30 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

., PERŞEMBE | I 30 HAZİRAN 1938 TELEFON 5 Tetanbul TELGRAF : TAN, İSTANBUL DÖRDÜNCÜ YIL — No. 1138 ANEVİ Ankara Caddesi : 24318, 24319, 24310 KURUŞ BAŞMUHARRIRİ: ARM AHMET EMİN YALMAN Çocuk Ansiklopedisi Bu iki büyük ciltlik eser her evde bulunması lâ- zım bir kütüphanedir. Çocuğunuzu bundan mah- rum bırakmayınız. Tam eserin fiyatı 7 liradır. TAN Matbaası Başvekil Millete H esap Verdi HükümetHatay Meselesi için Hatay Türk Askerini Meclisten Kati Salâhiyet Aldı Meclis Hükümete Itimat Reyi Verdi Ve Tatil Devresine Girdi i Başvekilin Nutku Bayar'ın Verdiği Hesap Ankara, 29 (Başmuhar-| ririmizden, Telefonla)! amutay dün Başvekil Ce- lâl Bayarın çok mühim bir nutkunu başından sonuna kadar coşkunluk içinde dinledi. Celâl Bayar, bu nutkunda hisle- re mi hitap etti? Heyecanlı keli- meler mi kullandı? Bu eoşkun- Juğa sebep, acaba ne idi?, Hayır, Celâl Bayar, yalnız ak- Ja hıtap etti. Başarılmış müsbet| işlerden, imkân sahasına giren! yüksek emellerden, inkılâba te-| mel olan sarsılmaz prensipler-| den ve herşeyden evvel Türk irliğni i, Fakat ret iile o kak âşikâr, idealler o kadar geniş ve prensipler o kadar berrak ve gü- zeldi ki, Kamutayda her göğüs iftiharla kabardı. Bütün hisler, akıl ve muhakemenin rehberli- Zile harekete geldi ve coştu. wi üsbet görüşlerile, berrak ia- delerile, dürüstlüğe ve hak- ka dayanan ifadelerile dün Celâl Ba- yar, bütün memlekete ve dünyanın gözü önünde ideal, olgun ve vakarlı bir devlet adamı tipini canlandırdı. Her sözünde, ölçü vardı, muvazene vardı, sevgi ve anlayış vardı. Her memleketin hakikatleri bu kadar a- çık gören ve bu kadar samimiyetle iade edebilen devlet adamları olsa, devletlerin biribirile anlaşmaları hiç güç olmazdı. Nitekim Türkiye ve İn- güllere arasında bu açık ve berrak ru- hun karşı karşıya gelmesinin ne ka- dar güzel neticeler verdiği gözümüz önünde duruyor. âşvekilin nutkunda birçok ya- zılara sermaye olacak güzel malzemeler var. Bugün yalnız umu- mi çizgiler üzerinde duracağız, Celâl Bayarın nutkunda mihver şu- dur: Millete vadettiklerinin hesabını | vermek arzu ve ihtiyacı. Bu hesaba mali işlerden başladı. Verdiği malâmat tefsire ihtiyaç gös- termiyecek kadar açıktır. Mali ve ik- tısadi projeler, gözümüz önünde ye- nİ ufuklar açacak, Türk azminin, im- kânsızlıkları, nasıl imkâna çevirdiği. ni gösterecek mahiyettedir. Tamami- le tahakkuk etmiş ilk beş yıllık plân- dan sonra, ikinci beş yılın esasları hazırlanmıştır. Hükümet tatil ayla- rında mali imkânları gayelerle telif ile meşgul olacak, hiç süphesiz Cüm- huriyet bayramında bize güzel müj- deler getirecek, Celâl Bayar, ecnebi sermayesine karşı siyasetimizi pek açık bir şekil de ifade etti. Netice şuraya varıyor ki, Osmanlı imparatorluğunu sağmak için gelen eski sermayeler, birer bi- ter tasfiye olunuyor, serseri serma- yelere kapılarımız kapalıdır. (Arkam: Sayfa 10, sütun 4 te) Ahmet Emin YALMAN Başvekil Celâl Bayar dün Meclisin ka- panması münasebetile çok nutuk söylemiş ve bü mühim bir dahili ve harici meseleleri çok veciz bir surette teşrih etmiştir. Evvelâ mali ve iktısadi siya- setimizi : "— Milli ekonomi menfaat icaplarını milli müdafaa zaruret ve icaplarile telif etmektir.,, şeklinde izah eden Başvekil, harici borçlarımızı yüzde yüz malla öde- yeceğimizi ilâve etmiştir. Celâl Bayar daha sonra Dersim hâdi- selerini mevzuu bahsederek ordumuzun yakında bu havalide büyük manevralar ve kati bir tarama ameliyesi yapacağı- nı kaydetmiştir. Af işinde hükümetin politikasını bir daha tebarüz ettiren Başvekil, sözlerine zuuna temas ederek son ver- in Türk milletini şiddetle alâ- kadar eden bu mevzu hakkında şöyle demiştir : Hatay einha milli müdafan ve mi. cadele esnasında, bizimle yanyana, o- muz omuza, İstiklâli için mücadele ve mücahede etmiş mübarek bir vatan par- II çasıdı; Bu, Türkiye Af Kanunu Kabul Edildi Kanun Görüşülürken Birçok Mebuslar Söz Aldılar ve He- yecanlı Hıtabelerde Bulundular Yeni Spor Kanunu Dahiliye Vekili Bu Kanunun Gayelerini Anlatırken Güreşe ve Biniciliğe Bilhassa Ehemmiyet Verileceğini Tebarüz Ettirdi Af Kanununun müzakeresi sırasında cereyan eden münakaşa- lar ve Spor Kanunu hakkında Dahiliye Vekilinin mühim nutku 10 uncu sayfamızdadır.| Istanbul ve Üsküdar Adliye Sarayının Inşası Bu Yıl Başlıyacak Meşhut Cürümler Kanununun Ağırceza Suçlarına da Teşmili Hakkındaki Yeni Kanunun Tatbik Şekli HİKMET ONATIN "TAN,,A BEYANATI Adli işler hakkında Adliye Vekâletile temaslarda bulunmak üzere Ankaraya giden Müddeiumumi Hikmet Onat, dün sabahki trenle dönmüştür, Bu ziyaretin sebeplerini soran bir muharririmize Hikmet Onat şü beya natta bulunmuştur: — Merkez ve mülhakatın idari iş lerithakkında yüksek bakanlıkla te- masta bulundum. İcap eden işler hak kında da bazı direktifler 'aldim. İs“ (Arkas: Sayfa 10, sütun 2 de) 7. Pi m, > » BAŞVEKİL CELÂL BAYAR Böyle bir halkı bırakamayız. Cümhuriyetinin ancak ya- pamıyacağı bir iştir... (Başvekilin nutkunun tam metni yedincidedir) Valinin Bugünkü Muhakemesi Mübaşir, Valiyi Aradı. Fakat Bulamadığı İçin Tebligat Yapamadı Dünkü sayımızda haber verdiği - miz gibi asri mezarlık işindeki yol- suzluk davasına bugün Ankarada temyiz mahkemesinin 4 üncü ceza dairesinde başlanacaktır. Suçlulardan vali Üstündağa evvel ki gün tebliğat yapılması işi bir mü- başire havale edilmiş, fakat vali A- tinada olduğu için mübaşir kendisini bulunması icap eden bütün makam- larda aradıklan sonra celpnamenin altına bu yolda şerh vererek geri ver mitşr. Bu itibarla bugünkü muhake menin valiye tekrar tebliğatta bulu- nulması için başka bir zamana bırak; lacağı anlaşılmıştır. Türkiyenin Mali Vaziyeti Her Sene İnkişaf Ediyor sema Osmanlı Bankasının Hisse- darlar Heyeti Toplantı» sında Okunan Rapor Osmanlı Bankasının 71 inci umumi | hissedarlar kongresi 21 haziran 1938 tarihinde Londrada toplanmıştır. Bu münâsebetle kongre reisi söylediği senelik nutkunda Türkiyeden bahse- diyorken ezcümle şöyle demiştir: Arkası: Sayfa 10, sütun 8 da) ir Ami İngiliz Maliyecileri Şerefine Ziyafet Ankara, 29 (Tan muhabirinden) — Londra mali ve iktisadi anlaşması- nın tatbikatını konuşmak için Anka- (Arkas: Sayfa 10, sütun 6 da) Ayakları Dibinde Bi sızlıkla bekliyor. Başta Antakya olmak üzere bütün Hatay şehir, kasaba ve köylerinde hummalı bir faaliyet göze çarpmak - tadır. Her tarafta taklar yapılıyor, evler, dükkânlar bayraklarla süsle - niyor, Reyhaniyeliler 400, Antakyalılar - sa 1000 koyun hazırlamışlardır. Bu koyunlar Türk askerlerinin ayakları kir halka dağıtılacaktır. Orgeneral Asım Gündüzün gezintisi Antakya, 29 (A.A.) — Anadolu a- Jansının hususi muhabiri bildiriyor: Orgeneral Asım Gündüz ve maiye- tindeki zevat dün öğle yemeğini be- lediyenin misafiri olârak Soğukoluk- ta yemişler ve dönüşte Baylanda bir Dağda bill 4 Yaşındaki Çocuk İki Gün Sonra Güçlükle Yakalanabildi Kozan, (Tan muhabirinden) — Ka dirlinin Koklu köyünden ölüp Çığ: şar yaylâzına göç eden Ibiş, yanında | bulunan akrabasının 4 yaşındaki er- kek çocuğunu yaylâ yolunda unut- muştur. Çocuk ik igün bir gece yalçın ka- yalar ve ormanlar arasında tek ba- gina ve aç olarak kalmıştır. Iki gün yanına yaklaşmak istemişler, fakat çocuk kendilerini görünce kaçmağa başlamıştır. Güç belâ yakalanan çocuk evine teslim edilmiştir. dibinde kurban edilecek ve etleri fa- /İ sonra çocuğu çobanlar görmüşler, | Heyecanla Bekliyor Şehirler Durmadan Süsleniyor. Türk Askerlerinin yerce Kurban Kesilecek Örgeneral Asım Gündüzün Gezintisi Antakya, 29 (Hususi surette gönderdiğimiz arkadaşımızdan) — Hatay, Türk ordusunun topraklarına ayak basacağı günü sabır- müddet tevakkuf etmişlerdir. Bay - Jan halkı bu münasebetle de Ats - türke karşı olan sonsuz merbutiyet ve minnetlerini izhar etmişlerdir. Yüzlerce halk yarım saat kadar bir zaman hudutsuz bir sevinç içinde mi safirlerile birlikte bulunmuşlardır. Türkiyeli bir muallimin bu sırada okuduğu “Mehmetçik” adlı kendi şi- ve alkışlanmiştır. n alkışlar ve “Ya- şasın Atatürk” sesleri arasında mıştır. Bütün kasaba baştan aşağı İ Türk bayraklarile donatılmıştır. | Yeni Maliye Müdü. Antakya, 20 (A.A.) — Anadolu a- jansının hususi muhabiri bildiriy Açık bulunan maliye umum mü - dürlüğüne Cemil Baki tayin edil miştir. Derin Bir Uykuya > Dalan Çoban Bütün Gayretlere Rağmen Uyandırılamıyor Izmir, (Tan muhabirinden) — Ode mişin Sarısu köyünde, 23 yaşların « da Mehmet Görmüş adında Kir ço- ban derin bir uykuya dalmış bulun- maktadır. Karısı ve kardeşi eve dönmediği- ni görünce kendisini aramışlar ve sürüsünü başiboş, kendisini de uyku da bulmuşlardır. Çoben bütün gay - rete rağmen bir türlü uyandırılama maştır. Köylüler, o civarda yetişen bir o- tu yiyenin böyle derin bir uykuya daldığını söylemektedirler. Zabıta hâdiseye elkoymuş ve hâlâ uyumak- ta olan çoban hastune'ye kaldırılmış. tr, K Cezası Son günlerde futbol sahalarında biribirini takip eden dayak hâdisele- rinden dün bü sütunlarda acı acı Şi- küyet etmiştik. Bugün öğrendiğimize göre İstan- bul disiplin divanı evvelki hafta Şe ref Stadında Güneşli Melihi kovalı. yan Beşiktaşlı Hakkıyı bu gibi hare kâtı tekerrür etmesi, takımının kap- tanı ve hukük mezunu bulunması gi bi şiddet sabeplerine dayanarak ve hareketini sporculuğun ruhuna müga yir görerek müebbet boykotla cezas landırmıya karar vermiş ve evrakını yüksek disiplin divanına göndermiş- tir, Türk Spor Kurumunun son dem- lerinde verilmiş olan bu karar em- sali hâdiselerin önüne geçecek mü- essir bir ibrettir. Beşiktaşlı. Hakkıya | Müebbet Boykot Verildi Bu Ağır Ceza Hakkındaki Karar Ankara Yüksek Dissiplin Divanına Gönderildi Beşiktaşlı Hakkı bir macında Galata saray kalecisine şarj) (yaparken *