14 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Beynelmilel Iş konferansında Murahhasımız iktisadi vaziyetimiz hakkında beyanatta bulundu “Dünya bir kargaşalık ve iztirap devri yaşıyor. Fakat ümitsizlik göstermek insanlığa yakışmaz,, “Herhalde Kemalist Türkiye kendi hesabına sulh ve içtimai terakki yolunda çalışmakta devam etmeğe kati olarak azmetmiştir,, Cenevre 13 (A.A.) — Anadolu-ajan- sının hususi yatuhabiri bildiriyor; Cenevrede toplanan beynelmilel iş konferansında, untümi raporun mü- nakaşasında, Türkiye murahhası B. Necmeddin Sadak Türkiyenin iktisa- di vaziyeti hakkında beyanatta bu- lunmuş ve bir yıllık iktisadi cihan vaziyetini hülâsa eden raporundan dolayı beynelmilel mesâi bürosu mü- dürünü tebrik ederek bu râpordan tebarüz eden bedbin havan içtimai terakki gayretlerine engel olmama- sını temenni ederek tecrübe mahiye- tinde Kemalist Türkiyenin deyletçi #istemini izah etmiştir. 'B. Necmeddin Sadak, Kemalist re- gimde ideolojik münakaşalar ve sınıf kavgaları bulunmadığını ve Türkiye- deki devletçi sistemin ne bir infirad ne de otarşi olmadığını, devletin mu- ayyen ve mümkün sahalarda hususi teşebbüslere yer ayırdıktan sonra bir plân dahilinde sanayileşme hareketi- ni inkişaf ettirdiğini anlatarak Tür- kiyede şimdiye kadar açılan fabrika- lar hükümetin bu işe ayırdığı serma- yeler ve istihsal ve iptidai maddeler hakında istatistik malâmat vermiş- tir. Elektrik şirketi Umum müdürlük işe başla- dıktan beş sene sonra elektrik işi Belediyeye devredilecek Anicare 13 (Telefonla) — İstanbul elektrik işleri umum müdürlüğü tesisi hakkındaki kanun lâyihası bu. | gün Büyük Millet Meclisine verli- miştir. Nafia encümenince tedkik | hükümetin teklif ettiği en kabul olundüktan sonra bütçe encümenine verilmi Bu lâyihaya göre, şirketin muka- vele şartnamesine uygun . olmıyan bazı muamelelerini hükümete ihbar eden ve bu ihbarları sabit görülenlere İcra Vekilleri heyetince ikramiye ve- rilecektir. Fakat bu ihbarların şirke- tin salın alınmasından evvelki zama» na ald olması şarttır. Projenin bir maddesine göre, elek- #rik işleri, umum müdürlüğünün işe başlamasından beş sene sonra Bele- diyeye devredilecektir. Hattın ıslah ve tevsi işleri tamamen bittikten son- ra safi kârdan kalacak kısım İstan- bul şehrinin imerına tahsis oluna- caktır. , Bu kanunun neşri tarihinde umum müdürlükte istihdamları Nafld Ve- kâletince tensip edilecek memurların umum müdürlükte geçirecekleri me- Mmuriyet müddetleri, şirketin İstanbul belediyesine devrinden sonya tekaüt- Hüklerinde nazarı dikkate alınacaktır, Afyon komisyonunda Çin ve Yapon murahhasları arasında münakaşa Cenevre 13 (A.A.) — Japon ve Çin Mümessilleri bu sabah afyon ticare- ini kontrola memur komisyondan giddetle istizahlarda bulunmuşlardır. Çin mümessili Hoo, Japon işgali Altında Mançukuo'nun afyon daği- geniş bir merkez haline geldiği- söyliyerek Japonyayı Çin halkım Behirlemekle ittiham etmiştir. Japon mümessili Aman ise komis- uzak şarkta yapılan üfyon “Türkiyede hükümetin ziraat, de- miryolu ve yol işlerine, nüfus siyâse- tine, muhacir işlerine verdiği ehem- miyeti söyledikten sonra bu devlelçi- lik ve sanayileşme hareketi sayesinde Türkiyede işsizlik kalmadığını bildi- Ten murahhasımız sanâyi hareketi- nin memleket mahsullerinde yeri bir mahreç 'teşkii ettiğini ve amelenin patron tarafından istismarı mevcut olmadığı için gerek amelenin, gerek köylünün bu sanayi hareketi saye- sinde iştira kabiliyetinin arttığını ve bizzat müstahsiller ile işçilerin bu fabrikalar mamulâtına müşteri ol duklarını ve Türkiyede hayat seviye sinin yükseldiğini, iş kanununun tat- bikinden sonra maliyet fiatinin art- madığını ve gerek fabrikalarda, gerek madenlerde fenni usullerle rasyonali- zâsyon işine çok ehemmiyet verildi- ğini anlatarak demiştir ki; «Dünya bir kargaşalık ve iztirap devri yaşıyor. Fakat ümitsizlik gös- termek insanlığa yakışmaz, Her hal- de Kemalist Türkiye kendi hesabına sulh ve içtimai terakki yolunda ça- lışmakte devam etmeğe kati olarak azmetmiştir.> Noterler kanunu Noterlerin alacakları ücretler kanunda gösteriliyor Ankara 13 (Telefon) Noter ka- nun lâyihası Büyük let Meclisi rüznamesine alınmıştır. Lâyihaya göre, noterler gördükleri vazifeye karşılık olarak şu ücretleri alacak- lardır: Kullandıkları adli harç pul larından dörtte bir, resen tanzim ve- ya tercüme edilen sened veya muka- vele ve evrakın her birinden yazı üc- reti olarak 40 kuruş. Noter dairele- rinde yazdırılan evrak, sened ve mu- kKâvelelerin ve noter tarafından veri- len örneklerin yazıldığı kâğıdların beherinden 20 kuruş yazı ücreti, bir Gilden diğer dile çevrilmiş veya çev- riltilen kâğıdlardan işin mahiyetine göre beher sahifesi için çevirme üc- reti olarak en aşağı 100, en yukarı $00 kuruş, noterler hezineden aldık- ları harç pulları için yüzde on beş ve damga pulları ile kıymetli evrak İçin de hususi kanun ve usullerle muayyen miktarda beyiye alacaklar- dır. Noterliklerde istihdam olunacak memurlar memurin kanunu şartla- rını haiz olacaklardır. Cümhuriyet müddetumumilikleri ve adliye mü- fettişleri noterlik muamelelerini se- nede lâakal bir defa teftiş etmekle ü olacaklardır. Ölü noterlerin mirasçılarına, yaş tahdidi veya malü- Yiyet suretile vazlfelerinden o ayrıla- caklara yardımda bulunmak üzere Ankarada bir barem sandığı kurula» caktır, Sandığın sermayesi, noterlik- lere yalınlacak teminat akçelerinin gelirleri, noterlere tevdi olunan para- Yara bankalarca verilecek faizler, aylık gayri safi gelirleri 200 liraya kadar olanlardan yüzde iki, beş yüz liraya kadar olanlardan yüzde 3, da- ha fazlası için de yüzde altılarla temin olunacaktır, Belçikaya hücum yıldönümü Brüksel 14 — Harbiye Nazırı, Al manyanin 1914 te Belçikaya tecavüz günü yildönümü münaseebtile 4 Işinden çıkarıldı- - ğına kızmış İzmirde bir ustabaşi tütün eksperi B. Haydarı öldürdü İzmir 18 (Telefon) — Bugün bu- rada feci bir cinayet işlendi. Kordon- da Fethi ve şürekâsı tütün deposun- Ön ustabaşı Receb mezkür şirketin eksperi B, Haydarı tabanca kurşu- nile vurarak öldürmüştür. Zabıtanın tahkikatına göre cine yet şu sebebden-işlenmiştir. Katil ustabaşı Receb işçilerden 19 yaşında musevi kızı Cuya'ya dalma şarkı söy- letir ve karşısına geçer dinlermiş. Şirket eksperi Haydar"ustabaşı Rece- be bir kaç defa tenbihatlâ bulunmuş ise de Receb dinlememiş, fırsat bul- dukça yine Coyayı karşısına almış ve şarkı söyletmiş. Bunun önüne geçmek imkânı bulunamadığı anlaşılınca Recebin vazifesine nihayet verilmiş- tir. Bundan mMüuğber olan Rçeb ka- pınır önünde"beklemiş;» B. Haydâr şirketten çıkarken tabancasını çeke- Tek bir kaç el ateş etmiştir. B. Hay- dar aldığı yaraların acısile derhal yere düşmüş ve ölmüştür. Katli Receb yakalanmışlır. tulün üç çocuğu vardır, Mak- Hamidiye mekteb gemisi İskenderiye limanında İskenderiye 13 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Hamidiye mekteb gemisi dün saat dörtte İskenderiyeye vasıl olmuştur. Hamidiye limana girerken topla se- lâmlanmış,ve sahil bataryaları tara- fından bu selâm iade olunmuştur. Liman medhalinde halk motörlerle Hamidiyeyi karşılıyarak güvertede toplanan kahramanlarımız ile şanlı bayrağımızı alkışlamış ve «Yaşasın Atatürk diye bağırmışlır. Son dakika Japonlar Hankeo şehri kapılarında 60 gambot Çin istihkâmlarını j topa tuttu Londra 14 — Şanghaydan bildiril diğine göre Japon kuvvetleri, Hankeo şehrinin yakınında bulunan Hankini' zaptetmişlerdir. Japonlar, . Hankini almazdan evvel Yangçe nehrinde bu- Tunan 60 Japon harb gemisi, Çin is- tihkâmlarını şiddetle topa tutmuş- lardır. Röyter muhabirine göre Japon as- kerleri Hankeo şehrinin şimeline var- mışlardır. Fakat Yengçe nehrinin taşması askeri harekâta mâni oluyor. Beynelmilel tamirat bankası müdürü geliyor Yakında Ankarayı ziyaret edecek ve temaslarda bulunacak Paris 14 — Cenevreden bildirildiği- ne göre, beynelmilel tamirat bankası umum müdürü B. Beyen yakında An- karayı resmen ziyaret edecek ve Tür- kiye Cumhuriyet Merkez Bankası umum müdürü ile temas edecektir. 'B Beyen avdetie diğer Balkan mer- 'kezlerini de ziyaret edecektir. Kastellon düştü Hükümet kuvvetleri şehirden çekildiler, cephanelikleri havaya uçurdular Saragos 14 —- Franko kuvetlerinin İddetli taarruzları üzerine hükümet kuvvetleri Kastellon şehrini tahliye etmeğe mecbur kalmışlardır. Hükümet kuvvetleri, çekilmezden evvel şehirde bulunan cephane ve si- Jâh depoların havaya uçurmuşlar- dır. Franko kuvvetleri, dün şehrin civarını işgal etmişlerdir. Paris 14 — Kastellon şehrine giren Franko âskerleri ile hükümet asker- »| leri bakayası arasında şehrin merke- zinde şiddetli sokak muharebeleri ce- 14 Haziran 1930 —— za m Almanlar, Çek askerlerinin Südet topraklarından çekilmesini İstiyorlar Bir Fransız gazetesi: “Çekoslovakyanın akibeti gelecek haftalarda belli olacak,, diyor Berlin 14 — Çekoslovak intihaba- tanın neticesinden bahseden Alman Hariciye Nezarelinin organı olan Kor- respofidans Diplomatik ve Politik ger Zetesi, Çek askerlerinin derhal Südet topraklarından çekilmesini taleb edi- yor, Prag 13 (A.A) — Dünkü üçüncüye | sonuncu Belediye intihabatının ilk neticeleri, Südet mıntakelarına aid «olan kısmında 22 ve 20 mayistâki ilk intihâbatın vermiş olduğu netayici teyid etmektedir. -Ekseriyeti “Alman olan şehirlerde”ve kasabalarda Hen- ! leinci ünsurlar, röylet yekünunun yüz- de 65 iile 58'i arasında rey kazanmiş- | lardır. Sosyal - Demokrutlir, yüzde 50 | ile 80 arasında tehalüf eden kayıplar kaydetmişlerdir. Şu halde Südet mın- | takalarda Çek veya demokrat Alman olarak yüzde 15 ilâ 35 nisbetinde va- | tandaş kalmaktadır ki, bu mıntakala- | rın idari muhtariyete kavuşması tak- dirinde vatandaşların hususi bir ekal- Yiyetler statüsü ile himaye edilmeleri lâzım gelecektir. Komünistlerin hep birlikte Henlein | lehinde rey vermeleri çok manidardır. | Bazı kasaba ve şehirlerde komünist. | lerin yüzde 90 1 Henlein lehinde rey | vermişlerdir. Birçok siyasi müşahid- ler, bunun sınai Südet mıntakalarda bilhassa hissedilmekte bulunan ve | Henlein propagandasının istinad et- | Vali yarın Atinaya gidiyor Seyahati bir hafta kadar sürecektir Yunan Paytaht Nazırı B. Kocias tarafından Atinaya davet edilen B. Muhiddin Üstündağ yarın vapurla Pireye hareket edecektir, B. Muhiddin Üstündağ Atinada beş gün kalacak. Yunan hükümet merkezinin muhte- lif belediye müesseselerini tedkik ede- cektir. Kendisine bu seyahatinde Şe- hir meclisi âzasından birinci rels veki- li B. Necib Serdengeçti ile dalmi en- cümen âzasından B. Selâmi İzzet ve belediye İktisad müdürü B. Asım Sü- rTeyya refakat edeceklerdir. Ankarada Gençlik parkının inşasına başlanıyor Ankara 13 (Hususi muhabirimiz- den) -- Ankara istasyonu ile Sergilevi arasındaki boş arazl Üzerinde yaptırı- lacak Gençlik parkın inşaatına önü- müzdeki temmuz ayı içinde başlamla- caktır, Parkın bu sene inşa edilecek kısmı için 1938 maji yılı bütçesine Üç yüz bin Hra konulmuştur. Bu para ile park sahası tesviye edilecek ve saha dahi- linde büyük bir sun'i göl yapılacak- 4-0 yenildik Galatasaray ikinci maçta 4 - 0 yenildi Belgrad 13 — Galatasaray futbol takımı, bugün ikinci maçını Yugos- Javya takımı ile yapmış ve 4 - 0 yenil- miştir. Yugoslavya ilk devrede iki, ikinci devrede de iki gol atmıştır. Galatasaray 16 haziranda Bata ta- kmlle üçüncü maçını yapacaktır. Bu, İkinci derecede bir takımdır. Ge- latasaray umumi kaptanı Vahyi yarın! xaiş olduğu en karakteristik sebeb olan İktisadi buhrandan mütevellid bulun- duğu mütaleasını serdetmektedirler, Komünistlerin kütle halinde B. Hen- Iein fırkasını takib etmelerinin bu fır- kada s0! cenah temayülünü kuvvetlen- rmesi muhtömeldir, : Bir Fransız gazetesinin makalesi Paris 13 (A.A) — Popüler gazetesi yazıfot: Çekoslovakya, bir seneden- beri devam eden gerginlik içinde uzun müddet “yaşıyamaz. İntihabat işi bit- tiklen Sonra hâdiseler daha seri bir tempo ile cereyan edecektir. Milliyet- Ter statüsünün belli başlı hatları ya- kında malüm olacak ve partilerle ya- pılan müzakereler kati bir safhaya gi- recektir. Çekoslovakyanın âkibeti ge- lecek haftalar içinde belli olacaktır. Bratislavada bir nümayiş Bratislava 13 (A.A.) — Dün akşam İntihabat neticesinin bildirilmesini mütcakib Macar ve Alman gençiik te- şekkülleri âzasından 4000 kişi, mon- senyör Hiinka'nın muhtariyetçi Slo- vak partisinin naşiri efkârı olan Slo- vak gazetesi idarehanesinin önüne nümayiş yapmışlardır. 400 muhtariyet taraftarı Şlovak ümeyişçilere iltihak etmişlerdir. Po- Hslerle vuku bulan bir çarpışma ne- ticesinde 20 kişi yaralanmıştır. Nüma- lerden 20 kişi tevkif edilmiştir. | B. Hes'in şiddetli bir nutku Çekoslovakyaya şiddetle hücum ediyor Berlin 13 (A.A, Havas ajansı muhabirinde ten'de nazi fırkası- nin mahalli kongresinde, B. Ilitler de hazir olduğu halde, bir nutuk söyli- yen nazırlardan B, Rudolf Hes, Çekos- lovakyaya şiddetle hücum etmiştir. Hatib, Alman zimamdarlarının 80- ğukkanlılığı sayesinde halihazırda sülhün müemmen olduğunu söyle- miştir. Mumaileyh, Çekoslavakyadaki ekalliyetlerin muhalefetlerini takbih ettikten sonra sözlerine şu suretle devam etmiştir: «Çek devletinin sulh ve nizamı müs hafazaya ve vatandaşlarının himaye ve emniyetini temine ehil olmadığı aşikârdır. Çekoslovakya, Avrupanın en tehlikeli noktası haline gelmiştir. Führerin sakin ve sağlam sinirleri ve sulhcuyane hissiyatı, Avrupayı bir fe- Mketten kurtarmıştır, halbuki diğer büyük devletler, Çekoslovakyayı iti- dale davet etmek için hiç bir şey yap- mıyorlar. B. Hes, bundan sonra Alman ordu- sunun kuvvetini medh ve sena etmiş» tir. Eatib, demiştir ki: «Hiç kimse, Al- manyaya karşı yapılacak bir taarru- zun alelâde bir askeri tenezzüh ol: cağı gibi bir düşünceye kapılmamalı Kardeş katili İbrahim, Üsküdar civarında bir evde yakalandı Geçen cuma gecesi Pendiğe tâbi Ya- yalar köyünde İbrahim ve Zekeriy& adlarında iki kardeş bir kadın mesele- sinden kavga etmişler, bunlardan İb- rahim tabanca ile Zekeriyayı öldürüp kaçmıştı. Yapılan sıkı araştırma neticesinde kardeş katili İbrahimin Üsküdar ci- varında bir evde saklandığı tesbit edil (bugün) öğleyin 13,15 te Belgrad kısa | miş ve dün kendisi yakalanmıştır. İb- dalgalı radyosunda iki maçın tenki- dini yapacaktır. Rus mültecilerinden 38 kişi Türk vatandaşlığına alınıyor Ankara 1$ (Telefonla) — Rus mül- tecilerinden 38 kişinin Türk vatan- alınması Vekiller heyetince rahim evrakile birlikte Üsküdar mid detumumiliğine verilerek tevkif edil- miştir. Arnavudluk elçiliğimizde resmi kabul Tiran 13 — Türkiye elçisi ile böyan Tugay dün akşam elçilikte