30 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

m ke i 3 Muhiin Üstündağ, gördüğü samimi kabulden çok mütehassis Yunan Payıtaht Nazırı ile Atina Belediye reisi ve arkadaşları Cümhuriyet bayramında Istanbul ve Ankaraya gelecekler B. Muhiddin Üstündağ kendisini karşılıyanlar arasında * Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üslündağ ile arkadaşlarının dün İs- tanbula geldiklerini yazmıştık. Vali ve Belediye relsi dün öğleden sonra bir muharririmizi kabul ederek Yu- nanistan İntibalarını şu suretle an- Jatmıştır: > Yunanistan Payıtaht Nazırı ek- selins Kolziyas'ın iki sene evvel İs- tanbula yaptığı ziyareti iade etmek İçin Atinaya gittik, Bu seyahat heye- imiz üzerinde her bakımdan mükem- mel intibalar bırakmıştır. Kendileri- ni temsil etmekle iftihar duyduğumuz İstanbul hemşehrilerine her şeyden €vvel şurasını kuvvetle tebarüz ettir- meliyim ki, Yunanistanın gezip dolaş- tığımız bütün aksamında Türkiyeye ve İstanbul hemşehrilerine karşı çok derin ve şuurlu bir sevgi ve hürmetle karşılaştık. Gerek Atinada, gerek Delfi'ye kadar geçtiğimiz yerlerde ve gerek Mora yarıamadasında heyeti- mize ayni sevgi ve hürmet gösterildi. Atatürkün cihanşümul varlığının Türkiye ve Türk milleti hakkında ne kadar sihirkâr ve hürmetkâr tesirler yarattığına bir kere daha şahit olduk. Göğüslerimiz gururla, iftiharla kabar- dı ve gözlerimiz sevinçle yaşardı. Wn büyüğünden en küçüğüne ka- resmi makamların mümes- silleri ile mensupları tarafından her vakit ve her yerde gördüğümüz dik- kat ve ihtimam, en yaşlısından en gencine kadar. halk tarafından her imkân ve vesilede gösterilen alâka ve sevgi bizi hakikaten müteheyyiç etti, Başta aziz dostum ve değerli arka- daşım Payıtaht Nazırı B. Kotziyas ol- duğu halde tanımakla mübahi oldu- ğumuz bütün halk mümessilleri kalb- lerinden coşan sevinci, Kardeşlik sev- Londra sefaretimizde bir kabul resmi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Süfera heyeli mensuplarının da adedi çoktu, Yeni Alman sefirinin re- fikası Danimarka sefirile uzun bir al- manca muhavereye girişmişti. Bayan Colban, beyaz ve siyah Çin eşkâlile müzeyyen kiraz kırmızısı taf- | tadan bir elbise giymiş olan kızı Ka- rine'nin dans edişini seyrediyordu. Ba- yan Paravicini de iki kızile beraber mecliste hazır bulunuyordu. sonra bayan Corrigan'ın partisinden | gelen Brezilya sefirile refikası da Türk sefaretine uğradılar, Lehistan sefiri ile siyah tülden bir gibise giymiş olan refikası hararetle dansedenler arasında bulunuyorlardı. Davetliler arasında Arjantin selirile İâme elbiseli refikası bayan Malbron ve | Finlândiya sefirile refikası bayan Gri. | penberg'de görülüyordu, Bunlardan başka beyaz boncuklu bir elbise giy- | miş olan vikontes Haiishanfi, beyân Simopulosla | Mahâvereye dalan konl£ iseli refik; Grani, yeşii saten e sile berabef sir Gharis R Rhys ile beyaz #ibiseli Lady Daphne Hay, bayan Na- dine Pileher, ve Joyce Montagu gibi yüksek ailelere mensup geyç kızlar da davetliler arasında bulunuyordu.» Biraz | hali hayatında İ ve burada meydanın düzelsilmesi için * fından tasvib edilmiştir. Nafia Vekü- | de mukim iken ' | de vefat eden İ alay gisini selâmlarile birlikte İstanbul hemşehrilerine ve Türk vatandaşları- na sadakatle iblâğını bizden ısrarla İs- tediler, Bize tevdi edilen bu vazifeyi değerli delâletinizle bütün İstanbul- lulara karaşı ifa ederken bütün va- tandaşlarıma karşi da ifa etmiş ol makla derin ve sonsuz bir zevk du- yuyorum. Yunanlı dostlarımızın yakından gör- düğümüz bu samimi düşünce ve duy- guları bizim kendi haklarındaki his- Siyatımıza tamamen tevafuk etmekte- dir. Yunanistanın bilhassa son yıllar zarfında her sahada gösterdiği te rakki ve ve inkişaf cidden büyük tak- dirlere lâyıktır, Her yerde yeni bir te- şebbüsün temelleri atılmakta, yeni yeni halk hizmetlerinin esasları ku- rulmakta ve mevcutları ıslah ve tevsi edilmektedir. Resmi faaliyetlere yer yer büyük hususi yardımlar ve te- şebbüsler de eklenerek geniş bir imav manzumesi meydana getirildiği âşi- kâr bir surette göze çarpıyor. Bu ese- rin en değerli ve başlıca yapıcıların- dan biri de dostum Kotzias'tır. Bize karşı kalbini en geniş bir civanmerd- likle açmış olan bu mükemmel in- san, bitmek tükenmek bilmiyen ener- jisi ve başarıcı teşebbüs — kabiliyetile kendisini bütün vatandaşlarına sev- dirmiş ve hemşehrilerinin kalbini bi- hakkin kazanmağa muvaffak olmuş- tur. Nazır ile Atina Belediye reisi ve ar- kadaşları memleketimize karşı besle- mekte olüukları samimi bağlılıkları- ni ve sevgi duygularını bizzat ifade et- mek ve göstermek için Cümhuriyet bayramımıza tesadüf eden tarihlerde şehrimize ve Ankaraya geleceklerdir. Hamiyetli bir Türkün Hava kurumuna teberrüü Üsküdarda İh- sinde Hacıemin- paşa sokağında 5 numaralı bane-: 26/6/938 tarihin- hesap ve muamelât me- murluğundan €- mekli Bay Meh- med Celâleddin ikinci Üsküdar noterliğinde tanzim ettirdiği va siyeiname İle mevcut nakdinden Türk Hava Kurumuna 2000 lira terk ve teberrü etmiştir. Türk Hava Ku- rumu bu hamiyetli Türkün hareketi- ni büyük bir takdirle bildirmektedir. Kabataş iskeleri yeniden yapılıyor Kabataş iskelesinin yeniden inşası Şirketi Hayriyenin hazırladığı proje şehircilik mütehassısı B. Pröst İara- ARŞAM 30-Sünriran vs Galatasaraydaki Tü rki yede büy ik bir | yaralama Karlie zayn men iktisadi iykiyei vardır gocu arı Evvelki akşam Galatasaray ci- yarında Cemil isminde birinin Resul adında birini yaraladığını dün yaz- mıştık. Cemli ile Resul amca çocuk Tarıdır, Evvelki gün sabahleyin Resul ile Cemil kavga etmişler Bu kavga neti- cesi olarak Resul, Cemili mahkemeye vermiştir, Mahkemeden çıkıp birbir- lerinden ayrılan amca çocukları ak- şam saat on yediye doğru Galatasa- rayda tekrar karşılaşınca, Cemil, Re- Sule olan iğbirarı gizliyememiş ve bi- çağını çekerek Resulün üzerine atıl- miş ve onu dört yerinden tehlikeli su- rette yaralamıştır, İşe el koyan polis, yaralıyı Cankur- taranla Beyoğlu hastanesine kaldır- mış, Cemil de yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir. Dün akşamki bir refikimiz bu hâdiseyi Cemile ismin- de bir kadın tarafından işlenmiş bir cinayet şeklinde kaydetmiştir. Halbuki suçlu yukarıda da yazdi- ğımız gibi Cemil adında bir kahveci- dir. Iki tehdidci Mahkeme beşer sene hapis- lerine karar verdi Bir müddet evvel Abbas ve İlyas adlarında iki kişi Sirkeci civarında Osmaniye oteli sahibi B. Lütfiye mektup yazarak sekiz yüz lira verme- diği takdirde kendisini öldürecekleri- ni bildirmiş ve B, Lütfinin müracaa- tı üzerine zabıta tarafından tertibat alnarak Abbasla İlyas Beyoğlunda bir gazinoda bu paraları B. Lütfiden alırken cürmü meşhud halinde ya- kalanarak ağırceza mahkemesine ve- rilmişlerdi. Dün ağırceza mahkemesinde bu dava bitirilmiştir, Muhakeme netice- sinde Abbasla İlyasın ölüm tehdidile para almağa kalkıştıkları sabit ol- duğundan ikisinin de beşer sene-ağır Osmanlı Bankası hissedarları 21 ba- siranda Londrada © toplanmışlardır okunmuştur. Raporda İstanbul, Lon- | dra ve Pariste ödenmek üzere hisse ba- şına 3 şilin temettü verilmesi teklif dilmektedir, Raporun kabulünden &0n- ra idare meclisi reisi bir nutuk söyle" Miş, dünya ve bilhassa yakın Şark İktisadi ve mali vaziyetini tedkik et- miştir, Reis nutkunda yakın Şark devletle- rinin koydukları gümrük ve nakid tahdidatının hiç değilse bu memleket- lerin dahili ekonomilerini, harici ik- tisad âleminin temevvüclerine karşı daha az hassas kılmak gibi bir fayda temin etiğini söyledikten sonra Tür- kiye hakkında şu beyanalta bülun- muştur: — Mühilelif işletme gruplarımız arasın- da Türkiye grupu, bildiğiniz veçhile, bir gok sebeblerden dolayı en ehemmiyetlisi dir. Türkiye umum müdürlüğü mma“ karı İstanbulda olup bu umum müdür- Yüğün hükümetle ve diğer devlet daire- lerile olan münasebatı bittabi 1453 iti- lâfları dairesinde cereyan (o etmektedir, ancak mukavele ile muayyen olan taah- hüdler haricindeki o münasebetlerimizde #aygı ve itimaddan doğan bilcümle fey- dah ve hoş âmillerin mevcudiyeti görül- mekledir. Mebhus itilâfların akdinden Toplantıda umumi komitenin raporu | beri teessüs etmiş olan mesai işlirâki zihniyetinin son derecede memnuniyete Şayan mahiyeti hakkında geçen sene söy- | lediklerimi teyidde tereddüd etmem. Kıy- metli arkadaşım Lord Göschen ahiren Ankaraya yaptığı hususi bir seyahat es- nasında bu hususta pek kiymeddar de- Miller toplamıştır. Türkiye umum müdürlüğünün cüm vezaifi arasında merkezi idare ile Tür ye grupunu teşkil eden 29 şubenin, ban- | Kacılık noktasından işletmesinin idaresi de vardır. Size bahsetmiş olduğum kal- kınma hareketi devam etmiş ve mili iktisadın seri inkişafının da yardımı)» tezayüd kaydedil- d Bu iktisadi Inkişafın dahili eşküline ge- Mnce: Mahsulün 1937 senesinde 1636 dan ol hapislerine karar verilmiştir. Yabancılar Yalovaya serbesce bilirler İ Emniyet mi ünden: Yaban- cıların Yalovaya gitmelerinde ve ora- da kalmalarında polisçe hiçbir for- maliteye lüzum olmadığı tebliğ olu- | nur, Bekçilere maaş verilecek Bekçilere muayyen bir para veril- mesi karârlaştırılmıştı. Bu hususta vilâyet tarafından kaymakamlardan sorulan malümata cevab gelmiştir. Bu cevablarda mahallelerde bekçi- lerin evlerden, ticarethane ve mües- selerden topladıkları ve sonra arala- rında paylaştıkları mikdar hakkında malümat verilmiştir. Kaymakamla- rıncevabı emniyet müdürlüğü tara- fından tedkik edilecektir. Bu tedki- katın neticesinde bekçi maaşları mu- ayyen nisbetler dairesinde tesbit &di- | Jecektir. Şirketi Hayriyenin tenezzüh seferleri Şirketi Hayriye cumartesi ve pazar günleri için tertib ettiği tenezzüh se ferlerine önümüzdeki cumartesi gü- nünden itibaren başlıyacaktır. Ru- meli ve Anadolu yakasına olmak üze- re İki vapur kalkacak, Rumeli ciheti- ni takib edecek vapurda caz, diğerin- de de inca saz bulunacaktır. Her iki vapür Boğazın muhtelif is- kelelerine uğrıyarak yolcu alacak ve dönüşte ayni iskelelere yolcu çıkara- caklardır. Vapurlar Karadeniz boğa- zına kadar açılacaklardır. Vapurlarda büfe bulundurulmakla beraber her- kes yiyeceğini, içeceğini hariçten de getirebilecektir. Şirketi Hayriye me- murları büfeyi daimi bir kontrol al tında bulunduracaklardır. Yeni tersane için hazırlık Yeni Tersanenin Paşabahçede inşa edileceği doğru değildir. Tersanenin Haliçte kurulması kararlaştırı e çoktanberi de tedkiklere başlanmış bulunmaktadır. Bu husustaki tedkik- ler çok ilerlemiştir. Mülekassıs Alman leti de projeyi tasdik etmiştir. Şirketi Hayriye proje muhteviyalını yakında tatbik edecektir. Bu arada buradaki tarihi havuz da temizlenecektir. mühendisleri de mahallinde yaptık- ları tedkiklerini ikmal ettikten sonra hazırlanmış olan projelere esas şekil- leri verilip inşaata başlanacaktır. İ der sonra «Benden i muayyen olan müddet ayni sala müteferri ulan birinci $ plânın tabmirata muvafık bir tatbik edilmekte bulunduğunu; suretle maden istihsalâlinin teksifi için ayrica Üç senelik bir plân kabul edildiğini; hükü- metin bir ticaret filosu teşkilile de iştiğal etmekte olduğunu, aksettiren İstanbul Takas odası muame- lelerinin bir seneden ertesi seneye kadar rk lirasından 442 ri Türk ilrasina çıktığını ve nihayet tahsilâtmın takriben 215 milyonluk Buna mukabil, hariçte olan ticar! mü- masebetler bükümeti ehemmiyetle dü- şilndüren muadil mesele teşkil etmek- | tedir. o İthalât (o hakkında (o hüküme- | tin siyaseti, kontenjan usulünün terkin- | mal alandan mal alırım, prensipini tatbik etmek. fakat | ayni zamanda, serbes dövizle mübayaat | yapan memleketlere olan iheacatı da teş- vik etmektir. Bu arada hârici tediyelerin müvazene- sini korumak maksadile Türkiye hükü- meti, banka imtiyazının tecdidi sırasında | bankaca hazineye açılmış olan 1.250000 İngiliz liralık muvakkat kredinin müdde- | tini bir kaç sene temdid etmemizi taleb etmiştir. | Bu temdide tarafımızdan muvafakat edilmiş ve bunun neticesi olarak mücssese- miz banknotları bedelinin tesviyesi için mikdarda uzatılmıştır. "Türkiye hükümeti taraftan Fran- sz ve İngiliz hükümetlerile temam gir- miş ve bunlardan birincisine Düyunu umumiye tskslilerinin & tamamını: bur- dan böyle, emtia mübayaasında istimal edilmek suretile Türk parasile ödemek ni- yetini izhar ylemiştir. Halbuki 1636 se- nesi Türk - Fransız anlaşması mucibin- ce Soclât# Commerriale Franeo -Turçue'e mevrdu olan ve bu şirketçe şimdiye ka- dar yayanı memnuniyet bir şekilde ida- re edilen muamelât, taksitlerin yalnız © 50 sine şamil bulunmakta idi. Bu babda- ki müzakereler devam etmektedir. İngiltere hükümetine gelince, Türkiye hükümetile akdettiği itilârlar Türkiyenin mili müdafaasına muktezi malzemenin İngiltereden atın alınmasını teskil eden bir krediden maada, Türkiyenin, zat ve menablini ve İngiltere caretini inkişaf ettirebilmeslini malul Export Üredits Güsrantee temine De Osmanlı bankası hissedarlarının Londra toplantısında reisin nutu parlment'in 10.000000 İster diyi İsrammun etmekledir. eler bühe #etmiş olduğum programlarının tatbiki hususunda Türkiye bu suretle ehemmi- yetli bir müzaheret elde etmiş olduğu cihetle bu babdaki müyakerelerin muvafs fakıyetle netlcelenmiş olmasından dola y? kendisini tebrik etmek gerektir. Bankaya gelince, son müzakereler es- masında her iki hükümetle de teşriki me- #alde bulunmak bahtiyarlığına nail ol- muş ve mebhus itilâfların tatbikinden üd edecek o muamelelerde kendisine mühüm bir rol tevcih edilmiştir. Türkiye- nin milli menal münasebetleri ni: khariçle ola inkişafına Nöbetçi eczaneler uş caddesinde Necdet Nizameddin, Bey hirde Baronakyan, Kasımpaşa Hasköy: Hahe Tunda Barbut, Eminönü: Beşir Kemal, Fatih: Ismali Hakkı, Karagümrük: Ahmed Suad, Bakırköy: HİĞ|, Barı- yer: Asaf, Aksaray: Etem Peortev, Be- şiktaş: Halid, FenermBalatta Hüsa- meddin, Kumkapı; Belkis, Küçükpe- zar; Hasan Hulüsi, Samatya: Koca-j mustafapaşadı Ridvan, | Alemdar: Çemberlitaşta Sırrı Rasim, Şehremini: Topkapıda Nazım, Kadıköy: Pazaryo- lunda Rifat Muhtar, Modada Alâed- din, Üsküdar: İmrahor, Heybeliada: Halk, Büyükada: Şinasi Riza. Her gece açık eczaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındak! ec- zareler her gece açıktır. NİŞAN Profesör bakleriyolok doktor İhsan Sa- minin yeğeni bayan Malike, Maltepe Atış mektebi muallimlerinden teğmen Feri- dun ile nişanlan nişan töreni akraba nn iştirikile Susdiye gazino- mıştır. Tarafeyni tebrik ederiz. Askerlik işleri Beyoğlu yabancı askerlik şubesinden: Şubemizin yabahcı yoklama defterinde Yoklama kaçağı ölarak muayene edilen 316 : 333 doğumluların sanatkâr gayri müslim eratın 6/7/038 gününde sevk edi- leceğinden mezkür günde şubeye gelme- ni doğumlulardan bedel verecek: mına kadar bedelleri- TEPEBAŞI BAHÇESİ 2'Temmuz cumartesi akşamı 21,5 da. FLİPiDiS - RiGiARDİ Büyük Yunan Operet Trupü taratından HADIT APOSTOLOU'nn ACIKLI KALP opereti 16 Genç kızdan mürekkep BALE HEYETİ Maestro RICIARDI idaresinde 20 kişilik orkestra her cumartesi ve pazar 17'de MATİNELER Konsomasyon fiatları 39 ve 36 kuruşa tenzil edilmişti ve << CEMAL SAHİR OPERETİ Bu gece Beylerbe- yinde, Cumartesi Şehremininde Vasi Lüks bahçede, AŞK RESMİ GEÇİDİ operetinin temsilleri başlıyor Aşk Resmi operet üleminin bir şaheseridir. Geçidi Bu akşam Beykoz iskele gazinosunda, Cuma gü- aü akşamı Bebek Beledi- ye bahçesinde, Cumar- tesi günü akşamı Ana- doluhisarı İdman yur- dunda. Pazar güni gamı Beylerbeyi tiyatrosunda, 3 perde BÜYÜK OPERET MATİNE Bu haftadan itibaren ALKAZAR - YILDIZ - ŞIK ve MİLLİ Sinemalarında: Her hafta Cumartesi ve pazar günleri saat 13 ve 4,5 HAKK MATİNELERİ: Her salı günü saat 13 de Talebe, Çırak ve Çocuk Rİ: DUNULİYE 10 KURUŞ Fiatlar 15 ve 20 KURUŞ bir koye deb yer or EŞ2EB2F2 ra e e. e. EN - ---i