29 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i a : i Çinliler daha bir nehrin » su sedlerini yıktılar Münbit ve geniş bir arazi parçası su altında kaldı Tokyo 28 (A.A) — Domei ajansı | sular istilâ etmiştir, bildiriyor: 'Nankin'den gelen bir telgraf habe- rine göre, Çinliler Nankin'in 100 ki- Jometre şimali şarkisinde Şaokanha- daki büyük kanalda bulunan sedleri tahrib etmişlerdir. Münbit geniş bir crazi parçasını Şaokanha, bir- İ kaç aydanberi Japonların işgal altın- da bulunan mıntekaya dahti olduğu için bu tahribatın Japon muvasale hatlarının gerisinde çete muharebe- leri yapan Çinliler tarafndan yapıl mış olması muhtemeldir. Beden terbiyesi Kanunda mecbüriyete dair olan madde değiştirildi Ankara 28 (Telefonla) — Meclisin yarınki ruznamesine alınan (Spor teşkilâtı kanunu) © projesinde mu- vakkat encümence bazı değişiklikler yapılmıştır. Bu srada kanunun adı (Beden terbiyesi kanunu) na, (Umum müdürlük) te (Beden terbiyesi umum müdürlüğü) ne çevrilmiştir. Bundan başka beden terbiyesi mec- buriyetine ald 14 üncü maddenin şimdilik her tarafta tamamen tatbi- ki güç görülmüş ve mezkür madde bu- günkü vaziyete daha uygun bir şe- kilde tadil edilmiştir. Maddenin al- dığı son şekil şöyledir: «Gençler için klüplere girmek ve boş zamanlarında beden terbiyesine devam etmek mecburidir, Hangi yaş- taki vatandaşların ne kadar müddet- Je spor mükellefiyeti altında buluna- Cakları ve ne gibi devalr ve müessese- lerde beden hareketlerinin tatbiki 1â- um geleceği İcra Vekilleri Heyetince tayin olunacaktır.» Lâyihanın Klüpler ve gruplar hak- kındaki maddesi de şöyledir: #Gençlerin beden terbiyesi ve spo- Tü bu kanunla kurulacak ve bu ka- nun hükümlerine intibak ettirilecek olan klüpler ve gruplar vasıtasile yap- farılır. Mektep ve kışla dışında 50 ve daha çok spor mükellefiyeti çağında yurttaş bulunan köy, kasaba, şehir ve münferiâ mahallerde klüp, 50 den az yerlerde: spor grupları bulunur» Klüplerin ve grupların imkân ve Jüzumuna göre tesisi ve klüplerin bu kanun hükümlerine göre tevhidi, tef- riki ve feshi umum müdürlüğün göste- receği lüzum üzerine İcra Vekilleri He- yetince kararlaştırılır. Beden terbiyesi umum müdürlüğü teşkilâtına, orduya ve Maarif vekâle- tine lüzumu olan yüksek ve fiili beden terbiyesi ve spor öğretmenleri ile'an- trenör yetiştirmek üzere Ankarada bir Beden terbiyesi yüksek enstitüsü kurulacaktır. Ingiliz yahudilerinin Almanyadaki emlâki Almanya bunlara dokunmı- yacağına dair teminat verdi Londra 28 (A.A) — Times gazete- 8i, İngiliz yahudilerinin emlâki hak- kmda Almanyanın, Londrayı bik hassa menmun ettiğini yazmaktadır. Malüm olduğu veçhile yahudilere aid bütün emlâki kayde t4Bi tutan 26 nisan taribii Alman kararnamesin- de ecnebi yahudilerin emlâki : hak- knıda hiç bir kayd mevcud değildir. İngilterenin talebi üzerine Alman- ya verdiği cevabda Almanya Hari- cinde yaşıyali İngiliz tebüasının em- Jâki kayde tabi ( tutulmiyacağı, an- cak Almanyayı muhaceret suretile terk ettikten sonra son zamanlarda İngiliz tabiiyetine girenlerin bu hü- kümden istifade edemiyecekleri bil- dirilmiştir. Filistinde Yeni hâdiseler oldu, grev ilân edildi Kudüs 28 (A.A) — Filistin Arapla- Türk - Alman iktisadi münasehatı Alman milli iktisad nazırı B. Funkun bir nutku Berlin 29 — Türk - Alman ticaret odasının onuncu Yılı ü kutlan- mıştır. Bu münasebetle Türkiye se firi B. Hamdi Arpağ ve Alman Mihi İktisad Nazırı B. Funk tarafından nutuklar irad edilmiştir. B. Funk ezcümle demiştir ki: «Tür- kiye ile Almanya arasında sağlam iktisadi münasebetler tesisi, yalniz iki memleketin iktisadi kalkınmasın- da mühim bir âmil olmamış, fakat ayni zamanda da Avrupa sulhünde büyük bir hizmet yapmıştır ve yapa- caktır.» Çinde kolera Bir şehirde bir hafta içinde - 600 vaka görüldü Hongkong 2: A.) — Limanda rı tezahürata devam etmektedirler. 'Tülkerim'de grev ilân edilmiş ve bir karışıklık çıkmasından korkan hükü- met makamları askeri işgal altına alarak ışık söndürme saalini tayin etmişlerdir. Şehir, pek sıkı bir nezaret altına alınmıştır. Yahudilerin bir protestosu Kudüs 28 (A-A.) — Bir Arap otobü- süne taarruzdan dolayı mücrim olan iki Yahudinin İdam mahkümiyetini 'Telâviv'den sonra Kudüs'ün Yahudi halkı da protesto etmiştir. Sinema ve kahveler kapatılmıştır. Diğer taraftan Telâviv'de Belediye (dairesi önünde Füistin statüsünün tekrar gözden geçirilmesi taraftarla- inin bir nümayiş yapmış oldukları haber verilmektedir, Zabıta, halkı dağıtmış ve nümayiş” sm tevki çilerden b İMİsii denize girdikten sonra Assuan ismin- deki Alman vapuru mürettebatından birinin koleraya tutulması burada en- dişe ile karşılanmıştır. Svatovda bir hafta zarfında 600 kolera vakası kaydedilmiş olduğu için buraya yüzlerce mülteci gelmektedir. Hongkongda şimdiye kadar mün- ferid 30 vaka kaydedilmiş ise de son 24 sant zarfında 7 vaka daha zuhur etmiştir. Bir talebe 3 gün hapse mahküm edildi Davutpaşa ortamektebinde üç ders- ten ikmale kalan Sulhi adında bir ço- cuk müdür muavini B. Fuadı tehdid ekmeğe kalkışlığından yakalanmıştır. Sulhi dün muhakeme edilmiş ve âdi- yen tehdid sabit olmuşsa da bu teh- didin hakiki silâhla yapıldığı sabit ola- nadığmdan 3 gün hapse mahküm tir. Vali bu sabah Atinadan döndü | Yakında Atina belediye erkânı İstanbulu ziyaret edecekler Dost ve müttefik Elen payitahlında bir müddettenberi misafir bulunan Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, refakatide umumi vilâyet meclisi birinci reis vekili B. Necip Ser- dengeçti, daimi encümen Âzasından ve gazetemiz muharrirlerinden B. Se- Yümi Sedes olduğu halde bu sabah sa- at 7,5 da Kirinale vapurile İstanbula dönmüştür. / B. Muhiddin Üstündağ ile arkadaş- Jarı Galata rıhlımında vali muavini B. Hüdai, Emniyet müdürü B, Salih kılıç, vilâyet, belediye erkânı, Şehir Meclisi âzaları, Halk Partisi erküni, dostları, akrabaları tarafından karşi- lanmıştır, Vapurdan pek beşuş bir si“ ma ile çıkan B. Muhiddin Üstündağ kendisini (Okarşılıyan (gazetecilerin Suali üzerine ihtisaslarını şöyle anlat- mıştır: -— Yunanistanda çok büyük hüsnü kabul gördük, çok ağırlarıdık. Dost menilekette edindiğim ihtisaslarım çok derindir. İstanbul şehri namma Atina belediyesi erkânını davet ettim, yakında bir heyet şeltrimize gelecek- tir, i B. Muhiddin Üstündağ bundan sonra B. Hüdaiden vilâyet ve belediye işleri etrafında bazı izahat alarak oto- mobiline binerek evine gitti, Türk ceza kanunu Adliye encümeni lâyihada bazı değişiklik yaptı Ankara 28 (Telefonla) — Türk Ce- za kanununun bâzı maddelerinin de- Ziştirilmesi hakkındaki kanun pro jesinde Adliye encümenince bazı ta- diller yapılmıştır. Bilindiği gibi, bu proje, Türkiye Cümhuriyetinin devletçilik, milliyet- çilik, inkılçpçılık, halkçılık ve lâiklik vasıflarının Teşkilâtı esasiye kanunu- giuzda tesbit ve kabili edilmesi üze- rine bu ana hükümlerle tebarüz et- miş olan Cümhuriyet rejiminin istik- rarını ve korunmasını temin edecek müeyyideleri ihtiva etmektedir, Encümenin lâyihada yaptığı deği» şiklik arasında 102 nci madde, dev- letin şahsiyeline kar$ı işlenen ölüm ve ağır hapis cezalarını miüstelzim cürümleri yurd dışında işliyenler hak- kmda dava müruru zamanı olmadığı- nı mütezammın bulunmaktadır. Türkofiste Memurlar arasında bazı değişikliklerden bahsediliyor | 'Türkofis memurları arasında bazı değişiklikler yapılmakta olduğu haber veriliyor. Şimdiye kadar duyulanlara göre İstanbul Türkolis müdürü B. Suphi Ziya Londraya, Londradan B. Malımud Mersine, Ramadan B. Ha- Yil Mithat İzmir Ticaret odası umumi kâtipliğine, Türkofis İstanbul şubesi müşavirlerinden B, Fuad Romaya, İz- mir Türkofis müdürü B. Cemal Ziya İstanbul şubesi müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. Komünistlik tahrikâtı muhakemesi Komünistlik tahrikâlı yapmaklan mamun Nâzım Hikmetle arkadaşla- rının muhakemelerine dün ağırceza mahkemesinde gizli olarak devam edilmiştir. Nâzım Hikmet evvelce bu- rada gayrı mevkuf olarak muhakeme ediliyordu. Fakat kendisi Ankarada yapılan muhakeme neticesinde -on beş sene hapse mahküm olmuştu. Bu sebeple Ankaradan mahfuzan getiri- lerek dünkü muhakemede hazır bu- Yunmuştur. Proğramlı sanayi kalkınması başlıyor Başvekil, şarkta ve garpte açılacak şeker fabrika larının ve pancar ziraatinin ehemmiyetini anlattı Ankara 28 (AA) — C.H. Partisi Ka- Bundan sonra Dahiliye Vekili ve mutay grupu bugün - 28/6/938 - öğ- leden evvel Antalya saylavı Dr. Cemal 'Tunca'nın reisliğinde toplandı, Kürsüye gelen Başvekil Celâl Ba- yar, memlekette programa yeniden bağlanması düşünülen sanayi hamle- lerinden ve bu arada şarkda ve garpta açılacak yeni şeker fabrikalarmın ve pancar ziraatının yapacağı iktisadi ve zirai faydalardan bahsederek bu faa- liyete bir an evvel başlamak için bu sanayiin İstilzam ettiği himaye pren- sipi üzerinde izahat vermiştir. Parti grupu bir çok hatiplerin de mütaleasını dinledikten sonra hükü- metin şeker sanayiini himaye prensi- Pi hakkındaki izabatını mütlefikan ve alkışlarla tasvib etmiştir. Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya geçen sene Parti mebuslarının intihap dâirelerinde yaptıkları tedkiklere aid raporlardan alman iyi neticeleri ve bu sene de yaz tatili dolayısile mebus larımızın Parti ürgütleri ve Halkev- leri faaliyetleri etrafında ve Partiyi il gilendiren işler üzerinde yapacakları tedkikleri raporla Parti Genel merke zine bildirmelerini çok faydalı olaca» nı tebarüz ettirdikten sonra Halkevle- rinin nahiye ve köylere kadar teşmili- nin umumi bir arzu olduğunu ve bu hususun Partice kararlaştırıldığım beyan etti Grup, Genel Sekreterin bu izahatı- Bı alkışlarla tasvib etti. tayinini teklif ediyor Vapurlar bu mıntakalarda emniyetle hamulelerini boşaltabilecekler Borgus 28 — General Franko neş- rettiği bir beyannamede istikbalde İn- giliz vapurlarınn bombardımanına mâni olmak için harp mıntakaları ha- | muhabirleri Valans ve Alikante hedef ricinde muayyen bir takım noktalar tayinini teklif cdiyor. Bu Röktalarda İngiliz vapurları, ecnebi müşahidlerin nezaret ve kontrolü altında emniyet ile harp kaçağı olmıyan hamulelerini böşaltabileceklerdir. General Franko gazeteleri, bu be- yannameyi uzun uzadıya mevzuu bah- sederek İngiliz vapurları bombardı- man edilmişlerse İngiliz oldukların- dan değil, fakat harp kaçağı hamule dan dolayı bombardıman edildiklerini beyan ediyorlar ve gene- ral Frankonun vaktinde kaçakçı vak purlarımı bombardıman etmek husu- sundaki kararını bildirmiş olduğunu ve İngiliz vapurları bu ihbarı dinleme- yüşlerse mesuliyeti kendilerine Taci Avusturyanın borcu İngiltere" ile Almanya arasında anlaşma olacağı ümid ediliyor Berlin 28 (A.A) — Rayişbank di- rektörlerinden Brinkman banka erkâ- mma hitaben söylediği bir nulukta Avusturya borçları meselesini ve Al- man İhracatını mevzuu bahsetmiştir. Avusturya borçları hakkında, Al manya ile İngiltere arasında bir an- Jaşma hasıl olacağı ümidini serdet- miştir. İhracat meselesine gelince, Alman- yanın kendi ekonomik siyaseti icabı olarak ihracatını arttırması lâzımgel- diğini kaydetmiş ve hattâ ekonomi nazırının Alman kanunlarında hafif tadilât yapmak ihtimalini de derpiş etmiş olduğunu hatırlatmıştır. Londra 28 (AA) — Almanyaile İngiltere arasındaki maliye ve ticaret münasebetlerine dair iki memleket mütehassısları arasında ticaret neza- retinde iki toplantı yapılmıştır. İyi malümat alan mahafilden öğre- nildiğine göre, bu müzakereler netice- sinde iki tarafın Avusturya borçları hususundaki noktal nazarında bir yakınlık hâsıl olmuştur. Bu sene Türkkuşu kampına 200 genç iştirak edecek İnönündeki kampa iştirak edecek Türkkuşuna talib olan gençler ara- sında yapılan imtihan bitmiştir. Bu seneki kampa 200 genç iştirak ede- ceklir, Kamp 1 temmuzda âçılacek: Fransanın Berlin sefiri Parise gelmedi Paris 28 (A.A.) — Evvelce verilen ha- berler hilâfına olarak Hariciye Nazırı B. Bone, halihazırda vazifesi bâşında bulunmakta olan Almanyanın Berlin sefirini kabul etmiş değildir. olduğunu ilâve ediyorlar. Son muharebeler Roma 28 (A.A.) — Gazetelerin harb lerinin lejyoner tayyareleri tarafından bombardıman ve tahrib edildiklerini yazmakta ve asker yüklü otomobi) kol- larının geçtiği sahi) yollarının da bu tayyareler tarafından makineli tüfek ateşi altına alındığını ilâve eylemek- tedirler, Salamanka 28 (A.A) — Umumi karargâh tebliğ ediyor: Kastellon mın“ takasında Artanan deresinin şarkın- da ve Bechi'nin cenubu o garbisinde bulunan mevzileri işgal ettik, Süvarilerimiz ilerlemekte ve şimdi Artanon kasabasına İki kilometrelik bir mesafede bulunmaktadırlar. Alcara mıntakasında Araya'nın gar“ bindeki sırlar tarabımızdan işgal edil miştir. Alman yadaki Polonyalılar Almanyanın şiddetli hareketlerinden şikâyet edildi Varşova 28 (A A.) — Rahib Luböls* ki, dün Diyet meclisinde Almanyada | Ki Polonyahların feci vaziyetleri hak- kında bir istizahta bulunmuştur. Lubelski, oAlmanyadaki Polonya akalliyetinin ekKönomik ve kültürel haklarını kullanırken her gün maruğ kaldığı güçlükleri anlatmış ve bu akalliyete karşı yapılan muamelenin Polonya ile Almanya arasında akallis yetler hakkında 5/11/937 tarihinde yapılan beyannamenin ruhuna mu- gayir olduğunu kaydetmiştir. Rahib Lubelski, Almanyadaki Po- lonez kiliselerinde Polonya lisanının menedilmesini ve Polonya köylülerine karşı yapılan cebri istimlâk muamele“ lerini protesto etmiştir. Rahib, netice olarak Almanyada bulunan Polonyalıların' vaziyetini is- lâhi etmek üzere ne gibi tedbirler itti- haz etmek tasavvurunda bulunduğu” nu hariciye nazırından sormuştur. Ressam general Halil Anka- rada bir sergi açtı Ankara 28 (Akşam) — 'Tanınmış ressamlarımızdan general Halil, An- kara Halkevinde; kendi eserlerinden mürekkep bir sergi açmıştır. Değerli ressamımızın sergide teşhir ettiği esef ler ziyaretçilerin alâka ve takdirini tadır, Franko bitaraf mıntakalar yorsu unsur zım gi —I Mıyord hatalı kendi topta bine < katın alalı