14 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

14 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

” gi ? i | i Sahife 10 ATLE 14 Haziran 1938 iZM Gül kupasında finale kalan atletler Gül Kupası ismi altınğş yapıcak) olan senenin en büyük atletizm mü- | sabakaları büyük bir alâka görmüş- | tür. 9 haziran pazar günü yapılacak olan bu müsabakaların finaline kal- miş olan atletlerin isimlerini veriyo- ük Birinci Kategori: 100 M. Raif V, B, KâzmG.S.İr. tan F, B. Melih Güneş, Haluk G.S. 200 M. Gören Güneş, İrfan F. B. Ahmed Güneş, Kâzım G. &, Mehmed Güneş, 400 M. Gören Güneş, Halit K. B, Zare İsi, Sp, Mehmed G. 8. İbrahim Ankara, 800 M. Recep Güneş, Cevdet İst. Sp. Hakkı İst, Sp, Bedri İst. Sp. Ce- mal G. $. K. Besim G. S5. Mehmed Güneş. Ahmed Güneş, Alâeddin B. J, K, Arsen Şişli. Manol F, B, Re- şat F. B, Galip Ankara, Kirkor B. 7, K. Galip İzmit, Kemal İzmit. 1500 M. Hakkı İst, Sp, Sarkis İst. Sp. Mehmed İst, Sp. Sokrat Gi. S. Nu- Tİ B, 1. K. İbrahim G; 8, Recep Gü- neş. Mehmed Güneş. Artan B, J, K. Arsen B. J, K. Halk B. 7. K. Hayri Kasımpaşa, Seyfi Kasımpşa. Reşat F. B. Galip Ankara. Briolas K. 5000 M. Hüseyin Demir Sp. Artan B.J. K. Nuri B. I. K. Mehmed İst. Sp. ibrahim G, 8. Sokrat G. 8, Avni Gü- neş. R. Maksut Güneş, Haik B. 7. K. Kemal Kasımpaşa. Beyfi Kasımpaşa. Şeref Kasımpaşa, Arsen B. 1. K. Beh-| zat. F.B, Salim F.B, 110 M. Vasfi H. 8. Yavru Güneş, Faik Ankars, Pulat G, 8. Sudi Güneş. Hrisafopules T, Y. Y. K. Disk, Veysi İst, Sp. Ateş Kastamo- nu, İrfan Ankara. Sokrat Güneş. Cor- ciyades B. 8, K. Sav. G. 8. Sabahad- din R. C. Yavru Güneş. Fokas, A. 8. Valsis T. Y. Y. K, Kiryakidis T.Y.Y.K. ; Veysi İst. Sp, Ateş Kasta- tamonu. İrfan Ankara, Sokrat Gü- neş. Yalçın H. 8. Çubuk F. B. Saba haddin R. C, Sav G.S. Fokas A, Cirit, Rasim G. S, İstepan G. 8. Şerit Güneş. Melih Güneş. A, Kurt B.J, K. Necdet F.B. Valsis T.Y. Y.K. Yüksek, Kadri. İst. Sp, Saim İst. Sp. Pulat G. 8. Jerfi Ankara. Münür Güneş, . Nubar Şişli. Süreyya F. B. Necdet F. B. Ancius T. Y. Y. K. Akel T.Y.Y.K. Aszmanidis T.Y.Y.K. Hrisafopulos. T. Y. Y. K. Uzun. Akel T. Y. Y. K, Kadri İst, Sp. Saim İst, Sp. İstepan G. 8. Nev- zat A, S. Ali Güneş, Dimitri Kasım- paşa. Seyvan H. 5. Süreyya F. B, Şar hap F.B. Üç adım. Garbis Pangaltı. Variyan Pangaltı, Ali Güneş. Fethi Ankara, Plitas P. B. Dimitri Kasımpaşa, Sey- van H, 8. Süreyya F. B, Necdet F.B, Sırık, Haydar G, 8. Muhiddin An kara, Baruyr Pangalti. Aleko 'T. Y. Y. K. Vicsropulo T. Y. Y. K. Sudi Gü- neş. Münür Güneş, Vasfi H. 8. Şerif Güneş. 4 X 400 Güneş - Fenerbahçe. Gelar tasaray. Ankara. İstanbul Spor . Üçüneti Kategori: 100 - Salt G. S, Nevzat A. 8. Cihat H. 8. Merih F. B. Sermet F, B. 200 - Salt G, 8. Billent F. B. Sük- ker EHS. Neriman H. 8, Sermet F. B. 400 - Muzaffer H. 8. Merih F, B, Vladimir oArnaşudköy. Fethi Kaba 800 - Fethi Kabataş. Maryo A. O. H. 'Güzeleser Pangaltı, Kemal G. 8. De wiral AS. Çiçoviç AS, Küçük AS. H. Yılgör EHS, Rikilli EHS. Arthurs EHS. Hayri K. P, Mehmed K. P. Fah- reddin K. P. Salâhaddin Güneş. Ke- vork Gü. Ba. Kâzım B. 7, K. Muzaf- fer H. 8. Zeki H. 8. Barkev Şişli. 110 M.Ali G.S. Marnakis T. Y. X. K. Papadopulo AS. Neriman H. 8. Kervan E. H. 8. Disk, A1 G.S. Fuat Gü. B.A, Bü- tün Gü. B. Vahdet G, S. Kosta AS, C, Eriş EHS, Gevrek EHS, Bostancoğlu Ar. Hüsameddin G. 8. Hidayet HS. Karamalengo B. 8. K, Harutun Şişli Armazat Şişli, Gülle Barker. Toran Pangaltı, Vah- det G, 8. Kosta AS, Muammer Gü Bâ, C. Eriş. EHS. Gevrek ETS. Kons- tartin Ar. Bostancoğlu Ar. Haluk Gi. 8. Hüsameddin G, S. Büsset Gü- meş. Yahya Güneş. Nihat Güneş. Hİ- dayet HS, Çizmeci Şişli. Hırayir Şiş- li. Haluk F. B. Marinakis T. Y. Y.K, Karayanis T, Y. Y.K. Cirit, Dimitri Güneş. Halit Güneş. Ahmed H.S. Ulvi H.S. Karayanis T. X. Y. K. İhsan Gü, Ba, Fuat Gü. B. Osman. Gü.Ba, Geork 4.0.8. Güztleser Pangaltı Prelorenzo AS, Konstantin Ar, Yüksek, Salâhaddin Gü. B. Dovre- nis R. C. İzzet Gü. Ba. Halaç. Pan- galtı, Nişan Pangaltı Smislof AS, Ji- raer AS. Alekb AS Haluk G. 8. Pre- lorenzo AS. Kerven EHS, Vladimir Ar, Armazat Şişli. Nerses Şişli, Uzun. Recep Gü, B. Salâhaddin Gü, B. Mehmed Gü. B, Uğvi H. 8. Ve- dat H. 8. Nerses Şişli. Norayir Şişli Plitas F, B. Daniyel Pangaltı. Halaç. Pangaltı. Taşçı AS, Smislof AS. Sük- ker EHS, Bra Kaleon EHS, Erol EHS, Sırık. Haluk. G, S. Halit Güneş. Stavro AS. Nişan Pangaltı, Jiraer AS. Basset Güneş. Vedat HS, Reşit HS. 4 X 100 Haydarpaşa. E, H. 8. Gü- zel Bağçe. Akın Spor, Kasımpaşa . Dördüncü Kategori: 50 M. Cemil A. 8. Enis HS, Taso AS. Kâmuran F. B. Botaro AS. 100 M. Hakkı HS. Affan HS, Çar- oğlu AS. Barzuki AS, Tasso AS, Gülle. Hakkı HS. Ahmed HS, Ge- ork A. O, Leandro AS, Zaharya AS, Alik AS, Litratos AS, Disk, İhsan Gü. B. Geork A. O, Ce- mil A. S. Zahariya AS. Kâmıran F.B. Muvaffak F. B. Yüksek. Muvaffak F, B. Mucap F.B, Orhan HS, Radulesko AS. Spiro AS, A. 3. Leandro AS, Bolaro AS. darpaşa, Dünya kupası İkinci devreye2-1 mağlüp vaziyette ve on kişi başlıyan İsviçre Almanyayı nasıl tasfiyeye uğrattı? Dünya kupası ilk tur müsabakala- rında 1-1 berabere kalan Almanya İsviçre takımları geçen perşembe gü- nü tekrar karşılaşmışlar ve bu sefer İsviçreliler maçı 4-2 kazanmağa mu- vaffak olarak rakiplerini tasfiyeye uğratmışlardır. Maç çok heyecanlı olmuştur. Bidayette 2-0 galib vaziye- te geçen Almanlar birinci devreyi 2-1 galib bitirmişler. İkinci devrede çok canlı ve enerjik bir oyun çıkaran İs- viçre neticede 4-2 kazanmıştır. 35 bin seyircinin hazır bulunduğu maça ta- kımlar şu kadrolarla çıkmışirdır: İsviçre: Büber - Mineli, Lehman - Springer, Vernati, Lörçer - Amado, Abeglen, Bikel, Vallasek, Abi. Almanya: Rafti - Yane, Müzen- börg - Kupfer, Geldbrunner, Gek les - Goşel, Sepan, Sifiling, Hahne- man, Nöymer. İsveçli hakem Ekling'in idare etti- gl oyuna İsviçrelilerin o hücumlarile başlanmıştır. Uzun bir müddet Al man kalesini sıkıştıran İsviçre mu- hacimleri birçok göller kaçırdıktan sonra oyun Almanların hâkimiyeti altına girmiş ve Hâhneman 18 inci dakikada ilk golü yapmağa muvaf- fak olmuştur. Golden sonrd büsbü- tün hâkim oynıyan-Almanlar İsviçre kalesini sıkıştırmağa başlamışlardır. 23 üncü dakikada Alman muhacimi Nöymer'in çektiği şüt avuta çıkar ken İsviçre hafı Lörçer topa ayak koymuş ve kuvvetini yiye yiye düşen kaleci müdahale edemeden top İsviçre ağlarına takılmıştır. Bu suretle 2-0 galib vaziyete geçen Almanların meçi kolaylıkla kazana cakları tahmin (ediliyorken İsviçre- iler birinei devrenin 43 üncü daki- kasında Abeglenden bir pas alan Val- lasek vasıtasile ilk gollerini yapmış- lar ve birinci devre 2-1 Almanların lehinde bitmiştir. İkinci devreye sakatlanan solaçık- larından mahrum olarak başlıyan İs- viçreliler hâkim bir oyun tutturmuş- lardır. Bu devrede Bikel bir ve son dar kikalarda Abeglen 2 gol atarak takım- larını kazandırmışlardır. rin bu galibiyeti stadda hazır bulu- nan birkaç bin İsviçreli ve Fransız halkının mühim bir kısmı tarafından çılgınca alkışlanmıştır. Tuluzdada Küba ile Romanya ara- sında tekrar edilen maçın birinci dev- resinde Rumenler 1-0 galib vaziyet- te iken Ikinci devrede iki gol yiyerek tasfiyeye uğramışlardır. Paris 13 (AA) — Dünya futbol” kupasının çeyrek finalleri: Pariste İtalya, Fransayı I e karşı 3 golle mağlüb etmiştir, Bordoda: Çekoslovakya İls Brezii- ya sıfıra karşı sıfırla berabere kal- mışlardır. Antib'de: İsviçreliler (Kübalıları sıfıra karşı 8 golle mağlüb etmişler- dir. Lil'de: Macaristan İsviçreye sıfıra Bursada ( Akşam ) ın satış yeri SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tetrika No, 154 Avcı taburları nasıl elde edildi - Abdülhamid'in rolü Kâmil paşanın gâzeteleri için Ab- dülhamid tarafından ne diye bin yüz lira verilmişti? (İttihadı Muhamme- di) cemiyeti ise tertib edilen irtica açık ve gayretli aleti idi, Fedakâran cemiyeti, Mevlânzade takımı, Ahrar fırkası gibi İttihad ve Terakki muha- Mifleri ve İttihadı Muhammedi cemi- yeli bilir bilmez tam maksada hizmet edecek hal ve vaziyete geldiği taayyün edince Yıldızın «abdi sadıkları» he- men ihtilâl işaretini verdiler; Abdül hamid meydana çıkmadan gayretkeş- leri bu tehlikeli teşebbüse atılmaktan çekinmediler. Bu vaziyet karşısında 31 mart va- kasında Asilerle birleşmiş medreseci- lerin derslerinde kullandıkları bir ta- birle Abdülhamid için «tahtında müs- tetir hüve» demekle tamamen bir ha- kikat ifade edilmiş olur! İstanbuldaki kıyam duyulur duyul- maz memleketin birçok noktalarında hemen &yni zdmanda irtica hareketleri görülmüştür. Eğer İstanbuldaki hare- ket muvaffak olsaydı her taraf birer de bunu delil tutarak halkın daha meşrutiyeti hazmedebilecek bir sevi- yeye erişmemiş olduğunu bütün dün- yaya ilân ve isbat edebilecekti. Fakat evdeki hesab çarşıya uymadı! Hareket ordusu bu düzeni bozdu! 1 Nisan 1325 tarihli İkdam gazetesinin neşrettiği bir habere göre: Cumartesi günü zabitleri tarafından (hocalarla katiyen görüşmiyeceksiniz. Askerlikte diyanet meselesi aranmaz; Allahtan başka kimse tanılmaz. Pa- dişah ve ahali İttihad ve Terakki ce- miyetinin elindedir.) diye bütün as- kerlere tebliğat yapılmış. Bu emri ha- ber alan bazı zevat (?) Babıâlide Hü- seyin Hilmi paşaya müracaat elmiş- ler; bu tebliğin sahih olup olmadığı- nı sormuşlar, sahih ise fena bir tesir yapacağını söyliyerek geri alınmasını istemişler. Hüseyin Hilmi paşa da zap- tiye nazırı Sami paşa hazır olduğu halde sudan bir cevab ile bunları sav- mış. Hssa kumandanı Mahmud Muh- far paşa askerin dini hislerile oynan- masının tehlikesini hissederek zabit- leri intibaha davet maksadile martın yirmi dokuzunda - 11 nisan 1909 - kı talara şu mealde bir emir vermişti: (Meşrutiyetin © teessüsündenberi muhtelif namlarla bir takım cemiyet- ler teşekkül eylemektedir. Bir takım safdiller bunlardan (İttihadı Muham- medi) cemiyetine giriyorlar. İslâm heyeti umumiyesi şeriat üze- rine müessestir. Ehli sünnet velcema- at mezhebinde bulunanlar için şeriat ahkâmının hiç bir veçhile tağyiri ve tezelzüle uğraması mümkün değildir. Anlaşılıyor ki bu cemiyetler sadedille- ri ve cahilleri aldatıp efkârı umumi. yeyi tahdiş ekmek, müslümanları ni- faka ve tefrikaya düşürmek, bu suret- le irticaa, zulüm ve istibdada avdet imkânını hazırlamak ve kuvvet ver- mek maksadile teşekkül eylemişlerdir. Asker arasında böyle cemiyetlere itibar edecekler bulunacağına ihtimal verilmezse de aldanmak ihtimalide vardır. Buna meydan kalmamak için 'beş vakit namaz edâsile ve padişahı- miza, âmirlerine itaat ve İnkıyad su- kumandanların neferlerden farklı ol- madığı göründü. Bu halin tahriklerin yaptığı fena tesirleri bir derece izale eyliyeceği hakkında zayıf bir ümid © uyandı. Fakat iş işten geçmişti. Yirmi dört saat sonra bütün ümidler suya düş” ti. (0) i Ordunun dahili siyaset aleti olarak kullanılmak istenilmesinde İttihader- larca devam ve ısrar olunması mür tecilerin de gözlerini bu kuvvete dik- ler ve mürteciler nihayet İttihad v8 Terakki cemiyetinin payitahtta kene disine istinadgâh saydığı avcı tabur- larını elde etmeğe muvaffak oldular, İttihad ve Terakkiye kendi silâhile en büyük bir darbeyi vurdular. Süleyman Nazif bey (Yıkılan mü- 6sst4e) risalesinde: (91 mart vakasi- nı Abdülhamid ihdas etmemişti. Hat- tâ ayağına gelen bu fırsattan istifade ekmeğe de kalkışmadı. 3i mart isyar nını Kâmil paşa zade Said paşa ik& etmişti, Başlıca vasıtaları Avlonyalı İsmail Kemal ile diğer bir kaç şahıs idi. Bunlar bir kaç Arnavud silâhen- daz askeri izlâl ederek o badireyi ko pardılar. Şu maksad uğrunda sarfo” lunan üç yüz lira kadar bir parayı d& Galata benkerlerinden gayrimüslim bir nahoşnud vermişti.) diyor. Kendisine takdim olunmuş olan jurnallar meydana çıktıktan sonra Abdülhamidin irtica teşebbüsünden vukuundan evvel haberdar olmadığı" na ihtimal vermek kabil olamaz; baş” musahibi Cevher ağanın da böyle bir işe karışmağa kendi kendisine karaf vermeğe cüret edemiyeceği pek bedi- hi bir şeydir. Bu uğurda Galata bankerlerinden birinden üç yüz lira alınmış olabilir. Ancak böyle büyük bir teşebbüsün öyle üç yüz, üç bin lira ile idare edile" miyeceği de meydandadır. İttihad ve Terakki düşmanları 3i mart hâdisesindeki muvaffakıyetsiZ- likten sonra cemiyete karşı kalblerin- de hissettikleri hırs ve kin ile ortay& gayet garib bir iddia atmışlardır. Bu iddiaya göre: 31 mart vakasını bizzat İltihaderlaf tertib eylemişlerdir! Samsun mutasarrıf! iken İttihad ve Terakki muhalifleri arasında bu iddi- aya pek samimi olarak kani olanlar& tesadüf etmiştim! Mehmed Salâhaddin bey (Bildikie- rim) eserinde bu iddiayı şöyle izah ediyor: ? (Cemiyet Abdülhamidin hal'i için sebeb arıyordu! İttihad ve Terakkice itimad ve em- niyete şayan görülen avcı taburlarr run ifa edecekleri hizmeti diğer tabur- lar zabitan ve efradının icra edemiye ceklefi cemiyetçe malümdu. Bu t8- burlar efradının çoğu Rumeli ahali- sinden, Rum ve Bulgar çeteleri men- tihad ve Terakki cemiyeti fedayilerin- dendiler, Bu sebeble cemiyet İstanbuldaki ordu içinde fikirleri tahrik ve tahdiş vazifesini bunlara tevdi etti! Cemiyet sair vasıtaları ile de ahali- den bazı boş beyinlileri teşvik ve iğfal ederek ordu ile birlikte bir isyan v9 ihtilâl çıkartmağı temin etti. Bu feci vakayı ihzar eden avcı tir burları zabitleri hâdise günü nefer el- da da bir çok rol oynadıktan sonrâ zaten müretteb olduğu veçhile Selâ- nikten hareket eden Hareket ordusu" na iltihak etmek üzere Çatalca v9 Hadımköy cihetlerine firar ettiler. Birinci ve ikinci fırkalarda bulunan taburların mektebli ve İttihadcı 78“ bitleri dahi mukaddes vazifelerini terk ve firar ederek hareket ordusü- nun istikbali için Çatalcaya gittiler. (Arkası var Emekli gen Remzinin hatıratın