6 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

6 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

12 Pragda muazzam bir nümayiş Prag, 6 (A.A.) — Çekoslovak sosyal - demokrat partisinin kuruluşunun 60 m. cı yıldönümü münasebetile dün 150.000 kişilik muazzam bir alay hükümet mer. kezinin sokaklarından geçmiştir. Bütün şehir bayram günlerine mahsuş bir man zara arzetmiştir. Havanın her zaman hü- kümet merkezindeki balkı şehir haricine sevkeden bir güzellikte (olmasına rağ- men, halk sokakları doldurmuştur. Hu. dut civarındaki mıntakalara mahsus teş- kilâtın kırmızı renkte işaretleri hararet- le satılmakta idi, Sokaklar, omuzlarında tüfek ve ellerinde; “yaşasar ordu,, “hazır duruyoruz,, (teslim olmıyacağız..) ibare. si yazılı levhalarla geçmişler ve şiddetle alkışlarmışlardır. Her zümre temsili arabalarla ve her cemiyet kendine mahsus bayraklarla «0. kaklardan geçmiştir. Ekmekçiler, iki adam boyunda ay şek- linde ekmeklerle geçmişlerdir. Pilsen bi. ralarına mahsus bardaklar, fıçılar kadar | büyüktü. Maden kuyularını temsil eden araba, sırmalı ve tuğlu siyah ünilerma- Yar giymiş olan maden amelesinin çaldığı bandonun arkasından geçmiştir. Şimen. döler smelesi, muazzaf bir Aero - dina, mik lokomotif sevketmekte idi. Kundu. racılar, onbeşinci Lui tarzında gümüşten büyük bir iskarpin yapmışlardı. İskar. pinin topuğunda bir genç kız oturtul. muştu. Gazeteciler, omuzlarında, kendi- lerinden büyük stilograflar taşımakta i. diler. Kusursuz bir inzibat servisine rağmen alayın geçmesi beş saat sürmüştür. Bir. kaç nazırla Ayan reisi ve Prag başpapazı tribünlerden alayı seyretmişlerdir. Almanya terhis edilen Çek askerleri miktarını kâfi bulmuyor Berlin, 5 (A.A.) — Çekoslovakya Başvekili Hodza'nın Vördpraysa ver - diği beyanatı mevzuu bahis eden Ber- Yiner Börsen Zeitung ezcümle diyor ki: Hodan, Alman Südet meselesin... de rikbin olduğunu söylemiştir. Fa - kat bugün lâzım olan şey nikbinlik değil, fakat filiyattır. Hodza, 49 bin ihtiyat terhis edil- diğini bildirmiştir. Bu da mühim bir gey değildir, Zira, icap eden şey kısmı seferberliğe tam surette nihayet ver- mektedir. Filhakika Çekoslovak ordu. sunun bugünkü vaziyetinde 49 bin Deniz ve kişinin terhisi hiç bir manâ ifade et- mez Hodza Almanya ile sulh helinde yaşamak arzı ettiğini de bildirmiştir. Fakat biz, gimdiye kadar, bu niyetle - Tin samimiyetini gösteren hiç bir şey görmedik. Şimdiye kadar bizim kay - dettiklerimiz, Alman sudetlere karşı fena muamele ve tahrik hareketleri - dir, Eğer Hodza bu devamma müsa, ade edilmez usullere bir nihayet ve- rirse, o zaman Berlin ile Pragara. sında normal münasebetlere yol aça * caktır. Bir hâdise daha Prag, 5 (A.A.) — Alman hududu civarında Maksdorf intihabatı dola . yısile yapılan bir miting esnasmda Henlein taraftarları mevzu memnui » yete rağmen üniforma ile sokaklarda bir geçit yapmışlardır. Polis nlimayişçilere sopalarla hü - cum etmişse de bunlar dağılmamiş - lardır, Neticede bir arbede çıkmış ve birkaç Çek polisi yaralanmıştır. Ya- ralılardan biri hastahaneye nakledil - miştir. Henlayn Avrupaya mı gitti Prag, 5 (A. A.) — Henlayn dün zev. cesi ve çocuklarile bir otomobile bine. rek aş'dan meçhul bir semte hareket etmiştir. Otomobil saat 12,50 de Çek - Alman hududunu geçmiştir. Israrla dolaşan bir şayiaya göre Henleyn'in Berline veya Berthesga- den'e gidecektir. Henleyn'in hareketinin Hodza'nm gelecek Cumartesi günü bütün ırki gruplara milliyetler statüsünün pro - jesini tevdi edeceği hakkındaki yarı resmi notanın neşrine tesadüf ettiği tebarliz ettirilmektedir. Prag,5 (A.A.) — Resmi Südet mah- fellerinde Heynleyn'in Alnmanysya bir mezuniyet seyahati yaptığı söy - lenmektedir. Heynleyn birkaç gün Marsnça Alnlarında kalacaktır... rhtesgaden, 5 (A, A.) — Hitlerin etrafındakiler Henlaynın Almanya 8e- yahati hakkında malümatları olmadı- ğını beyan etmektedirler. Südet lide. rinin Hitleri ziyaret edeceği hakkm. daki haberler, tekzib edilmektedir. Hitler, şimdi Berhtesgaden civarın- da Oberdalzberg'de mezuniyetini ge. girmektedir. güneşten istifade ger Baştarafı 1 incide evvelki sum günleri nesillerinde dahi görülmemiş bir derecede dinlenmek ve eğlenmek ihtiyacma tutulmuş bu. İunuyorlar, Halkın arzusu ve hüküme- tin hedefi her esasta olduğu gibi bu esasta da biribirine tamamiyle kay - naşmış bulunduğu için, bu sahada hal. ka vasıtalık ©den müesseselerimizin ilk vazifesi, dinlenmek ve eğlenmek yolunda halka azami kolaylığı göster. mek olmalı değil midir? Bugüne kadar az iş görülmedi. Fa. Kat bunlarm içinde en esaslı olası mutlaka devlet demiryollarınm Florya plâjlarına gidecek yolculara gösterdi- Zi kolaylık olmuştur denilebilir. Vasıta azdı, bollaştırdı. Biletler pahalıydı, sudan ucuz bir hale soktu. Ama sonunda ne oldu? Bu fedakâr- ık, asla, sadece bir insanlık şeklinde kalmadı. Müspet faydaları görüldü. 'Halkn rağbeti ve devlet odemir- yolları Avrupa hattı banliyösünün kâ. Tı arttı. Boğaziçi için de bu yıl çok ucuz bi. etler hazırlandığı veya hazırlanacağı söyleniyor. * Denizbankm kurulmasiyle beraber birdenbire Avrupalılaşan Akay ve ya- kın sahiller işletmelerinin de bu cihe- ti ihmal etmiyeceklerini sanıyoruz. Liman seferlerini denizciliğin en büyük ayıbından, yani köprüde fay. rab etmek gibi bir büyük ve affedi. lemez ayıbdan kurtarmayı bile düşün. düğünü gördüğümüz yeni ticaret de- nizciliğimizin, Akay bilet ücretlerinde | bir parça daha ucuzluk ve pratik ta-* raflar arıyacağını tahmin ediyoruz. Adalara, Yalovaya, Bursaya, Kartala gitmek memlekette bir Jüks olmaktan kurtarılmalıdır. Bu günlin fevkalâde. liklerinden sayılan bu gezintileri, İs. tanbullunun, su pahasma yapabilme. sini temin etmeliyiz. En mühim nokta plâjlardadır. Be- lediye Floryayı cidden umulmaz bir süratle adam etti, Fakat bu ne paha- hık? Deniz, kum ve güneş, belediye. mize kaça mal oluyor ki plâj ücretleri bu derecede yüksektir? Devlet demir. yolları gidip gelme 25 kuruşa bilet ve. riyor, Floryada banyo ücreti en az 35 kuruş? Banyoları işletenler bunu be- lediyenin yüksek kira aramasma at- fediyorlar. Bize kalırsa bu iş “beledi. yenin plâjları kiraya vermesinin ha. tası,, dir. Neye belediye işletmiyor bu plâjları? Niçin iltizam veriyor? Ter- kos şirketini aldık, belediyeye verdik, belediye işletiyor. İltizama vermeyi kimse aklına getirmiyor. Elektrik şir. ketini aldık. Harhalde belediyeye ve- receğiz ve güphesiz bu müesseseyi il- tizama vermesini istemiyeceğiz. HABER Eve geç kalan karısını yaraladı Kadıköyünde Yeldeğirmeninde Tepe sokağında 6 numaralı evde oturan ha. mal Ali, eve geç gelen karısı Fatmaile yaptığı kavga neticesinde karısını bi. çakla üç yerinden yaralamıştır. Suçlu bıçağile o yakalanmış Fatma da tedavi edilmek üzere Nümune hastanesi. ne kaldırılmıştır. Başvekil | Dün gece Çankırıdan Ankaraya döndü Çankırı, 5 (A.A.) — Bugün ilk seferini yapan Ankara tenezrüh (trenine bağlı hususi vagonla muhterem başvekilimiz Celâl Bayarla dahiliye, adliye, maarif vekilleri ve bazı mebuslar ve sair zevat saat 12 yi 7 geçe şehrimize şeref verdi- ler, Başvekilimiz, İlbay vekili, şarbay, vi. lâyet hududunda karşılanmışlardır, Ka.. tarım vürudunda istasyon civarını dol duran binlerce Çankırılımın coşkun al. kışları arasında (Ovagonlarından inen başvekil, ihtiram kıtaşmı ve mekteplile. ri teftiş etmişler, istasyondan yürüyerek hükümet konağına gelmişlerdir. Burada istirahatten sonra Halk Partisi ziyaret edilmiştir. Bandonun ve İstasyonu dolduran bin- lerce Çankırılının alkışları arasında şe. hirden ayrıldılar ve hududa kadar uğur. landılar. Ankaraya dönüş Ankara, 5 (A.A.) — Bu sabah tenez- züh katarma bağlanan hususi vazonla Çankırıya gitmiş olan başvekil Celâl Ba- yar, refakatlerinde bulunan dahiliye ve. kili ve C.H.P, Genel (sekreteri Şükrü Kaya Adliye vekili Şükrü Saracoğlu, Ma arif vekili Saffet Arıkan ve diğer zevat olduğu halde; bu akşam saat 23,25de Ankaraya avdet etmiş ve istasyonda mil. H müdafaa vekili Kâzım Özsiple diğer birçok zevat tarafından karşılanmıştır. Meçhul tayyareler ep” Daştarafı 1 incide ortasında (U) harfi bulunan bir perva- ne bulunmuştur. Şahitler, tayyarelerin üç motörlü ve kurşuni renkte olduğu- nu söylemekte ve hiçbir işaret taşıma - dıklarını ilâve eylemektedirler. Meçhul tayyareler, tereddüt etmeden, nehrin TOSYA TAKIP ErCKTEN Evi leri yoldan dönmüşlerdir. Fransada heyecan Paris: 6 (A.A.) —Dün, Ariyejde kâln Orgeks kasabasının meçhul O bir takım tayyareler tarafından bombardı. man edilmesi gâzetelerde derin bir he- yecan tevlit etmiştir. Figaro, yazıyor; “İster Kızıl İspanyadan, ister Fran - kist İspanyadan gelmiş olsunlar, etne- bi tayyarelerinin havalarımızda ceve - lânlar yapmaları kabul edilir, müsama. ha olunabilir bir şey değildir. Hükü- met, bu vaziyeti bir yoluna sokmalı- dirim Popüler gazetesi, diyor ki: “Vakit kaybetmeksizin bu tecavüzle. re bir nihayet vermek icap eder.,, Başvekilin emri Paris, 6 «- Fransız Başvekili ve Milli Müdfaa Nazır: Daladye Fransız top « roklarma dün dokuz İspanyol tayya . resinin yeni tecavilrühil öğrenir öğren- mez, Fransız tayyare kuvvetlerine Pi. rene hudutlarını müdafaa etmeleri ve Pirene hudutlarını tehdit edecek tay- yarelere milliyeti ne olursa olsun der- hal karşı koymaları emrini vermiştir. Şehirden röportajlar Böyle musiki. nin tut perçemindeni Yazan; Osman Cemal Kaygılı map Baştaralı 5 incide Sulukuleli İfakat isminde bir kadınm notasız olarak bestelediği o bu “Çapkın Ayşe, ve başka bir o bestekârm “Akas. Yalar açarken,, şarkısı, daba önceleri ge. ne zevkle dinlemiş olduğum Kayseri ba. valarından: “Süğüdün yaprağı dalında yeşil, “Sıva kollarım boynumdan aşır!,, Türküsü, sonra, daha biraz eskilerden: “Sahilde saba rüzgâr eserken...., Ve biraz alafrangaya çalan: | “Hergün bana bir taze (çiçek meşesi verdinl,, Gibi şarkılar ve türkülerde ara sira yüzümüze gülmese tutun siz artık o mu. sikinin perçeminden.! O. Cemal KAYGILI 6 HAZIRAN — 1938 Subaylar kaç senede terfi edecekler ? Encümenlerden geçerek son şekline giren lâyıha Meclis ruznamesine alındı Ordu zabitan heyetine mahsus ter- #i knununun 14 üncü maddesiyle bu kanunun 1494 numaralı kanunla tadil edilen 10 uncu ve 18 inci mağdelerinin değiştirilmesine dair olan 2162 sayı- Yi kanunun birinci maddesinin tadili hakkındaki kanun projesinden bahset. miştik, Lâyiha milli müdafsa encüme- ninden geçerek Kamutây ruznamesine alınmıştır. Encümenin aynen kabul ettiği hü- küm maddesinin evvelce bahsetme. diğimiz kısımları şunlardır; Umum subayların terfie hak kazan- maları için her rütbede filen asgari bulunacakları milddet aşağıda güste- rilmiştir, İşbu müddetler harbde baş. komutanlığın göstereceği lüzum üze. rine nısfına tenzil edilebilir. Harb tak- dirnamesiyle taltif edilenler ve 16 m. cı maddedeki kıdemleri alanlar dahi işbu müddetleri fiilen ikmal etmek mecburiyetindedirler, Asteğmen Teğmen Üsteğmen Yüzbaşı Binbaşı Yarbay Albay Tuğgeneral Tuğamiral "Tümgeneral, "Tümamiral Korgeneral, Koramiral Orgeneral, Oramiral 3, Üç senelik asgari terfi müddetin! bitirdikten sonraalbaylıkta geçen tuğ- komutanlığını yalnız iki seneye ka- dar olan müddeti tuğgeneralliğin 8s. gari müddetinden sayılır. 3 Fransa mukabil teklifimizi bekliyor AE“ Başlarafı 1 incide Türk hükümetinin bir cevabmı bek- lemekte olan Fransiz hariciye nazırı, "Türkiye büyük elçisini pantekot tatili esnasında dü bir kere kabul edecek - tir, Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris, 5 (A.A.) — Gazeteler, Ha- taydr örfi idarenin hâdiseleri önle « mek Türklerde de heyecanı yatıştır - mak için ilân edilmiş olduğunu, Bonne ve Davaz arasındaki müzakerelerin iyi hava içinde geçmekte bulunduğunu yazmakta ve Celâl Bayarın İstanbul . daki beyanatını, Fransanın hüsnüni yetine ve meselenin dostane hallolun - nacağına delil saymaktadırlar. Jurnal ve Epogue gazeteleri, netice ns olursa olsun Türklerin kırk üzerin- den 22 mebusluk kazanacağını yazı - yorlar, Övre ve Peti Jurnal gazeteleri de, 'Türk - Fransız dosüluğunun ehemmi- yetini kaydediyorlar. Borç taksitleri için müzakereler Paris, 5 (A.A.) Büyük Elçi Davsz ve Nakit işleri umum müdürü Hali) Nazmi Keşmir ile Fransız delegeleri srasında Türk borcu taksitlerinin ö- denme tarzı üzerinde müzakerelere başlanmıştır. Perapalasta bir kavga Perapalas oteli hademelerinden Aziz i. le Ahmet sebebi meçhül bir kavgaya tu. tuşmuşlar ve bunlardan Ahmet, Azizi kırbaç sapile başından yaralamıştır. Denizde “boğulan çocuk Beylerbeyi Fıstıklı mahallesinde nak- kaş sokağında oturan Hakı oğlu sekiz yaşlarında Refet Öztürk dün Beylerbeyi ile Kuzgunduk arasındaki sahilde oy. narken muvazenesini kaybederek denize dilşmliş ve sularm © cereyanma kapılıp boğulmuştur. Ceset bulunamamıştır. Galatasay Güneş Dap” Daştarafı 9 uncuda mukabil Cihsâ tam on altı kurtarış yapmış ve Güneş kalesine altı korner atılmıştır. Nasıl oynadılar a Oyunun sureti cereyanı hnazarı İt, bara alınırsa, Galatasarayın iki üç gol farkla galib gelmesi tabii bir netice olurdu, Fakat futbolde, galib gelmek için gol atmak icab ettiğinden ve Gn- latasaray muhacimleri . yukarda izah ettiğimiz sebeblerden dolayı - bu işte cidden gayanı hayret bir liyekatsizlik gösterdiklerinden, sarı kırmızılılar mağlübiyetten kurtulamadılar. Güneş takımında, yediği #on golde küçük bir hatası bulunan keleci Ci - hadla Rebii çok güzel oynadılar. Ni- yazi Iyl, attığı ikinci gol ise harikulâ. deydi, Rıza muvaffak oldu, buna mu- kabil Faruk ve karşısında seri bir mü. defi . Salimi - bulan Melih her zaman- ki oyunu gösteremediler. Galatasaray takımı, umumiyet iti. bariyle, iyi oynadı. Kendisine fazla i$ düşmiyen Sacidin, yediği gollerde ka- bahati yoktu. Fakat önündeki müda « filerle uyuşması elzemdir. Salim her zamanki gibi enerjikti ve gitgide milif takımdaki yerini takviye ediyor. Ad- nan çok güzel, Mustafa o nispette bo” zuk oynadı. Sakat olduğu için bif müddettenberi oynamıyan ve antre * man yapmıyan Musa dünkü oyunuyis cidden klâs oyuncusu olduğunu tek- rar ispat etti, Esfak yirmi iki oyun” cunun en İyisi değilse bile, en iyilerine den biriydi ve Haşim, bu mevsimin €X güzel oyununu oynamak suretiyle, nerji sarfedince dalma muvaffak ol bileceğini bir defa daha gösterdi. Takımlar sahaya şöyle çıkmışlardi” Galatasaray: Sacid . Salim, Adnan < Musa, Mustafa, Suavi - Necdet, Eşfdk Mehmet, Haşim, Bülend. Güneş: Sihad . Faruk, Hakkı - Y€ saf, Riza, Ömer . Salökaddin, Niyas Melih, Murad, Rebii,