24 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

24 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

“Pr. Aletin teklifi | Almany kabul Der baştorafı 1 incide bi kitapların bir cins olmasına dik- kat edilmesini İleri sürmüş ve bu fikir konferans reisi ve birçok mu- rahhaslar tarafından tasvip edilmiş- tir. Fakat bu mühim mesele ile © sasen 6 senedenberi beynelmilel fik- rİ teşriki mesaj enetitüsü meşgul ol duğu İçin enstitünün bununla iştiga- 1e devam etmesi muvafık görülmüş- tür. Konferansın ilkokul öğretmenle- rine verilen maaşlar meselesine tah- sis ettiği celseye İse Bayan Afet ri- yaset etmiştir. Türk maaril hayatı Muhtelif memleketlerdeki maârif hareketleri hakkında açılan umumi müzakere konferansın birkaç celse- sini işgal etmiştir. Başmurahhası- mız Bayan Afet bu müzakereler es- nasında memleketimizdeki maarif hareketlerini mufassal bir raporla Izah etmiştir. Bayan Afet bu raporlarmda bik hassa üç mühim meseleye temas et- miş, bunlardan ilkini teşkil eden ve Türkiyede ilk tedrisat sahasında tat bikine başlanan ve dikkate değer bir yenilik olan köy eğitmenlerinin yetiştirilmesi, bunların köylerdeki çalışmaları hakkındaki izahatı kon Terans muhitinde büyük bir alâka w- yandırmıştır. Bayan Afet sonra orta tedrisat meselesine geçerek memleketimizde orta tahsil Ihtiyacmın son derece arttığını, kaydederek maarif vekâle- timizin bu sene başlıca Omesaf- sini yeni mektepler açmağa ve edinin 1937-938 yılımda 1..097 ye edildi varmış olduğunu söylemiştir. Yüksek tedrisat meselesinde İse Profesör Afet Büyük Şefimiz Atatür- kün emirleriyle Doğu, Batı ve Mer- kez olmak üzere Türkiyenin 3 büyük kültür mıntakasına ayrıldığını, bi- rinei mıntakayı İstanbul Üniversite- si, İkincisini Ankara Üniversitesi teşkil ettiğini, Şark mmtakası için de Van'da teşkil edilecek üniversi- tenin kültür merkezi olacağını bik dirmiş, mesleki ve teknik sahalarda- ki çalışmaları anlatmıştır. Başmurahhasımız raporunun 40- nunda Büyük Şefimizin nutuklarm- da işaret buyurdukları veçhile Türk milli terbiyesinin gayesini evvele- HARER — Asem posta. Almanya ile ticaret anlaşması Yarın imzalanması kvvetle muhtemel Berlin, 23 — Anadolu Ajansı husu. si muhabiri bildiriyor: Menemenci. oğlu heyetinin müzakereleri her gün geç vakitlere kadar devam etmek. tedir, Görüşmelerin inkişafına naza. ran Türk . Alman ticaret anlaşması. nm bugün intaç edilerek Pazartesi gü. nü imzalanması kuvvetle muhtemel - dir. Mareşal Fevzi Çakmak mitda milletin milf varlığmnı en Izmirde talebe kamp- yüksek medeniyet derecesine ulaş mak ve sonra maarifin yayılması e dünya sulhunun esaslı şartı olan milletlerin karşılıklı anlaşmasını ko- laylaştırmak olduğunu tebarüz et- tirmiştir. Bnyan Afetin bu İzahatı konferans mulitinde çok derin alâks uyandır- mış ve hararetle alkışlanmıştır. Re- is, Profear Afete teşekkür ederek Türk maarif hareketlerinin hayret uyandıran neticelerini tekrara Jü- zum görmediğini, bu büyük terak- kiye, Türk milletinin maarif saha gmdaki inkişafına bizzat Bayan Afe- tin konferansındak! huzurunda bu- Tanmasını ve kendisiyle teşriki me- sai etmesinin pek güzel bir misal teş Kil etmekte olduğunu söylemiş ve kendisini tebrik etmiştir. Bayan Afet bundan sonra bazı de- Tegelerin suallerine cevap vermiş- tir, Halifaks - Dirksen mülâkatına ehemmiyet veriliyor Alman - Ingiliz münasebetleri iyileşecek mi ? Ingiltere, meselesi etrafında Südet Almanları Çek Hüküme- ti nezdinde teşebbüste bulunacak Londra, 23 — İngiliz Hariciye nazırı Halifaks ile Almanyanm Londra elçisi Dirksen arasındaki mülâkata alâkadar. larca ehemmiyet verilmektedir. Elçinin bu ziyareti İngiliz efkârı umumiyesin- de nikbin bir hava yaratmıştır. Gaze telerden bazıları, bu hâdiseden, Alman - İngiliz münasebetlerinin esask bir tarzda iyileşeceğini istihraç ediyorlar. Entemasyonal vaziyeti tahlil eden “İvning Standard,, gâzetesi nikbinlik göstermekte ve Almanyanın aldığı iti- dalli vaziyetin cevabsız kalamıyacağını yazarak bütün İngiliz milletinin Al. manya ile iyi münasebetler temenni et- tiğini kaydeylemektedir. Elçi, Hitlere malümat vere- cek mi? Berlin, 23 (A.A.) — Londradeki Alman sefiri Fon Dirksen'in bugün Berlin'e gelmesi beklenilmektedir. Ha. reketinden evvel Londrada Bay Çem . berlayn ile yapmış olduğu görüşmeler hakkında B. Hitlere malümat vermek zere Berhtisgaden'e gidip gitmiyece. ği malüm değildir. Berlinde B. Dirksen'in İngiliz Baş. vekilini ziyareti hakkında yürütülen faraziyeler hayal mahsulü bulunduğu, sefiiin mezünen hareketinden evvel böyle bir ziyarette bulunmasının nor. mal olduğu söylenmektedir. Resmi mahfilin bir mümessili, aşa. ğidaki beyanatta bulunmuştur: “Sefirin İngiliz Başvekilini ziyaret etmesinin yol açmış olduğu mütalea. lar, herhalde Garb efkârrumumiyesin. de munllâk meselelerin müslihane bir surette halli için bir hüsnüniyet mev. cut olduğunu göstermektedir. Südet Almanlarma gelince, bu hususta ma . atteessüf bu mütalea ve tahminler kadar ileri gidilmiş değildir. Alman ajansının bir tavzihi Berlin, 23 (A.A.) — Halifaks - Dirk» sen mülâkatı hakkında Alman D. N. B. Ajansı salâhiyettar mahafilden aldr ğı malümata istinaden yaptığı bir tav. zihde diyor ki: “Mezunen memleketine gelmekte o- lan Alman elçisini, İngiliz başvekili Çenıberlâyn, iki memleket münaseba- tr hakkında görüşmek üzere nezdine davet etmiştir, Bu mülâkat esnasında Alman büyük elçisi, Prağdan gelen haberlere naza - ran Çekoslovakya hükümetinin hiçde Sudet metalibatına karşı uysal bir hattı hareket ittihazma mütemayil bulunma" dığı hususuna İngiliz hükümetinin nazari dikkatini celbetmiştir. Çemberlâyn, Büyük Britanya hükü. metinin Çekoslovakya nezdinde teşeb- büste bulunacağını beyan eylemiştir. Ne Almanlar, ne de İngilizler tara- fından hiçbir teklif yapılmadığı gibi her hangi müsbet bir telkinde de bulunul- mamıştır. Hodza, konuştu Prag 23 — Çekoslovakya başvekili Hodza, bu sabah İngiliz orta elçisini kabul ederek ekalliyetler meselesi hak- kında görüşmüştür. Başvekil, bundan &onra, Südet Al. manları heyeti, ile ilerideki müzâkere- lerin ne tarzda yapılacağı Üzerinde ko- nuşmuştur . Sudet Almanları erkânı, Alman spot şenliklerinde bulunmak Üzere Alınanya ya gideceklerinden önümüzdeki hafta heyet ile hükümetin temasta buluna - Südet o Almanlarile larını teftiş etti İzmir, 23 (Hususi) — Mareşal Fevzi Çakmak şerefine dün ak- şam Güzelyer adı verilen Ya. manlar eteğindeki gazinoda bir ziya. fet verilmiştir. Mareşal bu sabah “Bayraklı,, vapuriyle körfezde bir ge. zinti yapmış, sonra otomobille Çeşme, ye gidip akşam dönmüştür, Gece be. lediye tarafmdan gefefine bir ziyafet verilmiştir. Mareşal yarın Bornovada askert kamp ta bulunan Jise talebelerini de teftiş ede. cektir, Ingiliz - Fransız Askeri müzakereleri logiliz Harbiye Nazırı bugün Londraya dönüyor Paris, 23 (A.A) — Amiensde Fransız başkumandanlık genelkurmay reisi gene ral Gamelin ile mülükatta bulunmuş 0©- lan İngiliz harbiye nazırı Hore Belisha bugün Parise gelmistir. e Yarın tayyare ile Londraya hareket edecektir. | i Liberia cumkurreisi Şimali Amerikada esaret varken azad edilen siyahiler tarafından Afrikada, Şimali Amerikanın himayesi altında 26 Temmuz 1847 de müstakil bir cüm huriyet kurulmuştu. Afrikanın (garp sahilinde, Atlantik denizi üzerindeki bu ufacık siyahiler memleketinin adı Li. bariadır. Tamamen Amerikada yetiş- miş, tahsil görmüş siyahiler tarafından idare edilen bu memleketin 26 Tem- muzda istiklâlinin senei devriyesini © wkin pek hoşlandığı bir debdebe. ve renk zenginliği içinde kutlulamağa ha- sırlanıyor. Afrikanın bu kısmı, bir çök tabii zenginliklere mafiktir. Onun için Li berla kendi yağiyle kavrulmakta, baş. ka memleketlere muhtaç olmamaktadır. Liberiada bütün hükümet işleri ve memleketin bankası Amerikadan oraya giden siyahiler tarafından idare olunu- yor. Oranıri asıl yerlileri tür zamanlar A- merikallara esirlik etmiş olan siyahilör tarafından istismar ediliyorlar. Orada Yahudiler Viyanadaki Alman evlerinde Oturamıyacak Viyana, 23 (A.A.) — Burada Yahudi aleyhtarı tahrikât yeniden alevlenmiştir. İkinci daire muıntakasmdaki bütün ya- hudi mağazalarının Gimekânlarıma teh. dit edici kâğıtlar yapıştırılmıştır. Devamlı şayialara göre, yakında neş. redilecek bir emirname, her aryen kira. cıya ayni binada oturan yahudi kiracı- ların derhal evden kapı dışarı edilmesi ni talep eylemek hakkını verecektir. Mısır Başvekili lögiliz Hariciye Nazırile görüşlü Londra, 23 (A.A) — Mısır başvekili Mahmut paşa bu sabah, İngiliz hariciye nazırı Lord Halifaks ile mülâkatta bulun muştur. Mülâkat 45 dakika sürmüş Süveyş mn takasında "İngiliz kışlaları yapılması me- selesi görüşülmüştür, Her iki tarafın bu mülâkat neticesin- den memnun kaldıkları beyan olunmakta dır. bilmeleri pek muhtemel değildir. Alman spor şneliklerinde Sudet reisi Henlayn'ın bir nutuk söyliyeceği haber verilmektdir . Polonyalı ekalliyetler ne is- tiyorlar? Başvkil ile yakm alâkası (bilinen, “Slovenski,, gatetesine göre, Polon - yalı ekalliyetler tarafından başvekile verilen sekiz maddelik muhtıra muhte. viyatının büyük bir kısmını is'afa Çe- koslovak hükümeti muvafakat etmşitir, Bunlar arasında mektepler, ekseriye- ti, Polonyalı olan mıntaka demiryolu idarelerine iki lisan kullanılması gibi mühim meselelerde vardır. yekünu yirmi beş bini geçmiyen müte- meddin siyahiler iki milyon kadar yer” inin mukadderatına hâkimdirler. Liberianm 900 kişilik bir ordusu vardır, Liberia askerleri, İngilizlerden |. kullanılmış olarak satın alınan İngiliz müstemleke askeri Ünilsrmasını giyi. yorlar, Hiç harp etmedikleri balde za- bitlerinin çoğunun göğsünü dizi dizi nişanlar süslemektedir. Liberla cumhur relsi de resmi günlerde bir mareşal gibi giyinir ve kılıç taşır. Liberianın hükü - met merkezi Monrovia, on bin kişilik nüfusu olan çök şirin bir şehirdir. Me- surado nehri Üzerinde olan bu ufacık şehir, şehirden ziyade sayfiyeye bem zer, N Evler hep bahçe içinde şık kigklerdir. Orada hayat eğlenceli olmasına rağ men pek ucuddur. Monroviada kadın- ların bir kısmı süslü gezerken, bir kıs- Hatayı ilhak edecekmişiz! Dep başlaralı 1 incide de Hataya dair bir Beyrut telgrafın sonunda Suriyenin bazı mahfellerindeli kanaatın şöyle olduğunu bildiriyor: “Türkiyenin, Fransanın zayıf vazi- yetinden istifade ederek İngilterenin himayesi altında Antakya, Cezire, ve Halebi ilhak etmek teşebbüsünde bu- Fransa ile Hatay davası üzerinde Kayit mamelesi Antakya, 23 (A.A.) — Anadolu A. Kayıt muamelesi dün her tarafta normal bir gekilde cereyan etmiş ve her büroda iki yüzden fazla müntehap bulmamıştır, Türk dostu bir gazete Antakya, 23 (A.A.) — Anadolu A. jansmm hususi muhabiri bildiriyor: Türk dostluğu taraftarı olarak Şamda çıkan “Eddifaa,, gazetesi, Tür. kiye lehindeki neşriyatı dolayısiyle bir ay milddetle tatil edilmişti. Bu ta. til müddetinden sonra “Fddifaa”, da. ha büyük hacimde olarak yeniden in. tişara başlamıştır. 6 TN İZ a MM e oy A e "Afrika siyahileri, müstakil Gumhuriy 26 Temmuzda kuruluşunun yıl dönümünü kutlayor lediye otobüsleri yanacaktır. aye ilkma'e ka'an t8 jansınım hususi muhabiri bildiriyor; | emer, kaydedilmiştir. Hiçbir hâdise vuku. | 24 TMMUZ — 1948 Taskert ünilormalısıdır) Ni mı âdeta çıplak bir vaziyette dos Liberia da gayet vâsi kaç , manları vardır. Bunlar y Firestone otomobil lâstikleri ş rafından idare olunuyor. p Morovla, o kadar şirin bir ye oraya her sene binlerce A: izmir'de Yeni otobüsll' e getirildi... İzmir, (Hususi) — Bel asl manyaya sipariş otlüği tram ii dördü, Alman bandırsli Aaaa gelmiştir. Şatlara siman Wi gümrük muamelesi ikmal edilif çıkarılacak ve derhal servisler€ maktır, Birkaç gt-- kadar iki © on beş yün zarfında da giğer Jİ * büs gelecek, belediye kat!“ be daha ilâve edilmiş olacaktı gi Yeni trambilsler iki ka” Yi rahattır. Diğerlerinden dans dir. On trambüs tamamlanımcâ, ge ii Basmahane - Konak servis (e lere kolaylık Eminönü halkevinden Ortaokul ve tiselerile ikimle KALEINİ beyi yetiştirmek üzere & ağusle Ti hinden itibsren evimizde açıl? gi gisi, biyoloji, riyaziye, Fizik tarih, coğrafya ve yerl bie il kurslarında çalışmak istiyen 5i i kadaslara ihtiyaç vardır. Şeraiti vi istiyenlerin 89 temmuz 928 tari hergün snat 10 dan 12 ye kadn” birinci okul haşöğretmenliğine Tarı ren olm. Abdülkamidin casusu Çet ihtilâl teşebbüsünü bütün ortaya çıkardığı halde küm oldu? bet kürek, sürgün cezalarile © rılmalarına sebeb olan bu hin en heyecanlı ihtilâl HABER'de okuyacaksın OPERATÖR Dr. Halit Ziya Kon Tıp Fakültesi İkinci © Künigi va İstiklâl Caddesi Eiha$” tımanı No,: 1 (Sakary8 Muayene saatleri: Pazari” da hergün saat 15 - 9 Telefon: 5 «8