13 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

eee i i İ AKŞAM Mn el 13 Haziran 1938 —— — e Esrarlı bir cinayet Bir sabun imalâthanesi bekçisi bir sabun kazanı içinde maktul bulundu Cesed morga nakledildi, polis tahkikata başladı Zabıta dün gece yeni ve esrarlı bir Cinayet tahkikatına elkoymuş bu- Tunmaktadır. Şimdiki halde ortada, sekiz metre derinliğinden bir sabun kazanı içinde bulunan bir cesedden başka bir şey yoklur. Hadisenin teferrüatı kısaca söyle- dir; Bundan iki gün evvel; Küçükpazar- da Nuri oğlu Ahmedin sabun ima- Yâthanesinde bir hırsızlık vakası ol. muş ve 12 teneke zeytinyağı çalın. mıştır. Bu hırsızlık, imalâthane sahibi ta- yafından zabıtaya haber verilerek tahikikâla geçilmiş, bu sırada ima Mâthane bekçisi Şevkinin de tegayyüb ettiği görülerek bütün şüpheler bu- nun üzerinde toplanmsıtar. Dün gece imalâthane dahilinde sıkı bir araşlırma yapılmasına lüzum görülmüş ve işte bu sırada feci sah- ne ile karşılaşılmıştır. Bir kenara bırakılan sekiz metre derinliğindeki büyük bir sabun ka- sarının içinde imalâthane bekçisi Şevkinin öldürülmüş olatak boylubo- yuna durmakta olduğu görülmüş ve cesed çıkarılarak derhal morga nak- Jedilmiştir. Bu vaziyetten; hırsızlık yapanların imalâthane bekçisi Şevki ile karşı- Jaştıkları ve onu öldürerek kazanm içine alıp, çaldıkları yağ tenekelerile savuşüp gittikleri tahmin edilmekte- dir. Emniyet müdürlüğü sıkı bir tahkikata girişmiş bulunmaktadır. Yüksek mühendis ve teknik okulları mezunlarının mecburi hizmetleri Encümenlerde bazı tadillere uğrıyan lâyiha bugün Mecliste görüşülecek Ankara 13 (Hususi muhabirimiz- den) — Yüksek mühendis ve teknik okulları mezunlarının mecburi hiz- metlerine dair olan kanun lâyihası bu- gün Mecliste görüşülecektir. Encü- mmenlerde bazı tadillere uğnyan bu lâyihanıfi aldığı son şekle göre devlet hesabına olmak üzere; (A Yüksek mühendis okulunda tahsillerini bitirenler sekiz sene, (B Teknik okulunda tahsillerini bi- tirenler altı sene, (C Ecnebi memleketlerde Nafia Ve- kâleti hesabına tahsillerini veya staj- Yarını bitirenler mecburi hizmetleri varsa buna İlâve edilmek üzere tahsil veya stajlarının İki misli müddetle meslek ve ihtisasları dahilinde Nafia Vekâletinin muvafakatile diğer deva- ir ve müessesatla belediyelerde hiz- mete mecburdurlar. 2 — Vekâletin muvafakatile, Nafia teşkilâtı haricinde diğer dairelerle mü- esseseler ve belediyelerde çalışan yük- | sek mühendis ve fen memurlarına mecburi hizmetlerini yaptıkları müd- detçe, Nafia Vekâletinde emsallerinin aldıkları maaş ve ücretten fazla ma- aş verilecektir. 3 — Mecburi hizmete tabi olanlar mektepten çıktıkları tarihten itiba- Yen ve o sene içinde askere gidenler, terki tahsillerini müteakip en çok iki Üy içinde hizmete tayinleri için Nafiz Vekâletine müracaate mecbur ola- caklardır. Bu suretle müracaat vuku- unda kadroda açık bir memuriyet bu- lunmasa bile bunların kanunen tayin İ edilebilecekleri memuriyete mahsus İ maaşla meslek ve ihtisasları dahilin- deki vazifelerde stajiyer olarak istih- dam edileceklerdir. Stajiyerlikte ge- çirilecek bu müddet mecburi hizmet- lerine ve namzedlik müddetine mah- sup edilecektir. 4 — Mecburi hizmete alınmak için müracaat etmiyenler, tahsillerinin be- her senesi için kendilerine harcanan paraların İki mislini'ödemeğe mecbur tutulacakları gibi bu parayı ödeyin- ceye kadar icrayı sanattan menedile- ceklerdir. 5 — Kendi hesaplarına tahsil et- mekte iken devlet hesabına geçerek tahsile devam edenler, devlet hesabi- na geçirdikleri her tahsil senesine mukabil iki sene mecburi hizmete ta- bi olacaklardır. Maamafih bu suret- le yapılacak mecbüri hizmet müddeti sekiz seneyi geçemiyecektir. 6 — Bu kanunun neşri tarihinden itibaren mecburi hizmetlerini ifa et- mediklerinden dolayı haklarında ta- kibat yapılanlar, Nafia Vekâletince kendilerine yapılacak tebligat tarihin- den itibaren en çok üç ay içinde ken- dilerinden istenilen parayı tamamen ödemedikleri takdirde, haklarında bu kanun hükümleri tatbik olunacaktır, Balkanlar arası güreş “2'li ; birincilikleri Ankara (Akşam) — Geçen sene İz- Mirde yapılan Balkanlararası güreş birincilikleri müsabakaları bu sene Atinada yapılacaktı. Yunan güreş federasyonu bazı sebepler dolayısile bu Müsabakaların Atinada yapılmasına Umkân bulunamadığını güreş fede- #asyonumuza bildirmiş ve bunun üze“ gine federasyonumuz, Yugoslav, Ru- Men ve Arnavudluk federasyonlarına Müracaat ederek bu müsabakaların kendi memleketlerinde yapılmasına falip olup olmadıklarını sormuştu. Bu müracaale ilk cevap veren Ar- vudluk güreş federasyonu menfi cevap vermiştir. Diğer federasyon- İardan gelecek cevaplar da menfi 9 b: gelecek sene ; Almanya - Macaristan Alman ordusu başkumandani Budapeşteye gidiyor Budapeşte 12 (A.A) — Alman or- dusu yüksek kumanda heyeti şefi ge- neral Kaytel, 14 haziranda Budapeş- teye gelecektir. Yarı resmi mahafil, Alman genera- İnin geçen seneki manevralar esma- smda Macar askeri erkânının Alman- yaya yapmış oldukları ziyareti iade etmek Üzere gelmekte olduğunu bil dirmektedir. Seyyar esnaf arabaları Seyyar esnafa mahsus olan tek tip arabalar için bir tip seçilmiştir. Bu tipin kabulü etrafında Belediyece tedkikat yapılıyor. Bu yeni araba ti- pi kabul edildikten sonra yeni araba tedariki için esnafa 20 günlük bir Son dakika Çekoslovakyaya şiddetli hücum B. Hitlerin muavini yeni bir nutuk söyledi Berlin 13 — B, Hitlerin muavini B. Hes bir nutuk irad etmiş ve Çekos- lovakyaya hücum etmiştir. B. Hes demiştir ki «Çeoslovakya Versay yalanile ku- rulmuş, sulhu tehdid eden bir mem- Ieketlir. Burası bir harb merkezi ha- Mni almıştır. Almanya yürüyecek diye seferberlik yapılmıştır. Halbuki Hitler sulh istiyor. Avrupa sulhu Hitlere borçludur. Halbuki radyolar, gazeteler yalanlar neşrediyorlar. Ta- rih hakikati söyleyecektir.» Çekoslovakyada seçim Dünkü seçimde ufaktefek vakalar oldu Prag 13 — Belediye ve nahiye siçi- mi dün bitmiştir. Seçim hadisesiz geçmiştir. Yalnız bazı yerlerde ufka tefek vakalar olmuştur. Almanlar hemen kâmilen Henlein'in partisine rey vermişlerdir. Alman komünistle- rin yüzde doksanı Henlein için rey vermişlerdir. Yalnız bazı sosyalistler aleyhte rey vermişlerdir. Slovak muhtariyeti istiyen Linka partisi de dünkü seçimde kazanmış- tır. Maamafih Çeklöre verilen reyler de fazladır. Gilava'da Henlein taraftarlar se- cumhur"Benesin yeğeni idi. Hadise duyulunca bayraklâr yarıya çekil- miş, Çek gençliği nümayiş yapmıştır. Bratislavada Alman, Macar ve Slovak gençler nümâyiş yaparken po- is müdahale etmiştir. 20 hafif ya- AR VEL e. Depozito mukabilinde ihraç | edilen iptidai maddeler © | Ankara 12 (Telefonla) — Teşviki sanayi kanunundan istifade eden mü-| esseselerin depozito mukabilinde güm- Tükten ihraç ettikleri iptidai madde- lerin muayyen bir gümrük resmine tabi tutulmak suretile ithalleri hu- susunda tedkikler tadır. Her ne kadar bu kabil müesseseler ! bu suretle depozito olarak yatırdık- | )arı gümrük resimlerini sonradan ta- mamen veya kısmen geri almakta ise- ler de bu, bir taraftan miktarları mü- | himce bir yekün tutan bu resimlerin uzun müddet gümrüklerde kalmasını ve diğer taraftan da gümrüğe yalını!- mâları ve sonradan geri alınmaları bir sürü kırtasi muameleler yapılma- sını mucip olmaktadır. Van gölünde havyar istihsali tecrübeleri j Ankara 12 (Telefonla) — İktisad İ Vekâleti Deniz mahsulleri müdürü Dr. B, Kemal Bayrakçının riyasetin- de bir mütehassıs heyet Van gölünde havyar istihsali tecrübeleri yapmak üzere Vana gitmiştir. Geçen sene gene mütehassıs bir heyet tarafından yapılan tedkikler bu gölden mühim miktarda cins hav- | yar çıkarılabileceğini göstermişti. Mimar Sinanın yanan bir camisi yeniden tamir edildi Yüleburgaz (Hususi) — Sokullu dev. rindeki Sinan asarından olup Balkan harbinde yanmış olan caminin bun- dan evvel duvar aksamının ikmâl edil- diğini bildirmiştim. Umumi müfettiş general Kâzım Dirikin teşebbüsü üze- rine Evkaf Umum Müdürlüğünden ve- | rilen para İle bundan onbeş gün evvel | beş usta caminin minaresinin inşasi- na başlamıştır. Haziran nihayetine kadar minare ikmal edilecektir. Karıştırana ayrıca geref verecek olan bu yüce eserin ihya- sı üzerinde sayın generülimiz Dirik fazla meşgul olmaktadır. Köyde son zamanlarda göze çarpan diğer mühim Amerika Hariciye Nazırı bombardıman tayyaresi salılmamasını tavsiye ediyor Bitaraflık kanunu tatbik edilmeden buna imkân olmadığı söyleniyor Vaşingteon 12 — Hariciye Nazırı B. Hul gazetecilere beyanatta bulunarak demiştir ki: — Amerika, sivil ahalinin bombar- dıman edilmesini çok fena bir hareket saymaktadır. Bu herekette bulunan- lara bombardıman tayyaresi satma- malıdır, Amerika hariciye nezaretinin bugünkü politikası şudur: 1 — Bombardımanlara karşı nefre- tini ilân etmek, 2 — Bombardımanları kolaylaştıra- cak hareketleri tekbih etmek. Yalnız Amerika fabrikaları değil diğer memleketler de sivil halkı bom- bardıman edenlere tayyare satmema- hıdır, Nevyork 12 — Nevyork Taymis ga- zelesi, Hariciye Nazırı B. Hul'un bam- Tekirdağlı ile Kara Ali berabere kaldılar İki pehlivan seyircilerin teklifi üzerine haftaya yine güreşecekler İzmir 12 (Telefonla) — Başpehli- van Tekirdağlı Hüseyin - Kara Ali Tevanş maçı bugün civar vilâyet, ka- za, nahiye ve köylerden gelen on bin- den fazla seyirci önünde Alsancak stadyomunda yapıldı. Seyirciler ara- sında vali ve kumandanlar da vardı. eden güreş sonunda iki namlı pehlivan berabere kaldı. Maç berabere bitince halk gü- reşin 15 dakika temididini istedi. Peh- livanlar seyircilerin bu teklifine haf- taya yine güreşeceklerini bildirmekle cevab verdiler. İzmirli Tahsin, Bucalı Mehmed ile Manisalı Halil, Molla Mehmed ara- sında yarım saat süren güreş yapıldı, berabere kaldılar. Bucah Ömer 13 dakika 30 saniyede Tekirdağlı Süley- mana, Gönenli Hamdi 15 dakika 27 saniyede Babaeskili İbrahime tuşla mağlüp oldular. Barutgücü alanında yapılan maçlar Dün Barutgücü alanında yapılan maçların neticeleri : Barkohbe - Bakırköy Rum genç: 3-0 'Barutgücü genç T. 2. Tophane Barutgücü genç 'T. 2 - Tophane gençlerbirliği B.: 3-3 Barutgücü genç T. 1 - Tophane gençlerbirliği A.: 1-1 Barutgücü B.- Fatih İdman B.: 10 Barutgücü A- Fatih İdman A: 140 Memlekette yapılan tayyareler 'Türk hava kurumunun Nuri De- mirağ firmasına sipariş ettiği tay- yarelerden birincisi bitmiş ve bu tayyare dün sabah muvaffakıyetli tecrübe uçuşları yapmıştır. Floryada bir genç boğuldu Dün Floryada Yuntof adında 22 yaşında. bir genç boğulmuştur. Genç fazla açılmış ve bir baygınlık geçir- İ miştir. Bir motör hemen yetişerek kendisini çıkarmışsa da genç adam bir müddet sonra ölmüştür. İ izmirin Şaşal suyu hazineden satın alınacak İzmir (Akşam) — İzmirin Şaşal su- yu meselesinden bir ihtilâf çıkmıştır. Defterdarlık, Şaşal suyunun, hazine- ye aid olduğunu isbat etmiş ve hazine namına tapuya bağlattırmıştır. Hal- buki suyun tevziatmı İdarei hususiye yapmakta ve her yıl sudan mühim is- tifadeler temin etmektedir. Hususi ida- rece Şaşal kaynağının dört bin lira mu- kabilinde hazineden satın alınmasına teşebbüs edilmişse de Defterdarlık $0- 40 bin lira istemektedir. İhtilâfın ne suretle halledileceği henüz belli değil- bardıman tayyareleri yapan fabrikâs lara ihtarı hakkında diyor ki: «Sön zamanlarda Jâponyaya birçok tayyareler” satılmıştır. Bu satışları durdurmak çok güçtür. Çine ve J& ponyaya karşı bitaraflık kanunu tafs bik edilmeden tayyare satışı durdur rulamaz. Bitarafık kanununur. tat biki ise hem birçok ihtilâfldra sebeb olacak, hem de bundan Japonyada ziyade Çin zarar görecektir.» i Harb malzemesi taşıyan vapurlar Burgos 12 — Franko hükümetine mensub gazeteler harb malzemesi tâ şımak üzere bir takım vapurlar alınâ Tak bunlara İngiliz bayrağı çekildiği ni iddia etmekte ve bu vapurların İl tesini neşretmektedir. Dünya kupası maçları j İtalyanlar Fransızları, Macarlar İsviçrelileri Sa » Paris 12 (A.A.) — Kolomp stadın da 65 bin seyirci önünde Fran&ız * İtalya milli takımları arasında yapı” lan dünya kupası futbol maçını İtak yanlar 3 - 1 kazanmışlardır. Li 12 (A.A) — İsviçre milli taki © mile Macaristan milli takımı arası da binlerce seyirci önünde yapılan dünya kupası futbol maçında Maca” lar 2 - 0 galip gelmişlerdir. Macsf milli takımı 16 haziranda Marsilya” da İsveç milli takımı ile karşılaşacak” tar. Bordo 12 (A.A.) — Brezilya - Çe koslovakya mili takımları arasmd& yapılan dünya kupası maçı tamdide rağmen 1 - i beraberlikle neticelem” miş olduğundan salı günü ikinci bir karşılaşma yapılacaktır. Fransızlar Yugoslavyada 3 selüloz fabrikası kuracaklar Belgrad 12 (A.Â) — Yugoslav Loyd'un bildirdiğine göre, Avusturyâ artık Fransa ve İtalyaya selüloz ihraç etmediğinden bir Fransız grubu Yü goslavyada üç selüloz fabrikası inşâ etmek imkânlarım elde etmek üzer€ Belgradda müzakereye girişmiştir. BU fabrikalar münhasıran ihracat İçin çalışacaklardır, Bu teşebbüs için 200 milyon dolarlık bir sermaye yatırı” mıştır. Meksikada bir grev Meksiko 12 (A.A) — Mensucat en” düstrisi patronları amelenin tal ni reddettikleri için Puebla devletinde umumi grev ilân edilmiştir. Lüleburgaz köy kahvelerinde kâğıd oyunları yasak edildi Lüleburgaz (Hususi) — Köy kahve lerinde kâğıt oyunları kaymakamlığı. bir emri ile menedilmiştir. * Burgazda 50 metremurab- balık fundalık yandı Dün saat on beşe doğru Burgâ$ adasında Papas mektebi civar; fundalık tutuşmuş ve elli metre WW Tabbai kadar bir saha yandıktan $0f” Ta söndürülmüştür. Bir araba bir çocuğa çarparak yaraladı Salih isminde birinin.idare ettiği binek arabası, Sarıyerden gelmekt# iken on yaşlarında Behzad isminde bir çocuğa çarparak yaralamıştır. Motosiklet çarpması Nebahat isminde bir kadın, evel gece köprü üzerinden geçmekta ike Salamon isminde birinin idaresinde” ki hususi bir motosiklet j maruz kalmış, muhtelif yerterindeB, a9 İş en e b a Pu Sare BUNLA. BARAN . Yedi ame rmsesuys