13 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

BİR ALMAN MÜREBBİYE İŞ ARIYOR Fransızca ve İlalyancaya da vakıf kibar bir Alman bayan yüksek bir ailede yetiş- kin çocuklar için mürebbiyelik arıyor, (Mürebbiye - 40) rümuzile gazeteye mü- racaat, KÜÇÜK İLÂNLAR Akşam ilân servisi, telefon 20681 En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş —— Sene 20 — Me. 7060 — Finti her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 13 Haziran 1988 Telefon: 20565 (Başmmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Askeri heyetimiz Iskenderun Romanya kralı dün ve Antakyada halkın coşku tezahüratile karşılandı Hutzinger'nin riyasetindeki Fransız “heyeti de tayyare ile Antakyaya geldi Ü Matayda vaziyeti karıştırmak istiyenler 8 evi ateşlediler - Vazifelerini Türklük Suriyedeki Fransız kumandanı general Huntzinger Antakya 12 (A.A.) — Anadolu ajan- | $ının hususi muhabiri bildiriyor: Genel kurmay ikinci bâşkanı orge- Meral Asım Gündüzün reisliğindeki heyetimizi hamil bulunan hususi tren, ün saat 15 te Payasa vardı. Orge- Merali karşılamak üzere Hataydaki Fransız delegesi ve Fransız kıtastı kumandanı olup dün albaylığa terfi €den Kole ile Antakya başkonsolosu- Muz ve İskenderun konsolosumuz Pa- aleyhine sulistimal eden 3 İ man Melek, hükümet erkânı, Antak. jandarma kumandanı da Dün Hatayda fevkalâde tezahüratla yasa gelmiş bulunuyorlardı, Payasta bir askeri kıta ihtiram resmi ifa etti. Saat 15,10 da Payastan tekrar ha- reket eden tren saat 16,30 da İsken- deruna muvasalat etti, Fransanın Su- riye şimal ordusu kumandanı gene- ral Mone ile Sancak valisi Abdürrah- ya, İskenderun ve Kırıkhan Halk Par-| tisi erkânı, bütün cemaatler müme$- | silleri istasyonda heyetimizi bekliyor- lardı. General trenden alkışlar arasında indi ve ilk önce general Mone tarafın. | dan selâmlandı. İki general bir müd- | det samimi surette görüştükten son- | ra takdim merasimi yapıldı, Genera- | vazifeden uzaklaştırıldı karşılanan askeri heyetimiz imiz tazim resmi ifa eden kitayı tef- tiş ettikten sonra general Mone ile birlikte otomobilde yer aldılar, 20 ka- dar arabadan mürekkeb olarak Türk- Fransız dostluğunu temsil eden alay bu suretle 16,40 da İskenderun istas- yonunu terketti. İstasyondan şehrin dışına kadar Antakya yolunu dolduran her cema- at ve sınıftan kesif bir halk tabaka. s1, orgeneral ve heyeti coşkun suret- te alkışlıyordu. Generalin otomobili bütün Hatay- da Türkkalesi namile anılan Beylâna yaklaştığı zaman, kasaba kenarında büyük bir intizamla toplanmış olan (Devamı 4 üncü sahifede) İkinci beş senelik sanayi plânının tatbikine yakında başlanıyor İstanbul, İzmir gibi büyük şehirlerde ekmek! fabrikaları kurulması bu plânın başındadır (Niçin tetbik edilmiyor? Ankara 12 (Telefonla) — İkinci beş Mnelik sanayi plânının tatbikatına Önümüzdeki aylar içinde başlanacak- « Bu hususta uzun zamandanberi Kipa etüdler ve hazırlıklar bitmiş ii Bilindiği gibi İngiltereden aldığımız ©n milyonluk kredinin - 6 milyon İn Biliz liralık teslihat kredisi hariç - Mühim bir kısmı bu plânın tatbik sa- a çıkarılmasına hasr ve tahsis €dilecektir. Söylendiğine göre ikinci beş sene- lik sanayi plânının gıda maddeleri Binayline ald olan kısmı diğer kisim- a tercihan tahakkuk ettirilecek- İstanbul ve İzmir gibi büyük şehir- Yde ekmek fabrikaları kurulması | Plânın bu kısmına dahil işlerin ba- Sanda gelmektedir. Bir aralık, ikinci beş senelik sanayi Plânının tatbikine geçilmesinin bir | Müddet gecikebileceği düşünülerek iyük şehirlerin temiz ve ucuz ekmek #Mitiyacını biran evvel temin için bu m Belediyeler o marifetile yaptırılması düşünülmüştü. Fakat | plânın tatbik sahasına çıkarılması imkânları, evvelce tahmin edilen müd- detten evvel, temin edilmiş olduğun- dan btndan vazgeçilmiştir. İngiltere ile yapılan anlaşma | Ankara 12 (Akşam) — İngiltere Kükümeti ile akdettiğimiz 16 milyon İngiliz liralık sanayi ve teslihat kre- dileri anlaşmaları ile klering anlaş- masının tasdiki hakkındaki kanun | lâyihalarının Büyük Millet Meclisine | verilmek üzere olduğunu bildirmiş- tim. Öğrendiğime göre bu anlaşmala- rın tasdikine dair olan kanun proje- | leri Büyük Millet Meclisi ve lordlar | kamarasına haziranın yirmisine doğ- | ru ve aynı günde verilecektir. | Lâyibaların Büyük Millet Meclisin- de müzakereleri sırasında Başvekil B. Celâl Bayar Türk - İngiliz siyasi ve | iktisadi münasebetleri etrafında mü- | him izahatta bulunacağı ve bu arada iki memleket arasında günden güne artan dostluk münasebetlerinin kıy- metini tebarüz ettireceği söylenmek» | Amasyada Atatürk günü Amasya 12 (AA) — Atatürkün Amasyaya ilk teşriflerinin 19 uncu yildönümü büyük merasimle kut- lanmıştır, Dikkatier; Bir havadis çıktıydı: Lokantaların ve umumi bahçelerin dış kapıları uönüne de bir fiat listesi asılması mecburi olacakmış, diye gazeteler yazdı; fakat lafta kaldı. Dün bu hususta fikirlerini sordu- gumuz bazı lokantacılar ve bahçeci- ler şöyle söyledi: — Değil mecbur edilmemiz, böyle bir lâvhayı arzumuzla assak vergi ver- memiz lâzımdır. Halbuki, bu güzel tasavvurun tatbiki, hem halkın, hem esmafın, hem de Belediyenin nefine olacaktı. Yalnız muhtekirleri mulazamı edecek olan bir nizamı niçin derhal kuvveden file çıkarmamalı? PAZARTESİ KONUŞMALARI Evliya Çelebi'nin bir tablosu Yazan: Hasan Âli - YÜCEL Bugün altıncı sahifemizde ii yatile İstanbula geldi Boğazda ve Marmarada kısa bir cevelândan sonra yat tekrar Karadenize açıldı Romanya kralı samajeste karol; «Luçyafarul» isimli yatile mütenekkiren bir deniz seyahatine çıkmıştır, Köstenceden hareket eden yat Karadeniz sahillerinde bir müddet dolaştıktan sonra dün saat on beşte Boğaza gelmiş ve Boğazdan girerek gayet halif bir seyirle Sarayburnu ve Ahırkapı açıklarına gelmiştir. Yat, buradan tekrar Boğaza dönmüş ve bu seyri üç sani kadar sürdükten sonra saat on sekizde Boğazdan tekrar Karadenize çıkmıştır. (Luçyafarul, bir kaç sene evvel İngiltere kralı Sekizinci Bâvardı İstanbula tarafından getiren Nahlin yatıdır. Geçen sene Romanya krah ve Karadenize geçmişti.) satın alınmış Sergi binasının Taksimde Maçkada inşası bitmemiş olan Italyan sefareti binasının sergi yeri için satın alınması muhtemel İstanbulda daimi bir sergi binası yapılmasına karar verilmişti. Bu bi- na için evvelce Taksim stadyomunun bulunduğu eski Taksim kışlası ve müştemilâtının bulunduğu saha mü- nasip görülmüştü. Hattâ İstanbulun “| âmarı işine iptida kışla ile müştemi- lâtının yıktınlması ve Taksim mey- danının tanzimi ile yir almıştı. Belediye kışla ile müştemilâ- tını istimlâki için 1,200,000 lira ve- recekti, Haber aldığımıza göre sergi bina- sının Taksim kışlasının yerinde ya- pılmasından vazgeçilmiştir. Bu bina için Maçkada yapılmıs ve dahili kı- sefareti binası daha muvafık görül- müştür. İtalya, meşrutiyetin ilânından son- ra Maçkada geniş bir arsa satın al- mış, burada büyük bir sefaret bina- | sı yaptırmeğa başlamıştı. Binanın İ dış kasımleri bitmiş, çatısı örtülmüş sımları tamamlanmamış olan İtalyan | - Maazallah - taksitle muamele yasak edilse: bi ve umümi harb çıkmış ve inşaa bitememiştir. Umumi hârpten sonra eski Avus- turya sefareti binasının İtalyaya geç- mesi ve devlet merkezinin nakli üzerine yeni bir se faret binasına ihtiyaç kalmamış ve inşaatın tamamlanmasına teşebbüs edilmemiştir. , Maçkadaki sefaret binası, henüz noksanları olmakla beraber kolayca ikmal edilecek vaziyettedir. İçinde gö niş salonlar vardır. Başka bir işe yâ- ramadığı için muattal bir halde du- ran bu binayı ucuzca almak ve bazı ilâveler yapmak okabildir. Halbuki Taksim kışlasını istimlâk etmek ve burada yeni bir bina yapmak daha pahalıya malolacaktır. Bu düşünce ile Taksim kışlası yerinde sergi bina- sı yapılmasından vazgeçilmiştir. (Devamı 4 üncü sahifede)