15 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

15 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Yeni sen Baştarafı 1 inelde Aduye Vekâleti 9,600,340; Maarif ve. kâleti 14,670,130; Nafla — Vekâleti 8,892,040; İktısat Vekâleti 5,489,790; Ziraat Vekületi 7,143,700; Mülli Mü « dafaa vekâleti (kara) 61,361,030; Mil. 11 müdafaa vekileti (hava) 8,050,140 Milif müdafaa vekâleti (deniz) 6 mil- yon 583,880; Askeri Fabrikalar U. Müdürlüğü 5,785,330; Harita umum müdürlüğü 773,3810; Umumi yekün 249,951,020. 250049,000 lirayı bulan varidat ne- vileri ise şudur; Kâzanç vergisi 22,005,000, hayvan- lar vergisi 15,631,000; veraset ve inti- kal 450.000; madenler rüsumu 650000 gümrükler hasılatı 50,350,000, mua. mele vergileri 27,247,000; dahili istih- Vâk vergileri 21,006,000, kara ve deniz &v vergileri 400,000, nakliyat vergisi 1,050,000, sefineler rüsumu — 120,000, damga resmi-7,450,000, Tapu harc . ları ve kaydiyeler 1,250,000, mahke- me harçları 1,650,000, pasaport kanç. Tarye, ikamet tezkeresi harcları 900 bin, noter harçları 550,000, diğer harçlar 106,000, hayvan sağlık zabı- tası resmi 70,000, tütün, tuz, ispirto, ispirtolu içkiler, revolver, fişek ve me- vaddı infilâkiye 35,185,000, tütün ve İçkilerden almacak müdafaa vergisi hasılatı 3,666,000; kibrit ve çakmak 1,229,000, oyun kâğıdı 30,000, işletilen emlâk 285,000; emval ve emlâk satışı hasılatı 1,500,000; devletçe idare edi. Jen mülesseseler 261,000, umumi mü- ne, Güneşliler gayet seyrek akınlarla mukabele ettiler ve bu akınların bi. rinde Necdetten güzel bir ara pası a- lan Murad 29 uncu dakikada sıkı bir vuruşla Güneşin ikinci golünü de yap- t Üçünelü gol Hakimiyetlerine Trağmen — ikinci mağlübiyet golünü de yemeleri bu de- fa Harbiyelilerin maneviyatını hafif- çe kırmış olacaktı ki, blrugevur;L bi oldular ve Güneş muhacim ha! bilhassa güzel oynryan SılMl.rı vasıtasiyle-üst Üste birkaç akm-yap: tı. Bu akınların birinde, yani'40 n € dakikada, Güneş muhacim hattınm e bütçesi esseseler ve girketler hasılatından devlet hissesi 1,688,000, hazine mua. melelerinden mütevellit varidat 1 mil- yön 730.000, tayyare resmi 2 milyon 250,000; askerlik mükellefiyeti 1 mil. yon 650,000, kıymetli evrak 200.000, muayyen masraflar karşılığı varidat 170,000: eski alacaklar 60,000, ceza- lar 1,800,000, İstanbul Üniversitesi hasılatı 75,000, müteferrik hasılat 2,600,000, iktısadft buhran vergisi 14,750,000, muvazene vergisl 17 mil- yon 100,000, hava kuvvetlerine yar. dım vergisi 5,500,000, buğdayı koru- MA vergisi 7,350,000, Başvekil Ankarada BW Başlarafı 1 incide * Yugoslar gazetecilerini kabul çunları söylerriştir; “Yugoslavya — seyahalinden — gayot meninun dönüyorum. Seyahatim hak- kında Askarada şefime malümat ar. zettikten sonra bol bol görüşürüz., Celâl Bayar, dün İstanbulun plânı etrafında Vali Ustündağdan yeni ira- hat almıştır. Celâl Bayar ve Haritiye Vekili Dr, Araz akgam Üzeri saat altıyı otuz geçe köprüden kalkan “Kalamış, — vapurile Haydarpaşaya geçerek eksprese bağlı hususf vazonla Ankaraya gitmişlerdir. Başvekili, istasyonda vali ve belediye reisi, şehrimizde bulunan — saylavlar, emniyot direktörü, kara ve deniz - ku- mandanları, millf banka ve idare âmir- leri, parti ve belediye erkünı ve diğer zatlar uğurlamışlardır, Tren tam yediyi ön geçe hareket öt. miş. Başvekilimiz, beraberinde hariciye yekili olduğu balde kendisini uğurluyucu lara zarif ve samimi! gülümseyişlerle mukabele ederek şehrimizden ayrilmiş- tır, Başvekil bu sabah Ankaraya vasıl ol- müş ve merasimle karşılanmıştır. B trezilyada ihti- lâl teşebbüsü ederek ortadan- kısa paslarla yaptığı bir akın | eanasında, Muraddan güzel bir pas a- lan Melih, topu biraz sürdükten Bon- ra, yakmdan hafif bir vuruşla taktmı- na Üçüneü golü de kazandırdı. Bundân sonra Güneş, hakimiyeti tamamiyle ele aldıysa da, vaziyet de. işmedi ve oyun 3.0 Güneş lehine bit- ti. Takım ve oyuncular Güneş takmımda, bazı oyuncuların bilhassa Niyazinin eksikliği kendisini hissettirdi. En bariz meziyeti takım halinde iyi oynamak olan Güneş, bu defa bu ahengi gösteremedi ve umu- miyetle bozuk bir oyun çıkardı. Cihad her zamanki gibi iyi, Faruk vasat, İbrahim bozuktu, Muavin hat- tı vaşattan aşağı bir oyun çıkardı. Salâhaddin birkaç güzel gahsi akın yaptıysa da, arkadaşlarına fazla yar- dım etmedi. Necdetin attığı gol güzel olmakla beraber, oyunu iyi değildi. Sürati sayesinde daha ziyade fırsat. çı olan Melih, bu defa münasip fır- satlar bulamadığı için, fazla iş göre. medi, Rebif ayağma geçen topları, her zamanki gibi iyi kullanarak, ar- kadaşlarma fırsatlar hazırladı. Murad çok çalıştı. Harbiye takımı iyi ve her zamanki gibi enerjik bir oyun çıkardı ve 3-0 lık bir mağlübiyeti, pek de hak etme- d Harbiye takımımın ve sahadaki 22 oyuncunun en İyisi Muhteremdi. For. ved hattı sık &ık gol pozisyonlarma girmekle beraber, bunlardan istifade edemedi. Müdafaa vazifesini bağardı denebilir. Macar kabinesi kuruldu Budapeşte, 14 (X A) — Mi banka direktörü ve eski kabinede e- konomi nazırı İmredi kabineyi gu su- Tetle kurmuştur: Başvekil ve ticaret nazırı İmredi, Endüstri nazırı Börnemiza, Adliye nazırı Mikeç, Maliye nazırı Spaller, Mezhepler Kont Teloki, Ziraat Stran. Yovlaki, Dahiliya Fişer, Milli müdafa. & General Ratz, Devlet bakant Ho, mant. Brezilya Mhurmbl Vargaş BW Baştarafı 1 incide ip şayialar, hattâ pek manasız bir suret te, Almanyanın fazla — miktarda Alman halkının oturduğu bazt Brezilya eyalet- lerini müstemleke olarak ilhak etmek ni. yetinde bulunduğunu dahi ileri sürmek. tedir. Hattâ bizzat reisicumhur Vargas, hü- kümet darbesi hakkında yaptığı beyana- tında, hükümet darbesine teşebbüs eden lerin yabancı ideolojiler tesirinde bulun- duğunu ve bunların yabancı memleketler tur. Halbuki unutuluyor ki Almanya da- ima şunu söylemiş ve nazır Bötle yaban- ct memleketlerde oturan Almanlara mü- teaddit defa şunu emretmiştir: Misafir olarak bulunduğunuz memleketlerin po: litikasma her türlü müdahaleden - kaçı- mınız... ÇiT e mrererae T T amn & Alemdar Sineması Hergün iki film 1 — Kartopu 2 — Rus -Japon muha- rebeleri Türkçe sözlü Başvekil ve Hariciye vekilimizin Atina seyahatleri B HABER — lîııımuı!ın Musolin.nin utku DW Baptardfı 1 incide böyle Hilt bir vaziyet karşısında — bir çoklarından daha Jüzumsuz olan diplo- matik bir harekette bulunmaktansa derhal ve sarahaten “hayır,, diye ce- vap vermeği tercih ettik. İtalyanın düşmanlar veher mnevi faşist a leyhtarları inkisora uğrayarak hid- det izhar ettiler . Bunlar şüphe- siz — totaliter — devletler — arasın - da bir çarpışma olmasını binnetice ih- tilâtlar çıkmasını, bilhassa Avrupada bolşevizme zafer kapılarını arkalarına kadar açacak bir harp zuhur etmesini arzu etmekte idiler. Biz hattı hareke- timizi iddia edildiği gibi bir zaruret neticesinde değil, kendi arzumuzla bu şekilde çizdik. O zamandan beri cere- yan eden hadiseler tarzı hareketimizin basiretkârane olduğunu isbat etmiştir. Faşist İtalya, milletlerin birliklerini temine mutaf hareketlerine mani ol « mak işini yapmağa devam edemezdi. Binaetaleyh, ihtilatlar çıkar korkusiye fe bu şekilde hareket etmedik, böyle bir korku hissetmedik ve kalbimirde hkiçbir zaman da his etmeyeceğiz. Na- mus ve his ve Almanya ile aramızdaki samimi doslük bu şekilde hareket et- mekliğimizi icap ettirdi. Bugün cer- men ve Romen âlemleri daimi temas balinde bulunuyor. Bu asırda bir iz bı- rakacak olan iki inkilâb arasındaki teş- Tiki mesal ancak velüd ve feyeli olab'- lir. İtalyan milletinin Alman devlet re- isine yaptığı hararetli resmi — kabulün manasıbudur. Geçen 7 Mayıs — gecesi venedik sarayında söylenen sözleri iİki millet şuurlu bir heyetanla karşılaş - mıştır. Bu sözler diplomatik veya si- yast beyanat mahi etinde değildir. Bunlar tarihe geçecek aleni ve kati sözleridir. Romt - Berlin ve mihveri ve diğer memleketler sadakatla bağlı kalacağımız mihver bizimle İtilâf ak « detmek isteyenlere karşı bir itilâf siya- seti tatbik etmekliğimize mani değil- Mart ayında Yuzoslavya ile itilâf im za ettik o zamandan beri adriyatik sa- hillerinde sulh hüküm sürmektedir. Bundan başka İngiltere ile de bazı iti- Tâflar akdettik. Roma - Londra anlaşması akdeniz- den kızıldenize ve hint denizine kadar uzayan iki imperatorluk arasında ak- dedilmiş bir itilâftır. Biz bu anlaşma- ya dikkatli bir tarzda rlayet etmek is- tediğimiz ve İngiliz devlet adamları- min da aynı şeyi yapacaklarını takdir ettiğimiz için bu anlaşmanın devamlı olacağı tahmin edilebilir. Bu anlaşma- ya karşı bütün dünyada gösterilen iyi kabul onun hakiki tarihi değerini is- bat etmektedir. Fransızlarla tereyan etmekte olan mükâlemeler hakkında-bu mükâlemeler daha bitmediğinden - ihtiyatlı söz söy- Hyeceğim. Bu müt'lemelerin bir nci- ceye varıp varmıyacağını bilmiyorum. Çünkü İspanya muharebesi gibi tama- miyle günün hadisesi olan bir mesele- de ikimiz barikadın ayni tarafında bu- Tunmuyoruz. Fransızlar — Barselonun muşafferiyetini, biz aksine olarak Fran- konun galibiyetini arzu ediyoruz, İsti. yorur.,, 16 MAYTS —- 1938 Meksıka İngiltere ile münasebeti kesti İki Devlet, sefirlerini geri çekmeğe karar verdi Londra, 15. (Hususi) — Meksika hükümetinin İngiltere ile diplamatik münasebetleri kestiği ve Meksikanm Londra elçisi Villa Micheli geri çağır- İ dığı resmen teyld olunmaktadır. Meksika hükümetinin İngiltere Te münasebetlerini kesmmek arzusunda bulunduğuna dsir gönderdiği nota tetkik edilmektedir. Ecnebi bir devle- tin İngiltere ile münasebetlerini kea « meğle teşebblis etmesi söylendiğine gö. re, yüz senedenberi ilk defa olarak vakidir. Kendisinin geri çağırılması hak - Dünkü zelzele DWT Baştarafı 1 incide Dünkü zelzelenin asıl tahribatı Diyar- bakırda olmuşstur. kmda Mekâikoda matbuat mümessil. lerine beyanatta bulunan İngiliz sefiri Meksika memurlarının kendi hakkın- daki cemilekârlıklarma işaret etmiş- tir. Sefir, bir İngiliz tebaasınm Meksi. ka arazisinde bir hâdiseye kurbah git- miş olduğu haberi hakkımda cüz'i ma. lümata sahib olmadığını söylemiştir. Sefir Londraya Nevyork yolu ile gitmek tasavvurundadır. Meksikadaki — İngiliz menafiinin müdafaası İngiliz başkonsolosuna tev di edilecektir, Valensiya bombalandı Valansiya 14 (A.A.) — Franko tayyareleri gece yarızı şehrin Üzeri- ne birçok bomba atmışlardır. Ölen ve yaralananların adedi henüz ma- lüm değildir. Diyarbakırın Lice kazasınm Hani | nahiyesinde 85 ev tamamen — yıkılmış, birçok evlerin de duvarları çatlamış- tır. Nüfusça zayiat tesbit edilmemiştir. Zelzele mıntakası Diyarbakırın Lice, Hani ve Kulp civarıdır. Zelzele Sıvasta ve Aksarayda da hisse- dilmiştir. Hasar yoktur. Aksarayda Aksaray, 14 (A-A.Y — Kirgehir yer saramtısındanberi hafif hafif ve muhtelif zamanlarda tekerrür edip duran yer saramtılarından sonrâ, bu sabah Aksarayda şimdiye kadar olan. lardan daha fazla şiddette saat 640 da şarktan gürbe yarım dakikaya ya- km daeyam edan orta giddette, diğer. deri 8 - 10 saniye devam eden hafif yer sarsımtıları duyulmuştur. Nüfusça zayiat ve binnca hasar yoktur. rasathanenin verdiği malümat İstanbul 14 (AA.) — den bildiriliyor: Bu sabah biri saat 6 yı 42 dakika 27 saniye geçe, diğeri saat 6 yı 56 da. kika 4 saniye geçe ve ücüncüsü de sa- at 8 zi 56 dakika 36 saniye geçe olmak üzere üç zelzele kaydedilmiştir. Ayni merkezden geldiği tahmin &- dilen ve birincisi nisbeten şiddetlice olan bu zelzelelerin merkez Üstünün İstanbuldan 510 kilometre mesafede olduğu tahmin edilmektedir. Rasathane, Isviçre Bitaraf kalıyor Conevro 14 (A A.) — Milletler ce- miyeti konseyi, bugün öğleden son- ra İsviçrenin dalmi bitaraflığı ile Milletler cemiyeti paktının on altın. €r maddesi arasında bir ahenk tem! nin! istihdaf eyliyon bir karar sure- ti kabul etmiştir. Milletler cemiyeti konseyi, cemiyet paktı mucibince alınacak zecri tedbirlere İsviçrenin bundan böyle iştirak etmiyocoği hak kındaki niyetinden malümat almak- ta ve İsviçre hükümeti ise geri kalan kısım için Milletler cemiyetine kargı olan vaziyetine herhangi bir değişik Hiğin vukua gelmediğini beyan eyle- mektedi! icra mütehassısı memle- ketine döndü Ankara, (Hususl! — muhabirimiz- den) —- Bir müddettenberi Ankara, Istanbul ve İzmirde icra işlerimiz hak- kmda tetkikatfâ bulunan İsviçreli mütehaşsıs Bay Leman tetkiklerini bitirerek memleketine dönmüştür. Mütehassıs raporunu orada hazır- Tadıktan sonra bu ay içerisinde adliye Vekâletine gönderecektir. BİZANS imperatorlugu | TARIHİ Charles Diahi'in Dün ve Yarın Ter- eörne Külliyatı'nın 68 acı kitabını teş- kil eden bu kıymetli eseri, bu vadide en salöbiyetli kalemlerden biri olan Tevfik Bıyıklıoğlu tarafından dilimize çevrilmiş ve veşredilmiştir. 208 sâyfa ve iki kıymetli haritayı ihtiva etmek- tedir. Fiyatı (100) kuruşlan ibareltir. Diş Doktoru OÜbeyt ölçer- Yalhız CUMARTESİ GÜNLERİ” YALOVADA, Gai. günler Kara- gür-”k tramvay durağındaki mu- ayenehanesinde hastalarını kabul DOKTOR Necaettin Atasagun Het gün sabahları sekiz buçuğa akşamları 17 den 20 ye kadar Lâle Ü tayyare apartmanları ikinci daire 17 numarada hastalarını kabul eder, Cumartesi günleri 14 'den 20 ye kâa dar bastalarımı parars, Kurun, Hâ ber okuyucularrm dakrupon — müka- Wlinde muâvene eder — Telef- 93NNR İ Gizli pamuk | harbi Değerli mütercim bay Hamdi Varoğlünun Antuan Zişkadan di- llmize çevirdiği bu eser bugünkü dünya hadiselerinin kaynakları- na varabilmek için okunması çart olan başlıca kitaplardan biridir. Dün ve Yarın tercüme kü'liyatın. dan 65 incisi olarâk çiktı. Her ki- tapçıda bulunur.