June 29, 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

June 29, 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İDEAL BÜRO Bu kitap büroların iş çıkarmâ kudretini ar- & tırmak için ameli bir kitaptır. O size az mas rafla çok'iş nasıl çıkanılabileceğini gösterir. Bu kitap fena ve yanlış büro usullerinden si- MÜ) ri kurtarmak için yazılmıştır. TAN Matbaa anda Fiyatı 50 Kr. HATAY İŞİ nü eyer ÇARŞAMBA 29 HAZİRAN 1978 EN, MANBUL ; se Sel Sesin DÖRDÜNCÜ TI, — No. 1137 5 KURUŞ BAŞMUHARRİIRİ: AHMET EMİN YALMAN Atatürk de Gazetecilik Etmiş Ve Bununla Müftehirdir Dün Mecliste Matbuat Kanunu Görüşülürken Bu Şerefli Mesle- ğin Büyük Hizmetleri Anıldı / Kanun Kabul Edildi Biz Hataya 4000 Fransızlar İse 750 Türk Askerinin Girmesini İstiyorlar Hatay Yüzünden Ceyrutta Bir Türk Kadını Arap Kocasından Ayrılmıya Karar Verdi Antakya, 28 (Hususi surette gönderdiğimiz arkadaşımız - dan) — Türk ve Fransiz askeri heyetleri arasında müzakere - ler deyam etmektedir. Hatayda vazife alacak Türk askerleri - nin miktarı hakkındaki yezâne ihtilâflı nokta, henüz halledile- Son Toplantının Arifesinde © oni (Ankarada bulunan Başma. ! harririmizden (o telefonla): $ç ve Dış Bakanları arasm- İda ufacık, çok ufacık bir| ihtilâf var. Dahiliye Vekili, Ba-| sm Birliği hakkındaki nutlunda | Cenevrede bir gazeteciler top-| lantısından bahsederken şu hâ-| trayı anlatmıştır : 52 milletin hariciye nazırı birer bi- yer kalkmışlar: “Vaktile biz de gaze- teci idik” diye kendilerine gazeteci- lik mesleğinden bir şeref payı çıkar. mışlar. Bunun üzerine Şükrü Kaya, Dok- tor Arastan sormuş: — Biz de kendimizi gazeteci ola- Tak gösterelim mi? Değil mivie va birader? © İzciliği hakkında bir tereddüt diye karşılamış ve şu ifadede bulunmuş- tur. — Ben vaktile İzmirde Tttihat ad- hı bir gazetenin başmuharriri idim. Hem de bu vazife fahri bir iş de gildi. Maaşlı, mesleğe dair bir faali yetti. Gazeteciliğin İtibar kazanmasına ve iç ve dış bakanlar arasmda bir arttırma mevzuu olmasına gazeteci. | ler çok sevimişlerdir. Bu hâdiseyi yeni Basın Birliği kanunu doğar doğ- maz mesleğin şerefini yükselttiğine bir delil diye gösteriyorlar. Dahiliye Vekilinin Basın Birliği vesilesile gazeteciler ve muharrirlik mesleği hakkında söylediği tatlı söz- ler gazetecilerin herhangi memle- kette olursa olsun hükümetlerinden pek nadir işittikleri sözlerdendir. Bu- na sevimmemek elde değildir. Bu a- rada gazeteleri biraz müşkülüta uğ- ratacak bazı maddeler de matbuat kanununa geçmiştir. Fakat Dahiliye Vekâleti muhitinde bunlar ancak in- zibata taallük eden bazı kayıtlar di- ye gösteril, riyeti ve gazeteci mesleğinin yüksek liği ile hiç bir alâkası olmadığı söy- lenmektedir. Dihüir Vekili sadece maddi bir esasla hareket eden bir ga- zete sahibi ile ideal endişelerle çırpı- nan ve mesleklerini bir âmme hizme- ti diye karşılayan gazetecileri biribi- rinden ayrı tutmuştur. Bu, Basın Birliği kanununu, cemiyetler kanunu, pasaportlar ka- nunu, ceza kanunu tadilâtı, Türk — Ingiliz anlaşması, vakıf kanununun tadili gibi bir çok işler arasında çı- karmakla Kamutay faal iş günlerin- den birini geçirmiştir. Yarınki ruzname de daha az yük-| lü değildir. Bir defa #por kanunu Vardır ki bütün gençlik bunu sabır- sızlıkla beklemektedir. 40 yaşında bulunanların da mecburi bedeni id- manlara tâbi tutulmak suretile genç sayılacağı rivayeti alâka sahasını ge nişletmektedir. 50 yaşında bulunan- ların ümidi, Kamutay ekseriyetinin gençlik hevesi duyarak mecburi id- man haddini 50 yaşına kadar çıkar- maşıdır, (Arkası; Sayfa 4, sütun 4 dej, Ahmet Emin YALMAN te ve matbuatın hür- | Dahiliye Vekilinin Dün Mecliste Söylediği Güzel Nutuktan Aldığımız Bazı Parçalar * Atatürk de gazetecilik etmiştir. * Matbuat hürriyetini en iyi ve en veciz olarak anla- tan Büyük Şefimiz Atatürk: "Matbuat hürriyetini yine matbuat hürriyeti korur,. demişlerdir. Bizim takip ettiğimiz emel ve siyaset de bundan ayrılmıyacaktır. * Muharrirlerimiz memleket işlerini #enkidde ser- besttirler. * Şimdiye kadar çok bakımsız ve himayesiz kalan bir meslek erbabı olarak yalnız muharrirler kalmıştır. Bu vaziyetten kendilerini kurtarmak için lâyık olduk- ları ve mensup bulundukları şerefli mesleklerine ka- vuşmaları elzemdir. 9 Bizim neslimize mensup olanlar, birçok şeylerin hasretini çekmiş, gönüllerinde matbuat hürriyetinin hasretini taşımışlardır. Bu bize zamanın bütün kötü- lüklerinin, fenalıklarının matbuat hürriyeti olmaması yüzünden geldiği kanaatini vermiştir. (Kanunun müzâkere safhaları ve Şiikrü Kayanın nutku onuncu sayfada) , Mecliste “Türk - Igiliz Dostluğu Etrafında Tezahürat Yapıldı Emniyetten Mahrum Bir Dünya İçindeki İ | Türk - İngiliz Mali Anlaşması Dünya Barışı Hesabına Yeni Bir Çığır Sayılmaktadır *Ankara, 28 (Tan muhabirinden) — Bugün Kamutayda Türk - İngiliz ma- Ji anlaşmasının konuşulması hararet. li tezahürlere yol açmıştır. Tezahiir- lerde İngiliz - Türk dostluğunun bü- yük yeri vardı. Fakat şu nokta iyice tebarliz ettiril Emniyetten mahrum bir â- lem içindeyiz. Böyle bir âlem içinde yaşıyan iki milletin bi-| ribirine karşılıklı olarak tam emniyet göstermeleri dünya | | Söz söyliyen hatipler eski Osmanlı maliyesine ait acı hakikatleri de pr. taya koydülar. Böylece son Londra anlaşmasının delâlet ettiği İftihar ve- rici mânaları gözler önünde canlan- dırdılar, Müzakerelerde İngiliz Mig” messilleri de hazır bulundular Müzakere esnasında İngiliz ihracat B. Muammer Eriş TArkası: Sayfa 10, sütün 4 dej Gençler Klüplere Girmiye ve Spor Yapmıya Mecbur Hazırlanan Spor Teşkilâtı Kanunu Bugün Büyük Millet Meclisinde Görüşülecek Ankara, 28 (TAN Muhabirinden) — Spor teşkilâtı hakkmda hazırlanan kanun lâyihasınm muvakkat encümendeki müzakeresi bitti ve son şeklini alarak Meclis ruznamesine almdı. Yârn (bu. ) «Mecliste müzakere edilecektir. Lâyihanm ihtiva ettiği hü- ümleri ve esaslarmı bildiriyorum: Mebuslar. İnlihan Mıntakalarına Gidiyorlar Ankara, 28 (AA) — COM partisi Kamutay grupu bugün (286-938) öğleden evvel Antal- ya saylavı Dr. Cemal Tüncanmi reisliğinde toplandı: Kürsiye gelen Başvekil Celâl Bayar, memlekette programa ye niden bağlanmüsı düşünülen sa- nayi halelerinden ve bu xra- da şarkta ve garpta açılacak ye. ni şeker fabrikalarının ve pan- car ziraatinin yapacağı iktisadi ve zirai faydalardan bahsederek bu faaliyete bir an evvel baş lamak için bu sanayiin istil. zam ettiği himaye prensipi üze- rinde izahat vermiştir. Parti grupu bir çok hatiple- rin de mülaleâsını dinledikten sonra hüküngetin şeker sanayini himaye prensipi hakkındaki iza- hatını müttefikan ve alkıslarla tasvip etmiştir. Bundan sonra Dahiliye Veki li ve Parti Genel Sekreteri Şük- rü Kaya, geçen sene parti me- larının İntihap dairelerinde Yaptıkları tetkiklere ait rapor- lardan alnan iyi neticeleri ve bu sene de yaz tatili dolayısile me- buslarımızın parti ürgütleri ve halkevleri faaliyetleri etrafın. İlgilendiren işler üzerinde yapacakları tetkikleri raporla parti genel merkezine bildirmelerinin çok faydalı ola. cağını tebariiz ettirdikten sonra halkevlerinin nahiye ve köylere kadar teşmilinin umumi bir ar. memiştir. Öğrenildiğine göre Türkiye, Ha - taya girecek Türk askeri kuvvetinin | asgari 4000, “olmasını (istemekte, Fransa ise âzâmi mikdarın 750 olma sında ısrar etmektedir. İBir Alman Gazetesinin Hatay Hakkındaki Makalesi Berlin dans diplomatik, Hatay meselesinin gösterdiği inkişafı mevzuu bahsede- rek ezcümle diyor ki: Dur uzunu “Ate OTGTAK Diğer Mahkemelerde O Ankara, 28 (Tan muhal Muhidd yiz Dairenin reisi Bay Mecdettir. Du- ruşma âlenidir. Muhakeme usulü tıp kı diğer mahkemelerde olduğu gibi- dir. Suçlular avukat kullanabilecek ve mahkeme lüzum gördüğü şahitle- ri ya vecahen veya istinabe yoluyla dinliyecektir. Bugün henüz devlet şürası mülkiye dairesinde tetkik edileh otobüs dava İsile bazı noksanların tamamlanma- sı için Dahiliye Vekâletine inde edi- ,, Masrafı 28 (A.A.) — Korrespon -İtina eylemiş ve Hatayda hatalı Adliye Sarayının Molozlarıdenizedökme “Hakikat şudur ki Fransa İstemi- ye islemiye yürümeğe mecbur kal - mıştır. Fransa, Hataydaki hakiki va ziyetin icabatını yerine getirmek hu- susunda uzun müddet tereddüt et - miş münhasıran şekle bağlı hukukt mülâhazalardan doğan hattı harekö- tini değiştirmekten uzun müddet im bir vaziyete düşmüştür. Şimdi o itilâfgi- riz vaziyetinin, hâdisatın tabii seyri Tarkan: Sayfa 10, sütun # de) Vali Üstündağın Muhakemesine Yarın Başlanıyor ve Mühakeme Usulü Tıpkı Iduğu gibi Cereyan Edecek nden) — Vali ve Belediye Reisi Üstündağın asri mezarlık işinde diğer ilişiği ve me- ülenlerin muhakemesi Perşembe günü saat 2 de tem- rdüncü ceza dairesinde yapılacaktır. len Ermeni mezarlığı işinde de dev- let şürası muhakeme lüzumuna ka- rar verirse ve bu davaların şimdi devam eden asri mezarlık davasile Wtibasi görülürse ileride birleştiril. mesi ihtimali vardır. Asri mezarlık işinde suçları görü ren o zamanki daimi encümen âza- sından olup hâlen İstanbul şehir mec lisinde âza olan Beykozlu Mehmet (Arkas: Sayfa 10, sütun & da) Molozları Hikmet Üstündağdan Alınacak Milli Emlâk Müdürlüğü Bunun İçin Adliye Yolile Müracaatta Bulundu Yanan Adliye sarayınm enkazını üzerine alan Hikmet Üstün- dağın, kaldırılması binlerce lira tutan molozları olduğu yerde bı- raktığnı, Milli Emlâk Müdürlüğünün ancak müteahhidin depo- zito parasma el koyduğunu yazmış, molozların Belediye ve Milli Emlâk trafından yapılacak müşterek masrafla kaldırılması ci- hetine gidileceğini ilâve eylemiştik. Belediye ve Milli Emlâk müdürlü- BE O aaa | Muallimini Tabanca İle Tehdit Eden Bir zu olduğunu ve bu hususun par- tice kararlaştırıldığını beyan et- N Grup, genel sekreterin bu i- zahatını alkışlarla tasvip etli, ğü fuzuli yere masrafa sokacak olan bu yersiz icraat hakkındaki neşriya- |tımız alâkadarların dikkat nazarları- nı çekmiştir. Aldığımız malümata göre, Milli Emlâk Müdürlüğü dün Adliyeye mü jracaat ederek molozların naklinde İl yapılacak masrafın adliye vasitasile İlve: “tesbiti delâti,, yoluyla tesbit e- dilmesini istemiştir. Bu süretle mil. W Emlâk Müdürlüğünün molozları kaldırdıktan sonra masrafını müteah | hitten istiyeceği ve yalnız üç bin lira- Talebe Mühkame 4 üncü sayfada lık depozitonun irst kaydile iktifa a anlaşılmaktadır. Bir taraftan işin kanuni ve hüku- ki formalitesile uğraşan Milli Emlâk Müdürlüğü, diğer taraftan da moloz ların derhal kaldırılması için çalış « malara başlıyacaktır. Bu arada belediyeye müracaat 'e- dilerek molozların dökülmesi için boş bir yer gösterilmesi istenilmiş. Fa - kat yapılan hesaplarda bunun çok pa halıya mal olacağı görülmüştür. Bu (Arkasi: Sayfa 10, sütun 6 daj