4 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

4 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Çinlilerin, sedlerini Sokarak toşırdıkları #ovalisi sular altında kalmış, tarlalar, köyler zarara uğramış ve birçok kişi ölmüştür. Resimde Tsian'da sular altında kalan de. müryolu köprüsü görülüyor. KKM Sannekir Japonlara olduğu kadar Çi Hatay davamız Zaferle neticelendi Mp” Baştarafı 1 incide Fransa arasındaki dostluk mua, hedesi ve ayni zamanda 1926 ta. rihli iyi komşuluk mukavelena, mesinin temdidi (hakkındaki müşterek beyanname Üzerinde Ankarada Türkiye hariciye veki, W ekselâns doktor Aras ile Fran, sanın Ankara büyük elçisi ekse, Jâns B, Ponsot arasmda devam etmekte olan müzakereler, bu . gün 3 Temmuz 1985 saat 17 de nihayete ermiştir. Askeri heyetimiz Adanada Adana, 3 — Orgeneral Asım Gündü. zün reisliğinde heyetimiz burada bir saat kadar Kalarak akşam yemeği Saat 19 da heyetimizi hamil tren gara geldiği zaman binleree Kalk birikmiş he- Yetimizi bekliyordu. Möjde el Asım Gündüz trenden iner ka müjdeli iyerek şunları söyledi: “— Biliyorsunuz ki, son zamanlarda Hatay vaziyeti bir hastanım ( tablasma çizilen hararet graliğini andırıyordu. Her gün biribirine zıt tezahürlerle karşılaşılı- yordu. Davamız geç olsa da gene parlak muvaffakiyetimizle neticelenmiş bulunu. yor... Halk Asım Gündüzün bu kısa müjde. sini çılgın heyecanla (alkışladı. Heyeti. ten sonra trenle Ankaraya ha- Hazırlık tamam 'Adana, 3 — Hataya girecek ordumu zun hazırlığı . tamamlanmıştır. Menzil bazımlıklarını yapacak zabit heyeti hare. ket emrini almıştır. “Bu büyük eser Atatürk'ündür,, Antakya 3 (A.A.) — Anadolu ajan- Ginin bususi muhabiri bildiriyor: Yirmi iki gündür Antakyada cere- yan eden Türk - Fransız erkânıharbiye müzakereleri dün meticelenmiş ve an- Jaşma bu sabah saat sekizde imza edil. miştir. Bu derece mühim vesikaların imzâ- landığını öğrenmekle beraber Pariste- ki müzakerelerin de memnuniyeti müu- cip bir şekilde neticelendiğini radyo- dan haber alan Antakyanın ve bütün Hatayın haftaladanberi devam eden heyecanlı duyguları en yüksek nokta- sma varınıştır, Esas anlaşma Hatayın toprak bütün Tüğünü ve politik statüsünün devamını temin için iki memleket teşriki mesai sini ihzara matuftur. Bu anlaşmaya bir de Türk - Fransa kıtaatının Hatayda teşriki mesai tarzmı tanzim eden bir protokol mevcuttur. Heyetimizden albay Fevzi Mengüç ordu mümessili olarak burada kalmakta dır. Heyetin diğer âzası bugün saat 10,30 da Antakyadan ayrılmıştır. Alman malumata göre, Türk kıtaatı pek yakında Hataya girecek ve Fransız ve Türk krtaları muâyyen yarlere tevzi edilecektir. İki tarafın asker mevcudu müsavi olacak ve yekünu kuvvetle muhtemel olarâk beş bine baliğ ola. caktır. Orgeneral, yanında Cevat Açıkalm olduğu halde bana Şu sözleri söyledi; “— Bu büyük eser, yalnız ve ancak büyük Atatürkün esefiğir., Fransız ajanının verdiği malümat & 3 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor?,, 'Türk ordusu erkânıbarbiye ikinci £ Orgeneral Asım Gündüzün iştirakile şark kıtaları yüksek kumandanı Orge- neral Huntzigerin riyasetinde toplanan Fransız - Türk erkânıharbiye beyetle- ri konferansı mesaisini bitirmiştir. Hazırlanan itilâf iki tarafça saat 8 de imza edilmiştir. Malüm olduğu veç- İskenderun Sanca- temin ve Fransız - Türk dostluk bağlarını kuv vetlendirmek maksadile iki ” hükümet tarafından tesbit edilen göre, Fransa ile Türkiye arasında akdedilen itilâfların heyeti mecmuâsmda derpiş edilmiş idi. Askeri işbirliği, dostluk misakı Ankarada parafe edilir edi askeri kuvvetler arasında musavat esa- sına müsteniden derhal başlayacaktır. Antakyada neşredilen tebliğ Türk - Fransız erkânıharbiye itilâf. larının imzasından sonra aşağıdaki res mi tebliğ neşredilmiştir: 29-5-937 tarihli muahede micibince akdedilen İtilâf Fransız - Türk erkânı barbiye heyetleri tarafından bu sabah Antakyada imza edilmiştir. Bu itilâfm gâyesi, Sancağın mülki tamamiyetini ve siyasi statüsüne riayet edilmesini temin etmek temel bir teşriki mesaisini hazırlamak tır. İki erkânmharbiye mümessili bunu müteakip Fransız ve Türk kıtalarının Sancaktaki faaliyet şekillerini tanzim plâna lerince tesbit edilecektir, Mareşal Çakmağın tebrik telgrafı Payas, 3 (A.A.) — Anadolu ajan. #ının hususi muhabiri bildiriyor: Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevsi Çakmak, Orgeneral Asım Gün. şağıdaki telgrafı çekmiştir: “Üç haltadanberi geceli şündüzlü devam eden çetin mücadelen!.d& başa. rılan bu muvaffakiyetten dolayı te. gekkür eder, başta sız olduğunuz hal, de heyetimizi teskil eden arkadaşları- mızın gözlerinden öperim... Fransız Hariciye Nazırının nutku Paris 3 (A.A.) — Anadolu ajansı- nm hususi muhabiri bildiriyor: Bugün Dovilde harici ticaret müşa- virlerinin ziyafetine riyaset eden Bone, irat ettiği nutukta ezcümle uzun mü- zakerelerden sonra Türkiye ile Sancak işinde anlaşmaya ve bir dostluk müua- hedesi akdine varılmaşmdan dolayi fev- kalâde sevinç ve memnuniyetini iade etmiştir, | eden merbut protokolu imza ctmişler- dir. Yakında başlayacak olan bu faali- An'eşmanın uyandırdığı müsmtl intiba'ar Akşam gazeteleri bu sabah Antak- yada askeri anlaşmaların İmzasını mem nüniyetle haber veriyorlar. İtilâf, An- karada dostluk mushedesinin parafe- sini müteakip meriyete girecektir. An- takya telgraflarında, Türk ahalide uya nan şevk ve heyecandan, Atatürkün i resimleri ile süslü taklar kurulduğun- dan, diğer unsurların haberi sükünetle karşıladığırklan bahsedilmektedir. Bazı yetin tarihi Fransız ve Türk hükümet- | muhalif gilelerin işlerini tasfiye edip re de zorar vermiştir. Memlekelin bülün 0 ı malların: alarak Hatayı terkeyledikle- rinden bahsedilmektedir. Londra haberleri, Türk - Fransız an- laşmasinin İngilterede fevkalâde iyi karşılandığı ve Bonenin hararetle teb- rik edildiği merkezindedir. Anlaşmanın Cenevre mahalifinde de en İyi intibaları tevlid etti; bildiri yor. Heyetimiz Hataydan nasıl yarıldı ? Payas, 3 (A.A.) — Anadolu Ajan. sının hususi muhabiri bildiriyor: Heyetimizin bugün öğleden evvel Antakyadan hareket edeceğini öğre « nen halk, mektepliler ve spor teşek- külleri daha gün doğarken Antakya £ Sokeklarını doldurmuş idi, Orgeneral #aat dokuza doğru Gene. ral Hutzingeri ziyaret ederek vede, etti, Beş on dakika sonra da Hutzin. ger Antakyadan ayrıldı. Orgeneral saat dokuzda Halkevi erkânmin biraz sonra da Vali, kay- makam belediye erkân tebrikle. rini kabu! etti. Sonra sırasiyle İzel mümessilleri, Rüm ve Ermeni) ruha. nileri relsleri ve saat 10.25 dede Ko- lonel Burje ve Kolonel Kole tebrike geldiler. İki Kolonel kapıda asker ta. rafmdan karşılardı ve Türk halkı ta. rafmdan hararetli alkışlandı, Saat 10.40 da Orgeneral kapıya çr. Karak müfrezeyi teftiş etti ve müte, akiben onbeş otomobilden mürekkep alay “Yaşısın Atatürk, yaşasın Orge. neralimiz, yaşasın heyetimiz, bravo, varol,, sesleri ve sürekli alkışlar ara- sında hareket etti, Evin önündeki meydanı dolduran halkın, on sekiz senedir çektiği ye. timliği, yirmi iki gündür unutturan 'Türk ordusunun mümessilini teşyi e. derken duyduğu tesssürü bütün Ha taym hakik! bayramını teşkil eden Aanlaşınanın imzası ve pek yakında 'Türk ordusunun kahraman Mehmet . Şiğini selânlamak ümidinin verdiği neşe gideriyordu. Arabalarımız bütün Antakya sokak. larmı hıncahmç dolduran binlerce halk, mektepli, izel, sporcu arasm - dan ve bayraklarla, ampullerle ve def. ne ve söğüt dallariyle süslenmiş olan Vkların altından geçiyor, muayyen mesafelerde yer almış olan askeri müfrezeler ihtiram vaziyetinde duru. yordu. Bu fevkalâde izdihama rağmen büyük bir intizam göze çarpıyordu. Halk heyetin geliginkinden daha ka » labalıktı ve çinkü diğer unsurlar da merasime iştirak etmişti Saat 11 de Bedire köylülerinin Mu. hâbbet ve alkışlarını topladıktan son. ra Saat 11.10 da top boğazma var - dık. Burada Kırkhan ve Reyhaniye mümessilleri bekliyordu. Heyet oto » mobillerden indi ve Orgeneral Antak. yalılara veda ettikten sonra bir süva. ri müfrezesini teftiş etti. Şimdi Baylan sırtlarma tırmaniyo. ruz, Bu sırtların ve etekteki manza, ranın güzelliğini karilerim şüphesiz öğrenmişlerdir. Sıra sıra mor dağlar, yaklaştıkça sarı, kırmızı, yeşil renklere münkalip olurken artık gittikçe uzaklaşan A - mik ovası, Amik gölü ile yeşil, gri ve Kırmızının her türlü nüansından yapıl miş renkli bir denizdir. ene el İ viraj dönüyor, her dakika yükseliyo. | ruz. İşte Baylan gidiyor. Biraz sonra | Karadenizde ingiltereye hava üsleri gep Baştarafı 1 incide Başvekil Tataresku Londra ziyareti es - nasında Karadenizde bir İngiliz üssü te sisi meselesini görüşecektir. Kral Karo. lün geçenlerde yaptığı Boğaziçi gezintisi ve Atatürkle ettiği o kahvaltınm da asıl gayesi yalnız Türk . Rumen dostluğunu değil, ayni zamanda iki memleketin Bü. yük Britanya ile olan iş birliğini de tak- viye etmekti, Tataresku projesine göre, İngiliz üssü Romanya topraklarında tesis edilecektir. Köstence ve Istanbul civarında üsler ? Bulgarca Zora gazetesi Atatürkle Ro- manya kralı Karol arasındaki mülâkat. tan bahsettikten sonra: “Gonyetz Varşaveki,, isimli den şu yazıyı alıyor: “İki devlet reisi arasındaki mülâkatın başlıca gayesi, teyit edildiği gibi, İngil, terenin halen Tuna havzasiyle Balkanlar gazetesin da takip etmekte bulunduğu politika hak kındaki politik ve ekonamik üzerinde durmaktan ibarettir. Romanya hükümeti İngiltere | insiya. tifine uyzun hareket etmeyi prensip ola- rak kabul etmiştir. Türkiye de bu politi- kaya mütemayildir ve nitekim son za. manlarda aktedilen Türkiye — İngiltere mali anlaşması da buna bir delil teşkil eder, iki memleketin şefleri bundan maada tayyare üsleri meselesini de tetkik etmiş. lerdir. Bundan birkaç ay mukaddem İn. gillere Köstence limanını o böyle bir üs haline koymak teklifinde ( bulunmuştu. Bu teklife göre Köstence deniz üssü 200 bombardıman ve deniz tayyaresi isti edebilecek bir duruma sokulacaktır. Şim di ise İngiltere böyle bir üssün İstanbula divar bir yerde yapılmasını Türkiyeye teklif etmektedir. İngilterenin ve otağı bu tekliflerin her ikisi de kabul olunmuştur. Romanya ve re bugün Karadeniz- de kurulacak bu üsler hakkında fikir te- atisinde bulunmaktadır... Ingilterede balkanlara yardım komitesi a,3 (AA) — ei Taymis meseleler terehin Balkan devletlerine mali jsadi sahalarda ne gibi yardımlarda bulunabileceğini tesbit etmek Üzere nazır lardan mürekkep bir komite teşekkül et. miş Komitede (hazinenin, ticaret ve hariciye nezaretlerinin mümessilleri bu. içtimamı akdet, ğu veçhile Balkanlara iktisadi yardımda bulunulması meselesi geçen nisanda Fransız nazırlarının Lon- drayı ziyaretleri esnasında mevzuubahs olmuştu. Hattâ Bone, İngiliz meslektaş- larına bu hususta bir muhtıra bırakmış. tı. Tetkiki icabeden iki mühim nokta şunlardır: 1 — Balkan milletlerine Türkiye için kabul edilen şartlar dahilinde kredi açıl. masında ne gibi menfaatler olduğu, 2 — Balkan devletlerinden, İngiltere. nin yaptığı mübayaatın fazlalaşlırılması imkânları. Anlaşıldığına göre bu ikinci nokta da- ha kolay bir şekilde halledilecektir. logilterenin Türkiyeye itimadı vordır Diğer taraftan Taymis, gazetesi İngil. tere ile akdettiğimiz mali oanlaşmanın Avam kamarasında müzakeresi sırasında başvekil Çemberlayne bir istizah yapıl. dığını haber veriyor: Sosyalist işçi fırkası azasından Vikon Bâşvekile şu suali sormuştur: “— Bir İngiliz firması tarafından imal edilmiş ve bir ecnebi devlete satılmış 0- lan topların umumi harp esnasında bir çok İngilizin hayatını söndürmek için kul lanıldığını Başvekile (o hatırlatabilir mi- yim? Acaba Türkiyeye silâh mübayaası için açılan kredi işinde bu gibi silâhların İngiliz tebeası aleyhine (kullanılmasını men için Türkiyeden teminat (alınmış mudır?,, Başvekil şu cevabı vermiştir: “Muhterem azanın bahsettiği şekilde hâdiselerin mazide hakikaten vâki oldu- fu malümdur. Türkiye ile yapılan anlaş. mada İngiltere hükümeti resmen teminat almadığı gibi böyle bir talepte de bulun. mamıştır. Fakat hükümet, Türkiye cum. Buriyetinin İngiltereye karşı dostane ni- yetler taşıdığı hususunda tam bir itima- da sahip olmasaydı bu krediler işini par. İamentoya tavsiye etmeyi deruhte et. Harp Japonyayı Tokyo, 4 (A.A.) — Baş vekil prens Konoye ve maliye nazır tarafından imparatorluğun iktisadi vaziyeti bak- kında verilen malümattan şiddetle mü- teessir olan imparator, bir misal teşkil e yl m da baştanbaşa donünmış olan Bay. lan. Halk bütün çılgınlığiyle alkışlıyor, biraz sonra tekrar iniyoruz. Bu sefer manzara kadrosuna uzakta İakende . run limanmın koyu, mavi, i de giriyor. Saat 12 de İskenderunda. yız, Sehrin kenarından kopsoloshane- ye kadar otomobille dakikalarca de - vam eden yolun iki kenarı pençereler, tarasalar insanla doludur, yaşa ve al. kış sesleri gökleri tutuyor. Heyet öğle yemeğini İskenderun konsolosluğunda yedi. Yemek çok sa. mimi bir hava içinde geçti. Ve saat 15 de heyet istasyona hareket etti, Konsoloslukla İstasyon arası kesif bir kalabalıkla örtülmüştü. General, istasyonda bekliyen zeva. ta ayrı ayrı voğa etti ve cemaat mü, mesillerine İltifatta bulundu. Tam. saat 15,15 de hususi tren İs - kenderuna hareket etti. Kolonel Kole ile Generalin mihmandarı başkonso los ve İskenderun konsolosu ve gaze. teciler Payaga kadar Orgenerali teşyi ettiler, Payasta birikmiş olan yüzlerce halk, heyeti aynı coşkunlukle sikış - ladı ve bir askeri kıta ihtiram mera. simi yaptı. Hususi tren Payasta yir. mi dakika kaldı, Ve saat 16.20 de An- karaya hareket etti, Taymise göre “Taymis” gazetesi Türkiye le Fransa arasmda askeri anlaşmeye varıldığını haber verdikten sonra şöyle diyor: “Bu anlaşmanın tatbikatı evvelâ İ Sancaktaki dahili vaziyeti iktisaden mahvediyor etmek üzere saray masraflarında tasar- rüf yapılması için tedbirler almağa ka- rar vermiştir. İmparatorun masasında ecnebi mem- leketlerden ithal edilen içkilerin yeri- ne meşrubat olarak milli “Sake,, kulla- mılacak, Mısır tütünleri yerine sarayda Formos arasında yetiştirilen tütünler içilecektir. Nihayet saray nazırı tarafından veri- len talimat mucibince saraydan veya saraya verilecek olan hediyeler bundan sonra kıymetli maddehden olmtyacak- Romanyada .. . . Müthiş bir . .|1a infilâk Bilkreş, 4 (A. A.) — Dün öğle 2s- manı payitahtın civarındaki kaleler. den birinde bir infilâk olmuştur. Bü- nun sebebi on gindemberi Romanya. da hüküm süren şiddetli sıcaklardır. Üç piyade cephene deposu harap ol- muştur. Facla kurbanlarının adedi henüz malüm değildir. düzelte. cektir. Türkler Sancakta siyasi kontrola sahib olnfak istiyorlar, Bunun ik! tarz da temin edileceği zannediliyor. Bun- Jardan biri seçimledir. Bu seçimler, Milletler cemiyeti mümessilleri bu- lunmıyarak ve yeni bir formül dahi. linde, Türk askerlerinin meveudiyeti- le yapılacaktır. O zaman Türklerin ekseriyet kazanması zor olmıyacak * tır, Yahut da, seçim yapmaktan ta - mamiyle vazgeçilecek ve Türklerid kontrolu demokrat şekilden uzak bir tarzda tesis edilecektir,