28 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

SALI 28 HAZİRAN 1938 5 İstanbük Ankara © Caddesi TELGRAF : TAN, İSTANBUL TELEFON : DÖRDÜNCÜ YIL — No. 1136 24018, 24319, 24310 KURUŞ BAŞMUHARRIRI: Hatay Davasında Hal Edilmiyen Tek Nokta Hatayda Vazife Alacak Türk ve Fransız Askerlerinin Miktarıdır Fransız Askeri Heyeti Reisi Talimat Cılız Bir Başlangıç —— Ahmet Emin YALMAN m ürkiyede otel denecek yal- nız 269 yer var. On sekiz milyon insanla hariçten gelecek misafirleri için bütün memleke- tin otel odası yekünu 4160 dan ibarettir. Bu odalardan yalniz 552 sinde akar su var. Kaplica- lardaki 135 banyo çıkarsa bütün Türkiyede otel banyolarının ye- künu ancak 413 tür... Bu istatistikleri İktisat Vekâ- leti neşrediyor ve ayni zamanda tarizm bakımından otelciliğin in kişafı için bir anket açıyor. İktisat Vekâletinin ortaya koydu. ğu rakamlar, memlekette harici ve dahili turizm hareketinin ne kadar geri ve iptidai i olduğuna açık bir öl- güdür. Bunun yalnız bir teselli vere-| cek tarafı var. O da şudur: Bundan| sonrası için işe ciddi surette sarılacak olursak, az zamanda çek yol almı dün vardır. Fakat böyle bir inkişaf hazırlamak için evvelâ bir takım engelleri orta- dan kaldırmak lâzımdır. Bunlarin en başında memleketimizde hüküm sü- Ten yanlış bir zihniyet gelir. Bu zih- biyet, maliyemizde de, iş sahiplerin. de de vardır. Maliye, son zamanlara âit bir çok işlerinde rasyonel bir ruh göstermekle beraber yüksek teşebbüs Sayesinde çok irat alınacağı zannın- dan kendini tamamile kurtaramamış- fır. İş adamlarımız da yüksek ücret Sayesinde çok kâr temin edileceğini ve.ellerine bir fırsat düşünce bunun son hadde kadar suyunu çıkarmanın kârlı bir şey olduğunu zannediyor- Jar. ürkiyede hareketin ve bereketin artmasını bundan fazla geri bırakan bir âmil yoktur. Pahalılığın temel taşı da bu menfi düşüncedir. Otelciliği bu bakımdan ele alırsak Şü neticelere varırız: Otelciliği inki- şafı, memlekette dahili hareket w- yandıracağına ve hariçten turist ge | tirebileceğine göre, muayyen temiz: ' lik ve bakım ölçülerine uygun otel- lerden her türlü vergi ve resim yük- Yeri kalkmalıdır. Hazine buradan kay Vm başka yollardan fazlasile a- ir. Buna mukabil otelciler de altın yu murta veren tavuğu öldürmek zihni- yetinden vazgeçmeli, kârlarını ucuz” lukta, ve fazla harekette © aramalı dırlar, Bugün Türkiye otelleri, dün- Yanın en pahel: otelleri sayıl! maktadır. Memleketimizdeki bir kaç İyi otel, memlekete seyyah celbede- | cek vasıtalar değildir, seyyah kaçi- Tacak korkuluklardır. Ücretler, ta- Yammülün haricinde olduktan başka bazı oteller hâlâ tutturabildiğini ko- Parmak kafasile hareket ediyorlar. En zengin bir misafiri bile bunun ka- dar kızdıracak bir hareket tarzı ta- tavvur edilemez. Otellerin oda, yiyecek “ve ASR, tarifeleri iptidadan makul şekilde tesbit edildikten sonra her suretle İ- İn edilmesi ve otelin her odasında Mutlaka birkaç lisanda yazılı olarak gösterilmesi lâzımdır. Bir ecnebi seyyah, bir memlekette De kadar para sarfedeceğini hesapla- Madan yola çıkmaz. Vurgun şeklin-|i (Arkas: Sayfa 11, stem İ def Almak Üzere Paris, 27 (A.A.) — Havas a- jansı bildiriyor: Hariciye Nazırı Bonne, bu- gün öğleden sonra Türkiyenin Paris Büyük Elçisini kabul et- miştir. Bonne - Suat Davaz mülâka- tı, Hatay üzerinde cereyan et- miştir. Bugün Paris ve Ankara , hükümetleri arasında müzake- re edilmekte olan meselelerin ekserisi bilkuvve halledilmiştir. Yalnız, Hatayda bulunacak Türk ve Fransız kuvvetlerinin miktarı hakkındaki meseleler henüz halledilememiştir. Bun- ların halli hâlâ müşkülâta ma- ruz bulunuyor. General Hutzinger Beyrutta Antakya, 27 (Hususi surette gönderdiğimiz. arkadaşımızdan)— Türk ve Fransız askeri heyetleri arasında cereyan den müzakere ler samimi bir hava içinde devam | oöaikieiir. Fransız askeri Der: metinden talimat almak üzer bu. gün Beyruta gitmiştir. Avdet et tikten sonra anlaşma büyük me- rasimle imzalanacaktır. General Hutzinger'in Anadolu Ajansına Beyanatı Antakya, 27 (A.A.) — Anadolu A- Jansının hususi mukabri bildiriyor: General Hutzinger Anadolu Ajan sına yaptığı beyanatta askeri müza kerelein tam bir gizlilikle cereyan Beyruta Gitti Mahut komisyonun reisi Anker ettiğini buna binaen bu müzakere- ler hakkında Suriye. gazetelerinde çıkan haberlerin hakiki menbalar- dan çıkmadığını, rai Asım Gündüz ve orta elçi Cevat Açıkalın daha evvel Ankaradan tanıdığını ve temasların hakiki ve büyük bir sa- İmimilik içinde yapıldığını söylemiş tir. Fransız askeri heyeti, Orgeneral | Hutzingerin başkanlığı altında, Al İbay Bourget, binbaşı Bonnot, binba- sı Brygoo ve yüzbaşi Ducoussi Tasel den terekküp etmektedir, (Arkası: Sayfa 3,“ sütun 6'da) TAN okuyucularının Kızılaya Yardımı Kırşehir Felâketzedeleri İçin Toplanan 2553 Lirayı Kızılâya Verdik 9 0 TÜRKİYE KIZILAY CEMİYETİ TON #nzetest LazFGSRRŞaLaküN) KİFŞORİE FELAKETE ai "yari isin tönladıkları daneler. yekün olarak verdikleri iki bin ben yüz oldi ve Züpu mı a kuruş alınmış ve kat'f sakdunlarla deği ştizilnek Gere Satu süvekkst makbuz kendi kerine ita edilmiştir. Kırşehir zelzelesinde felâket gören Vatandaşlara yardım için, bir iane aç- |maşlık. Açtığımız yardım listesi, um- duğumuz gibi, büyük bir alâka ile Karşılandı. Bir çok hamiyetli yurttaş larımızın, gazetemiz vasıtasile, felâ- ket görenlere verdikleri para yekü- nu 2553 lira 80 kuruşu buldu. “TAN,, idaresi, bu parayı Kızılay kurumu İs- tanbul şubesine yatırmıştır. Aldığı. mız makbuzun kilişesi yukardadır. Kızılay, yardım eden het okuyu- cumuzun adına ayrıca birer makbuz kesmiştir. Yardım yapan okuyucula- rımiz, idarehanemize müracaat ede- ek makbuzlarını alabilirler. ARM | AHMET EMİN YALMAN ali Af Kanunu Etrafında Mebuslarımız Arasında Münakaşalar Yapılıyor Ekseriyetin Hatıraların Dr. Gasson diyor ki: “Her tacir bu kitaptaki usullerle kısa bir za. man içinde müşterilerini artırabilir. Ben bu kitabımda size bu sanati öğretiyorum.,, TAN Matbaasında Fiyatı 50 kurus. Fikri, Kötü Günlere Ait 150 likler Hakkında Yeni Keşfedilmiş Bir Delil Sayılamıyacağıdır Ankarada bulunan Başmuharririmizden telefonla: Af kanunu lâöyihası Kamutayın Çar- şamba günkü toplantısında müzakere e- dilecektir. Mebuslarımız arasında bu mesele etrafında hararetli münakaşa- Jar devam -etmektedir. İstanbulda sa- bahları çıkan bir gazete, of işi aleyhin- de şiddetli yazılar yazmış ve bunları ha- vi sayısını tayyare İle buraya göndere- rek mebuslar arasında dağıtmıştır. Kamutay muhitinde fikir cereyanları- nı şu suretle ifade etmek mümkündür: 150 liklerin affı işine hiç kimse hiçbir zaman fena yola atılacak bir adım gö- züyle bakmamıştır. 150 liklerin suçları üm tehlikesinde ol- duğu bir sırada kurtuluş ve istiklâl hare- ketine arkadan yapılan hücumları unut- mk güçtür. Fakat hükümetimiz, 150 lik- lerin bile affedilmeleri derecesinde ge- niş bir tasmimi, Kemalist Tür rılan istikrara ve olgunluğa bir ölçü saymıştır. Bundan başka, bunların ara- mızda yaşıyan ve bütün millet efradı gi- bi Cümhuriyetin nimetlerinden istifade eden evlât ve akrabalarına acımıştır. Bir kısım mebuslarımız, hükümetin yüksek düşüncesindeki isabeti âli siya- set bakımından takdir etmekle beraber his itibariyle af kararına alışamıyorlar. Eski fena günlere ait hatıralar ve yazı- lar dillerde dolaşıyor. (Arkası: Sayfa 10, sötün 5 te) çok ağırdır. Vatan Ali Çetinkaya İstanbula Geldi Vakilin Biyneetinde Elektrik İdaresi Hakkında Bir Toplantı Yapıldı Nafia Vekili Ali Çetinkaya sabahki ekspresle Ankaradan şehri- mize gelmiş ve Haydarpaşa istasyo- nunda, şehrimizde bulunan Nafia Vekâleti erkânı tarafından karşılan mıştır. Düm öğleden sonra saat 14 te Tak simdeki Nafia şirketleri başmüfet - tişliğinde, Ali Çetinkayanın riyase - ti altında büyük bir toplantı yapıl - İmış ve önümüzdeki cuma gününden itibaren. çalışmağa başlıyacak olan Elektrik Umumi müdürlüğü işleri (Arkası; Sayfa 10, sütun 1 de) Eğlence Yerlerinin Azami Tarifeleri Tesbit Edildi Celâl Bayar hükümetinin esas pren siplerindeh biri olan hayatı ucuzlat- ma İşinde belediyelere mühim vazi- feler düşmektedir. Bu arada yiyecek, içecek gibi şeylerle eğlence yerleri nin ucuzlatılması, nakil vasıtalarında asgari bir tarife tatbik edilmesi gibi sayılı işler de vardır. İstanbul belediyesi de başta et işi olmak üzere hayatı ucuzlatmak için (Arkası: Sayfa 10, sütun 2 de) İhraç Mallarımızın Standardizasyonu İçin İlk Toplantı Yapıldı Bazı ihraç mahsullerimizin stan - dardı için yapılacağını haber verdi Kimiz toplantılar dün başlamıtşır. İk İtisat Vekâleti dış işleri umum mü - dürü Mümtaz Rek ticaret odasına İgelmiş ve odaya davet edilen tüccar yaset etmiştir. Dünkü toplantıda Türkofis, Ticaret Odası, zahire bor- sası erkân ile Vekületin. şehrimiz kontrol şefi ve kontrolörlerden bazı ları hazır bulunmüşlardır. Toplantıyı açan Mümtsz Rek. dış ticaretimiz için çok kıymetli izahat ta bulunmu; Bu izahat ve dünkü toplantı hak kındaki yazı , 9 uncu sayfamızda. dır. dün | Jlarımızla başlıyan müzakerelere ri-| Avukatlık Kanunu Kabul Edildi , Kanun Görüşülürken Mecliste Şiddetli Münakaşalar Oldu Avukatlar Nasıl Tasfiye Edilecek? Ankara, 27 (TAN Muhabirinden) — Meclis bugün Fikret Sıla- yın Başkanlığında toplandı. İçtimada ilk olarak yeni avukatlar ka- nunu müzakere ve kabul edildi. Avukatlar kanununun 22 nel mad-| Kanundaki (âmme hizmeti mesa - desi çok ateşli münakaşalara yol aç- | besindedir) tabirine karşı Galip (To- tı. Avukatlar tarafının harareti, us-| Kat) ilk hücumu açtı, dedi ki: tw avukatları çoktu. Fakat müariz| “— Avukatlık, âmme hizmeti de- taraf ta sert ve hırçın hücumları e- | ğildir. Avukat para alır, ferdin işini #irgemiyordu. Başlıca dava şu nok -| görür. Haklı tarafın da, haksız ta « ta etrafında dönüyordu: rafın da avukatı olması şünu gösteri» Avukatlık bir âmme hizmeti mi, | yor ki, avukat udaletin tezviile de“ değil mi? (Arkası: Sayfa 10, sütün 3 de) Bir Facia Ile Nihayet Bulan Sandal Safası İki Genç Nişanlı Pazar Günü Fenerbahçede Sandala Binerek Açıldılar. Perşembe Günü Bindikleri Sandal Marmara Ortasında Boş ve Alabora Olmuş Bulundu KT rm Marika ve Nikonun aileleri efradı ve arkadaşları arasında çekilmiş resimleri. Tinaztepe torpitosu göçen perşem-|dalın numarası da 4915. be günü Murmarada dolaşırken açik-| Torpito kaptanlığı, hâdiseden zsbı- larda bir sandal leşi görmüştür. San-| tayı, ve liman idaresini derhal dal boş ve alabora vaziyetindedir. İçi İle haberdar ediyor. araştırılıyor, tahtaların arasında sı-İ Bu sandal kime aittir? İçinde kim kışmiş bir kadın el çantası var. San-| tArkasi: Sayfa 10, sütün 6 Sa) İsiz