14 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

14 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

2... i şe ww» ze mara ww .ça man. "ma. Kuru uzum lerimiz çok | | rağbet görüyor Bazı kimselerin yaptıkları hileye mâni olmak için tedbir alındı Üzümlerimiz standard olarak işlenir ve ayrılırken İzmir (Akşam) — Üzüm ihracatı- nın kontrolü hakkındaki nizamna- meye göre standard edilerek ihraç edi- len kuru üzümlerimiz, dış fevkalâde tutunmuştur. Yeni tiplerin tutunması ve yüksek revaca mazhar olması, Hollandadaki ithalât müesse- #elerinin bazılarını hileye sevketmiş, el- lerinde kalan ve satılmıyan hususi tip üzümleri, bu firmalardan birkaçı hile ile standard tip üzümlerimizin ambalâjları altında satışa çikarmışlar- dır, Bu haber üzerine İktisad vekâleti İzmir kontrollük dairesi ehemmiyetle tedkikata girişmiş, hileli üzüm amba- lâjlarından birkaç tanesini getirtmiş, bunların kontrolluk dairesince dam- galanmamış oldukları görülmüş, Hol- landada bulunan Ermeni ve Rum bazı Mhalâtçılar tarafından hususi tiplerin Ambalâj kutu kapaklarının sökülerek kapakların iç kısımlarına yeni stan- dard işaretleri koydukları ve o suret- le satışa çıkardıkları anlaşılmıştır. İzmir ihracatçılarının yaptıkları top- Erzinde belediye binası | Adana (Husus! muhabirimizden) Çukurovanın en güzel nahiyelerinden birisi Erzindir. Erzin 5000 nüfusa ma- Miktir. Köyler de hesaba katılırsa bu mikdar 8000 i bulur. Erzin tarihi ha- Tabeler üstünde kurulu bir nahiyedir. Eskiden bu yerde büyük İsus şehri varmış, Erzinin havasi ve suyu çok güzeldir. Sahilinde hiç bir ameliye görmemekle beraber mükemmel bir rdır. e dört kilometre mesafede Baş- ündeki kaplıcalar bilhassa urdur. Erzin toprakları ayni anda krom, manganez madenleri- ıl burada se- tilmektedir Bu topraklarda hububat, pamuk ye- lantılarda bu gibi hilelere mâni ol- mak için müzakerelerde bulunulmuş, neticede standard fzüm kutuları ka- paklarından başka, başlıklarına ve ke- narlarına da İşaretler konulması ka- rarlaştırılmıştır. Ayricâ lâzım gelen teşebbüslerde de bulunulmuş, bu hu- susta İktisad vekâletine de malümat verilmiştir. ... Geçen sene üzüm ihracatının kontro- lü hakkındaki nizamname geç çıktığı ve o esnada kuru üzümlici çuvallarmış olduğu için çuvalların yüz kilodan fazla üzüm almıyacak şekilde olması için nizamnamedeki hüküm tatbik edilememişti. İktisad vekâleti İzmir kontrolük dairesi, nizamnamedeki bu hükmü tatbik için tertibat almış, bü- tün Ticaret odalarına bir tamim gön- dermiştir. Ağustostan itibaren eski çu- vallar, fazla kısmı kulak yapılmak su- retile 100 kilo üzüm slacak şekilde kü- çültülecek, yeni çuvallarda Üzümler Için 70X90 büyüklüğünde olacaktır. gittikçe inkişaf etmektedir. Nahiyede 30,000 kadar ağarı yetiştirilmiştir. Hav. portakal da bir abide Edime (Akşam) — Havsada Balkan) harbinde şehit düşen kumandan Sait, ve arkadaşları için olan anıdın hazır- lıkları ikmal edilmiş ve inşaata bugün başlarimıştır. Edirne yolunda bir otomobil devrildi Edime (Akşam) — Dün sabah İs- tanbuldan şehrimize hareket eden mü- teahhit Nurinin sahip ve idare etmek- te bulunduğu otomobil Balaban köyü ile Seymen arasında otomol bir fren yapı ş ve içinde buluna ay Turhanın sol kolu hafif bir Adana (Hususi muharibimizden) — Ankara - Adana hava postaları önü- müzdeki aylar içinde . başlıyacaktır. Ankara - Adana hava seferlerinin ge- cikmesine sebeb, şehrimiz hava Ilma- nındaki tesisatın henüz ikmal edile- memiş olmasıdır. Hangar inşaatı tamamile bitmiş ise de hava posta servislerini idare ede- Cek teşkilâtın çalışacağı bina henüz yarım bir haldedir, Gönderdiğim re- sim Adana hava limanındaki inşaatın son safhasını göstermektedir. Adanada mahsul Arpalar kemale erdi, çifçiler amele tedarikinde müşkülât çekiyor Ceyhan (Akşam) — Mıntakamızda arpa yeriyatı kemale ermiş ve har- manlar kurulmağa başlamıştır, Ova- lardaki buğday tarlaları sarı başak- larla süslenmiştir. Çifçiler tarlalara dağılmışlardır. Bu yıl çifçiyi korkutan işçi buhra- mıdır. Şimdiden yevmiyeler geçen se- neye nazaran çok fazla yüksektir. Buna sebeb her sene Adana mıntaka- mna kâfi mikdarda akın eden ırgat kafilelerinin halen Adana Seyhan nehrinin taksimatını deruhde eden Aral şirketinin bu amelenin mühim bir kısmını angaje etmesidir. İstihba- ratıma göre Aral şirketi henüz 6000 amele çalıştırmaktadır. İşler genişle- dikçe daha fazla amele toplamakta- dır, Giresun hastanesi #emelatma resmi Vali temele harç korken İ Gresun (Akşam) — Giresun ve ci- İ varınm büyük bir ihtiyacını karşılı- | yacak olan hastanenin temeli atıl- | mıştır. Hastane Saytaş mevkiinde, | şehrin yüksek ve havadar bir yerinde | İ | inşa edilmektedir. İlk harcı vali koy- muş, sıhhiye ve belediye reisleri birer nutuk irad eğerek bu sıhhi müessese- nin ehemmiyetini tebarüz ettirmişler- dir, Temel atma merasiminden sonra davetlilere hazırlanan büfeden pas- talar ikram edilmiştir. Türkiye - Suriye telefon hattı yapılıyor Ceyhan (Akşam) — Suriye - Tür- a telefon muhaberesinin takarrür etmiş olduğundan tesisata başlanmıştır. “Tesisat işine | Adana posta ve Telgraf başmüdürlü ğü sermakinisti memur edilmiştir. Bir kaç gündenberi Ceyhanda tesi- satla meşgul oluyor. Ceyhandan son: ra Osmaniye, Dörtyol ve Payasa gide- | cektir. Havalar müsald gittiği takdirde 22 güne kadar tesisat ikmal edilerek Sahife 11 Midilli adasında imütbiğ bir katil yakalandı Anasını, kız kardeşini, eniştesini, kız kardeşinin 2 çocuğunu öldürmüş Cinayetin kendisine para verilmemesi yüzünden irtikâb edildiği anlaşıldı Cinayetin vukubulduğu ev. Atina (Hususi muhabiri- sinin iki çocuğu- Katil Karanci nu çekiçle öldür- müş, sonra şüpheyi başkalarının üze- rine çevirmek için evini kundaklamış, bu müthiş cinayeti babasile amcası- nın yaptığını iddia elmişlir. Fakat yapılan tahkikat, hakikati meydana çıkarmış, katil de yakalanmıştır. Bu hususta Midilliden bildirilen taf- silâtı yazıyorum: Ayasos, Midilli adasının güzel ve şirin bir köyüdür. Halk kendi işi, gü- cile uğraşır. Bu köyde cinayet vukuu nadir bir şeydir. Geçen hafta Ayasos halkı, gece yar rısı, kilise çanının kulakları tırmalı- yan sesleri arasında uyanarak sokağa fırlamış, köyün göbeğinden fırlıyan yüksek alevlerle karşılaşmıştır. Halk, alevlerin geldiği tarafa koş- muş, Kazanci namında bir sabıkah- nın evinin yanmakta olduğunu gör- müştür, Halk, evin içinde Kazanci'nin yan- masından şüphelenmiş, fakat bir müddet sonra ev sahibinin yangın yerine geldiğini görünce bu endişesi yatışmıştır. Halk, civardan gelen jan- darmaların yardımile yangını sön- | dürmüştür. Sabıkalı Kazanci, evinin düşman- ları tarafından kasden yakıldığını, bunu da ancak babasile amcasının yapmış olacağını ileri sürmüş, fakat | halk Kazancinin mahiyetini çok iyi bildiği cihetle, bu sözlere kulak asma- mıştır. Jandarma yangın tahkikatile meş- gul iken, köy kahvecisi ve Kazancinin kız kardeşinin kocası Papuççinin dükkânını açmaması, karısı, kayna- nası ve İki çocuğile oturduğu evde bir hayat eseri görünmemesi, köylülerin şüphelerini uyandırmış ve mesele, köyde yangın etrafında tahkikat yap- makta olan jandarmalara haber ve- rilmiştir. Jandarmalar, köy heyeti ih- tüyariyesini de yanlarına alarak eve gitmişler, kapıyı çalarak içeriden hiç- bir ses sada gelmediğini görünce bir çilingire açtırarak içeriye girmişler İ ve müthiş bir manzara ile karşılaş- mışlardır. Kahveci, evinin kapısının arkasın- da, kanlar içinde yerde cansız yalı- ğ kolu boğuşma esnasında dirilen çekiç darbelerile dirseğinden kesilerek Iki metre uzakta yerde duru» yordu. Kahvecinin kafası, çekiç dar- pa sti da patlamış, beyni yerlere lardır. Burada karşılaştıkları manza- ra, hem daha feci, hem de tüyler ür- pertici idi, Odanın ortasında, kahve- cinin karısı, kaynanası ve biri 3 ya- şında, öteki altı aylık İki çocuğu ka- faları çekiç darbelerile patlamış, be- yinleri dışarıya fırlamış bir halde dö- şemede cansız yatıyorlardı Odanın çi bir mezbaha manzarasını andırı- yordu. Yerde, duvarlarda kanlar pıh- tılaşmış duruyordu. Dört kurbanın takallüs etmiş cesedleri, en sert yü- reklileri bile acındıracak bir manza- ra gösteriyordu. Katil, elindeki çekiçle kalbi titre- İ meden burada dört cana kıymıştı. Evin içinde kanlara bulaşmış iki çe- kiç duruyordu. Katilin ve yahut ka» illerin bu beş cana kıymak için bu çe- kiçleri kullandıkları meydanda idi. Bu beş cinayetin işlenme tarzı üst kattaki odada boğuşmaya delâlet eden hiçbir emare görünmemesi, ka- tilin evin bildiklerinden biri olduğuna şüphe bırakmıyordu. Zubılanın ilk şüpheleri, Kazı nin üzerinde toplanmış, zabıta derhal kendisini yakalıyarak sorguya çekmiş- tir. Kazanci, bu cinayetlerden hübe- ri olmadığım, bunların olsa olsa anne- sile ve kız kardeşile arüları açık o babası ve amcası tarafından işlenmiş olacağını, zaten bahasile amcasının kendi i de yaktıklarından Şilphe- lendiğini emiştir, Zabıta, Kazancinin babasile amca- sını da yakalıyarak sorguya çekmiş- tir. Bunlar, cinayetin vuku bulduğu tahmin edilen saatte evlerinde bu- Yunduklarını birçok şahidlerle isbat etmişlerdir. Bunun üzerine bülün şüpheler, sa» bıkalı Kazanci üzerinde temerküz et- miş, yapılan araştırmalar, yaktığı kendi evinde ankaz arasında bulu- nan bazı kanlı elbis eparçaları, bu müthiş cinayetin kendisi tarafından irtikâb edildiğine şüphe bırakmamış- tar, Zabıtanın tahminlerine göre, Ka zanci, hemşiresinin evine giderek oda» larına çıkmış ve ansızın üzerlerine hü- cum ederek annesini, hemşiresini ve iki küçük yeğenini çekiç ile öldürdük- tn sonra aşağıya inmiş, kapının arka- sında eniştesinin gelmesini beklemiş- tir, Kahveci, gece yarısından sonra kahvehanesini kapayarak evine dönün- ce evin içinde ansızın arkadan hay- dud kayınbiraderinin hücumuna uğ- ramış, başına ve vücudünün muhte- Mİ yerlerine indirilen on beş çekiç darbesi altında can vermiş, boğuşma esnasında keskin çekiç darbeleri ile sağ kolu da “kopmuştur. Katil, hâlâ cinayetini inkâr elm tedir. Katilin ailesinin, kendisine pa- ra, vermemesi yüzünden bu cinayeti irtikâp ettiği tesbil edilmiştir. Bu müthiş cinayet, Yunamistanın her ta- rafında ve bilhassa Midili adasında mühiş bir heyecan uyandırmıştır. Za» bıla, heyetana gelen halkın, katili linç etmesinden kurtarmak için fev- kalâde inzibat tedbirleri almağa n19©- 2 | | mr OSD DE ii GE YAL Ak is Bl ATAMA Ml uk Bola Faks.