30 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

/30 Haziran 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA Gazetecilerin pek mesud Fakat bu, ötedenberi devam edip gelen ananevi bir bayram değil; dün ilk defa olarak kutlanan, Türk gaze tecili in bütün ileriki uzun ve bah- tiyar ömrü içinde nesiller ve nesiller» ce seneden seneye tekrarlanacak, he yecanla hatırlanacak olan bir büyük Şu köhne Babıâlide unutuldukları- nı, Feleğin her türlü görünür görün” mez sillesine maruz bulunduklarını sananlar ve ötedenberi devam eden bu hali istikbal için de ebediyen mu- kadder sayanlar, alışılmamış bir he. yecan içinde kaldılar! Meslekdaşlar, birihirimize raslayınca: — Gördün mü... Okudun mu?... Sa- Biden oldu!... - diyorduk, Bir mahalle gördünüz mü ki, her ferdine birden piyangonun büyük ik- ramiyesi vurmuş olsun? Bizim mesle- ğinizin mahallesi o hâleti ruhiye içime deydi. Hissediyorduk ki, diğer şehir. Terdeki gazeteciler de ayni bayramı yapıyorlar, İşte mazimizin feci tabloları: Filânca şeyhülmuharririn gazete kâğıtlarından yapılmış bir döşekte öl müştür.Falanca üstadın yazıları bir- denbire kesilince, halk: «Ne oldu bus na? Tatlı tatlı okurduk!» demiş; fa kat o, ilâç parası bulamamaktan kıv- ranmıştır, Üçüncüsü: «Ölmek üzere yim, arkadaşlar çelenk paramı şimdi- den gönderirlerse makbule geçer!» di- ye haber yollamıştır. Daha bir iki ay evvel Balkan kom» şularımızın gazetecilerine «ferdce ve ailece emniyet altındalar!» diye imre- | miyorduk; şimdi bizim emellerimiz, | umduğumuzdan âlâ tahakkuk etti. Lâkin sevincimiz yalnız ihtiyarlığı- mızı, malüllüğümüzü, yetim ve dul- Jarımızı kanun yolile emin. bir hale sokabildiğimizden ileri gelmiyor. Da- hiliye Vekili ve Parti genel sekreteri sayın bay Şükrü Kaya, gazeteciliği nasıl yüksek meslek saydığını anlatı. yor: — Hayatımın. bir kısmında gazete- cilik etmiş olmak şerefini hâlâ du- yarım. Size, gazeteciliğin ne derece şerefli olduğunu gösteren birşey daha | söyliyeceğim: Bu, Atatürkün de ga- zetecilik etmiş olması ve bununla , muftehir bulunmasıdır. Ve bize ufkumuzu, mesuliyetimizi şu sehli mümteni ile gösteriyor: — Yam hürriyetinin hâkimi mu- harrir, muharrir mesuliyetinin hake- mide hâkimdir! İhtiyar arkadaşlarımız, oAbdülha- mid devrinde kendilerine «Gazeteci makulesi» denildiğini acı acı tekrar- larlar. Atatürk devrinde: Celâl Bayar hükümeti zamanımda ve Şükrü Kaya- nın teşebbüsile maddi masunluğu- muziz beraber şeref mevkilerine ulaş- tığımızı biz de öteki nesillere anlata- cağız. Fakat biz gâzeteciler, egoist olma» dığımızı bu fırsatla da bir kere daha gösterelim: Dünkü bayramın bütün nimeti bi- ze aid değildi. Gazetecilerin, avukat- lardan sonra, böyle mesleki bir kale içine sığınması, bugün henüz içtimai teşkilâtten mahrum olan bülün ser bes mesleklerin ayni emniyete kavu- şacaklarını müjdeliyor. Türk vatanı içinde hiçbir mesleğin hiçbir ferdi Çalışma saati Resmi dairelerde günde 6 saat çalışılacak Resmi daire ve müesseselerde çalış- ma müddetinin günde altı saat ol- ması hakkındaki Vekiller heyeti kak rarı pazar olması münasebetile vilâ- yete dün tebliğ edilmiştir. Ancak bu altı saate göre sebahları çalışına sâ- atinin tayini her yerin valisine bıra- kılmıştır. Bu karar, şehrimizde dei temmuzdan itibaren tatbik edilecek- tir. Vali B, Muhiddin Üstündağ, bur gün altı saatlik çalışma müddetinin başlangıç ve sonunü tayin edecektir. Diğer yerlerde olduğu gibi şehrimiz- de de çalışma zamanının saat 8de | başlıyarak 14 de nihayet bulacağı tahmin ediliyor. Vali B. Muhiddin Üs- | tündağın vereceği karar yarından iti- | baren tebliğ edilmek üzere bugün devaire tebliğ edilecektir, Deniz bayramı | Hazırlıklar bitti, gece büyük bir balo verilecek 1 temmuz denizciler bayramı mü- nasebetile yarm büyük şenlikler ya- pılacaktır. Deniz ticaret müdürü B. Müfid Deniz radyoda bir konferans verecektir. Gece iman baştan başa elektrikle donanacaktır. Bir çok şa- | mandıralar, Saraybumu, Kızkulesi, | Şemsipaşa ve Çamlıca tenvir edilece&- tir. Denizbank ve Şirketi Hayriye mes | murlarile ailelerine bir vapur tahsis edilecektir. Vapur Boğazda ve Mar- marada dolaşarak geç vakit köprüye dönecektir. Moda klübünde muhte- şem bir balo verilecektir. Bayram mü- nasebetile Deniz müesseseleri ve bü- tün vapurlar gündüz bayrak, gecs elektrikle süslenecektir. Gündüz sa- at tam 12 de vapurlar düdüklerini çalarak bayramı tesid edeceklerdir. Türkofiste yeni nakil ve tayinler 'Türkofis teşkilâtında yapılan yeni tayin ve nakiller ağustos başındarı iti- baren tatbik edilecektir. Hamburg ticaret ataşesi şehrimize gelmiştir. İs- kenderiye ataşesi Sıtkı Nemli merkez teşkilâtında bir vazifeye ve Hindistan- daki ticaret ataşesi Turhan da İsken- deriye ticaret ataşeliğine tayin edil- mişlerdir. “Tokyo ataşeliği lâğvedilmiş ve bu münasebetle Reşad merkeze çağınıl- mıştır, Türkofis teşkilâtında yeniden beş yüz ve dört yüz lira maaşlı ikişer mümessillik, üç yüz lira maaşlı da dört raportörlük ihdas edilmiştir, Londraya tayin edilen İstanbul “Türkofis müdürü Suphi Ziya şimdiki vazifesine Londradan nakledilmişti. B. Suphi Ziya ağustos başında Lon- draya gidecektir. budur ve bizim de en büyük sevinci- «Ne halin varsa gör!» diye bırakılmı. yacak, mizi, mesud, masun milletimizin bir parçacığı olmak teşkil ediyor. (Vi - Nü) Haklı şikâyetler Beyazıd meydanının kanapeleri İstanbul cihetinde de, bülhassa Beyoğlu gibi apartımanlar çoğal- dıktan sonra, bahçe derdi belir- miştir. Yazın sıcaktan bunaları va- #andaşlar, ekseriya, semtlerine ya- Kın bir mahalde hava alacak yer bulmakta zorluk: çekiyorlar. Beyazıdlıların bu derdine akşam- Tarı, kısmen, üniversitenin önün deki geniş meydan çaresaz olmak- tadır, Ne yazık ki orada da otura- cak yer yoktur. Eskiden havuz kenarında kana- peler vardı. Sonra, her nedense kal. dırıldı, Şimdi akşam serinliğinde oraya giden ve ekseriyeti kadınlar teşkil eden kalabalık bir halk, ha- vuzun etrafını çeviren kısa par- maklıklara oturmaktadır. Alâka- dar memurlar önceleri oraya otu- ranlara mâni oluyorlardı. Halkın ihtiyacını takdir etmiş olacaklar ki, sonra sonra, onlar da aldırmaz oldular, Bu gidişle, yakın bir za- manda, o parmaklıklar bozulacak, Acaba eskisi gibi oraya kanape- ler konsa da, herkes rahat rahat oturup bu tahribin önüne geçilse daha iyi olmiaz mı? İT. Öldü sanılan çocuk dirildi Denizden bitap çıkarılan çocuk kendisine geldi Dün akşam üzeri Yenikapıdan de- | nize giren on üç yaşlarında Öngör is- minde bir çocuk, yüzme bilmediği için akıntıya kapılarak denizde kaybol- muştur, Zamtaca denizde yapılan araştırmada Öngör cansız bir halda bulunmuş ve sahile çıkarılarak bir cesed bulunduğu hakkında da adii- ye doktoruna malümat verilmiştir. Fakat aradan kısa bir zaman ge- çince çocuğun kalbinin atmağa baş- ladığını görenygb o ülrngY ürÇlan ladığı görülmüş ve tekrar adliye dok- torung müracaâit edilerek gelmesine lüzum kalmadığı, çocuğun dirildiği bildirilmiştir. Gazi köprüsünün Azapkapi tarafındaki temel ayakları döküldü Gazi köprüsünün Azapkapı tara- fındaki temel ayakları dökülmüştür. Yakında kâziklar oçakılmağa başla- nacaktır. Burada Mimar Sinan'ın eseri Sokollu Mehmed paşa camii etrafında bulunan bazı binalarda istimlâk edilerek kalkacaktır. Bu su- retle meydan genişliyecek, camii kaplıyan harab binalar tamamile kalkacaktır. Bundan başka camie bi- tişik ve gene Mimar Sinan eseri olan Larihi bir sebil de esaslı surette tamir edilecektir. Bu kıymetli sebilin vak- tile üzerine çinko kaplarımıştı. Sebili çirkinleştiren ve bazı kitabelerini kaplıyan bu çinkolar kaldırılacak se- bil eski tarzına sokulacaktır. Cami ile sebil, köprünün Azapkapıdaki aya- ğının sağında bulunacağından mey- dün tersane tarafına, yani biraz sola doğru genişletilecektir. ! vi İ alınması için şoförler 15 temmuzda... Otomobillerin senelik muayenesi başlıyor Otomobillerin senelik muayeneleri hakkında fen heyeti tarafından ha- zırlanan talimatnmae daimi eneü- mence müzakere ve kabul edilmiştir. 15 Temmuzdan itibaren munyenele- yeneleri yapılmıyacaktır. Şoförlerden alınmakta olan plâka cemiyetinin yaptığı teşebbüs Belediye fen heyeti tarafından tedkik edilmektedir. Bu | hususta iktisad müdürlüğü de ted. | kikat yapmaktadır. İ : .N ys» Bir ev çöktü Ev boş olduğundan nüfusca zayiat ; yoktur Fenerde Kasap Demirhon mahalle- sinde 8 - 10 numaralı büyük bir ey evvelki gece ani olarak çökmüş ve ta» mamen yıkılmıştır. Ev, esasen boş olduğundan kaza, insanca bir zayiat olmadan savuşturulmuştur. Bu evin civarındaki evlerin vazi- yetleri de gözden geçirilmektedir , Bir arkadaşımızın yanlış bir yazısını düzeltiyoruz Yeni Sabah gazetesi af kanunu münasebetile bir yazı yazmıştır. Bu yazıda şu satırlar vardır: «Refik Ha- din bundan 14 sene evvel Akşam gazetesinde meşhur Minelbab ilek mihrab tefrikası intişar etmişti. Hat- tâ Akşam gazetesi o vakit çok düşük ve düşkün bir haldeydi. Bu tefrika sayesinde derhal canlandı, şimdi gör- düğümüz canlı, feyizli, temiz, dürüst ve sevimli mevcudiyetini de maaite- essüf O tefrikaya medyundur. Bunu herkes ve bilhassa bülün gazeteciler bilir ve zannederiz bizzat Akşam da inkâr etmez.» Af kanunu etrafindaki münakaşa- lara karışmak istemeyiz, Yalnız şu- nu söylemek mecburiyetindeyiz ki yukarıdaki satırları yazan Süleyman Sıdkı imzalı zat tamamen yanılmak- tadır. Akşam gazetesi, bugünkü in- kişafını her hangi bir tefrikaya de- ğil, yeni harflere ve yeni harflerin kabulünden sonra ciddi bir gayretle çalışmasına (borçludur. e Minelbab ilelmihrab tefrikası Akşamda ancak beş on nüsha intişar etmiştir. Esasen bizim kanaatimizce bir ga- zeteyi okuyucularına sevdiren yalnız şu veya bu tefrika değil Gazetenin mesleki ve umumi şeklidir. Bir tefri- ka ile veya heyecanlı bir haberle de- vamlı inkişaf teminine imkin yoktur. Bay Amca otomobilde!.. tik. bir hale getirmek için yeni teşeb- büsler var bay Amca... 1 —. Anlaşılıyor ki günün birinde her kesin bir otomobili olacak... —. Bir kaç sene evvel otomobille gezen ne kadar az idiyse... zen parmakla gösterilecek!. Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Yeni evlenme namzedleri — Yok canım. Daha çok seviniyo. rum, Sen ne kadar düşünsen aklına gelmez. Anlatayım da bak. Dün ak- şam hepimiz sofada oturuyorduk. Ben pencerenin önünde mendil işler- ken babam, yavaşça anneme dedi ki: