29 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Otobüs davası Muhakeme B. B. Recainin gıyabında görüldü Dünkü celsede B. Ahmed Emin Yalmanın vekili ve Avni Bayer müdafaalarını yaptılar Otobüs davasına dün de Asliye bi- rinci ceza mahkemesinde devam edil miştir. Muhakemeye akşam üzeri sa- at 19 da başlanmış ve yarım saat de- vem etmiştir. Dünkü celsede Ahmed Emin Yal- man Ankaradan çektiği bir telgrafta muhakemenin gıyabında devamını ve vekilinin kendisi namına okuyacağı müdafaanamenin dinlenmesini rica ediyordu. Mahkeme bu talebi kabul etti ve avukat B. Nazmi Nuri müekki- Mnin müdafaanaâmesini yazılı olarak mahkemeye verdikten sonra kendisi | de alenen okudu. Bu müdafaaname- de Ahmed Emin Yalman Tan gazete sindeki neşriyatında hiç kimseye ha- karet kazdı bulunmadığını, âmme menfaatini gözeterek yaptığı neşriyat üzerine alâkadar makamların da tah- kikata giriştiklerini ve kendi neşriya- tile ortaya attığı yolsuzlukların fail leri hakkındâ takibat yapılmakta ol- duğunu, umumi menfaat uğrunda yaptığı bu neşriyat karşısında men- İaatleri bozulan Sabur Sami ve da- ha bazı kimselerin kendisi aleyhine tezvir dolapları tertib ettiklerini ve bin iiralık bir orotesto çektirerek ken- disini halkın husumetine maruz bi- rakacak şekilde ağır hakaret yaptık- Yarını izah ederek Belediye otobüs İş- İerindeki yolsuzluklardan bahsediyor ve neşriyatının kül halinde göz önüne almıp tedkik edilerek hakkında bera- €l kararı verilmesini istiyordu. Bundan sonra Dişçi Avni Bayer kalktı ve müdafaanamesini bilâhare yanp mahkemeye vereceğini söyliye- rek şifahen müdafaasını yaptı ve ex cümle dedi ki: — Hakkımda, cürüm tasnii suçun- dan dolayı takibat yapıldı, Fakat ne- Ücede iddia makamı, madde tayinile hakaret suçundan dolayı muhakeme altına alınmama karar verdi, Ahmed Emin Yalman bana cürüm tasnli is- nad ediyor. Böyle bir şey olsaydı be- nim ağırceza mahkemesine veril- mem İcab ederdi. Ahmed Emin Yal- man, aramızdaki bir alacak mesele- sini bahane ederek bana günlerce | Şüzelesile hakaret etti, Ben kendisine bin lira vermiştim. Paramı alamayın- ca protesto çeklim., Protestomda ken- disine karşı bir hakarette bulunma- dım. Sadece paramı, alacağımı iste- dim. Buna mukabil Ahmed Emin Yal- ? manbeni halkın husumetine maruz bırakacak şekilde hakaret etti. Ahmed Emin Yalmanı bir ispermeçet mu- mu kadar doğru zannetmeyiniz.. ba- na öyle hakaretler yaptı ki, altı ay- danberi muayenehaneme kimse uğra- maz uldu, Çektiğim protesto üzerin- de hakkımda tahkikat yapılırken, ben müddeiumumilikte şahidim olmadığı- nı söylemiştim, Eğer protestom uydur- ma olsaydı, şahid tedariki çaresini de bulabilirdim. Ben masumum, Ahmed Emin Yalmanın harbı umumi esna- sında memlekete fenalıkları vardır. Kendisinin âlim, mütefennin bir adam olduğunu ileri sürüyorlar, Âlim, mü- tefennin bir adam mutlaka iyi adam olamaz. Dünyanın her tarafında birçok büyük fenalıkları âlim adamların yaptıkları- nı görüyoruz. Benim hiçbir kabaha- tim olmadığı halde şunun bunun âle- ti olduğumu ileri sürüyorlar. Ben kimseye âlet olmadım. Kimseye de fenalık yapmadım. Ben harp esnasın- da Anadoluya silâh kaçırmış, askerlik vazifesini yapmış bir Türküm, Ahmed Emin Yalman bana bir sürü uydur- ma isnadlarla hakarette bulunduşi Şimdi bu isnadlara cevap versinler. Benim hangi fena hareketimi görmüş- ler? Bu cihetleri yazılı müdafaana- memde daha etraflı izah edeceğim. Mahkemenin hakkımda beraet kararı vermesini istiyorum. Recai Nüzhet Baban da Eminönün- den mahkemeye çektiği bir telgrafta kendisinin âni surette rahatsızlandı- ğını ve vekili de gelemiyeceği cihetle müdafaasını yapması için muhake- menin başka güne bırakılmasını is- tiyordu, Mahkeme kısa bir müzakere neticesinde, hakkında evvelce de gi- yaben muhakemenin devamına ka- rar verilmiş olan Recai Nüzhetin ge- çen celsede omüdafaasını o bugü" ne kadar hazırlıyacağım bildirdiği halde, bugün mahkemeye gelmediği gibi, mazeretini de raporla tevsik et- meden gene muhakemenin başka bir güne bırakılmasını İstemesi, duruş- mayı uzatmak kasdına matuf görül- düğü cihetle, muhakemenin gıyabın- da devamına karar verdi ve davaların duruşma safahatı tamamlanmış ol- duğu cihetle bu hususta son karar verilmek üzere muhakeme temmuzun yedinci perşembe gününe bırakıldı. Mezarlık İşi Lüzumu e a ka- rar verilenlerin muhakeme- sine yarır. baslanıycr Mezarlık işlerinde yolsuz hareket ettikleri iddiasile Şürayı devletçe hak- Jarında lüzumu muhakeme kararı verilen Şehir meclisi dalmi encümen âzasından B. Avni, B. Suphi, B. İhsan Namık, B. Mehmed Ali, B, Şerefed- dine Mahkemci temyiz dördüncü ce xa dairesince tebligat yapılmıştır. Mu- hakemenin İlk celsesi 30 haziranda yapılacaktır. Şürayı devletin lüzumü muhakeme kararı verdiği diğer bazı zevat şimdi mebus olduklarından, bunlar hakkın- da şehrimize bir tebligat yapılmamış- kr, Vali B. Muhiddin Üstündağ, Ati- mada bulunduğu için kendisine mah- kemeden tebligat yapılmamıştır, Bazı gazeteler Belediye Mezarlıklar müdürü B.: Süleyman hakkında da Şürayı devletçe lüzumu muhakeme kararı verildiğini yazmışlardır. Şüra- yı devlet heyeti umumiyesi alâkadar- Jar arasında yalnız B. Süleyman hak- kında men'i muhakeme kararı ver- miştir. Mahkemeye davet edilen zevatın bu akşamki trenle Ankaraya gitmele- ri muhtemeldir. CEMAL SAHİR OPERETİ Bu gece temsil yoktur. Perşembe Beylerbeyin- de. Cumartesi Şehre- mininde: Yeni operet. N 2 Temmuzdan itibaren Aşk Besmiçeçidi 5 Mir çırpıda Seyyahlar burnumuzun dibine kadar gelip, dönüyorlar (Baş larafı 3 üncü dahifede) Öteki o memleketlerdeki” seyahat acentelerinin yaptıkları uzun gezin- tilerin programlarında da İstanbu- la hemen hemen hiç yer verilmemiş- tir. Bu çok dikkate şayan bir şeydir. Bunun sebebi nedir? Çareleri nedir? Her halde araştırmalıyız. Seyahat acenteleri ile anlaşmamız mı-lâzım? Anlaşmalıyız?. Burnumuzun dibine kadar gelen seyyah vapurları niçin bize uğramadan geçip (gidiyorlar? Uğrasalar bile, Beyrutta 2 gün kalan seyyahlar niçin İstanbulda 7 saatten fazla kalmıyorlar? Bunun daha dik- kate şayan tarafı var. Geçen sene Nevyorklan üç talebe grupu vapurla Atinaya, oradan da Rusyaya gittiler. Ve İstanbula uğramadılar. Memleke- te döviz getirmeseler bile bu 3 üni- versiteli grupunun yeni Türkiyeye gelip bir şeyler görerek dönmeleri güzel bir propaganda vesilesi idi. Her hidae seyyah celbini dört beş fotograflı album neşrinden ibaret, basit bir propaganda işi addetmiye- lim... Hikmet Feridun Es Bu akşam Yeşilköy İs- tasyon bahçesinde, per- şembe günü akşamı Bey- koz İskele tiyasrosunda, cuma fünü akşamı Be- bek Belediye bahçesiri- de, cumartesi günü ak- gamı Anadoluhisarı İd- Mmanyordu klübünde, gaza A Ge) İki maddenin değiştirilmesi lâyihası yarın görüşülecek Ankara 28 (Telefonla) — Askeri ceza kanunununiki maddesinin aşa- ğıda yazılı şekilde değiştirilmesi hak- kındaki kanun lâyihası Meclisin y rınki içtimanda (görüşülecektir. Madde 39 — 1) Askeri şahıslar hakkın- da hükmedilen aşağıda yazılı cezalar a5 da. bak” kındaki tard ve Ihraçı mucib olmıyan ce- #a hükümleri, b - Askeri okulların mekteplerinden kayidlerinin silinmesini Senb ettirmiyen ere girdikten sonra işle- dikleri suçlarından dolayı (6) ay veya Ca- ha az ceza hüküm d - Her hangi bir m Xam veya heyet tarafından verilmiş ve Katileşmiş para cezalarından çevrilme allı ay ve daha az cezs hükümleri. 2) Resmi bir kıyafet taşıyan rütbeli ve- ya rütbesiz askeri şahıslar hakkında her hangi bir makam veya mahkeme tarafın- | dan verilen tevkif müzekkereleri askeri tevkifhanelerde infaz olunur, 3) Aşağıda yanlı ketileşmiş umumi cezaevlerinde infaz olunur: 4 - Subaylar, askeri memurlar hakkın- daki tard veya ihracı mucib olan ceza hükümleri, b - Mekteplerinden kayldleri silinen askeri okullar hakkında ceza hükümleri, € - Erat hakkında altı aydan yukarı olanı ceza hükümleri, d - Yoklama kaçağı, saklı, bakaya suç- | ları hakkındaki ceza hükümleri, e - Siviller hakkında askeri mahkeme- lerden verilen ceza hükümleri, 4) Askeri şahıslar hakkındaki cezalar umumi cezaevlerinde çektirilirken ürerle- Yinden askerlik alimelleri kaldırılır. Ce- zaları biten eratın geri kalan askerlik hiz- melleri tamamlallırılmak üzere ciheti 4s- keriyeye teslim olunur. Madde 154 — 1 - Sahtekârlık, hırsızlık, istimal, dolandırıcılık, yalan di- lencilik ve umumi adab ve nizama ve va- tan aleyhine cürümlerden biri ile bir sy- dan fazla hapis veya ağır hapis yabud hukuku âmmeden mahrumiyet cezalarına, mahküm olan askeri talebenin talebelik #afatile iktisab ettikleri her türlü huku- kun ve muvazzaf hizmetten başka yedek #ubay ve gedikli erbaş olmak ve askeri hizmet ve memuriyetlere ve mekleplere girmek hakkımın ziyana, hükmolunur. 3 - A) Talebe tarafından okunması veya taşınması Genel kurmay başkanlığınca menedilmiş olan kitap veya her türlü matbua ve sair yazıları emir hilâfında oku- duğu veya taşıdığı; B) Gayri tabii mukarenette bulunduğu veya bu Tüli rizasile kendisine yaptırdığı; Okulların salâhiyetli heyetleri tarafin- dan yapılacak tshkikatlâ sabit olan askeri talebenin -kaydi terkin edilmekle beraber muvsazaf hizmeiten başka askeri hizmet ve memuriyetlere ve askeri mekteplere girmek hukukundan mahrum edilmeleri- ne karar verilebilir. Bu karar aleyhine en büyük adli âmir nezdinde on beş gün içinde itiraz olunabilir. Âmiri adli kararı tasdik veya askeri mahkemeye tevdi eder. Tasdik Kararı kat- idir. Madde 2 2084 sayılı kanunun 8 inci maddesi mülgadır. 25/6/938 Esham ve Tahvilât 1983 Türk borcu I (Peşin) 0— 1933 Türk borcu TI (Peşin) 1905 1934 H. B. © 6 faizli 4— Türk kömür madeni 20.— Çekler (Kapanış fiatleri) Londra | İngiliz lirası 828 Nevyork 109 Polar 128.50 Paris 100 Fransız Frangı 352 Milâno 100 Liret Gü415 Cenevre 100 İsviçre F. 209525 Amsterdam 100 Florin 68,915 Berlin 100 Rayhşmark 50.895 Brüksel 100 Belga Atina 100 Drahmi Sofya 100 Lera Prag 100 Çekoslovak Kr. Madrid 109 Peseta Varşova 100 Zieti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 100 Ley Belgrad 100 Dinar Yokohama 100 Yen Stokholm 100 İsveç Kronu Moskova 100 Ruble Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Maçka, Taksim: İstiklâl cad- desinde Kemal Rebul, Kurtuluş cad- desinde A. Galapulo, Beyoğlu: Gala- tasaray, Posta sokağında Garih, Ga- lata; Topçular caddesinde Hidayet, Kasımpaşa: Müeyyed, Hasköy: Aseo, Eminönü; Hüsnü Onar, Fatih: Sa- ede İbrahim Hali, Karagüm- Tük: Mehmed Fuad, Bakırköy: İsta bul, Sarıyer: Nuri, Aksaray: Yenika- pıda Sarım, Beşiktaş: Süleyman Re- ceb, Fener: Emilyadi, Kumkapı: Ce- mil, Küçükpazar: Ben Sasan, Samat- ya: Yedikulede Teofilos, Alemdar: Ca- Ealoğlunda Abdülkadir, Şehremini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: Sadık, Yel- değirmeninde Üçler, Üsküdar: Ahme- diye, Heybelinda: Tomas, Büyükada: Halk. Her ece açık eczaneler: cezalar | | karmamış olan vatandaşlara yüzde on Gayrimübadiller li bugün görüşülecek Muhtelit encümen yalnız birinci maddede ufak bir değişiklik yaptı Ankara 21 (Telefonla) — Gayrimü- | badil istihkaklarının tasfiyesine dair kanun lâyihası Meclisin yarınki top- lantısında görüşülecektir, Bütçe ve Maliye encümenlerinden mürekkep muhtelit encümen projede, evvelce de bildirdiğim gibi, esaslı bir tadil yapmamıştır, Encümen tarafın dan hazırlanan mucib sebebler maz- batasında ezcümle şöyle deniliyor: «Devletin geri kalan bu istihkakla- ra karşı ahdi ve hukuki hiç bir angaj- | manı bulunmamasına ve bu bakiye- nin 200,000 liradan başka da karşılığı kalmamış olmasına rağmen bütçe- sinde iki buçuk milyon lira gibi zmü- him bir fedakârlık yaparak bu vatan- daşlara tahsis etmiş olmasını yerinde bulan Encümenimiz lâyihayı esas iti- barile kabul etmiş ve ancak lâyihadâ lüzumlu gördüğü bazı değişiklikleri yapmıştır» Lâyihanın birinci madde sinde istihkak mazbatasını elinden çi- tevziatı ve bunları yüzde bire kadar inebilen bir had dahilinde çok dun fi- atlerle elde etmiş olanlara da yüzde beş nisbetinde tediyeyi kabul etmiş bulunmaktadır, Encümenimiz bu hük- mün bir takım muvazaalara ve haksız kazançlara yol açacağını düşünmüş ve bunları kısmen önliyebilmek için 1 haziran 1938 tarihinden sonra bu mazbatalar istihkak sahiplerine tek- Tar devredildiği takdirde bunlara dü yüzde beş nisbetinde tevziat yapılacar ğını tesbit ederek maddeye bu yolda bir kayid ilâve eylemişti Lüyihada müracaat mahalli tayin edilmemiş bulunduğundan istihkak sahiplerine bir kolaylık temin etmek üzere beşinci maddeye muayyen müd- det zarfında mahallin en büyük mak memurluğuna müracaat edebileceğine dair bir kayid ilâve edilmiştir. Diğer maddeler teklif veçhile kabul edilmiş ve bu suretle yeniden hazırla" nan kanun lâyisar müstacelen müza- kere edilmek dileğile Umumi heyetin | tasvibine konulmak üzere Yüksek Re isliğe sunulmuştur. Birinci maddenin muaddel şekli şöy- ledir: Madde 1 — Yunanistanda gayri menkul mal bırakmış olan Türk gayri mübadilerin takdir edilen istihkakla- rının bono ve nakid olarak ödenmemiş olan kısmı, hak sahibi gayrimübadi- lerin ibraz edecekleri mazbatalara mis kabil istihkak bakiyesinin yüzde onu nisbetinde Hazine tahvili verilmek su- retile itfa ve tasfiye olunur. Gayrimü- badillerden istihkak mazbatasını dev ren almış olanlara Hazine tahvili ya- pilacak tediye nisbeti yüzde beştir. 1 haziran 1938 tarihinden sonra tekrar asıl sahiblerine devredilmiş olan istihkak mazbatalarına dahi yüz- de beş tediye yapılır. izmitin kurtuluş günü İzmit 28 (Hususiy — Bugün İzmi- tin kurtuluşunun 18 inci yıldönümü idi. Oİzmitliler bu mesud günü coşkun tezahüratla kutlamışlardır. Hazırlanan program mucibince, $8- bahleyin sast 9,30 da şehrin doğu ta- rafından askerlerimizin 18 yıl evvel bugünkü girişi canlı bir surette tem- sil edilmiş ve çok alkışlanmışlır. Atatürk anıtı önünde nutuklar irad edildi. Halkevi tarafından (köylüler şerefine bir öğle ziyafeti verildi. Gece fener alayları ve kır balosu tertib olundu. Gönderdiğim resimler bir günkü merasime aiddir., SAKARYA sinemasında Bu haftadan itibaren her hafta cumartesi ve pazar günleri saat 1 ve 2,30 da HALK MATİNESİ Fiatler 15 ve 25 kuruş Her pazartesi günü saat 1 de Talebe - Çırak ve Çocuk matinesi Duhuliye 10 Kr. ÇOCUK MATİNELERİ Bu haftadan itibaren MELEK SARAY ve iPEK Sinemalarında her hafta Cumartesi ve Pazar günleri saat 13 ve 14,30 Halk Matineleri: Fiatlar 20 ve 25 kuruş. Her hafta MELEK sinemasında Çarşamba saat Wer hafta SARAY sinemasında Çarşamba saat Her hafta İPEK sinemasında perşembe saat 13 te 13 te 13 te FİATLER 10 KURUŞ “ olup Ke in İle y güne Yesör duğu deki rw Bren fin ci rna miş koru