29 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1. A Nişantaş Şalrnigâr sokak No. 84 Telefon: 49169 saat D - 12 ve akşamları $ - 6 İstanbul hayvanları koruma cemiyeti Fukaranın hayvanlarına mahsus parasız muayene ve tedavi pazardan maada her gün KÜÇÜK İLÂNLAR Akşam ilân servisi, telefon 20681 En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 detası 125 kuruş — — - — Güle Bene 20 — No. 7076 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 29 Haziran 1938 Telefon: o Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdâre: 20681 — Müdür: 20497 — —— —— “ Atatürk gazetecilik etmiş olmakla müftehirdir,, Dahiliye Vekili, dün Mecliste Basın birliği male kabulünden sonra beyanatta bulunarak böyle dedi B. Şükrü Kaya diyor ki: “Muharrirlerin lâyık oldukları şerefli mesleklerine kavuşmaları elzemdir. Gazetelerimiz milli gayeye hizmet etmekte ve kendi sermayelerile memleketin nefine çalışmaktadırlar. Gazetelerimiz büyük milli davalarımızın dalma ön safta gelen müdafileri ve muhafızları olmuşlardır,, Meclis, 16 milyon liralık kredi anlaşmasını tasvib etti B. Şükrü Kaya B. Şakir Kesebir Ankâra 28 (A.A.) — Bugün B, Refet Canıtez'in başkanlığında yapılan B. M. Meclisi toplantısında «Basın bir- liği» kanunu lâyihasi müzakere ve kabul edilmiştir. Kanun maddelerinin müzakereleri esnasında muhtelif noktalar üzerin- de tadiller yapılmış ve bu arada Ba- &ın birliği mensuplarının sigorta edilmeleri hususunda birlik merkezi idare heyetinin salâhiyeti üzerinde du- tan B. Kemal Ünal (İsparta) avukatlar kanununda olduğu gibi bunun bir kanuni mecburiyet haline getirilme- #inin daha doğru olacağı mütalâa- ında bulunmuştur. Dahliye Vekili ve Parti genel sek- reteri B. Şükrü Kaya şu cevabı ver- miştir: «Aynı meslek mensubu zümrelerin hayat tarzını düşünerek ihtiyarlık, meğüliyet, ölüm hallerinde sigortala- rını temin etmek yüksek cemiyetlerin vazifeleri icabındandır ve bu behema- Harici siyasetimiz Başvekil bugü bugün Mecliste mühim beyanatta bulunacak Ankara 29 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi bu sabah saat onda toplanacak ve evvelâ Af kanunu lâyihasını müzakere edecektir. Şimdi saat dokuz. Mebusların Mec- lise geldikleri görülüyor. Af ka- nunundan sonra Spor teşkilâtı ve Türk Ceza kanununun bazi mad- delerinde değişiklik yapılmasına dair olan kanun lâyihası ile diğer bazı lâyihalar müzakere edilecek- tir. Başvekil Celâl Bayar kanunla. rın müzakeresini müteakip kür. süye gelerek harici ve dahili siya- setimiz hakkında mühim beya- nafta bulunacaktır. Meclis bu- günkü toplantısında yaz tatili hakkındaki kararını da verecek- tir, hal yapılmalıdır. Avukatların birliği teşekkül edeli, baroları kurulalı hay- ca zaman olmuştur, Mesleğin hu- dudu taayyün etmiştir, kazançları anlaşılmıştır. Hangi yaşta mesleğe girdiği, hangi yaşta çıktığı bellidir. Binaenaleyh avukatlık kanununda muayyen doneler üzerinde böyle bir karar alınmıştır, Halbuki bugün bi- zim İtoplamağa çalıştığımız . meslek müntesiplerinin mebde ve müntehası B. Muammer Eriş Bn. Nakiye Elgün belli değildir. Kazançları ve sayıları, ekseriya müptelâ oldukları hastalık- lar nelerdir, bunlâr sarih surette malüm değildir. Yalnız bildiğimiz bir şey varsa o da, muharrir mesleğine mensup olanların hayatlarının gayri muayyen ve açık söyliyeyim, âtileri- nin de karanlık olmasıdır. Kurduğu muz bu kurum, bu meslek mensupla- rını toplıyacak, perişan vaziyetten kurtaracak ve bu kanunun verdiği direktifler dairesinde, faaliyet Zza- | manlarında ve ihtiyarlıklarında hayat | larını koruyabilecek ve tekaütlükle- | rini temin edecek kararlar alacaktır. | Bu vaziyeti kanunla ihdas edecek | olursak kurumu daha bidayette ade- | mi muvaffakıyeb karşısında bırakâ- | biliriz, Arkadaşlarımın dediği gibi bunu mizamnameye bırakırsak ben zannederim ki birlik, en önce bu va- zifeye başlıyacaktır. Kanuna konma- masının sebebi budur.» (Devamı 6 ncı sahifede) Vali ve Belediye Reisi bu sabah geldi Vali ve Belediye Reisi B. Buhiddin Üstündağ bu sabah İstanbula geliyor. Yu- karıdaki resimde Vali ve Belediye Reisi ile seyahatte kendisine refakat edenler Atinanın Akropolünde görünüyorlar. (Yazısı ikinci sahifemizde) Dikikmile Karga bolluğu İstanbul civarındaki bağlarda, bah- Çelerde, sayfiyelerde bulunanlar, bu sene kârga sesinden uyuyaümıyor- lar. Fakat bu sakil sesli kuşların yal- naz uykuya değil, ziraate de büyük bir zarar: olduğu malüm. Arada sırada duyulur: — Karga ile mücadele... Başlarız, fakat arkasını getirmeden tavsatırız... Acaba neden devam olun- maz?.. Neden tekrar üremesine mi- saade olunur?.. Bir sene arkasını bi- rakmak, her halde, geçen senelerdeki faaliyetin semeresini de sıfıra indiri- yor. Nerdesin fikri takip?... Kese kâğıdı yapmak için kullanılacak kâğıdlar Ankara 28 (Telefonla) — Yazılı ve basılı kâğidların kese kâğıdı olarak kollanılmamasına dair kanun lâyi- hasının encümenlerce tedkiki bitmiş ye lâyiha Meclisin yarınki ruzname- sine alınmıştır. Bean Son dakika Hataya girecek Türk askerlerinin mikdarında bugün itilâf hasıl oluyor Paris 29 (Radyo) — Fransız Hariciye Nazıri B. Jorj Bonne, dün Milletler Cemiyeti umumi kâtibi B. Avenol ve Türkiye büyük elçisi B. Suad Davaz ile uzun müddet görüş- müştür. B. Avenol ile yapılan mülâkatta Hatay meselesinin Milletler Cemiyeti bakımından hal tarzı mütalea edilmiş- tir. Mesele bilkuvve halledilmiş addedilebilir. Türkiye ile Fransa arasında da cereyan eden müza- kerelerde esas meseleler hakkında itilâf hasıl olmuş oldu- ğundan emniyet ve asayişi muhafaza etmek için Hataya girecek olan Türk askerlerinin mikdari üzerinde de bugün bir itilâf hasıl olması bekleriyor. Italya, Ispanyadan gönüllülerini geri çekiyor Italya, Frankonun muzafferiyetini artık bir emrivaki telâkki ediyor Paris 29 — B. Mussolini ile erkân harbiyel umumiye reisi mareşal Ba- doglio ve harbiye müsteşarı general Parlani arasında cereyan eden mü- lâkat neticesinde, ademi müdahale komitesi plânının tatbiki beklenmek- sizni İspanya cephesinden İtalyan gönüllülerinin geri alınmasına ve mühim bir kışmının da İtalyaya nak- line karar verilmiştir. Bu karar, İtal- yanın, general Frankonun muzafferi- yetine şimdiden temin edilmiş naza- rile bakmasından ileri gelmektedir. Burgostaki İngiliz mümessili dönmiyecek Londra 29 — İspanya sularında İngiliz vapurlarına karşı hücumların devam etmesi. burada elim bir intiba uyandırmıştır. Rivayete göre Bur- gosla İngiliz siyasi mümessili, İngi- liz vapurlarına karşı bu tecavüzler devam ettikçe mahalli memuriyetine dönmiyecektir. Roma 29 — İngiliz sefiri lord Pert dün akşam Kont Ciano ile uzun bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkat, İs- panya sularında İngiliz vapurlarının bombardımanı etrafında cereyan et- miştir. ZE. İsveç veliahdi ansızın ağır hastalandı Nevyork “29 — İsveçlilerin Ameri- kaya muvasalatlarının yüzüncü yıl- dönümü şenliklerinde hazır.bulun- mak üzere buraya gelmiş olan İsveç veliahdi tayyare ile Filâdelfiyaya gi- derken ansızın hastalanmıştır. İsveç veliâhdinin sıhhi vaziyeti vahim gö- rüldüğünden derhal hastaneye kal- dırılmıştır. pi ğ İngiliz Akdeniz filosu Belgrad 38 (A-A.) — Gazeteler, İn- giliz Akdeniz filosunun yakında Yu goslav sahillerini ziyaret edeceğini bile | dirmektedirler, Harpler insanileştirilirse: ©