29 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

29 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

de Alman-Çin dostluğu tehlikeye girdi ! Almanya, Çinde bulunan Alman eskeri i nin Berline geri çağrıldığı sanılmaktadır, müşavirlerinin Almanyaya dönmelerini İstemiştir. Çinliler, bu Alman mütehas- sıslarını ferdi mukavelelerle işe almış ol. dukları için muhasemat bilmeden dön- melerine izin vermemektedirler. Alman- ya bu vaziyet karşısında bunların bira. kılmalarımda ysrar etmiş ve eğer Çin hü, kümeti askeri o müşavirlerin hareketine mümaneat ederse Hankeuyu diplomatik münasebatı kesmekle tehdit etmiştir. Bu münasebetle Alman ve Çin dost- Tuğu tehlikeli bir vaziyete düşmüş görün. mektedir. Çinin Berlin sefiri vazifesinden İstifa etmiştir. Yakında Almanyadan ayrılmış bulunacaktır. Sefirlik — vazilesile yerine geleceği söylenen Çin (hariciye nazını muavininin Almanyaya geleceği de tah- min edilmemektedir. Bundan başka Al- manyanın Çin sefiri Fratman da tayyare ile Hongonga hareket etmiştir. Kendisi. Bununla beraber mareşal Çang, Kay Şekin askert müşavirlerden altısı müstes na olmak üzere diğerlerinin Almanyaya dönmesine müsaade ettiğini bildirdiği fa. kat Almanyanın bu müstesnaların da ge- ri gönderilmesinde rar ettiği söylenil. mektedir. Çinliler bir kanalin setlerini yıktılar Tokyo, 28 (A.A) — Nankinden gelen bir telgraf haberine göre (o Çifililer Nan- kinin 100 kilometre şimali sarkisinde Şa okanhadaki büyük kanalda bulunan sed- leri tahrip etmişlerdir. Münbit geniş bir arazi parçasını sular istilâ etmiştir. Şaokanha, birkaç aydan. beri Japonların işgali altında bulunan mıntakaya dahil olduğu için bu tahriba. tın Japon muvasala hatlarının gerisinde çete muharebeleri yapan Çinliler tarafın- dan yapılmış olması muhtemeldir. Son Haberler Alman vapuru çarpışmalara sebep oldu 1 ölü 50 yaralı var! Londra 29 (A.A.) — Kaumasdan Röy. tere bildirilişor: Danzig vapurunun Kleipedaya gelişi arbedelere sebeb olmuştur. Vapuru kar- şılamak üzere limanda (toplanan 7.000 Alman, nazi marşları söylemekte ve “Heil Hitler,, diye bağırmakta idi.. Ci- varda demirli bulunan Perkunas ismin. deki Lituanya vapurunun mürettebatı protesto makamında o gemideki yangın tulumbalarının hortum borularını nazi. lere tevcih etmişlerdir. O arak Alman- larla Lituanyalılar arasında bir arbede çıkmıştır. 1 ölü, 50 yaralı vardır. Çekoslovak yada * Prag. 29 (A A)— Tiğ ediyor: Hodza dün yukam Karpat Rusyası Cumhuriyet partisinin icra kormitesinden hir heyeti kabul etmiştir. * Prag 29 (A.A) — Bir Alman tayya tesi pazartesi günü meşkük ahval dahi- linde Çekoslovak erazisinin o üzerinden uçmuştur. Hava polisi tayyareyi cenubi Bohemyada Şeske . Bude Zoviçde kara. ya inmeğe icbar etmişse de bunun yalınu şaşırmış mektep tayayresi tipinde. iki ki şilik sivil bir tayyare olduğu tesbit elil- miş ve Almanyaya doğru uçmağa devam etmesine müsaade edilmiştir. Yuzoslavyadı * Yugoslavyanm Avala odağındaki meçhd! askerin cesedi, heyecanlı bir me- rasimle yeni âbidedeki metfenine nakle. dilmiştir. *# Kral Piyer, dün lisenin altıncı sını. fını çok büyük bir muva(fakiyetle ve çok iyi notlarla ikmal etmiştir. Bu münasebetle kral sarayında hususi merasim yapılmış ve bu merasimde naip hükümet prens Pol, diğer naipler, kralın bütün hocaları ve kralm mürebbisi hazır bulunmuştur. Kralın mürebbisi, müşarünileyhin al- mış olduğu notları okumuş ve kendisine kazanmış olduğu omükâfatları tevdi ci. miştir, Isi yahudinin idam kararı Telâviv, 28 (A.A.) — Roşpitahta bir Arap otobüsüne ateş (ettikleri için iki Yahudinin idama mahkümiyeti, Yahudi mahlillerimde heyecan o yaratmakta de- vam ediyor, Dün belediyenin ve başha. hamlığın talebi üzerine bütün kahveler ve sinemalar kapanmış ve bütün sinagog Yarda dualar edilmiştir. İdama mahkömiyet kararını Kudüsün Yahudi halkı da protejto etmiştir. Sine. ma ve kahveler kapatılmıştır. Telâvivde heledive dairesi önünde Fi- Vistin statüsünün tekrar gözden — geçiril. mesi tarafları bir nümayiş yapmış lardır. Zabıta, halkı dağıtmış ve nümayisçi- lerden bir kısmını tevkif etmiştir. Çeteka ajansı teb. Bir kadın sevgilisini yaraladı Erkeklerden sonra son günlerde kadm. lar da yaralama ve cinayet gibi ağır suç. lar işlemeğe başladılar. Bir kadınm ken- disile barışmak istemiyen bir kocayı na. sl döğerek yaraladığını dün yazmıştık. Bugün de bir başka kadınm dünkün- den daha feci bir hâdisesini bildiriyoruz. Dün akşam üzeri saat 17 sularında Bey oğlunda Yeniçarşıda Cemile adımda bir kadın kıskançlık yüzünden Resul ismin- de bir ameleyi cadde ortasında dört ye. rinden kama ile ağır surette yaralamış. tar. Cemile Tophanede Karabaş mahalle- sinde mektep sokağında 14 numarada 0. turmaktadır. Ayni mahallede oturan a- mele Resul de bir müddet evvel Cemile ile münasebet tesis etmiş ve evlenmeğe karar vermişlerdir. Fakat aradan uzun zamanlar geçtiği halde Resul verdiği sö- zü tutmak şöyle dursun Cemileye lâkır. dısını bile ettirmemeğe başlamış ve hat. tâ kadından soğuduğunu gösterir tarzda hareketleri de çoğalmıştır. Buna rağmen kadınla temasını kesmiş | değildir. Ve sık sık ziyaretinde buluna- rak görüşmektedir. Zaten Resulden şüp- helenen Cemile, son günlerde duyduğu bir haberle çileden çıkmıştır. Resulün başka bir kadınla düşüp kalk- tığımı bir dostundan (öğrenince derhal Resulün evine gitmiş fakat onu evde bulunmadığı için o görememiştir. Resul akşam eve dönmüş Cemilenin kendisini heyecanlı ve sinirli bir halde aradığını öğrenmiş ve vaziyeti kavrar gibi olduğu için de Cemileye hiç görünmemeğe başla- mıştır. ii Cemile Resulün bu (hareketini izzeti nefsine yediremediği için işini gücünü bırakarak sabah ve akşım Resulün yo. Tunu beklemeğe başlamıştır. Bu bekleme, lerden bir netice elde o edemeyişine rağ- Men dün akşam umulmıyacak bir tesa. düf kendisini Yeniçarşıda Resulle karşı karşıya getirmiştir. Resul Cemileyi görünce birdenbire şaşırmış, Cemile ise derhal üzerinde taşıdığı keskin kamasını çekerek Re, | sülün üzerine atılmıştır. Cadde kalabalık olduğu halde et « raltan vaziyeti görenlerin müdahale. sine ve hattâ Resulün kendini müda- faaya vakit kalmadan keskin kamd zavallı adamın göğsüne, bacağına sap lanmış, ve kanlar içinde yere yıkılır. ken de yarısma kadar sırtına sokulmuş” tur. Birkaç saniye gibi kisa bir zaman. da vukubulan bu hâdise üzerine etraf- tan yetişenler elinde kanlı bıçağıyla, azgın kadını yakalamıslar ve polise vermişlerdir. Cemile derhal Beyoğlu emniyet âÂmirliğine götürülmüş ve Re, sul de imdadı sıhhi otomobilile Be « yoğlu zükür hastanesine kaldırılmış. Vr. Tabibi adli Enver Karan bu $8s- bah hastanede Resulü muayene et . miştir, Bilhassa sırtındaki bıçak Ys- rası çok tehlikelidir. Yaranm ciğerle, rine kadar erime. korkulmak - tadır. Yeni tütün kanunu Dört ay sonra tatbik sahasına konmuş bulunacak Büyük Millet Meclisince bu ây için- de müzakere ve kabul edilen yeni tü- tün kanunu, dört ay sonra, yani ilk- teşrin ayında tatbik mevkiine konula” caktır. Yeni kanunla tütün zürra ve tüccar» larına bir çok faydalar ve kolaylıklar temin edilmiştir. Kanun mer'iyete girdikten sonra tü tün ekicileri çok noktalardan istifade edeceklerdir: 1 — Tütün ekimi serbest olan mın- takalarda tütüne elverişli olmıyan 1r- mak ve çay yataklarında, kış mevsim- lerinde su altında kalan arasile, batak Iıklar, kara suluklarda tütün ekilme - mesi için gümrük ve inhisarlar ve zi- rast vekâletlerince müştereken tedbir alınacaktır. 2 — Ziraat ve inhisarlar vekâletleri tütüncü mıntakalarda müştereken fen- ni müesseseler kuracaklar ve tütün- cülüğün her bakımdan yükselmesi i - çin müştereken mesaide bulunacaklar. dır. 3 — Islah çalışmaları neticesinde el- de edilen çins ve makbul tohumlar e- kincilere parasız olarak dağıtılacaktır. 4 — İnbisarlar idaresi her sene iyi fide yetiştirmek ve iyi denk yapmak için Omüsabakalar (o tertip Ge - cektir. Bu müsabakalarda kazanan çiftçilere maddi mükâfatlar verilerek tütüncülerin iyi mahsul alması ve mah sulünü iyi hazırlaması teşvik edilmiş olacaktır. 5 — Müstahsil mntakalarda kuru- lacak tütün müesseselerinde ekicilerle ailelerine bütün ekim ve bakımına ait bilgiler nazari ve âmelt usullerle öğre- tilecektir, 6 — Tütün ekiminin her mahal için tecrübe edilmiş ve en iyi neticeyi ver- miş tohumlarla yapılması, lüzumsuz yere tohum değiştirilmemesi temin © Yunacaktır, 7— Ekiciler, #ötünlerini denk yap- mağan evvel temizlemeğe mecbur tu- tulacaklardır. Bu suretle malın daha iyi satılması temin edilmiş olacaktır. 8 — Her mıntakada hürum ve ihti- yaç nisbetinde fenni şeraiti haiz am barlar yapılacak, tütünler bu anbarlar- da muhafaza olunacaktır, Ekiciler her istedikleri zaman, hiç bir merssim mevzuu basolmadan bu anbarlardaki mallârmı görmek ve müşteriye göster mek hususunda kolaylıklar gösterile- cektir. 9 — Emanet anbarlarma konulacak ekici tütütnleri yangın tehlikesine kar- şı sigorta edilecektir, Ki 10 — Anbarlara konulan ekici tü- tünleri şimdiye kadar beher hafta ve küsüru için alınmakta olan 60 para Ücret tadil olunmuştur. Yeni şekle gö re, tütütnler anbara girdikten ancak iki ay sonra kiraya tâbi olacak ve her ay için kilo başına iki para alınacak” tır. Alte ay sonraki müddet için kira alınmıyacaktır. 11 — İki seneden fazla anbarda ka- Jan ekici tütütnleri idarece açık art tırmaya çıkarılarak satılmaktadır. Ye- ni kanuna göre, ekicilere bu tütünleri | kendileri satmak üzere verilmiş olan on beş günlük mühlet bir aya çıkarı İ mıştır. 12 — Merhun ve mahcuz ekici tü- tünleri, verilen mühlet zarfında rehin ve haciz koyanlar tarafından satılma dığı takdirde inhisarlar idaresi bu tü- tünleri açık arttırmaya çıksrarak de - ğer fiyatlarla satılmasını temin ede - cektir. 13 — İnhisarlar idaresi anbarlara yok edilmek üzere bırakılan işe yara” maz tütünleri müşterisi çıktığı takdir- de satacak ve elde edeceği parayı o yerin en iyi tütün yetiştiren ekicisine mükâfat olarak vrecektir. 14 — Ekici tütünlerinin bir yerden diğer bir yere nakledilmesine müsaa- de edilecek, bu suretle tütünire kolay <a müşteri bulunması temin edilmiş o- lacaktır. 15 «— Ekicilere, posta ile tüccarlara veya ecnebi memleletlere beş kiloyu geçmemek şartiyle nümune gönder « mek hakkı verilmiştir. 16 — Eski kanun, ekiciye tahminde $ Bi i b a AŞ A SMM Fransız A : kapitalist grupu | Ankara Istanbulda Gİ la a yapmak için tetkikatta bulunuyor Öğrendiğimize göre, büyük bir Fran. $ız kapitalist ve inşaat grupu mümessil, leri bugünlerde memleketimize gelerek Ankarada hüküümete bazı tekliflerde bu lunmauşlardır. Bu tekliflerin mahiyeli, köy evleri, or ta halli ailelere mahsus ucuz evler ve me. mur mahalleleri tesis etmekten ibarettir. Grup mümessilleri, bilhassa (Ankara ve İstanbulda memurlar için ucuz ve mo. dem evler yapmak için teklifler bazırlamışlardır. Memurlar bu evlerin be dellerini senelik taksitler halinde ödeye- ceklerdir. Bu mühim işi Ankarada takip ve hükümetle temas eden mümessiller, “Türkiyede ne kadar memur evi yapılabi. leceğini, buna ne kadar sermaye gidece. ğini, bu sermayenin ıtfa şeklini tetkik etmektedirler. Grup mümessilleri o memur evlerinin model ve maketlerini de Ankaraya getirs mişlerdir. Yalnız Fransız sermayedarlari bu mühim işe girişebilmek için bazı te. minat, bilhassa borçlanacak memurların taksitleri için garanti ve bazı kolaylıklar istemektedirler. Eğer hükümetle teklifi yapan serma- yedarlar arasında esasta anlaşma olursa işe derhal başlanacaktır. ingiltere “Sivil halkın bombalanma- ması için Italyanın tavassulunu istedi ; Dün akşam hariciye nazırı Ciano ile İngiliz büyük elçisi, arasında bir mülğkat vukubulmuştur. İngiltere elçisi İngiliz ticaret gemileri- .nin ve İspanyadaki sivil halkın bombar- dımanlarma bir nihayet ( verilmesi için Franko nezdinde İtalyan hükümetinin tesir yapmasını teklif etmiştir. Para meselesi Dün öğleden sonraki celsesi esnasında tali ademi müdahale komitesi de İspan. yadaki ecnebi gönüllülerinin geri alınma sı hakkındaki plâmın tatbiki için ihtiyar edilecek masraflar meselesini prensip İ- tibarile halletmiştir. Franko ne diyor Londra, 28 (A.A.) — Taymis gazetesi- nin Saragos muhabirine beyanatta bulu. nan Franko, sivil halkın kasden bombar, dıman edildiği hakkımdaki iddiayı tekzip etmiştir. Frankoya göre yalnız askeri hedeflere taarruz edilmiş fakat limanlar- da faciaların önüne geçilememiştir. Bun. lara mari olmanın yezâne çaresi sivil a- haliyi askeri hedeflerden uzaklaştırmak- tır, Franko, şunları ilâve etmiştir: “Fakat Barselon hükümeti bu hususta hiçbir tedbir almamaktadır... 1 Temmuz sabahı € brövesi almış olan türk kuşu talebeleri Iwönü ve Ankaraya hareket edecekler Türkkuşunun İnönü kampında yurdun her tarafından gelecek gençler plânör ve yelken uçuş yeni devreleri temmuz ba. Şından itibaren (o başlıyacaktır. Bu sene C brövesi mevcut olan gençlerin adedi çok olduğundan bir kısmı Ankarada staj görecektir. Geçen sene İnönü karıpmda (C) brö- vesi almış olan Türkkuşu talebeleri 1 tem. “muz sabahı İnönü ve Ankaraya hareket edeceklerdir. Bu gençler bu sabah Türk- kuşu İstanbul şubesinde bir toplantı yap mışlardır. Kendilerine Tâzimgelen tali. mat verilmiştir. Bu sene liselerin dokuzucu suflarıa geçip de yeni kayıtları o yapılmış olan gençlerden maada lisenin (diğer sınıfla- tında bulunan Türkuşu mensubu talebe. ler de ayın dokuzuncu günü İnönü kam- pına sevkedileceklerdir. Bu (gençlerde pazartesi günü Türkkuşu İstanbul şu- besinde toplanacaklar ve lâzımgelen tali, matı alacaklardır. Diğer gençier Ramide çalıştırılacaklar. dır. zimmet kaydedilen mabsulün miktarı ile tartı veya anbarlama miktarları a- | rasında yüzde beş eksik kabul etmek- te idi, Yeni kanuna göre, inbisarlar idaresi makbul sebeplere İstinat et - 4000 Askerimizin Hataya girme- sini istiyoruz! ap” Boştarafı 1 incide Paris 28 (A.A.) — Hariciye nazırı Bo. ne bu sabah, Türkiye büyük elçisi Suat Davazı kabul etmiştir. Hatayda vazi'e alacak askerlerimizin miktarı bitmiş değildir. Bununla beraber, Hatay asayişini teminde vazife alacak Türk Fransız heyeti, Hataya girecek 750 as- kerin maksadı temine (kifayet edeceği kanaatini besliyor. (e Heyetimiz ise, a3- ker miktarını 4 bin olarak tensip etmiş bulunuyor. Bir Türk kadın, arap kocasından ayrıldı Hatay meselesi yüzünden Beyrutta şâ“ yanı dikkat bir hödise vukua gelmiş, bir Türk kadın,Arap kocasından ayrılmak i- çin mahkemeye müracaat etmiştir. Ka. dın, Hataym Türkiyeye geçmesi tarafta. rıdır, Erkek ise Hatayda Suriye idaresi- rin baki kalması arzusundadır. Şiddetli bir çarpışma me 29 (A.A) — İki Alevi reisi. rin siyasi taraftarları arasında Elyaniye besiyeri şiddetli bir çarpışma olmuj- er ölmüş, 5 kişi de ağır surette yaralanmıştır. Türkiye, Ingiliz siyaselinde mühim bir yer işgal ediyor Fransızca “Jurnal, güzetesinde Sen bahsederek şöyle diyor; ingiltere diplomasisi her sahada büyük bir faaliyet gösteriyer. Tata * reskunun Londra seyahatinin, İngil - tere ile Türkiye arasında yapılan ân * laşmaya benzer bir İngiliz - Rumen anlaşması ile alâkadar olduğu söyleni- yor. Gene sanki tesadüfen olmuş gibi, Kral Karolda geçenlerde Türkiye Cemhurreisi ile görüştü. Türkiye, İngiliz siyasatinde gittik” çe mühim bir yer işgal etmektedir. Bilhassa bu, Şarka doğru bir Alman birliği hücumunun kendini gösterdiği ve Filistinde Arap nasyonalizminin gittikçe daha mütecaviz bir hal aldığı bügünlerde görülmektedir. İngiltere ile Fransa arasındaki sık iş birliği İskenderun meselesinin alde İı şekille alâkâdar Heğildir. Bu merc- le gitikçe Türklerin lehine bir şekil almaktadır. Seçimler Türklerin talebi miyeti komisyonu ortadan kalkti. Fransız - Türk müzakereleri çok iyi bir haldedir. Erkânıharbiye anlaşması bilkuvve nihayete ermiştir. Umumi dostluk anlaşması da gecikmiyecektir. Bundan sonra mesele Suriye Arapları mek kaydiyle yüzde beşi geçecek olan | ile işi balletmektir... eksikleri de kabul edecektir, 17 — Muayyen milddet içinde mah sulünü kısmen veya tamamen anbar- lara getirmiyen çiftçilere verilmiş © lan on beş günlük mütemmem müh - let bir aya çıkarılmıştır. Yen! kanunda tüccar için de, inhi- sarlar anbarlarına konulâicak tüccar tütnlerinden almacak ücreti indirmek, tip ve menşe şehadetnameleri vermek. <a İİ. al 4 / tüccar depclarındaki nezaretçi, bekçi ve memurları, kaldırmak suretile k9 - laylıklar temin edilmiştir. ii