatmı,, kazanmış olan at - tır. Roma binicilik turnuvasınm asl ruhunu teşkli eden bu kupayr, karan * | mak, birkaç yıldır. ki, Almanlardan başka hiç bir millete nasip olmamış- tı. Bu itibarla, türk binicilerinin, Al - manya, İtalya, İrlanda, Romanya ve Yunanistan binicileri önünde — kazan” mış oldukları bu muvaffakryet, enter - nasyonal binicilik GSlemi için büyük bir hâdise olduğu gibi, bizim $çin de eşsiz bir zaferdir. Bu zaferle, Roma- daki şeref direğinde bayrağımiz: dal - galandırmış olan binicilerimizi ne kar dar kutlasak gene azdır. Japonlal ricat ediyor aç Buştaratı 1 taside Çin çetelerinin. faaliyetinden ileri gel diği bildiriliyor. Çinlilerin resmi tebliği Hanket, 4 (A.A.) — Retml - tebliğ, Çin hava kuvvetleri, yeni ve mühim bir muvaffakiyet kazanmışlar ve Hanr keu Üüzerinde vukua gelen bir muhare- bede ön iki düşman tayyaresinden seki zini düşürmüşlerdir. Alman yeni tedbirler sayesinde, son İki gün zarfında Çontung'un cenubun: da düşman taarruzu durdurulmuştur. Mütcaddid Japon hücumlarına rağmen Talerşvang civarındaki Çin Mevzileri olduğu gibi durmaktadır. Cenubi şar- kide ise muhücobe şiddetlenmiştir. İki taraf kuvyetleri de pihsienin şimalinde mühüm bir stratejik mevki teşkil eden lifengçan için bütün şikldeleriyle çar - pışmaktadır. 'Tançeg civarında da muharebe inki- şal eylemektedir. Buraya doğru Çin'li- ler yeni bir mukabil taarruza geçmiş - lerdir. Düşman hatlarının gerisinde faali - yette bulunan Çin'liler, demiryolundan sarı nehrin şimal sahiline kadar Çan * tung eyaletinin büyük bir kımmı kon" trolu altında bulundurmakta ve bu kon trolunu gittikçe genişletmektedir. HABER Istanbulun”en”çok 'satılan' hakiki akşam gazetesidir* , İlânlarını HABER'e verenler kâr ederler. Başvekilin izahatı BEP- Baştarofı 1 incide ( letinin kendi şahsında Türk milletine ve Türk milletinin büyük Şefine kar- &1 gösterdiği fasılasız sevgi tuğyan- lart ve tezahürlerini tasvir etmiştir. Başvekil bu mühâbbet asarının Şefi. mizin, bütün 'Türk milletinin ve Cum- huriyet hükümetinin kardeş Yunan milletine, onun haşmetli hükümdarı- na, krallık hükümeti reisine ve krallık bükümetine karşı besledikleri sami- mi duyguların tam bir in'ikâsı oldu. ğunu ve bu suretle tecelli etmekte bu- lunan ve hep böyle devam edecek ©- lan bu Türk - Yunan tezahülratımın Balkan müttefik ve dostları arasında yaşıyan münasebatım iyi bir timsali olduğunu sırasiyle anlatmıştır. Başvekil Celâl Bayar, Atinada im- zalanan müunzam muahedenamenin bu devrede, Kamutaya sunulacağım ve partimizin tamamen — tasvibine mazhar olacağından da şüphesi olma- dığımı ilâve etmiştir. Başvekilin bu beyanatı partide ha. Bunu müteakip Başvekil, 9 Mayıs- ta Dr, Arasla birlikte Belgradda bu- Tunmak üzere önümüzdeki Cuma gü- nit Ankaradan hareket ederek, Yu- goslavya Başvekilinin, iyi hatıratı hepimizin gönüllerinde mahfuz bulu- nan, ziyaretlerini iade etmek ve çi mal Balkan müttefiklmiz olan necip Yüugoslav milletine Türk — milletinin selâm ve muhabbetlerini götürmek i- le mesut olacağını ve diğer Balkan Mmüttefikimiz Romanyaya karşı bu bahtiyarlık yaşatan vazifeyi sonba- harda yapacaklarını söylemiştir. Başvekilin bu sözlerini alkışlar ta. kip etmiştir. Italya ve Montrö mukavelesi Başvekil, bundan sonra sözl günün diğer hâdiselerine naklederek, İtalya- nın Boğazlar mukavelesine — iltihakı- nın Türk - İtalyan dostane münase- betlerinin yeni bir tezahürü manâsı üzerinde bilhassa tevakkuf otmiştir, Grup azası bu haber tüizerindeki mem- nuniyetlerini de alkışla göstermişler- dir. Hatayda seçim hazırl B Baplarulı | 1 vermek hususunda tazyika maruz kalan- ların değil alelitlak bu işlerden evvel de bir tazyika maruz kalanların şikâyeti na- zarı itibara almarak teşebbüste bulunul- duğunu bildirdi. Bu beyanat dün genel sekreter Anker tarafından yapılan beyanatın tersine o- larak komisyonun her ne suretle olursa olsun şeçimin serbest surette yapılması- na mani olabilecek hareketlere — müda- haleye mütemayi! olduğunu göstermiştir. Bir hâdise Dün akşam üzeri mühim bir vaka da- ha olmuş ve halk partisinin hususf! me- murlarından Yusuf, maha'le arasında a- yağından kurgunla vurulmuşlur. a Türk heyeti bu sabah komiayon tara- fından dinlenirken bu vakayı da kay - detmiştir. Komisyon, Türk heyetine şi- kâyetleri dekümante ederek mahkeme- yö mürancaat etmesini söylemiştir. Kayıt nasıl yapılıyor ? Bugün Takonderunda kayıt bürosunda Çocuk ıkları roisin müssadesiyle iki saat kadar haziır bulundum. Müracaat edenin evvelâ nü - fus küğıdı görülüyor. Sonra rela tercü- man vasıtasiyle kendisine hangi camla- ya mensup olduğunu beyan etmek iste- diğini soruyor ve alman cevapta kaydı yapılarak her camia için ayrt renkte meveut bir Beçlel kartı veriliyor. Terelman suali arabeaya çevirdiğinden evvelâ türkçe yapılması için Türkler ta- rafımdan müracaat hazırlanmıştır. Komlayon azasından seçim müfetülş- lğine ayrılan Belçikalı Lagrange, bana bunu temin edeceğini söyledi. ““Yenigtir, Un bir teşebbnsi Antakyanm Yenigün gazetesi bugün- den itibaren dördüncü sayfasını fransız- ca neşre başlamıştır. Bu — sayfa intihap işlerile alâkadar haberlerin tercümesine mahsustur, Ve komisyonu yolsuzluklar. dan haberdar etmel içindir. Rartası Hediye kazananların isimlerini neşrediyoruz Biümecemirin halledilmiş şekli: BİR ALTTIN UÇLU DÖOLMA KALEM KAZANAN 1 inel: Fikret Bursa Kaplıca anbar me- muru, BİR HOKKA TAKINI KAZANAN 2 Inci: Semiha Kız ortaokulu. BİR PERKEL TAKIMI KAZANAN 3 üncü Deniz Aletmdar Hah. No. 4 BİRER ÇIKOLATA KAZANAN 1 — user kadırga cömertler,2 Süjan küçük çeşme, 3 Sabahat cağaloğlu, 4 Tahir modaafitet sokaka, $ Hava habi lağa sokak, 6 Mehpare istiklâl lisesi, 7 | Rıza üsün yusuüf, 8 yılmaz yethi karar : günrük, 9 Talât Kapkaç, 10 Yurdagul çevih Sirkeci, Behire Beyoğlu ŞeKasımpaşa Büfide, BİRER TUVALET SABUNU KA. han fener, 13 esber göktepe P.T.T. me- müuru 14 erol P.T.T. memuru, 15 Ömer sasun sirkeci, 16 Selahaddin 59 uncu okul, 17 nevraten Telgraf memuru, 18 Kiâzım İfuncu okül, 19 edip Topcu w layından, 20 Melehat 61 inci okul, 21 Şefik fatih, 22 Gülçin Örkunut Beşik" taş, 23 Necdet Kumkapı okulu, 24 Mu- kaddes Şişli (Sonu yarm)