14 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 20 — No, 7061 — Fiati her yerde 5 kuruş SALI 14 Haziran 1938 İleri heyetimizle Fransız askeri ” heyeti arasındamüzakereye başlandı Fransız Hariciye Nazırı dün sefirimizi kabul ederek görüştü Hataydan bir Ermeni heyeti Ankaraya geliyor. Bu heyet Hatay Ermenilerinin Türklüğe olan bağlılıklarını hükümetimize bildirecek Adana 13 (Hususi muhabirimiz. den) — Hataydan gelen haberlere göre, general kurmay ikinci başkanı orgeneral Asım Gündüzün riyasetin- deki askeri heyetimizle orgeneral Hut- zingernin başkanlığındaki Fransız a$- keri heyeti arasında görüşmelere bu- gün başlanmıştır. Müzakerelere yarın da (bugün) de- Yam edileceği haber verilmektedir. Fransanın Hatay delegesi Kole de mü zakerelere iştirak etmektedir. Paris 13 (A.A) — Hariciye Nazırı Bonne «bugün Tür İngiltere ve Polonya büyük elçilerile Çekoslovak- Ya orta elçisini kabul etmiştir. ara 13 (Telefonla) — Bir er meni heyetinin bir kaç güne kadar Ankaraya geleceği bildiriliyor. OÖğ- Tendiğime göre bu heyet, Hataydaki emenilerin Türklüğe olan “bağlılık- ümetimize bildirecektir. N ME Mİ Bir sulkasdçı Suriye Başvekilinin otomobiline bomba attı Otomobilin ön tarafı parçalandı ve şoför öldü. Başvekil bir tesadüf eseri olarak kurtuldu Adana 13 (Hususi muhabirimizden telefonla) — Suriye Başvekili B. Cemil Mardam bugün Berut limanının açılma merasiminde hazır bulunmak üzere | otomobille Beruta giderken bir sulkasdçı tarafından otomobiline bomba atıl- mıştır. Otomobilin ön kısmı parçalanmış ve şoför derhal ölmüştür, Başvekil B. Cemil Mardam bir tesadüf eseri olarak kurtulmuştur. Suriye zabıtası meçhul Sulkasdcıyı aramaktadır. Zabıta Suriyede şüpheli görülen bir çok kimseleri tevkit etmiştir. Evlenme yaşının indirilmesi lâyihası Meclis ruznamesine alındı Mucip sebepler mazbatasında yaş haddinin indirilmesine neden lüzum görüldüğü gösteriliyor Ankara 13 (Telefonla) — Evlenme | Yaşının erkek için 17 ve kadın için 15 e indirilmesi ve medeni kanunun 88 inci maddesinin ona göre değişti- | rilmesi hâkkındaki kanun lâyihası Meclis rüznamesine alınmıştır. Adliye encümeni lâyihayı memle- | ketin ihtiyacına uygun görmüş ve | hükümetin teklif ettiği şekilde aynen | kabul etmiştir. Hükümetin bu bapta hazırladığı | mucib sebebler mazbatasında dikkate | Şayan izahat vardır, Mazbata aynen | şöyledir: «Türk mu madı desi erkeğin 18 ve ka nin 88 inci mad- mun 17 yaşını İkmal ri esasını kabul et- yaştan uşağı ev si her şeyden önce, tabiat kanunlarının zaruri bir icabıdır. | Bundan başka müstakbel karı ve kocanın ana ve baba sıfatile yüklenecekleri vazife Ve mesüliyetleri de nazara almak lâzımdır. Her iki bakımdan da evlenmeğe ehliyet bir şahıstan diğer şahsa göre değişebilir. Fakat bu değişiklik muhitin, iklimin, ha - | yat şartlarının tesirleri altında bir mem- leketten diğer memlekete nazaran bariz ve umumi bir mahiyet arzeder, Kanunla- rının ana hatları ayni esasa istinad eden Devletlerin evlenme hususunda ayrı ayrı yaşlar Kabul etmiş olmalarının sebebi bu- dur. Nitekim Roma kânun ve ananelerinin tesiri altında kalmış olan muhitlerde bu yaş kadınlar için 13, erkekler için 14 ola- rak kabul edilmiştir. Fransa 1792 senesine kadar evlenmeye ehliyet hususunda bun- dan başka bir yaş tanımadı. 20 eyiti 1792 tarihli kanun evlenme yaşını kadınlarda on üç, erkeklerde on beşe çıkardı. Fransa medeni kanununun bu gün meri bulunan 4 ii maddesi kadının on beş, erkeğin 18 yaşını ikmal etmedikçe evlenemiyece- gini kabul etmiştir. Evlenme yaşi Belçika İtalyada da Fransada olduğu gibi erkek un 13403 üncü maddesine göre erkek yirmi bir, kadın on altı yaşını (Devamı 13 üncü sahifede) | | | | | | sinden sonra Af lâyihası | Affın âdi suçlara teşmil edilmiyeceği anlaşılıyor Ankara 13 (Akşam) — Yüzellilik- lerin affı hakkındaki kanun projesi- nin Büyük Millet Meclisine verilme- affın âdi suçlardan mahküm olanlara da teşmili yolunda gerek Adliye Vekâleline ve gerekse Büyük Millet Meclisi ile bazı mebus- | lara müracaatlar yapıldığı yazılmıştı. Bu müracaatların nazarı dikkate alı- rip alınmadığını Adliye Vekâleti müs- İ teşarı B. Hasandan sordum. B. Hasan | | | İ bu müracaatlar üzerine Vekâletçe bir muamele yapılmasına lüzum görül mediği cevabını verdi. Türkiye Cümhuriyeti Ziraat ve Sümerbank umumi heyetleri toplanıyor Ankara 13 (Akşam) — Türkiye Cüm- huriyeti Ziraat bankası ve Sümerbank umumi heyetlerinin Meclisin yaz ta- tilinden evvel içtimaa davetleri karar- laşmıştır Mbilkkikztlierz Ahretliklere dünyalık 7 Belediye kanununda hizmetçilere dair ahkâm dikkatle tatbik edilecek ve aileler nezdinde çalışan kimsele- rin sıhhi vaziyetleri gözetilecekmiş. Hizmetçi yerleştirmesi işinde kolcu- ların ihtikâra sapmaları da önlene- cekmiş... Bunlar iyi şeyler. Arcak bu münasebetle bir nokta- ya bilhassa dikkat edilse; Bazı insaf- sız aileler nezdine «ahretlik» ismile alınan kimsesiz yavrucaklar hiç bir nizama, şarta tabi olmaksızın hala- yıktan beter usullerle çalıştırılmak- tadır. Mademki hizmetçi kullanma #şi zabtürabıt altıma almıyor, en başta bu ahretliklere biraz dünyalık temin etmek, pk 1d zamadır! LU Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) «AKŞAM, okuyucuları arasında en ucuz Küçük ilânlar Pazar, Salı ve Perşembe günleri çıkar ve en verimli ilân vasıtası — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Iki cinayet —— ——— tahkikatı anlaşı Sabun fabrikası bekçisini iki işçinin öldürdüğü > ye lıyor Derbend cinayetinde alâkası olan sarışın kadının henüz izi bulunamadı Beyoğlunda oturdukları pansiyonda bıraktıkları eşya adliye emanet Küçükpazarda bir sabun fabrikasın- da işlenen feci cinayeti dünkü nüsha- EŞ muzda yazmıştık. Hâdisenin tahkikatına bir taraf- tan müddelumumi muavinlerin - | den Orhan Köni, diğer taraftanda * Emniyet müdürlüğü ikinci şubesinin alâkadar memurları el koymuştur. Vakanın cereyan ettiği sabun ima- lâthanesi, Küçükpazar Kantarcılar | caddesine müvazi olan ve Sabunhane | sokağı ismini taşıyan sokaktadır, Ah- med Nuri ve şürekâsına aid bulunan bu imalâthanede dokuz amele çalış- maktadır. Bu amelenin de bepsi Şarki Anadolludur. Ayrıca fabrikanın Şevki isminde bir de bekçisi bulunmaktadır, Cumartesi günü saat on üçte imalât- hane paydos etmiş, işçiler haftalıklar rını alıp gitmişlerdir. İmalâthane sahibi B, Ahmde Nuri saat dördü yirmi geçeye kadar kalmış ve bir aralık bir iş zımnında ve tekrar dönmek üzere oradan ayrılmıştar. Feci cinayet saat 16 yi yirmi geçe ile; on yedi arasmda olmuştur. Çünkü tam saat on yedide B,. Ahmed Nuri (malâthaneye döndüğü zaman bekçi Şevkiyi aramışsa da bulamamıştır. 'B. Ahmed Nuri, Şevkinin herhangi mecburi bir vaziyetle dışarı çıkmış ola- cağını zannetmiş, beklemiş, fakat Şev- kinin bir türlü meydana çıkmadığını görmüştür, Akşam yaklaşdıkça Şevki. nin gaybubetinden şüphelenen B. Ah- med Nuri nihayet imalâthanede bir ek» sik bulunup bulunmadığını kontrol mecburiyetini hissetmiş ve on iki te- neke zeytinyağının eksilmiş olduğunu görmüştür. B. Ahmed Nuri bu hal karşısında Şevkinin bu hırsızlığı yaparak ortadan kaybolduğu zehabına kapılmış ve za- bıtaya da bü yolda müracaat etmiştir. Zabıta, hırsızlık noktasından tahkika- — Hakkın vsri.. yarladıkça mesafeler uzayorl.. dairesine getirildi . Sd ka a ta girişerek Şevkiyi aramağa koyuldu. ğu bir sırada pazar akşamı fabrika da- hilinde icap eden tedkikatta bulunma ga karar vermiştir. Pazar akşamı sabun imalâthanesine gelen zabıta memurları her tarafta araştırmalarda bulundukları bir sıra- da hali faaliyette olan sekiz metre de- rinlikteki sabun kazanı da gözden ge- çirilmiştir. Bu kazana bakıldığı sırada sabun mayii arasında bir çuval parçası görül- müş, bu çuval kazandan çıkarılınca, içinde elbisesile birlikte bir kemik kül- çesi haline gelmiş Şevkinin cesedi gö- rülmüştür. Cesed muhafaza altına alı- (Devamı 13 üncü sahifede) (Bursa yolu üç saate indi, İzmir yölu bin güne inecek.) — Gazetelerden — , — Yerd başka, cemiyet başkadır azizim! Cemiyet ihtiyarladıkça mesafeler kısalıyor, ferd ihiğ- | / 3 : manas e