13 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

13 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

“Otomobil cinayeti Ap” Boylarofı 1 incide Fakat dün de ri i aydınlanması, bugün erimi şüpheli görülen sarışın kadının du- dakları arasmdan ülecek kelimelere bağlı kaldıysa, okuyucularımız, daha bir müddet Haber sayfalarında bu ci- nayet etrafında dönen dedikoduları, ö- ne sürülen ihtimalleri, esrarlı bir polis romanı gibi merak ve heyecanla oku- yup duracaklar ve akla yakın veya w-. zak birer ihtimale dayanan satırlardan eğinceskleri kanaatle bu karışık cinayet müuadelesini halle uğraşacaklardır. Bunünla beraber, cinayet tahkikatı. na el koymuş bulunan kıymetli müddei- ümürüi muavinlerimizden Hakkı Şük- rü, hâdisenin tenewvür etmiş bulundu- ğunu, fakat, tahkikatını neticelendi. meden vaziyet hakkında hiş bir şey söy- iyemiyeceğini bildirmiştir. Resmi tah- Kikatın bugün değilse bile yarın sona ereceği anlaşılmaktadır. Şimdi, cinayet etrafında, dündenberi devam eden hususi tahkikatımızın ne- ticelerini okuyucularımıza bildirmeye galışalım: Esrarengiz adam Okuyucularımız, cinayetin nasıl iş- lendiğini, katilin İpsalaya kaçtığını ve ordda Meteoroloji memurunu da K. dükten sonra ölü olarak ele gaçirildiği- ni biliyorlar, Şimdi işin bu melüm kıs- mını bırakarak, katil Ali Rızarın vak'a günü ve vak'a gününden evvel ne Şşe- kilde hareket eden bir adam olduğunu | anlatalım: Peşinen şunu söyliyelim ki dünkü tahkikatımız, kaç gündenberi, bütün gazetelerin yazdıklarını ve bu 3- rada yazdıklarımızı nakzeder mahiyet, tedir, ğ Katil Ali Rıza ile maktul 2972 nu- maral: otomobil şoförü Hacı âadiyle a- nlan Örer Lüti biribirleriyle taru- Şan arkadaş olduğu yaz'lmışti. Maktu- Tün hâdise gününden bir gün evvel, yani perşembe günü akşam üstü Bü . yüküerede Beyazparkta konuştuğu ş0- för Halidin bir tanıdığına anlattığına mâktaydı. Kara gözlüklü adam Ali Rizanm kim okluğunu gazeteler yazdılar: İpsala da cinayeti işledikten ve kendisi ölü olarak bulunduktan son- ra üzerinde çıkan bir hüviyet varaka- sından vaktiyle Eskişehir tayyare ala. yında makinistlik yaptığı ve hâlen Dev. Jet Demiryolları atölye şefi olduğu an- Taşılmıştır. Bununla beraber, o, anla. yaldığına göre bir hayli esrarengizdir. Hâğiseden bir gün evvelki persembe günü öğleden sonra saat 15 sularında 'Tepebaşımda Kahire kıraathanesinde gözlerinde siyah gözlük taşıyan bir a- dam görülmüştür. Burada kahve içen ve kahvede bulunan şoförlerle arasıra konuşmaktan geri kalmıyan bu adam, kendisinin de vaktiyle şoförlük yaptığı» nr, fakat bugün vaziyetinin iyi olduğu- nu söylemektedir. Kahvedeki şoförler arasında oUzun zamandanberi şoförlük yapanlar, 12 sene kadar önce şoförlük yaptığını söy İiyen bu adamı tanıyamamışlar, hattâ meraka düşmüşlerdir. Bu vaziyet üzerine kahveden dışarıya çıkan bir şoför, ordda benzincilik ya "pan Aliye başvurarak, kahvede birinin bulunduğunu vaktiyle şoförlük yaptı. ğını söyliyen bu adamı şoförlerden kimsenin tanımadığını bildirmiş, bunun Üzerine Ali de, kahveye girerek kimse- nin tanıyamadığı bu zatı teşh'se çalış- mıştır. Yabancı adamın gözünde siyah "gözlük bulunması teşhisi güşleştir- miştir. Ali, şakaya getirip; — Birader çıkar şu gözlüğünü de tanıyalım seni, demiş ve bunu söyleme, "siyle elini meçhul adamm yüzüne uza. tarak gözlüğünü kaldırmıştır. Ali, göz. Ik kalkınca meçhul adami atnımakta gecikmemiş: — Hay Allah müstahakını versin, sen misin Ali Rıza demiştir. Bundan #vnra, Ali Rıza ile Ali ara- sından şu şekilde bir konuşma geçmiş. tir: — Nerelerdesin şimdi?, — Malatya - Diyarbakır hattı inşa- atında memurum. — Buraya neye geldin? — Yirmi gün irinliyim. Hastayım | Giğerlerimden., Tedavi ediliyorum. Fi. bakika Ali Rıza bunu söylerken, Te. rs. 2 SNRA e deliğe dü pebağı eczanesinden yaptırdığ: ilâçtan bir tane alarak suyla içmiş: — İşte, demiş, böyle tedavi ediliyo- rum, Be esrar? ağam, Tepebaşmda, bir buçuk ay önce de görü! r. O zâ- man bir pansiyon aramaktaydıu o Vak- tiyle mahallebicilik yapan ve bugün boşta gezen Nuri adındaki bir zatm anlattığında göre, Ali Rızaya pansiyo. nu kendisi aramış, fakat o bulduğu yeri beğenmemiştir. Bu hâdiseden cn beş gün sonra, Ali Rızanın Britanya Ote- linden çıktığını gören Nuri, yer bulup bulmadığını sormuş, aldığı cevap ta şu olmuştur > — Gamsız caddesinde, Yeniçeri 80- ımda 4 numarada madam Eleninin evinde oturuyorum. Sonradan öğrenildiğine göre Ali Riza, burada ancak 4 gün oturmuş, ev- den eyyasmı almadan ayrılmasma da kendisinden hüviyet varakası istenme- si sebeb olmuştur. Alf Rizaya, pansi- yonda hüviyet tesbit edilmesi 14 . zimgeldiği söylendiği günün akşamm- dan sonra bir daha görünmemiştir. “Maviköşe,, de Ali Riza, Tepebaşındaki kıraatha- neden saat on altıya doğru ayrılmış, tır. Bundan sonra kendisini Mavi kö- şede buluyoruz. Burada bir hayli içen Ali Riza, içki parasını ödiyememiş, Fakat kendisinin mühim bir şahıs ol. duğunu söylemekten geri kulmamış- tır. Bu s'rada bir püsla yazmış, gar- sonlardan birine, bir otomobile atli. yarak Havyar hanma kadar gitmesi- ni ve puslayı vererek istediği parayı alıp getirmesini söylemiştir. Garson dışarıya çıkmış, köşebaşın. da duran taksilerden birine atlamış ve doğru Havyar bhanma gitmiş, pa- rayı alarak, siyah gözlüklü adama ge- tirmiştir. Ali Riza, Mavi köşede hosa.. bını ödedikten sonra garsonun gidip geldiği otomobile atlamış ve doğru Büyükdereye gitmiştir. Havyar hanı. | ma uğradıktan sonra siyah gözlüklü göre, Ömer LâKfi bu Ali Rızayı tanmia- | müşterisini Büyükderede Beyaz Par- ka bırçkan 2972 numaralı otomobilin şoförü Ömer Lütfidir. Beyaz Parkta Siyah gözlüklü adam, Büyükdereye verdıktan sonra Beyaz parkta otur - muş, İçkisine devam etmeye başlamış. tır. Bu arada dışarda kendisini bekli- yen goför Lüâtfiyi de unutmamış, ona bir şişe bira göndermiştir. Şoför Lât. fi garsonun kendisine bira getirdiğini | görünce evvelâ şaşırmış, bunu kimin gönderdiğini sormuştur. Aldığı cevab: — Müşteriniz gönderdi. Olmuştur. Bu sırada Ömer LAtfi orada gör- düğü şoför arkadaşlarmdan Halid 2- dında biriyle konuşmaktaydı. Gelen bira şişesini, Ikisi ortaklaşa içmişler. dir. Garsonun az sonra tekrar bir bi- ra şişesiyle kendilerine doğru geldi. ğini görünce lhtfun pek ileriye gitti- gini sezmişler ve biribirlerine bakış- mışlardır. LÜLİI birayı içmek isteme. miş: — Bize yasaktır, içmesek iyi olur, demiş. Fakat Halid: — İçtiğimiz nedir ki, çok değil ki? demiş ve Lütfinin itirazmı önlemiştir. İkinci bira şişesi de bu suretle içil- dikten sonra garson tekrar görünmlş: — Burada bira pahalı, istersen ra, kı ısmarlıyayım, diyor demiş, Lütfi: — Teşekkür ederiz. Bunu bile hatı- rı işin içtik. Yoksa... Diye sözlnlü kes- miş, Halid de müşterinin hakikaten |. leriye gittiğini, kendilerine içkinin yasak olduğunn söyliyerek reddetmiş- lerdir. Ali Riza Beyaz parkta bulunduğu sırada yanmda hiçbir kadının bulun. madığı şoför Halidden işitilmiştir. Burada saat (7,30 - 6) e kadar ka- Jan siyah gözlüklü adam kalkmış, ge. ne Lütfinin otomobiline binerek Bü- yükdereden ayrılmıştır. Ali Rızayı ve maktul Lâütfinin ha. reketlerini işte bu saate kadar biliyo- ruz, Otomobilde bulunduğu söylenen ve henüz yakalanıp yakalanmadığı malüm olmıyan sarışm kadmın eina. yetten evvel mi yoksa sonra mr 010. mobile bindiği bilinmemektedir, Sandıklarda ne var? Dünkü tahkikatımız sırasında öğ- rendiğimize göre, ya katil Ali Rizanm oturduğu evden alman, yahut, katilin cinayetten sora evine uğrıyarak ya. nma.alârğr sava sandıkları Trakyadan Göring Fransa HABER — Aksam Sabun kazanı cinayeti İstanbul zabıtası ve adliyesi,evvelki gün kü Hacıosmânbayırı cinayetinden sonra dünden itibaren o cinayet kadar esrarlı bir ikinci katil vakasının sırrını çözmeğe çalışmaktadır. Bu ikinci vaka Kantarcılarda Kepekçi sabuncular sokağında Ahmet Nuralın 13 numaralı sabun fabrikasında cereyan et. mış ve bu esnada fabrika içinde bekçinin çisi Şevki meçhül kaliller (tarafından öldürülmüştür. Cumartesi günü saat on üçte paydos yapan Fabrika amelesi binayı terkettik. ten sonra Şevki kapıyı kilitlemiş ve fab. rika dahilinde yalnız başına (kalmıştır. Ayni gün akşam üzeri (o İmalâthanenin sahibi Ahmet Nural yazıhanesine uğra. mış ve bu esnada fabrika içinde pekçinin bulunmadığını görünce şüpheye düşerek polise müracaat etmiştir. Fabrikaya gelen Unkapanı komiseri, bina dahilinde araştırma yaparken bek- çi Şevkiyi fabrikanın ikinci katında kay- namakta olan sabun (kazanımın içinde ölü olarak bulmuştr. Bekçinin Obaşma bir çuval geçirilmiş bulunmaktaydı. Bu suretle cinayet meydana çılınca derhal müddetumumiliğe haber yerilmiş ve nö. betçi müddelimumisi derhal hâdise ma- halline gelerek tahkikata başlamıştır. Moktulün cesedi morga kaldırılmıştır. Iüdise tahkikatına vaziyet edenler dün. den itibaren Unkapanı karakolunda ve vakanm cereyan ettiği fabrikada istic. vaplara başlamışlardır. Bu arada sorgu. Jarı yapılanların adedi yirmiyi müteca- vizdir. Katiller yakalanamadığı için ci. nayetin sebebi şimdiki halde meçhâldür. İlk anda hırsızlık için yapıldığı zannedil. diğinden, zabıta fabrika sahibinin defter lerindeki kayıtlarla kontrol ederek çalım. mış eşya olup olmadığını araştırmakla meşzuldür. hududunda Paris, 12 (A. A. )— Lö Tan guz, tesinin Strasburgdan (aldığı bir tel grafa göre, Göring, dün sabah Ani o. arak Btrasburg'un o karşısmda Ran | nehrinin üzerindeki Alman köprüsü- | nün başına gelmiştir. Karlsruhe'den gelen mareşal refakatinde birkaç ge- neral olduğu halde derhal Ren köprü. sünün üstüne gelerek Reihsver tara- fından son zamanlarda vücuda getiri. len mildafaa tertibatmı uzun uzadıya tetkik etmiştir. Mareşal ile maiyetinin nehrin sahi- lini takib ettikten sonra arabalara bi- nerek teftişlere devam ettikleri, Ren. in Fransızlara ait kısmından görül- müştür, ema mmm smmm a getirtilerek bu gün öğleden sorra wilddelumumilikçe hâkim huzurunda aştırılacakır. Bu eşyalar arasında ci- nayetin karanlık kalan safha'armı ay» dmlatacak deliller bulunabileceği ü. mulmaktadır. Sarışın kadını da mı öldürdü? Katilin, yannda götürdüğü tesbit edildiği halda bir türlü bulunamıyan sarışm kadının cani tarafından yolda giderken öldürülmüş olması ihtimali de söylenmekteyse de bunu tevsik €- decek hiçbir malimat elde edileme. miştir. Şolöre ikramının sebebi ? Ali Rizanm, Beyaz parktayken $0- för Ömer Lütfiye ısrarla içki ikram etmesi, evvelâ bira göndermişken son- ra bunu rakıya çevirmek istemesi $0. förler arasında şöyle bir tefsire yol açmıştır: Ali Rizanın herhangi ağır bir suçu dolayısiyle kaçmağa karar vermiş ol- ması akla gelebilir, Ali Riza bu plânı. ni tahakkuk ettirebilmek için otomo- bille yola çıkmayı » münasip görmüş- tür, Fakat kaçak olarak hududdan geçmeye hiçbir otomobil “ sahibi veya şoförü razı olamıyacağı için 2972 nu. maralı taksi şoförünü sarhoş edip o- nu bir takrib dışarı attıktan sonra 0. tomobille kaçmayı düşünmüştür. Lüt- fiyi sarhoş edemeyince ihtimal ona 0- tomobilini vermesini söylemiş, o dara zi olmayınca zavallıyı öldürüp araba. smı alarak kaçmış ve tâ İpsalaya ka- dar gitmiştir. Bu ihtimali doğru olarak kabul et. tiğimiz takdirde kendisini otomobil çalmak için cinayet işlemeye kadar sevkeden ilk suçunun ne olduğunu me- rak etmemek kabil değildir. lid, 13 HAZIRAN — 1948 Askeri heyetimizin Hatayda ep Baştarafı 1 incide tazim resmi ifa eden kıtayı teftiş et- tikten sonra General Mone ile birlikte otomobilde yer aldılar, 20 kadar ara. bağdan mürekkep olarak Türk - Fran- sız dostluğunu temsil eden alay bu Sü- retle 16,40 da İskenderun istasyonunu terketti, İstasyondan şehir dışma kadar An- takya yolunu dolduran her cemast ve smıftan kesif bir halk tabakası, orge. nerali ve heyeti coşkun bir suretle ai- kışlıyordu. Sevinç tezahürleri Generalin otomobili bütün Hatay - da Türk kalesi namiyle anılan boylâ- na yaklaştığı zaman, kasaba kenarın- da büyük bir irtizamla toplanmış olan binlerce halkım sevinç ve heyecanı çıl, gınlık dereşesini bulmuş, ve “Yaşasın Atatüri © "Yaşasın Generalimiz,, seslerini yerler ve gökler alamaz ol - muştu. 700 metre yüksekliğinde olan ve ta- biatin esasen bin bir rengini ihtiva e- den bu güzel Beylan, üzerini “Kırk yıllık Türk yurdu esir olamaz, yazılı kırmızı takın, renk renk kadın ve ço- cuk elbiselerinin ve hazırlanmış bu - ketlerin inzimamiyle cidden güzel bir manzara arzediyordu, Kilometrelerce mesafe insan küme - leriyle dolu idi. Alkış, yaşa seslerinin ardı arkası gelmiyordu. Büyük ve tarihi bayram günlerine mahsus bir manzara içindeyiz. Antakyada İşte Orgeneral “Asım Gündüz ve rofakatindeki zovatı hamll olan © tomobiller bu çılgınca tezahürat ara sında saat 17,0 da Antakya beledi- sinin önüne vardılar. General o nok- | tadan itibaren ihtiram vaziyetinde kendisini selâmlıyan askeri kıtayı teftiş ederek ikametine tahs's edil. miş olan kaymakam Süreyya Hale. fin evine girdi. Kapıda kaymakam tarafmdan selâmlandı, Evin önünde biriken halk kendisini tutamıyordu. Şişli Galataspor Dp” Baştarafı 9 uncuda vaziyet bozulamadığı için Şişlililer 3-2 gelip olarak sahadan çektid'ler. Adnan Akımın idares! çok iyi idi. En. Er. Bombardıman tayyareleri Dp” Başlarafı 1 inelde mekle olduğuna dair olan haberlere telmih eden nazır, Vaşingtonun ve diğer payitahtlarm, sivil ahalinin kur- ban gitmiş oldukları bombardımanları takbih etmiş olduğunu hatırlatmış ve Amerika hariciye nezaretinin gimdiki hattı hareketini tasrih etmiştir: 1 — Bütün bombardımanlar hek - kındaki nefretini ilân etmek. 2 — Bu bombardımanları teshil e. debilecek her türlü teğvikleri takbilh eylemek, Nevyork Taymis gazetesinin Vaşing - ton muhabiri diyor ki: “Tayyare satışmın durdurulması hakkındaki tedbirler, hariciye nezare- tinin hava bombardımanlarını takbih etmesine rağmen Japonyaya yapılan bombardıman tayyareleri ihracatı do- Jayısile hükümetin maruz kaldığı müş- külât yüzünden ittihaz edilmiştir, Çine ve Japonyaya karşı bitaraflık kanunu tatbik etmeden yapılacak şe. yin şimdilik bundan ibaret olduğu sannedilmektedir. Çünkü bu kanunun tatbiki birçok İbtilâtlar doğurabileceği gibi Japon yadan ziyade İnzla miktarda Çini mü- teessir edecektir. Bitaraflık kanunu tatbik edilmediği takdirde Japonyaya silâh gönderilme- sine mari olmak için ambargonun lü- zumuna ihtiyaç gösteren hususi bir kanun çıkarılması icap etmektedir.,, Bu gazete, Hul'un, Japonyaya yar pılan satışlar azulmadığı takdirde hü- kümetin memnuniyetsizliğini göste. ren ikinci bir ibtarm yapılacağmı a - çıkça beyan elmiş olduğunu ilâve ey- lemektedir. istikbali General müteaddit defalar dışarı çıkmağa ve halkı selâmlamağa mec- bur kaldı. Dışarda evvelâ İstiklâl, sonra onun- cu yıl margı çalınırken, evvelâ balk partisi erkânı ve sonra Fransız askeri erkânı Generala takdim eğildiler, Kapı önüne dizilmiş olan kız talebe kendisine buket verdiler. General kü » gilk kızlarm hatırlarını sordu, Şu sırada halk dışarda çılgınca te. zahliratına devam ettiği için General tekrar bahçeye çıkarak çok mütehas- sis ve müteşekkir olduğunu bildirdi ve istirahat etmelerini ısrarla rica et» ti, Ancak bu ısrar füzerinedir ki halk intizam içinde dağıldı. Fransız Heyeti de Antakyada Hayetimizle yetüzakere edecek olan Orgenerzl Hutzinger'nin başkanlığı al- tındaki Fransız askeri heyeti bu ak- şam saat 21 de tayyare İle Antakyaya gelmiştir. Kündakcıların mel'aneti Antakya, 12 (A.A.) — Anadolu A. jJansının hususi muhabiri bildiriyor: Son dakikada aldığım malümeta gö. re, vaziyeti karıştırmak ve dünya ef» kârmı yanlış yola sevketmekte men- faali olanlar Reyhaniyenin Ayrancı köyüne gönderdikleri kundakçılar va» stasile bu köyde sekiz evi ateşe ver- dirmişlerdir. Yanan evlerden dördü Türklere ait, tir. Dışarıdan gelen bu şahıslar kim. senin evinden çıkarak yangınları sön- dürmeğe teşebbüs edememesini temin İçin eyvelemirde havaya 15 el silâh sıkmışlardır. üç jandarma kumandanı azledildi Antakya, 12 (A.A) — Vazife ve salâhiyetlerini Türklük aleyhinde sui. istimal etmiş olan İskenderun jandar. ma kumandanı yüzbaşı Münir, eski Antakya jandarma kumandanı Mih - Tan ve Kırıkhan Jandırma kumanda nr Abdüssamed işten uzaklaştırılmış * lardır, Beşikta Güneş Bap Başlarafı 8 incide öttürerek iki taraf aleyhine de nihss yetsiz favller veriyordu. 30 uncu dakikadan sonra 10 kişi kalmış olan Eeşiktaslılar Hakkının 4- yağıyla ikinci gollerini, Hüsnünün & yağıyla da üçüncü gollerini yapıp be- raberliği temin ettiler. 38 inci dakika” da Ömerle Hayati kavga ettikleri için oyundan çıkarıldılar, Bu bersberlik oyunun hızını arttır * maya sebeb oldu. Güneş takımında 116 Mh sol açığa, Rebif sol içe, Salâhad” din de sağ açığa geçtiler. 38 inci di kikada Ömerle Hayati kavgaya bag * ladıkları için hakem her ikisini de © yundan çikardır. Yirmi dakikada üç gollük farkı k#”, patan ve nihayet dokuz kişi kalan B&- giktaşlılar bundan sonra müdafâa oyunu oynadılar, Güneşli * lerse kaçırdıkları galibiyeti tekrar 19“ min için bir hayli uğraştılarsa da 3” tik iş işten geçmişti. Netekim dokss” dakika tamam olduğu zaman takım » lar sahadan üçer golle berabere Kör mış olarak ayrıldılar, O.M.K. Oyundan sonra Burada, oyundan sonra cereyan & den ve her sporcuyu, spor meraklı?” üzen bir hâdiseden bahsetmeden ge?” miyeceğiz. Hangi klübo mensup Ol * dukları malüm olmıyan, daha Su hiçbir klübün malı olmadı emin bulunduğumuz bikaç geliksö” staddan çıkıp otomobillerine bü visa te olan Güneşli oyunculara tecavüf mişler ve onları yuhalarla karış tükrük yağmuruna tutmuglardi ya, Arada sırada tekrarlanan ve herk 8l müteessir eden bu gibi çok Zi hâdiselerin önüne geçilmesi için s7 tedbirler alınması icab etmektedi” 1kadarlarm nazarı dikkatini © il