29 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Otojiro yani pervanesi tepesinde Dlup amudi olarak havalanan ve ye Ye inen tayyareler diğer tayyareler ka- dar terakki etmektedir. Bu tayyareler İle yapılan cihan rekorları günden üne Nerliyor, Bon rekoru Alman Alimlerinden pro- Yesör Tocke'nin plânmı düşünmüş ol- duğu tayyare yapmıştır. Bode ismin- eki bir pilotun idare ettiği bu tayyar Ye evvelki pazar şimali Almanyadaki Bremen limanından hareket edip Ber- İin civarındaki Rangsdorf hava lima- şna gelmiştir. 143 mil mesafe katet- Miş ve &vdete aid 50 mil ile cihan ro- korunu kırmıştır. Bundan evvelki cihan rekorunu kâ- dın tayyareci kaptan Hauna Reitsh yapmış ve doğru olarak 67 mil mesafe katetmişti. Yeni cihan rekoru yapan tayyare çifte pervaneli olup amudi olarak ha- Yâya çıkmakta ve buradan inmektedir | beynelmilel yün ve çok kullanışlıdır. 160 beygir kuvve- tindeki makinesi orta çatıda olup Iki tarafında içer kollu bir pervane var dır, Bu tayyare ayni zamanda geriye doğru hareket edebilmekte ve hava- da bir noklada daimi olarak durmak- tadır, Bir virgülün kıymeti ne kadardır ? Virgüle kıymet vermiyenler çoktur. Maliyuki öyle değildir. zaman şu ibare varmış; «Meyva, Ağaçlar, ilh.» meyvalar ile ağaçlar Arasında virgül matbaada yanlışlık- la konmuş. Maksad yalnız meyva ağaçlarını memlekete - ithal. etmek imiş. Tabibi bu yanlışlık üzerine memlekete hem meyva, hem meyva ağacı ithal etmişler ve Amerika da işin farkma vardığı zaman tam beş milyon içeri girmiş. Amerikada sokaklar miknatis ile temizleniyor Kanadanın Kiveki şehri belediyesi #okakların te nmesi için yeni bir Usul tatbik elmeğe başlamışlır. Kİ Yekide artık sokaklar, insanlar ve makineler tarafından temizlenme. mekte ve büyük bir miknatis bunla» Yin vazifelerini görmektedir. Bu cesim miknatis Kiveki ile Ray- ber arasındaki altı mil uzunluğun- daki caddede 9 kilo ağırlığında çivi, & kilo da tel gibi madeni şeyleri kal- dırmaktadır. Amerikada sivrisinekleri elektrik ile öldürüyorlar. Elekirik tesisatında ber gün bir yeniliğe şahid oluyoruz. Camekânlarda, ilânlar Neon şua larile ( aydınlatılıyor. Amerikahlar, Neon lâmbalarını şimdi sivrisinekle- ri öldürmek için de kullanıyolarmış. Bu lâmbaların bir ucunu açıyor. larmış, buradaki sivrisinekler bu 2i- yaya koşup geliyorlar ve kavrulup ölüyorlarmış. 20.000 kişinin idamına karar veren hâkim Hâkimler idam kararı vermekten | reislerinin idam cezaları iki yüzü bul- çok çekinirler, Ufak bir dikkatsizlik | gu yu gok süyulırdı. Halbuki 1666 da Yüzünden ebediyen vicdan azabı altın- a halataklarından korkarlar. Şimdi. | Laypziyde ölen Karjord 20,900 insane ye kadar idam hükmü veren mahkeme! ölüme mahküm etmiştir. Kanlı kavga Bir işçi Galatasaray İisesi önünde başka bir işçiyi yaraladı Dün akşam saat on altı raddelerin- de, Cemil ve Resul adında iki gmele, Galatasaray lisesi önünde kavga et- miş ve Cemil bıçak çekerek, Resulü İki yerinden yaralamıştır. Cemil yakalanmış, Resul tedavi al— tına alınmıştır. Gayrimübadillerin bir kongre yapmaları muhtemel Maliye Vekületile temaslarda bu- Yunmak üzere Ankaraya giden Gayri- mübadiller cemiyeti kâtibi umumisi B. Şahab dün sabah şehrimize dön- müştür. Kâtibi umuminin Ankaradaki te- masları neticesinde Gayrimübadiller lehine yeni bazı kararlar verileceği ümid edilmektedir, Cemiyet idare he- yeti âzaları dün saat 10 dan 1230a kadar süren bir toplantı yapmışlardır, B. Şahab bu toplanlıda Ankaradaki temasları hakkında izahat vermiştir, Umumi heyetin fevkalâde Xongre- ye daveti muhtemeldir, Şehircilik mütehassisi Üskü- dar ve Kadıköyde tedkikle- rini bitirdi Şehircilik mütehassısı B, Prost Üs- küdar ve Kadıköy nâzım plânları için tedkikatını bitirmişlir. Mütehassıs şimdi İstanbul ve Beyoğlunun nâzım lânlarına göre şehrin süslenmesi İş- tedkike başlamıştır, Beyoğlu Halkevi için bir bina yapılacak Beyoğlu Halkevinin bulunduğu 'Te- pebaşındaki bina, sahibi tarafından başkasına satıldığından, Beyoğlu Halkevi başka yere nakledilecektir. Bu maksadla Taksim cihetinde mü- nasib bir arsa alınacak ve yahut Be- Jediyeden tedarik edilerek buraya yo- ni bir Halkevi binası yapılacaktır , Fındıklarımız Standardizasyon için ted- kiklere başlandı İhraç mallarımızın ostandardizas- yonu için çalışmalara dünden itiba- ren başlanmıştır. İç ticaret umum müdürünün riyasetinde dün sabah Ticaret odasında fındık tacirlerinin iştirakile bir toplantı yapılmıştır, İç- tima öğleden sonra da geç vakte ka- dar devam etmiştir Dünkü çalışmalar, fındığın stan dardize edilmesi hususunda faydalı neticeler vermiştir, Evvelce hazırlan- mış ve tacirlere dağıtılmış olan proje taslağı üzerinde birçok kimseler fi- kirlerini söylemişlerdir. Tacirlerin mütalâaları raportörler tarafından tesbit edilmiştir. Çalışmalara devam olunarak standard nizamnamesi ha zırlanacaktır. Defterdarlık irad ve servet müdür muavinliği Defterdarlık İrad ve Servet müdür mwuavinliği vekâletini yapan Varidat kontrol şefi B. Hüsnü, asaleten rna vinliğe tayin edilmiştir Boyalı fıstıklar satılamıyacak Bayat Amerikan fıstıklarını taze göstermek için bazı açıkgözlerin fıs- tık içlerini aşı boyasile boyadıkları gö- rülmüştür. Bu kabil fıstıklar sıhhats muzır görüldüğünden, bunların sa- tıştan manedilmesi alâkadarlara bil. dirilmiştir. LA OLD EAA ANAN ir Ün ET LİAM konferansı toplandı, yün tica- retini genişletmeği görüşüyor On dördüncü konforansı OLon- drada toplanma- (a © başlamıştır. Konferansta ge rek dünya yün is- tihsalâtının ovazi- yeli gerek yün ticaretinin ve alelö- mum ticaretin inkişafına mani olan sebebler hakkında mühim malümat verilmiş ve dikkate şayan fikirler serdedilmiştir. Konferansa riyaset eden Şimali Fransada Tourcaing'deki yün men- sucalı sanayii şefi Dubrulle senelik raporunda dünya yün istihsalâtının bu seneki vaziyeti hakkında şu malü- matı vermiştir: Bu seneki istihsalât geçen seneye nazaran 100,000,000 libre fazla olup yekünu üç milyar dokuz yüz milyon Mbre tutuyor. (Bir İngiliz ibresi 453,5 gram olduğuna nazaran takri- ben yarım kilo kadardır.) İstihsalâtı geçen seneye nazaran artan memleketlerin arasında Türki- ye dahi bulunuyor ki geçin seneye nazaran 5,000,000 libre fazla yün is- Cihsal etmiştir. Diğer memleketler. den Avuslralya 25,000,000, Yeni Ze land 10,000,000, Amerika müttehid hükümetleri 6,000,000 ve Rusya 57 milyon libre fazla istihsal yapmıştır. Bilâkis Cenubi Afrikanın yün istih- sali geçen seneye nazaran 40,000,000 libre azalmıştır. Muamele vergisi | | İ Bazı hükümlerini tadil eden lâyiha encümenler tarafından tadilât ile kabul edildi Ankara 28 (Telefonla) — Muamele vergisinin bazı hükümlerini tadil eden ve bu kanuna yeniden bazı hü- kümler ekleyen kanun lâyihasını ted- kik etmek üzer eteşkil edilen mub- telit encümen müzakerelerini bitir- miş ve lâyihayi bazı tadillerle kabul etmiştir. Lâyihanın son şekli şöyledir: 1 — 2430 sayılı muamele vergisi kanu- nunun Pkinei maddesinin «O. fıkrası aşa- #da yazılı şekilde değiştirilmiş ve bu maddeye yeniden R ve 5 fıkraları eklen- miştir. O) Halı imalâthaneleri, sanayi ve ma- den işlerinde kallanıhp memlekette imal edilmiyen ve mevileri İcra Vekilleri Heye- tince tayin ve ilân edilecek olan makine- İ iler ile alât ve edevat ve bunların yedek ve tecdit parçaları, R) Muharrik kuvvet kullanmıyan ve en fazla günde on işçi müessese - ler; (İşçi adedinin tayininde bir evvelki ayda ödenen işçi gündelikleri mecmuunun O sy içinde çalışılmış olan gün âdedine taksimi suretile bulunan mikdar esas olur.) 8) Muharrik kuvvetleri beş (dahil) bey- giri ve kullandıkları işçi sayısı günde onu (dahi geçmiyen; Sabun, reçel ve gekerleme, alkolsuz meş- Tubat, süt ve mamulâtı, ayakkabı (Lâstik ayakkabı hariç), soba, zarf, şapka, iapen- çiyari ve tıbbi müstahzarlar, meşin ve sahtiyan, fabrika ve imalâğhaneleri, don- durmacılar, kurü kahveciler, tuz değir- menleri, tersihaneler, , tene- keeiler. Blühazrik kuvveti beş beygiri ve işçi Ma- yısı onu geçmiyen ve bu fıkrada sikredi- miyen sanat zümrelerinden icab pdenlerin bu fıkraya idhaline İcra Vekilleri Heyeti mezundur. 3 — (8) fıkrası haricinde kalan ve mü harrik kuvveti baş beygiri geçmiyen si- nal müesseseleri bir yılda yaptıklarına ba- kılarak toptan yıllık vergiye bağlamağa Maliye Vekâleti salâhiyetlidir. Toptan yılık verginin matrahı 21 inci maddede yazılı takdir heyetleri marifeti- le tesbit olunur. Meskür heyetlerce verilecek kafalara karşı mükellef ve alâkalı mal memurları tarafından muamele vergisi kanınunda- Ki hükümler dairesinde itiras ve temyiz talebinde bulunululabilir. Bu suretle tayin olunan vergiler aylık teksidlerle ve bit ayın vergisi ertesi ayın on beşinci günü akşamına kadar ve taksitlerini mladında vermiyenlerin vergisi yüzde on zamla ve tahsili emval kanununa göre tahsli olu- Bur, 3 — 2430 numara muamele vergisi ka nununun 25 inci maddesi kaldırılmıştır. Bu sene bir çok memleketler geçen seneye nisbetle fazla yün istihsal etmişlerdir. Bu arada Türkiye de vardır. Bizim fazla istihsalimiz beş milyon libre kadardır Konferansa Avrupanın on devleti, İngiliz dominyonlarından Avustral- ya, Yeni Zeland, Cenubi Afrika ve Cenubi Amerika memleketleri iştirak etmiştir, İngiltere Titaret Nazırı Stanley konferansı açma, nutkunda beynel- milel ticaretin inkişafı için en büyük tehlike milletlerin âtiye ald korkusu olduğunu şu suretle izah etmiştir: #Üzücü şüphe ve itimadsızlık dö ğuran bu korku ferdin ibtidal teşeb- büsünü boğmakta, şevk ve gayretini kırmakta, cesaretini kaybettirmekte ve emniyet hissini mahvetmekledir, Halbuki beynelmilel ticaretin inkişa- fı için ibtidai teşebbüs, şevk ve gay- ret, cesaret ve emniyet gayri müfa- rik şartlardır. Bu korku ve şüphelerin izalesi yün mensucat ticaretinin ve alelümum dünye ticaretinin âtisine çok büyük yardım vefayda teşkili edecektir. Bugünkü vaziyet faaliyetimizi felce uğratmakta, hayatımızı harab et- mekte ve medeniyet ile istihza eyle- mektedir.» Avustralya Başvekii muavini ve bu memleket murahhas heyetinin reisi B. Page söylediği nutkunda yünün giydiği yün olmi- yan gayri sıhhi maddelerden yapıdan kumaşlar ilç anlaşılabileceğini söyle- miştir, İngiltere Nakliyat Nazır da söy- lediği nütukta yün konferansı gibi beynelmilel ticaret ve sanayi İle alâ- kadar toplantıların yalnız iktisadi değil ayni zamanda cihari sulhü nok- tasından da büyük faydalar getir. mekte bulunduğunu söylemiştir. Nazır bu gibi beynelmilei konfe- ranslara Clay, ye sâmimi olarak işti- rak hususunda milleorin göster mekte oldukları ihmal ve fönâsülü şu suretle tenkid etmiştir: «Eğer cihan milletleri beynelmilel konferanslarda hazır bulunmak san- cebir ve şiddet usulü ve âdetleri çok- tan kalkmış ve bunların yerine cihan nimet sonfrasından her millet ra hatça nevalelenmiş olurdu.» Türkiyeyi de yakından alâkadar eden buyün konferansının gerek yor, —PF. Konya sulama şebekesi için yeni kararlar Yeni bir kadro yapıldı. Sulama ücreti Nafia, Maliye, Ziraat Vekillerince tesbit edilecektir Ankara 28 (Telefonla) — Hükümet Konya sulama şebekesinin fenni bir surette işletilmesini kararlaştırmıştar. Bu cümleden olarak Konya ovası su- lama idaresi yeni su tesislerinin iş letmeye açılması neticesi olarak vü- cude gelen müşterek sulama idaresi- nin çerçevesi içine alınacaktır. Bu maksadla hazırlanan ve Meclis ruznamesine alınan kanun lâyihası- na göre, Konya ovası sulama idaresi düre verilecektir, İdarenin sulama hududu Beyşehri ve Karaviran göllerile işbu gölleri bir- leştiren Beyşehri çayından ve Kara- viran tahliye kanalından ve , Bağra iltisak kanalile Balıklıova kanalı ve Çarşamba çayından ve bunlardan te- şaüb eden ve edecek olan küçük ve büyük kanallardan Sulanabilen bütün araziyi ihtiva edecektir. Sulama sahası dahilinde alâkadar- lar tarafından müracaat vukuunda sulanması mümkün olan arazi ile suni çayırlar, bağ, bahçe, böstan ve sâire- den ve müesses bulunan veya yeniden tesis edilecek olan değirmen ve fab- rikalardan almacak sulama ücreti Nafia, Maliye ve Ziraat Vekillerince tesbit, edilecek tarife üzerinden İstifa olunacaktır, İdarenin yeni kadrosu projeye bağ- lanan bir cedvelde gösterilmiştir. Bu cedvele göre, müdür 350, ziraat mü- şaviri 250, akut 40, kâtip ve tahakkuk memuru 75, daktilo 35, mühendis su mütehassısı 300, ziraat fen memuru 110-150 (beş aded), muhasebeci 150, veznedar 75, müfredat kâtibi 40, ayni- yat muhasibi 80, tahsil memuru 60, tahsildarlar (beş ded) 50, kanal kol- Cusu 50, savakçı 40, marangoz ustası "15, demirci 65 lira ücret alacaklardır, Bir Alman tayyaresi düştü Berlin 28 (A.A.) — Bir tecrübe tay- yaresi, hükümet merkezinin civarın» da yere düşmüştür. Kaza neticesinde 3 kişi ölmüştür. AVRUPAYA TALEBE GÖNDERİLECEKTİR Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketinden Fabrikalarımızda bir yıl staj yaparak iş, yabancı dil ve bilgi bakımların» dan gereği gibi hazırlandıktan sonra sıhhat ve kudretleri en iyi bir kaç lise mezunu Sınai kimya Klektrik ve makine mühendisi yetiştirilmek da Taşhanda Türk Endüstri ve tecim Anonim Şirketi Direktörlüğüne göndermeleri lâzımdır. 1 — Hal tercümesi, 2 — Sıhhat raporu, 3 — Mezuniyet ve olgunluk. notlarının tasdikli suretleri, 4— 9X12 üç tane boy fotoğrafı. Not; Staj talimatnamesi bürodan alınabilir, isteyenlere posla ile de gönderilir. ay ERE ğe