14 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

14 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

in SE almam — Çilekli sütlâç, çilek şekerlemesi Bu sene çilek pek bol hem de pek ucuzdur. Bu güzel meyvadan yapıla” cak reçeli geçen nüshaların birinde tarif etmiştik. Bu hafta çilekten yapı- Yacak hafif ve lezzetli bir kaç tatl re- çetesi yazacağız: Çilekli sütlâç: Bir su bardağı dolu- $u pirinci sıçak suda haşlamalı, (Keay- nar su içine atarak tencerenin kapa ğını kapamalı ateşten indirmeli). Su soğuyuncaya kadar bırakmalıdır, Di- Eer taraftan ayni bardakla 4 bardak sütü ateşe koymalı, kabarınca içine ya- rım bardak şeker atarak eritmeli, ve süzülüp çeşme aitında bir kaç su yı kanan pirinci içerisine alıp karıştıra karıştıra pişirmeli. Pirinçleri sütü 18- mamiyle çekince soğumağa bırakma” hı, sonra derince billür bir kap içerisi- ne bir kal bu pirinçten, bir kat sap- ları ayıklanmış çilek, bir kat pirinç bir kat çilek olarak yerleştirmeli, Üzerine çilek — gelmelidir. Bir bardak su içerisine bir bar- dak kristalize şeker katmalı aleş- te kaynatarak koyuca şerbet yap- malı, çalalia ezilip püre haline getiri- len bir avuç çileği içine katmalı soğu- mağa bırakmalı, sonrs pirinçli, çilek- ler üzerine dökmeli ve bir saat kadar buz dolabı içinde bırakmalı, Buz do- labı yoksa beş altı saat serin yerde durmalıdır. Bu tertibe göre yarım ki- lo çilek kâfidir, Çilek şekerlemesiş Çürüksüz taze çilekleri ayıklayıp yıkadıktan sonra püre gibi ezerek ince tel kefgirden ge- çirmeti, Püreyi bir kap içinde tartma- k, ayni miktar şekeri gayet az su ile bir tabağa gene kristalize şe- li, bu hamuru baş aşağı çe- bu Larafını da 48 saat serin ve rüzgârlı yerde bıraktıktan sonra baklava samsası gibi kesmeli, krista- Mze şekere bulıyarak teneke kutulara dizmeli, böylece uzun müddet muha- faza edilebilir. Cildin güzelliği için Sıcak havalarda yüze serinlik ver- 1 rütaze tusmak için sabah veya akşam yüz yıkanırken sıcak sü ne bir tülbente bağlı biraz ke- ymalıdır, Beş dakika sonra tül- ararak sıkmalı, su ılık olun- Nakleden: (Vâ-N0) — Çok çamur bulaşmış... Bu şerait J söylenemez. Bazı hastalar karihala- tahtında mutlaka antitetanik şırınga yapmam lâzım... Fakat yanımda icap eden ilâçlar yok. Müsaade ederseniz otomobile atlıyayım; İstanbula kadar ineyim; hastaneden ilâçları alır geli- rim... Giderken de azıcık Nonoşuma uğrayıp haber vereyim; onun da içi rahat etsin... Hastanın yastığını düzelterek ilâve etti: — Bu dalgınlık uzun sürebilir. Fa- kat tehlikeli değildir. 'Tahminime gö- re Lütfi bey, kâh böyle baygın kala- cak, kâh hezeyan devri geçirecektir. Bonra birdenbire aklı başına gelir. Kapıya doğru yürüdü. Hadiye arkasından seslendi: — Pertev beyi — Efendim? Mütereddid ve sıkılgan bir sesle sor- du: «— Hastanın hezeyan neticesi söyle- diği sözler ne derece elddiye almabi- Mir? Bu sual, genç adamı hayrete düşür- dt. Para Yüzünden... Aşk ve macera romanı Yazın güneşten bol bol istifade et- mek için (bain de soleti) «güneş ban- yosu> ismi verilen sırtı ve omuzları açık, yünle örülmüş bluzlar çok rağ- bettedir. Bunlar etekle yahut şortla plâjlarda, ve sandal gezintilerinde gi- | yiliyor. İ Arzu edilen renkte yapılan bu bluz- ların iki modelini ve nasıl işlenecekle- | rini gösteriyoruz: | (1) numaralı modeli yapmak için 150 gram beyaz yün ve birer küçük yumak yeşil ve kırmızı yün lâzımdır. İşlenmesi şöyledir: Üstü bir iğne alt bir iğne işlenmeden şişe geçecek, bir iğne alt, bir iğne işlenmeden Şişe ge- Kaynatmadan çamaşır — | mak | Sayfiyede her türlü konforu bul- mak güç bir iştir. Bir çok yerlerde ça- maşır yıkarken ortalığı duman kaplar, odun kokusundan durulmaz. Yazn kızgın güneşi altında, çamaşırı kay- natmadan yıkamak kabildir. Bir kalıp sabunu (250 gram) rende- leyip az su İle ateşte eritmeli. Bir gaz tenekesi soğuk su içerisine bu sabun- Tu suyu ve ikişer çorba kaşığı tere- bentin ruhu ile amonyak karıştırman 4. Çamaşırları leğen içerisine kayduk- tan sonra bu su ile İyice islatmal, üze- rine soğuk su ilâve eğerek sabaha ka» dar böylece bırakmalı. Ertesi sabah gü-| neşe konulan leğen içindeki çamaşır- ları arasıra altüst etmeli, beş altı sa- Tefrika No, 4 rında bir çok şeyler icad ederler. Hum- manın tesirile hakikat varmış gibi konuşurlar; fakat bazan da kendi ha- tıralarını tekrarlarlar; gizli, unutul- muş hislerini meydana vururlar... Kadıncağız gözlerini önüne iğerek: — Meselâ Lütfi bey hezeyanı ara- sında hakiki bir macerasını da itiraf edebilir, değil mi?... Doktor, ağzından çıkan kelimenin ehemmiyetine dikkaf etmeksizin, ka- pıdan çıkarken: — Olabilir dedi. Suzan, delikanlıyı aşağı kadar teş- yi ederek genç adama teşekkürlerini tekrarladı. Biribirlerinin ellerini hs- raretle sıktılar; konuşmadan bakıştı- lar, Genç kız, sonra gene hastanın çecek dalma bu suretle işlenecektir. | gibi bükerek resimde görülen şekilde Altı dajma üst işlenecektir (2) buma- rada nasıl işlendiği görülüyor. Şiş üzerine 150 ilmek ile başlamalı on sıra altını ve üstünü hep alt olarak işledikten sonra yukarıda tarif edilen işe başlamalı. On santimetre yüksek- Yiğinde işlendikten sonra her iki taraf- tan onar ilmek kapatmalı. Her iki ta- raftan ikişer sirada bir birer ilmek kapatmalı, (Yirmi defa) sonra her si- rada birer ilmek kapatmalı, (otuz de- fa). Şişler üzerinde otuz ilmek kalma- sı lâzımdır. O zaman on sıra gene hep alt olarak işlemeli. İş bitmiştir. Etra- fına tığ iğnesi ile sıkı bir sıra İlmek yapmalı, yeşil ve kırmızı yünü kordon EL çantaları nasıl EL çantalarına itina edilir, lekeleri çıkarılırsa bunları uzun müddet yeni gibi muhafaza etmek mümkündür. Si- yah rugan çantaları, telle vurulup kö- pürtülmüş yumurtâ akı ile temizle mek mümkündür. Temiz bir fanile parçasını yumurta akına batırıp can- tayı silmel! kurutmalı ve diğer bir te- miz fanlle ile parlatmalı. Yılan derisi ve kertenkele derisi çan- talar da ayni suretle temizlenir, Yal- niz arasıra zeytin yağına batırimiış bir bezle çantalar silinirse yumuşak zamanki gibi yıkamalı. Bu usulle yün- lüler, ipekliler, renkli çamaşırlar ve fanileler de yıkanabilir. — Hiç... Merak ettim... — Yicran isminde kimseyi de tanı- mıyorum... — Annel Niçin üzülüyorsun? Bu ismi babam nöbeti arasında icad et- miştir... Ben eminim ki tekrar bile et- miyecektir. Sustular. Fakat hasta, gözleri kapalı, gene in- ler gibi: — Hicran! Hlcran!.. - diye bağırdı. Sesinde büyük bir aşk coşkunluğu vardı, “. Tekrar gözlerini açtı ve gerie muhi- 8 görmiyen nazerlarını meçhul bir noktaya dikerek devam etti: .— Yüzünü bana çevir.. Bana gü- Yümse... Konuşma benimlel,. Evet s€- sini işitiyorum, Hicran... Ateşle yanan çehresinde büyük bir coşkunluk alâmeti belirdi, Hadiye, halecanla, kızına; — Gene o ismi söylüyor... O kadına hitab ediyor... Hasta devam ediyordu: — Sen benim hayatımsın, ümidim- sin... İyice anlaşılmıyan bir kaç mübhema cümleden sonra İlâve etti: — Seni #eviyorum, Hicran... 1 gayriihtiyari inliyerek, Kızt- in elini yakaladı; parmaklarını gık- ve parlak kalır, Beyaz çantaları temiz- | de su içerisine üç beş damla amonyak dikmeli. Arkaya gelen kısımlarını biri- nin üzerine üç düğme dikmeli, diğer tarafa tığ iğnesi ile üç ilik yapılmalı- dır. 3 — Bu modelin işlenmesi daha zor- dur. Kâğıttan bir patron çıkarimalı vücude göre olan bu patron üzerine ve boğazdan başlıyarak işlemeli, Be- den sarı yünden etrafı ve üzerindeki Aşler lâcivert yünle yapılmıştır. Beden daima bir sıra alt bir sıra üst olarak işlenir. Etraftaki lâcivert yol iş bittik- ten sonra işlenir ve her sırası dalma alt yapılır. Boynundaki kordon sarı dır. temizlenir ? lemek için suda kepek kaynatmalı, sözmeli, Bu su ile çantayı yıkamalı, kurulamalıdır. (Blanc d'espagne) de- nilen beyaz tozdan almalı, ayni mik- tar lüleci çamuru ile karıştırmalı bir tutam gom arabik ile iki tutam çama- gır çividi lâve ederek bu çamuru çantanın her tarafına sürmeli. Kuru- duğu zaman bir fanile parçası ile sile- rek parlatmalıdır. Koyu renk deri çantalar ilik sabun- karıştırılarak silinir. Kuruyunca be yaz ayakkabı cllâsı sürülerek parlatı- hır. Umumiyetle çantalardaki yağ leke- leri terebentinle silinerek temizlenir. — İşitiyor musun? - dedi. | Genç kız, ciddi ve samimi bir eda ile; — Ehemmiyet verme... Emin ol ki | ateşten. Lütfi bey, mırıldanıyordu: — Yalnız seni seviyorum... Zihnimi işgal eden yalnız sensin... Kadın, başını kızının göğsüne da- yıyarak; : — Ne dersin, yavrum?.. Acaba bu kadın mevcud mu?.. — Yok canım... Sayıklamaya ehem- miyet verilir mi, anne? — Ya hakikatse? — Olamaz... Hakikat ancak bizim aile muhabbetimizdir! — Kadın, boğuk bir sesle: — Bak, dinle! - dedi. Hasta inim inim inledi. Belli ki ız- tarab çekiyordu, Sonra gene konuşma- ga başladı: — Beni seviyorsun, biliyorum... Ba- na itiraf ettiğin şeyi hatırla... Sonra birdenbire sustu, Yerinde, put gibi, bitab kaldı. Odanın içinde çıt yoktu. Hadiyenin içine müthiş bir şüphe düşmüştü: Acaba bu sayıklamanın, hezeyanın hakikatle alâkası var miy- 1? Fakat o pürüzsüz mazisini hatır- yarak, içinde gene emniyet parladı: Hayır! Kocasından şüphelenmeğe Moda haberleri Çiçekli emprime elbiselerin etek lerine kol ağızlarına ve yakalar” na kumaştan kesilen çiçekler yan yana dikilerek garnitür yapılıyor. * Yünlü manto ve tayörlere renkli meşin aplikasyon. modadır. # Koyu renk elbiseler üzerine kolsuz uzun mantolar giymek çok teammilm etmektedir. Bu manto lar açık renk olmalıdır. * Beyaz kalın sürah elbise ile Tâcivert faydan redingot biçimi manlo çok beğenilmektedir. çiçekli ve ekose keten” tayör manto modadif, * Tepeye toplanan bukle saçla- rın modası geçmiştir. Geçen 88 neler gibi kısa kesilen saçlar ens€- de bukle olarak serbes | bırakıl maktadır. * Küçük kanotye şapkalar t0- yörle giymektedir. / # Tülden veya dantelden blus- lara rağbet gittikçe artmaktadır. Lâstik çorablar nasl. temizlenir ? Şehzadebaşı, Fatma Leylâ: Varis için kullanılan lâstik çorabları temizlemek gf bir iş değildir. Yalnız itina ile ya Mzımdır. Bir değirmi tülbend içerisine iki av0$ kepek koyarak tülbendi bağlayınız. Or# boyda bir tencere su ile iyice kaynat Kepek çıkınını iki el arasında ezerek öRÜ” nü çıkart, soğumağa bırakmalı, O beş, ön altı derecede olunca lâstik çorsi” ları “bir küçük “leğen içerisine koyum bu Suyu da üzerine dökünüz. 24 saat böZ” 1oce kalmalı, Sonra iki el arasında DA” #ifçe oyalamak ve mümkün yağnif suyu ile çalkalamalı, hdr, gölgede kurutma” Beyaz blüzdaki lekeler 1 — Yüzünüze koyu red beyaz ipekli blüzunüzü n yaptığı lekenin tenis? lenmesi kolaydır. Blüzün ayni kumaştan bir parcasini alınız, leke olan yere sürünüz, lekod” eser kalmaz. İpekli ile silinen ipsküöf pudra lekesi kalmaz, 2 — Yürün terlemesine karşı 200 gram çiçek suyu, 10 gram Cetber sulfurigüt 10 gram (borsne de soude) alınız. Bunları sişede hallodiniz. Bir Pİ” muğu bu a ıslalmalı ve yüzünüzü BİZ zelce sildiklen sonra tuvaleti Yapmalısının. $ — Hiyar suyu losyonunun tertibi ŞE arım kilo hiyar alınız. Kabul apar gibi doğrayınız. Üç DAF” bir tencereye koyarak bali © marie usulü pişiriniz. Yarı yarıya ini âteşlen indiriniz. Tülbendden sıkarak Sİ” zünüz, İçerisine 20 gram benjoin (cez den elınız) ilâve ediniz. Bu losyonu gr©” pamukla yüze sürünüz. vişmişler; yirmi senedir biribirlerin€ karşı zerrece kırılmamışlar; Hadi$€ Lâtfinin en ufak bir ihanetini yak” Iamarvıştı Böylece, dakikalar geçti, LAâtfi bey, baygın yatıyordu. Hedik ye ile Suzan da başucunda onu bekl” yorlardı. Sonra birdenbire hasta, me$” hul bir şahsiyete cevab verir gibi: — Karım yalnız sen sayılırsın, Hi& O zaman, Hadiye, bütün mazi rağmen, içinde uyanan şüpheyi sö” düremiyeceğini anladı. Aşk öyle aynadır ki, en ufak bir yabancı t€' onu buğulandırmağa kâfidir. Hasta, dirsekleri üzerine kalkars$ etrafına bakındı. Fakat, mevcud ol&? şeylerin hiç birini görmüyordu. Tef rar yastıklar üstüne düşerek bağırdi” — Hleran.. Neredesin?... Gel... İşi” yor musun beni, Hicran?... Oh... şükür... Bu son cümleleri daha büyük Pİ aşk huşuile söyledi, Müşfik ve Ki bir mıritayle: — Oh, geldin hele... Artık gitme £ İtiraf edercesine devam etti: — Benim için saadet seninle buluğ” tuğumuz yerdedir... Senin evinddr Hadiye, kızına: p — Dinle! - dedi. Buzan, yalvardı: İk e İN ar