6 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

6 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İyem * Sıhhiye vekili doktor (o Hulâsi Alataş dün Ankaradan şehrimize gelmiştir, Ve- kil birkaç gün kaldıktan sonra Ankaraya dönecektir. * BEYOĞLU halkevinde (açılan dikiş, şapka ve çiçek sergisinin, görülen rağbet üzerine, bir hafta daha temdidine karar verilmiştir. Sergide teşhir edilen eserleri satın almak istiyenler vardir. * Işık Bisesinin ilk kısım kız talebeleri- nin el işlerinden mürekkep bir sergi &- Çılmıştır. Sergide çok (muvaffak olmuş sofra takımları, abajurlar © vesaire görül mektedir. * Tramvay seferlerinin mevsime uyma» dığı görülmüş, ihtiyacı daha iyi bir şekli de karşılamak zere yeni bir tarife yapıl ması kararlaştırılmıştır. Yeni tarife ayın on beşine kadar yapılacaktır. * Romanya denizyolları idaresi limanı. mizden kendi vspurlerile (o naklalunacak mallardan tenzilât yapmıştır. Yeni tarife temmuzda tatbik edilecektir. * Kabukları kirli ve yalnız sanayle mah- sus olan yumurtaların üzerine damga vu. rulmasına karar verilmiştir. Bu yumurla- larin ihraç olunurken üzerine S ve “Türk,, markası vurulacaktır, * Kızılay haflası devam etmektedir. Dün Fatih halkevinde merasim yapılmış, halk evi başkanı bir söylev vererek Kızılayın mahiyet ve ehemmiyelinden bahsetmiştir. Bundan sonra Kızılaya Üye yazılmıştır. * Yunan Üniversitelilerden şehrimize gelmiş olan bir kafile bugün Taksim Cum- hüriyet âbidesine çelenk © koyacaklardır. Seyayhlar bu akşam İstanbuldan ayrılacak lardır, * Piyasada nikel beş ve on o paraların toplandığı haber verilmektedir. Nikellerin bugünkü piyasaya göre kıymetlerinin daha fazla olduğunu görenler bu paraları topin- yıp külçe halinde satmaktadır. * Terfi eden ilk tedrisat müfettişlerinin yeni maaş kadroları (o bazırlanmış ve yeni şekle göre maaşlarınm tediyesine başlan- * Elekrik şirketinin tesellim müsmele. sine devam edilmektedir. Diğer taraftan, yeni idarenin kadrosu hazırlanmaktadır. Amele ve müstahdemin kadrosunda deği. şiklik yapılmıyacaktır. Gayrimübadil- lerin vaziyeti Kom isyonda yapılan tetkikler neticelendirildi Maliye teftiş heyeti, son defa şehrimiz. de gayrimübadil emlâki takdiri kıymet ve satış komisyonlarında yaptığı teftiş- lere ait raporunu Maliye vekâletine ver. miştir, Bu suretle gayrimübadil işlerinin tanzimi için Maliye vekâletince yapılmış olan tetkikler de tamamlanmış olmakta. dil işlerinin tanzimi için bir proje mev. cut bulunmaktadır. Verilen omalümata göre, bu proje ile gayrimübadil emlâki- ni takdir ve kıymet ve satış komisyonları Wğvedilecek, bu vazifeler gayrimübadil. lerin kendi malları olan cemiyete verile. cektir. Bu işin hususlü için kanuni müey. tensibile bir kanun projesi de hazırlanıp Büyük Millet Meclisine verilmişti. Ev- velce düşünülmüş olan gayrimübadillerin istihkaklarına karşılık olarak satılan em. lâkin devlet verçiletile belediye resimle. rinden muaf olması hakkındaki bu ka. nün şimdi meriyet mevkiine girmiş bu- lunmaktadır, Ancak kanun emlâkin sa. tığı ve gayrimübadillere (o tevziat işinin tanzimi ile beraber tekemmül etmiş ola. cak ve faydalı neticelerini verecektir. Na fia vakili Derin- ceye gidip döndü İzmit, (Hususi) — Nafia Vekili Ali Çetinkaya dün Ankaradan geldi. Derincede travers fabrikasında uzun müddet tetkikatta bulundu. Sonra İs. tanbuldan gelen elektrik şirketini te- selliüme memur heyet azaları ile gö * rüştükten sonra posta trenine bağla- nan vagonla saat 18 de Ankaraya dön- dü. # ZAYİ — Amasya o öksüzyurdu ilk ve sanayi okullarından almış olduğum tas. diknamelerimi zayi ettim. Yenisini ala. cağımdan eskilerinin hükmü yoktur. Molla Şabim oğullarından Arifoğlu Mehmet Meklep No. st 73 DIŞARDA; * Profesör Sızmund Freud, dün Viyana» dan Parise gitmiş ve istasyonda Amerika sefiri Bullit ile birçok dostları tarafından karşılanmıştır, Zennedildiğine göre Freud Londraya bareket edecektir. * Leh hariciye nazırı Bek, 15 haziranda resmen Estonyanın merkezi Tallini ziya. ref edecektir. * İran başvekili Cam, bir heyet riyase- tinde olarak, dün Bağdat yolu fle Mısıra hareket etmiştir. Heyetin vazifesi, veliab din Mısır kralının kız kardeşi İle fzdivac: formalitelerini konuşmaktır. Seyahat üç hafta sürecektir. * Almanyadaki Polonyalılar Alman bö kümetine İki sayfalık bir muhtıra gönde rerek Almanyadaki Polonya ekalliyetinir maruz kaldığı tazyikleri #nlatmışlardır. * Fransa cumhurrefsi Löbrön, Fransa nın Londra sefiri Kerbeni kabul etmiştir Çocuk kaçıran haydutlar Aldıkları parayı . harcayamıyacaklar yatta olarak Padamaazmdazı Gi ei silmiştir. Yalnız, haydudlarm ele ge. | girilebilmesi için en sıkı tedbirler â- İınmiştir. Çocuğun babası, oğlunu kurtarmak için haydudlara verdiği paralarm nu- maralarını kaydetmişti. Polis bu nu. maraları almış ve bütün bankalara, mali müesseselere bildirmiştir. Bu nu. maradaki paraları banka ve diğer ma. Vi müesseselere getirecek olanlar der- hal tevkif edilecektir, Çocuğun babası Ceyms Kaş haydud- larm istediği 2 bin ingiliz lirasını, on. ların söyledikleri gibi, orman kenarın. daki bir âyakkabı kutusuna bırakmış. tı. Bu kutu polis tarafından boş ola- rak bulunmuştur. Bu da haydudların i MİAMİ i İ X —— italya hava müsteşarı Bükreşte Bükreş, 5 (A.A.) — İtalya bava müsteşarı general Valle, bugün saat 13 de tayyare ile buraya gelmiş ve hava istasyonunda deniz ve hava na sırı General Teoforesko ile İtalyan elçisi ve daha diğer birçok zevat tarafından s#elâmlanmıştır. Ayrıca bir askeri kıta da selâm resmini ifa etmiştir. Öğleden sonra general Valle, pro- tokol riyaretleri yapmış ve akşam hava ve deniz nazırı, general Valle şerefine büyük bir ziyafet vermiştir. General Valle, bayramlarda bulu. nacak, havacılık müesseselerini ge- zecek ve Kral Karol tarafından Ka bul edilecek ve 9 Haziran sabahle- yin hareket edecektir. Sivil halkın bombardımanını protesto Japonyada alay mevzuu oldu Pekin, 5 (A.A.)— Japonya nanır na söz söylemeğe salâhiyettar bir zat, Lan - Feng'in şimalinde toplan- miş olan Japon kıtalarının Çinille- re taarruz ettiklerini bildirmekte- HABER — Aksam postası Ingiltere Kral ve Kraliçesi Pariste nasıl “karşılanacaklar ? Paris, 6 (A, A.) — Hükümet, İn. giltere kral ve kraliçesinin Fransaya muvasalatları günü olan 28 Hazira. em bayram günü addedilmesine karar vermiştir. Bütün mektep çocukları ile bükümet memurları o gün mezun ola. caklar ve kral ve kraliçenin mevkibi- nin geçeceği yolda toplanacak olan halka iltihak edebileceklerdir. Kral ve kraliçe, Duvr'dan Bulonya- ya gelmek suretiyle Manş denizini ağ. tıktan sonra 28 haziranda öğleden son. ra Pariste Bulonya ormanı istasyonu- na vâsıl olacaklar ve istasyonda reisi, cümhur Löbrön ile refikası tarafın. dan istikbal edileceklerdir. Bundan sonra kral ve kraliçe, kabul salonuna gidecekler ve müteakiben alay harici- ye nezaretine mütevcccihen hareket e. decaktir. Alayın katedeceği mesafe, tamsmı tamamma 4 kilometre 400 metredir ve şu yolu takib edecektir: Foş caddesi, Takızafer, Şanzelize, Konkord meydanı, Polis kuvvetleri hariç olmak Üzere İ 8.000 asker, nizam ve asayişi temin e. decektir. Hariciye nezaretinin bulunmakta ol- duğu Roseğ sarayı, kral ve kralişenin fkametlerine tahsis edilmişti. Yedinci | Edvar ile Beşinci Jorj da Fransayı zi. yaretleri esnasında bu sarayda ika- met etmişlerdi. Bina, dahilen ve hari- cen tamamiyle yenilenmiştir. İngası tarihi olan 1854 denberi bu kadar tez. yin ve tecdid edilmemiştir. Sabiha Gökçen'e Amerikada | “Türkiyenin kadın Lindbergi,, deniliyor Gökçen A Amerikada günün en büyük şöhretlerinden biri halini almıştır. Şi- mali Amerika gazeteleri ona “Türki- yenin kız Lindberg,, i adını vermişler. dir. Kahramankızımızın şöhreti şimdi de Cenubi Amerikaya ve Kanadaya ye yılmaktadır. Amerikanın en büyük neşriyat trös- tü elan İnterneyşinel Niyüz Servis, İs- tanbuldaki muhabiri Corç İ. Maranz'â gönderdiği bir müstacel telgrafla Sa. biha Gökçen hakkında 3000 kelimelik bir makale istemiştir. 3000 kelime, enaz beş slitun yazı demektir. Beş sütunluk bir yazının tel- grafla Avrupadan Amerikaya gönderil- mesi bu hâdiseye Amerikanın birinci sınıf bir alâka gösterdiğini anlatmağa kâfidir. —e— Sağlık propağandası afişleri Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâle- ti, halkta sıkhat prensiplerini kökleş - tirecek ve yerleştirecek mahiyette, çok güzel propaganda afişleri hazırlaknış- tır. Bu afişler, umumi yerlerde, nakil va. sıtalarına ve halkın toplu bir halde bu- Yunduğu mahallere, müesseselere, fab. rikalara asılacaktır. Renkli olarak bastırılan afişlerin mev- suları şunlardır: ” Verem nasıl bulaşır? Hastalığı baş- kasma bulaştırmamok için veremlinin alacağı tedbirler; veremin dostları ve dirler Çinliler adetçe falkiyetlerine | düşmanları, sıtma yalnız sivrisinekten ve muannidane (omukavemetlerine rağmen ricat etmeğe mecbur olmuş Tar ve sahada 5000 ölü (le mühim miktarda malzeme terketmişlerdir. Japonlar Kaileng istiksmetinde ilerlemeğe devam etmektedirler, Porotestolarla alay Tokyo, $ (A.A.) Domei Ajansının bildirdiğine göre, (gazeteler, Çem- berlaynın avam kamarasında, Kan- tonun Japon tayyareleri tarafından bombardıman edilmesi odolayısile İ protestoda bulunulacağı hakkındaki beyanatmı gayet alaylıbir (tarzda karşılamaktadırlar, "geçen hastalıktır; frengiye yakalan - mülkten kork; içkiye alışmayınız, içki evleri yıkar, soyu bozar, süt gıdalarm en sıhhi ve değerlisidir; çocuklarda sıh- hat itiyatları; dişlerinizi gözetiniz ove fırçalayınız; ağızdaki çürük ve apseli bir dişin vucudun bir çok yerlerinde hastalık yapması, bit tehlikeli hastalık- ları insana geçirir; karasinek sağlık düşmanıdır, .— İnegölde zelzele İneröl, 5 (A.A.) — Dün gece 11,30 da ve bu sabah 10,30 da doğudan batıya birer sabiyelik hafif zelzele oldu. Hasarat yoktur. 6 HAZIRAN — 1938 İngiliz deniz kuvvetlerine yeni iltihak eden bu mukrip donanmanın en büyük ve Perhizaı, slâklarıen O—müt nel muliribidir. “Afridi,, ismi verilen muhrip ilk tecrübeleri yapıldıktan sonra, Akdeniz jilosuna iltihak etmek zere İngilteriden ayrılmıştır. “Afridi,, ayni tipte yapılacak olan 16 geminin ilkidir. Mukrip 1850 fonildioluk. dar, Bir Türk - ermeni valandaş teklif ediyor ; Ermeniler Isimlerimizi Türkçe seçmemiz lâzımdır BE” Hoşlarafı 1 inelde $. Keleci, güzetemize hitaben yaz- dığı bu mukaddemeden sonra Türk - Ermeni vatandaşlara hitapla diyor k€: “Tarih Ermenilerin Türk clduğunu gösterir. Ezcümle yaptığım tetkiklere göre Attilina yaptığı milletler akın: | Cenubi Almanya durmuştur ve bugün Würtembergdeki Almanlar da, Türk. Ermeni ırkına mensup binlerce kişiye Türkiyede zaan neder. Hattâ, Çavuş, Bal, Halik, Kaç, Berc gibi isiniler ve soyad- ları taşıyanlar pek çoktur ve bu'insarı- lar kendilerini halis Alman diye bilir- ler. Memleketimizin dahilinde ve hari cinde yapılan iğfaller ve tezvirler, biz Türkleri şimdiye kadar kanaatlerimiz ! hilâfınlda öyrı birark göstermek gibi yanlış yollardan götürmüştür. Bu hakikati böyle bilirken, artık si. cilerimizde Ermeni kaydının bulunma- smı istememeliyiz. Ermeni Ermeni mektepleri, Ermeni lisanı vek basıl Ermenilik yoktur. Bu ayrılıkta devam etmek istiyenlerie beraber ola- mayız. Ermenice denilen ve güneş - dil teo. risilede tahlil edilince, ecdadımızm kullandığı Türk İisanın bozulmuş ve türlü anasır kocışarak Ermenice adını almış Tehçeyi, aile içinde dahi ağıımıza alı e Karanlık maziden büsbütün ayrılmış olmak ve Türk birliğinden ayrı olmadı- Büruzın nişonesini teşkil etmek tzere, Ermenilik damgasını; taşyan soyadla - rımızı, bir çoklarımız, soyadı kanunu gıkar çıkmaz değiştirdik ve Türk soy. adları aldık, Bunu neden yaptık? Her halde ken- dimizi Türk bildiğimiz, Türk düşünce- H, Türk ruhlu ve dünyaya rehber olan Türk medeniyetine ve ırkına mensup olduğumuz bildiğimiz için.. Şimdiye kadar kullanılan Ermenice soyadlarından bir kaç misal alacağım; Üzümcüyan, Alyınakyan, Pabuççuyan, Kurubalıkyan, İncirciyan, Frenkyan, Fasulyeciyan, Amiryan, Karagözyan, Şişmanya, Gonçegllyan ve s#âire gibi, soyadları necedir?. Esasen Türkçe olan bu soyadları kaç yüz sene evvelinden ecdadımızdan bize İntikal etmiştir?, Bu soyadları da, Er- menilerin Türk olduğunu isbata delil teşkil etmez mi7. Suriyede hıristiyan sayılanların adla- rı Türkçedir, biz de, Ermenice sayılan adlarımızt neden değiştirmiyoruz?, Türk olmanın bir dinle mütedeyyin olmaya bağlı olmadığına ve resmi si. cilde bu kaydı bulundurmak meşrut bu lanmadığma göre cumhuriyet teşkilâtı lesasiyesinin lâik esasına dayanarak hristi cemaati, | | yan yerine kullanılan kelimeyi de sil dirmeliyiz. Ermeni, Er - men -- Erkek adam de- İ mektir ve Türkçedir, bu adı bile Türk: İ ten kopma bir mevcudiyete delâlet et- İ töğini delâiet ettiğini anlatmmz mı?. Irkımızı inkâr edemeyiz, bunun için tekrar aslınuza yani Türklüğe avdet et- mek için lâzım gelin makamata tezel- den müraçank #dilmetisin nee TEE. daşlarımıza teklif eder ve asırlarca rak. mette kaldıktari sonra sevgili Atatür- İ kümüzün bizlere göstermiş olduğu ha- kikat ve nura kavuşan yolu takip ede- rek biribirimize düşen yatma? varifemi, zi daha müdrik başarabileceğimize © mainim.,, İran başvekili Mısıra gidiyor Tahran, 5 (A.A.) — Başvevtli B. Cam, bir heyet riyagetinde olarak, İ dün Bağdat yolu ile Mısıra hare- İ ket etmiştir. Heyetin vazifesi, veli. ahtın Mısır kıralınm kız kardeşi ile ixdivacı formalitelerini konuşmak- tır. Soyahat üç hafta sürecektir. mmm mami e çileli — a a a 2 milyon muhaciri nasıl getirebiliriz? pe Baştarajı 2 incide ne yaparız? O fabrika ve o madenin teri” mini hesap eder, konacak görmeyi te min edeceği kârı düşünür, ona göre Pİ sermayedat arar, yahut bir şirket kurani” Ereğli bakır madenini işletmek için Y8P” ağımız gibi, Me elimizde fki milyon işçinin sây £9İ retine dayanan zengin bir maden vardi”” Pu madeni işletmenin körlü olduğu da ma” dandadır. O balde bu iş için bir sermaye ya maz mı? Bir şirket, hatta birkaç şirket “e. rulamaz mı? Büyük ve si bir yes cı sermaye İle anlaşılamaz mi Pen İrini vet, 55 fmf şekilde be amir; esaslı ve ilm1 bir surette teki e. İ dilerek gidilecek yol tesbit edilirse a arın hepsi mümkündür. Ve Türküye yi znmanda 2 milyon nüfns kazandı munzenm bir davamn balline cektir.,, > Alemdar e” Hergün iki film 1— Kor e yiye 2 — Parisli i 3 — Ali Babanın Aref” kadaki son hizmet ed” —