30 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

DARAME TERA- ZİLERİ Türkiyenin en birinci derasi met fabrikasının mamulâtıdır. Taklilerinden sakınınız. Her yerde bam Toptan satış yeri: Tahtakale 66 - 68 No. CI M, BAN TERŞEMBE 30 Haziran 1938 —— —— Telefon: san MN 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdü 20497 Ordumuz Dersimde manevralar yapacak Af kanunu lâyihası Mecliste hararetli münakaşalardan sonra ittifakla kabul edildi Adliye Vekili hatiplerin mütalâalarına karşılık beyanatta bulundu B. Şükrü Saraçoğlu diyor ki: “Büyük milletler ve büyük şefler cezalarında ve aflarında daima büyük hamleler yaparlar. Türk milleti, onun » Şefi çok büyüktür. Affı çe çeri gibi sirin olacaktır. B. Şükrü Saracoğlu OB. Vasti Raşid Ankara 29 (Telefonla) — Büyük Mi-| let Meclisi bugün saat onda “Hilmi | Oray'ın reisliği altında toplandı. Af | kanunu lâyihasının bugünkü celsede konuşulacağı daha evvelce malüm ol- duğundan samiin locaları çok kalaba- | lıktı Reis af lâyihasının konuşulacağını | söyleyince mebuslar arasında bariz bir kımıldanış başladı. Birçok mebusların söz istedikleri görülüyordu. İlk kürsüye gelen İstiklâl harbine si- lâhla iştirak eden İsparta mebusu İb- rahim heyecanlı bir sesle dedi ki: Geçmiş zamanlarımızı düşünüyo- rum. Bilhassa bütün maddi sebeplerin yok olduğu fıtret hallerini gözümün önüne getiriyorum. Öyle bir ibret ley- hasıdır ki beşeriyetin hayatında pek B. Ruşeni az tahayyül edilmiştir, Cümhuriyetin şefkat ve atıfeti bunlar hakkında da tecelli ederek âf teklifi karşısında bu- lunuyoruz. Büyük bir şıarımız vardır | ki, bunu bu kürsüden bütün cihana ifade etmeği vatan borcu bilirim. Oda sulhperverliğimizdir. Emelimiz yalnız | kendimizin değil beşeriyetin refah ve halâsıdır. Öyle bir hasletin mahsulü olan bu arzumuzu dünyada tatbike im- kân bulursak insanlık için yeni “bir saadet yolu açmış oluruz. Bu gayenin sırrı muvaffakıyeti Cemi-| yeti Akvamın gayri samimi siyaseti de.| ğil Atatürkün, meclis ve hükümetimi- zin ilhamlı tarzı hareketidir. Asrımız hakikaten inkılâp asrıdır. Mütemadi ihtilâller bazı mücedded zevatı meyda- na getirmiştir. Rusyada Lenin ve ar- B. Akagündüz OB. Mehmed Somer B. İbrahim kadaşları, Almanyada Hitler, İtalyada Mussolini, Bunların az çok kafalarının işlediğini görüyoruz. Tarih kendileri- ne belki bir mevki verecektir. İtiraf etmek lâzımdır ki, Türk inkı- | lâpçısı Atatürk bunların ve emsalinin çok fevkindedir. Biz öyle bir milletiz ki dünyaya birçok ibret dersi vermiş bu- Tunuyoruz. Şiddetli rüzgârlar büyük denizleri harekete getirir ve üzerinde- ki gemileri kayalara çarpa çarpa nasıl | yok ederse milliyet aşkımızı taşıyan ruhumuzun coşkunluğu önünde dünya | varlıkları gözümüze sinek kadar bile İ görünmez. B. Emin Sazak'ın nutku İbrahim İspartadan sonra B. Emin | Sazak kürsüye gelerek demiştir ki: İ (Devamı sekizinci sahifede) Londra sefaretimizde muvaftakıyetli bir kabul resmi yapıldı Taymis gazetesi kabul resminden ve gelenle-! rin tuvaletlerinden uzun uzadıya bahsediyor! » Londra sefirimiz B. Fethi Okyar ve refikaları tarafından o sefarethanede / bir kabul resmi yapılmıştır. İngiliz hü-| kümeti erkânının ye sefirlerin hazır bulundukları bu kabul resmi çok par- | © lak olmuştur, Bundan bahseden Tay- mis gazetesi diyor ki: «Türkiye sefiri ve refikaları bâyan Fethi Okyar tarafından verilen parti münasebetile sefaretin balo ve kabul salonları hıncahınç dolu idi. Narin vü: cudlü olan hane sahibesi beyaz saten- den bir elbise giymişti. Kızları bayan Nermin Okyar da beyaz elbiseliydi. Al- tın lâme bir elbise giymiş olan Vik- tontes Halifaks ilk gelenler arasında bulunuyordu. Bayan Çemberlayn ise bir az geç geldi. Başvekilin zevcesinin giydiği elbisenin rengini tayin etmek | güçtü. Kendi ifadesine nazaran onu , üzüm rengi diye tarif etmek lâzım ge- liyor. Üzerinde mavi oyalı aplike s- | ralar vardı. (Devami 4 üncü sahifede) B, Fethi Okyarın kızı bayan Nermin Okyarın Taymisde çıkan resmi Dikkatle rs Nebat hastalıkları Yaz geçirmek üzere İstanbula ge- len ecnebiler konuşuyor: — Mısırda bir bahçesi olup da has- talanan ağacını hükümete bildirme- yenler cezalara çarpılırlar. Öyle nebat hastalıkları var ki, delirir Deli memurlar gelir; ağacı keser, göl Böylelikle strayetin önüne geçilir. — Filistine gidiyordum. Hududda;, «Meyvanız var mi?» diye sordular. Biraz muzum olduğunu söyledim ve gösterdim. «Kabuklarını soyunuz, Fi- Hstin toprakları dışma atınız. Zira, hastalıkları bizimkilere bulaşır!» de- diler. ... Bizimse ağaçlarımız ve meyvaları- maz hastalık içindedir. 3 ayda bir tekrar edilen Daimi fotoğraf müsabakamızın 1 Temmuz 1938 Seçiminde hediye kazananların isim ve eserleri YARINKİ tığı İkinci celsede spor teşkilâtına aid fm re Meclis, ittifakla hükümete itimad reyi verdi Hatay işinde dostluk esasları içinde bir neticeye varılacaktır Başvekil dün Mecliste alkış ve bravo seslerile kesilen çok mühim beyanatta bulunarak dahili ve harici politikamızı izah etti 30 (AA) — B.M. Meclisi- B, Celâl Bayar şu beyanatta bulün- muştur: «Sayın arkadaşlar, Çok kesif bir meşguliyetten sonra muvakkaten vatani vazifelerinize fa- sıla verirken, sizinle, memleketimizin umumi revişi hakkında bir hasbihal- de bulunmağı faydalı addediyorum. Ve bu maksadla huzurunuza gelmiş bulunuyorum. Hükümetimizin takib ettiği esaslar arasında en mühim telâkki ettiğim bir prensip, size ve sizin şahsınızda yüksek Türk milletine, programında vadettiği şeyleri, tatbik ve icradır. (Bravo sesleri ve alkışlar) -Bütün ic- raatımız neyi vadettik neyi yapmak istiyoruz ve hangilerini yapabildik, (Devamı 5 inci sahijede) Başvekil B. Celâl Bayar Belediye ve mahalli idareler spor işlerile iştigal edecekler B. Şükrü Kaya dün Mecliste spora verilen ehemmiyeti anlattı Spor teşkilâtı kanunu lâyihası ile diğer iki lâyiha kabul olundu. Meclis yaz tatili yaptı Ankara 29 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi öğleden sonra B. Abdül halik Rendanın başkanlığında yap- kanun lâyihasını müzakere ve kabul etmiştir. Dahiliye Vekili ve Parti ge- nel sekreteri B. Şükrü Kaya, bu ka- (Devamı 13 üncü sahifede) Harpler insanileştirilirse: © — Neden durduk?...