30 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

EYMEN KA 5 - Nafia Vekili dün Ankaraya gitti Elektrik işleri idaresi bugünden itibaren bilfül faaliyete geçecektir. Umum müdür B. Kadri dün bir muharririmize beyanatta bulundu. Kadro yapıldı ve gayrimüslim 15 kadar memur açığa çıkarıldı Nafıa Vekili B. Kadri dün bir mubarririmize şu be- Ali Çetinkaya dün yanatta bulunmuştur: e yeni elekirik — Tesellüm heyetinin şimdiye ka- idaresine ooald dar yaptığı çalışmalar neticesinde muhtelif işlerle ai ş hazırladığı tesellüm İşlerine ald evra- meşgul o olmuş- ZA kı bu sabah saat 11 de Metro hanm- tur. B. Ali Çe- da yapacağımız bir toplantı ile teslim tinkaya saat 10 alacağız. Öğleden sonra da elektrik da Taksimdeki komiserlik bina- sına gelmiş, öğe leye kadar evrak şirketi umumi heyet toplantısını mü- #eakib şirket umumi direktörü M. De a Croix'den İşleri devralacağım. Elekirik işleri idaresinin kadroları Orgeneral Asım Gündüz Baylanda Baylanlılar Atatürke bağlı- Mıklarını izhar ettiler o * Antakya 29 (A.A.) — Anadolu ajan- sın hususi muhabiri bildiriyor: Orgeneral Asım Gündüz ve malye- Ündeki zevat dün öğle yemeğini bele- diyenin misafiri olarak Soğuk olukta yemişler ve dönüşle Buylanda bir müd- det tevakkuf etmişlerdir. Baylan halkı bu münasebetle de Atatürke karşı olan sonsuz merbutiyet ve minnetlerini iz- har etmişlerdir. Yüzlerce halk yarım saat kader bir zaman hudutsuz bir sevinç içinde mi- safirlerile birlikte bulunmuşlardır. Tür- kiyeli bir muallimin bu sırada okudu- ğu «Mehmedcik» adh kendi şiiri çok beğenilmiş ve alkışlanmıştar. Heyet Baylandan alkışlar ve »Yaşa- sın Atatürk» sesleri arasında ayrılmış- tır. Bütün kasaba baştan aşağı Türk bayraklarile donatılmıştır. I Çinde iki milyon kişi evsiz kaldı Sarı nehrin suları 1000 kilometre murabba: genişlikte bir sahayı kapladı Şanghay 29 (A.A.) — Hankov'dan alınan resmi haberlerde Sarınehrin taşmış olan sularının halihazırda tak- riben 1000 Kilometre kadar bir saha işgal elmiş olduğu ve bu tuğyandan İki milyon kişinin müteessir bulundu- ğu bildirilmektedir. Tuğyana uğramış olan mıntakaların garbinde Pekinden ilerlemiş olan Ja- ponlar halihazırda Harkov'u ele geçi mek için yeni bir teşebbüste bulunmak maksadile Sarınehri gçmeğe hazırlan- maktadır. Nehrin şimal mıntakası, ge- niş bir müsellâh kampı andırmakta- dır, reti mümessili, ecnebi gazetecilere beyanatta bulunarak muhasamalın tatili için zaruri şart olan Şang - Kay - Şek'in çekilmesinin de kâfi görülmemekte olduğunu beyan et- miştir, Hericiyenin mümessili, demişe tir ki: Japonyanın Şank - Kay - Şek'in azimetinden sonra Kuomingtang'ın | mukavemete devam etmiyeceği hak- kında teminat slması lâzımdır. Japonyada feyezan 'Tokyo”29 (A.A) — 10 senedenberi görülnemiş olan yağmurlar, Tokyo yakınındaki ırmakların sularını ka» Japonyanın şartları Tokyo 29 (A.A) — Hariciye Neza- üzerinde tedki- kat yapmıştır. Ve. (o Nafia Vekili kilin bu çalışma- B. Ali larında şirket erkânından bazı zevat ta bulunmuştur. Nafıa Vekili öğleden sonra Harbi- yedeki evinde istirahat etmiş, akşam Haydarpaşaya geçerek saat 7,10 da eksprese bağlanan hususi vagonla Ankaraya gitmiştir. B. Aii Çetinkaya Haydarpaşaya trenin hareketinden bir saat kadar önce gelerek garı gez- mis, tedkiklerde bulunmuştur. Vekil istasyonda vekâlete merbut şehri- mizdeki daireler erkânı tarafından uğurlanmıştır. Elektrik işleri idaresi yarından İtibaren bilfiil faaliyete geçmektedir. Devir ve teslim muamelesi de ik- mal edildiği için şirket umum müdü- | rünün vazifesi bugün öğle Üzeri ni- hayet bulacaklır. Elekirik şirketi u- mumi heyeli bugün saat 15,30 da son toplantısını yapacak ve şirketin satin alma mukavelesini tasdik edecektir. Bu suretle elektrik şirketi bugünden sonra tarihe karışmış olacaktır. Umum müdürün beyanatı Elektrik idaresi umum müdürü B. Jtalyanın Ispan- yada vaziyeti Bazı İngiliz mahafiline göre İtalya yeni bir harekâta hazırl, 'ormuş Londra 29 B. Mussolini'nin İtalyan Erkânı harbiye şeflerile gö- rüştüğü bir kaç gün evvel haber ve- rilmişti. News Chronlel gazetesi, mu- tad hilâfına olarak yapılan bu neşri- yatlan bahsederken İtalyanın İspan- yada daha azimkâr bir vaziyet alması ihtimalini ileri sürüyor. Bu gazeteye göre İtalyanın İngiltere ile anlaşarak müzakere yolile İspanyadaki harbe tamamen hazırlanmıştır. Maalesef zaruri sebeblerle dün, on beş kadar » memur açıkla kalmıştır. Duyduğumuza göre açıkta kalan memurların çoğu gayri müslim ve diğerleri de mütercim ve emsali gibi vazifeler gören kimselerdir. Şirket yerine milli bir müessese faaliyete | geçtiğine göre yabancı diller, dolayı- | sile mütercimlere lüzum kalmamıştır. İ Diğer taraftan elektrik idaresinin bilfille faaliyete geçmesi hâdisesini tesiden bugün veya yarın Metro hanı ile elektrik idaresine aid diğer mü- €sseseler gündüz bayrak, gece elek- triklerle tenvir edilecektir. Silâhtarağa fabrikasının tevsi fabrikasının tevsi İ için mühendisler heyeti tarafından İ yapılan tedkikler çok ilerlemiştir. 'Tedkikat, bir iki güne kadar ikmal edilecek ve projelerin hazırlanmasına başlanacaktır. Yeni kâzanların Avru- padan gelmesi, yerlerine konması ve | fabrikanın tevsiine aid diğer tesi- satın ilâvesi işlerinin ancak bir se- nede neticeleneceği tahmin edilmek- tedir. Filistinde bir Yahudi gencinin idamı Zabıta yeni nümayişlere karşi tedbir aldı Kudüs 29 (A.A) — Afedilmesi için gerek Filistin'deki ve gerek, hariçte- ki yahudi teşkilâtlarının . sarfetmiş oldukları mesaiye rağmen bu sabah Akka'da idam edilmiş olan yahudi genci hakkındaki hükmün icrasın- dan dolayı Kudüs ve Telâviv'deki ya- hudi mağaza ve kahvelerinin ekseri- si kapatılmış ve pencerelere siyah bayraklar esılmıştır. Bu yahudi genci İngiliz idaresi ta- rafından idam edilmiş olan ilk yahu- Silâhdarağa nihayet vermeğe çalıştığını görmek kabil değildir. İtalya, gönüllü tedari- kindeki güçlük, dahili vaziyetin va- bamet kesbetmesi ve nihayet Barse- Ton hükümetinin mukavemeti yüzün- den bugünkü hattı hareketi takib etmektedir. Londra mahafiline göre B. Musso- Bini önümüzdeki haftalar zarfında harbe nihayet vermek için fevkalâde tedbirlere müracaat edecektir. İtal- yayı bu teşebbüsünden vazgeçirebile- çek yegâne yol, İngiliz - İtalyan an- laşmasının feshi korkusu olabilir. Telefon müdürlüğü Bay Eminin elektrik” işleri idaresi heyeti fenniye müdürlüğüne tayinile boşalan İstanbul (telefon idaresi eski posta telgraf baş müdürü B. Nezif tayin edilmiştir. Mürk-İran hudud komisyonu © Trabzonda toplanacak /( #rabzon (Akşam) — Türk - İran hu- dud komisyonu Trabzonda toplanacak- tır, İran delegeleri gelmişler ve mera- #imle karşılanmışlardır. Kendileri için halk partisi binası hazırlanmıştır. Mü- zakerelere Kiz enstitüsü binasında de- #vam edilecektir. didir. Halk, yahudi mahallelerinde | toplanmakta berdevamdır. Yahudi makamtı, halkı süküna davet eden yeni bir beyanname neşretmiştir. İn- giliz polisleri ihtiyaten çelik miğfer ve sopalarla techiz edilmiştir. Kudüs 29 (AA) — Yahudi müf- ritlerden olup Roşpen yakınında bir arab atobüsüne silâhla taarruzda bulunmuş olan İbniyusuf, affedilme- si için avukatı tarafından yapılan son bir teşebbüse rağmen bu sabah idam edilmiştir. Yahudiler ve bilhassa Telâviv ya- hudileri bu idamdan dolayı heyecan içindedir ve matem alâmeli olarak grev devam etmektedir. Filistin statüsünün yeniden göz- den geçirilmesi taraftarı olanlar, müfrit, siyonist unsurları bir araya getirerek gençlik arasında şiddelli bir propaganda yapmaktadır. Zabıta, yeni nümayişler icra edil mesi ihtimaline karşı ihtiyat tedbir- deri almıştır. Lehistanda kasırga Varşova 30 — Lehistanda şiddetli bir kasırga çıkmıştır. Maddi hasarlar- dan başka 17 kisi ölmüş, 10 kişi de ya- Talanmıştır. Bu davet İngiliz parlâmen- Antakya 29 (A A.) — Anadolu ajen- sının hususi muhabiri bildiriyor; Açık bulunan Maliye umum müdürlüğüne Cemil Baki tayin edilmiştir. Antakya 29 (A A.) — İki Alevi Yeisi- nin siyasi taraftarları arasında Elya- nie kasabasında Şiddetli bir çarpışma olmuştur. Neicede 3 kişi ölmüş, 5 kişi de ağır surette yaralanmıştır. Beşiktaşlı Hakkıya müebbed boykot Karar, tasdik için yüksek disiplin divanına gönderildi Spor teşkilâtı İstanbul spor divanı, evvelki hafta Şeref stadında yapılan maçta Güneşli Melihi dövmek üzere kovahyan Beşiktaşlı Hakkıyı, bu gibi hareketleri tekerrür etmesi dolayısile müebbed boykot cezasile tecziye etmiş- tir. Karar, yüksek disiplin divanından geçtikten sonra katiyet kesbedecektir. Bir Yunan askeri heyeti geldi Bu sabahki Avrupa ekspresile dört kişilk bir Yunan askeri heyeti şehri- Salamanka 29 — Franko kuvvetle- ri büyük bir tasirruza başlamıştır, Bu taarruz Barselon hükümetinin bir kısun askerlerini tehlikeli bir vaziye- te sokmaktadır. Franko kuvvetleri mühim surette ilerlemişlerdir. Salamanka 29 (A.A.) Umumi karargâh tebliğ ediyor: Kâstellon cephesinde Ribesalbes mıntakasında Araya kasabasile bu kasabanın garbindeki yaylayı geride bırakan kıtaatımız, Ribesalbes - Ar- gelita yolunu işgal etmiştir. Kuvvetlerimiz Artana ve bu kasa- banın şarkına doğru ilerlemektedir, . Lituanyada mühim bir hâdise | sise söledi. Almanlarla Lituanyalılar, İ General Dimosun riyasetinde iki | çarpıştılar, 1 ölü, 50 yaralı var| miralay, bir de kaymakamdan mürek- keb olan bu askeri heyet, yaz tatilleri- ni şehrimizde geçirmek üzere gelmiş- tir. Yunan heyetinin Ankarayı Ziya- Kaunas 29 (A.A) — Preussen is- | mindeki Alman vapuru Kicipeda'ya geldiği zaman geçen hafta cereyan edn hâdiselere benzer bazı hâdiesler retleri de muhtemeldir. cereyan etmiştir. Vukua gelen şiddet- Ji bir arbede müsellâh kuvvetlerin mü- | dahalesini intaç etmiştir. Şimdiye ka- | Son dakika dar bir kişinin öldüğü ve 11 kişinin | .2: yaralandığı tesbit edilmiştir. Italya Frankoya itidal |, semarızs a) — Kaünarüan i - Röyter'e bildiriliyor: tavsiye edemiz Kieipeda'daki hâdiselere «Preussen he değil Dantzig vapurunun gelişi sebeb : » : olmuştur. Vapuru karşılamak üzere Giornale d' İtalia Iimanda Milaen 7000 Alman, nazi gazetesinin bir tekzibi marşları söylemekte ve elleii Hitler» — diye bağırmakta idi, Roma 30 — Virjinyo Gayda Giorna- Civarda demirli bulunan Perkunas 1e Gİtalin gazetesinde İngiliz sefirinin | ismindeki Lituanya vapurunun mü- Kont Çiano ile yaptığı son müllâkatta | rettebatı protesto makamında gemi- İtalyanın general Frankoya itidal tav- | deki yangın tulumbalarının hortum siye etmesini taleb ettiğini katiyetle | borularını nazilere tevcih etmişlerdir. tekzib ediyor ve diyor ki: O aralık Almanlarla Lituanyalılar ara- — «Yakı İtalyanın Franko üzerin- | sında bir arbede çıkmıştır. de bir dereceye kadar nüfuzu vardır. 1 ölü 50 kadar yaralı vardır. Fakat bu nüfuzun da bir takım hu e — dudu vardır. İtalya, bu bududu aşını | Yugoslav meçhul askerinin yacaktır. cesedi yeni âbideye ; : nakledildi Bir Ingiliz mebusu | 20x25 48) Ayen > daki meçhul askerin cesedi, heyecan- divanı barbe çağrıldı lı bir merasimle yeni abidedeki medfe- nine nakledilmiştir. GK Avala dağının zirvesinde kâin olan yeni abide bu neviden âbidelerin en büyüklerindendir. İnşasına mütevef- fa kral Aleksandr tarafından karar verilmiştir. tosunda infial uyandırdı Tondra 30 Muhafazakâr mebus bartmış ve ırmaklar taşmıştır. Franko kuvvetleri büyük bir taarruza başladı Son tebliğlerinde yeniden mühim miktarda ilerlediklerini bildiriyorlar Londra 29 (A.A) — Dün öğleden sonraki celsesi esnasında Tüli ademi müdahale komitesi, İspanyadaki e0- nebi - gönüllülerinin geri alınması hakkındaki plânın tatbiki için ihtiyar edilecek masraflar meselesini prensip itibarile halletmiştir. Söylendiğine göre, Fransa, İngilte- re, Almanya ve İtalya, masrafların beşte birinin tediyesini kabul ettikten maada bu meblâğ ile Sovyetlerin yal- nız kendi gönüllülerini geri almak için tediyesine razı oldukları meblâğ arasındaki farkı vermeği de kabul et- mişlerdir. Yolunu şaşırmış Çekoslovakya üzerinde bir Alman tayyaresi Prag 29 (A.A.) — Bir Alman tayya” resi pazartesi günü meşkük ahval da- hilinde Çekoslovak arazisinin üzerin- den uçmuştur. Hava polisi tayyareyi cenubi Bohemyada Şeske-Budezoviç- de karaya inmeğe icbar etmiştir. Mekteb tayyaresi tipinde, iki kişilik sivil tayyareciliğe mahsus işaretleri hamil olan bu tayyare Ulm-Dorenstadt mektebine mensub bir küçük zabit ta- rafından idare edilmekte idi. Zabit bir talim uçuşu yaparken yo- Tunu şaşırdığını söylemiştir. Neticede -a doğru uçmağa devam et- mesine müsaade edilmiştir, 720 yahudi avukat Viyana- dan çıkarıldı Viyana 29 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Avukatlık omesleği hakkındaki emirnameyi tatbiken 720 yahudi avukat Viyana barosundan çıkarılmıştır. Yugoslavyada yeni bir torpito denize indirildi Belgrad 29 (A.A) — Dün Split'de 'Liyubilyana adındaki ikinci bir torpi- do denize indirilmiştir. Bu torpdo, tar mamen bu şehrin bahri tezgâhlarm- da inşa edilmiştir. Torpido, 1500 ton hacminde olup uzunluğu 98 metre ve sürati 38 mildir ve 44.000 beygir kuvvetindedir. : Kanadada kurulacak silâh fabrikaları Ottava 29 (A.A.) — Müdafas nazı- B. Sandis Avam kamarasının son İçti- maında devlet esrarını fâş etmek cür- mile divanıharbe davet edilmiştir, Bu davet, teşrii masuniyete mugayir ol- duğundan Avam kamarasında infial uyandırmıştır. Mebuslar, teşril imti- yazat encümeninin meseleyi tedkik etmek için içtimaa davetini istemiş- lerdir. - tuluş - Beyazmd otobüsü, dün gece Çarşıkapıda, Falih isminde 19 yaşla” rında bir mekteb talebesine çarparak muhtelif yerlerinden o yaralamışlır. Çocuk tedavi altına alınmış, şoför ya- kalanmışlır, nn Maekensie, Milli müdafaa nezareti” nin Canadian National Railway atel- yelerini tedkik ederek bu müessesele- rin cephane, tank vesair harb malze- mesi inşa etmek kabiliyetinde olup ok madığını araştırmıştır. Zannedildiğine göre İngiltere tara- fından yapılan silâh siparişlerinin bu atölyelerde inşası düşünülüyör.” Otobüs çocuğa çarptı Şoför Bürhanın idaresindeki Kur-