30 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

30 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Pm için Mizemgelen harfleri öğrenmek, i. “inamağ, Yöney e > Mi me dak, SİN bence, i Bektepier kütüphaneler hat- ös, açılmadan kurulma- bu ag <UğUNA: “mektebe gelir Kitüphanedoki kitabtarı oku- denmeliydi, Öyle olmadı, ön- Ya Ml kütüphane sonradan : Yarm için çok iyi, ha Fakaş Belit, Tü ir. e aa Plünelere ne gibi kitnb- isleri ya, Söphesiz evveli köylü. ij <a / isatağı kitablar. Köylü keş da aa bir yardımcı, bir ax doğruya fay» zi ck?) Sdağınu öğrenmeliğir; bu aci — anlıyacaği bir dille kah olar, Miraz bahseden kitablar - ii, “eler “deyim ki türkçede Na Biyo, eder? olanlar da iyi Fakat o haberi ves Kerçekten sevdiğini, ! Zalineder. Fakat el- tiya, Metiyetleri ve kusurları, hu tniş Ve kabiliyetleri ile tet- lara larımız da vatdır. Onlar Sok büyük hizmetler e- iyi Salıy Oralarda köylünün Talya, vara, fakat her zaman Merakı, için nihayet an- ila, yükselmek hevesini e nin Ağır eserler de bur © Öğretmelidir ki di. #AYesl de insan oğluna, P daha ileriye, sanu vermektir. Pacak, Pen Köylünün işine ya Maya, tarafindan anlaşılmnıya- Mizümsaz değildir; Oz. ota çün görmek, onu ye- biz hag Sy gi em iy Mi Büy e önlem ere» mihayte Üni Kü lek hiçç m etmek, biyik Yy ol Sayesiyle | değli mi? o | * Üç gündenberi şehrimizde bulunan Misir donanması kumandan Tümami- rel Mahmut Homza, dün akşam saat 18 de Elmakruse yatiyle Umanımızden İs kenderiyeye hareket etmiştir. Misafirimiz, dünkü son gününü gene birçok ziyaretlerle geçirmiştir. Amiral öğle üzeri Bebekteki Mısır seforethanesinde şerefine verilen (ziyafelte bulun. muş ve akşam (Galatasaraydaki yerli mallar sergisini gezmiştir. Halk tara. toplayamadığı vergiler 784 289 lirayı buluyor Belediye, serelerdenberi sabıkaya kalıp taksilâtı yapılamamış olan vergilerin ye. künu gittikçe yükselmekte — olduğundan ve bir taraftan da vergiler müruru zama- na uğrıyarak tahsilât imkân ortadan kalkdığından sabıkadan devren gelen ver gilerin biran evvel tahsili için yeni ted. birler almak mecburiyeti duymaktadır. Öğrendiğimize göre belediyenin sabı- kadan 988 mali yılna devredilen vergi miktarı şudur: Tanzifat resmi 271.274 lira, tenvirat resmi 180740 lira, eğlence resmi 61840 Mira, tente ve siper ve saçak o resimleri 28897 lira, levha ve ilân resmi 52,521 li. ra, kara nakil . vasıtaları resmi 54.643 lira, şerefiye resmi 34.374 lira, bu suret- le belediyenin sabıkadan bu seneye dev- redilen halktan alacağı miktarı 784,289 lirayı bulmaktadır. Binun yalnız 170.994 lirası 937 mali yılından tahsil edilemeyip bu sene devredilen kısımdır. Bu suretle belediyenin bu sene halktan bir milyon liraya gelmiş olacağı tahifin edilmektedir. Sanayi teşkilâtı kanunu Meclisin kış devre- sinde çıkarılacak Geçen sene müzakeresi geri kalan sa. nayi teşkilâtlandırma kanunu projesinin Büyük Millet medisinin o önümüzdeki toplantısında derhal müzakere edilebil- mesi için üzerinde tetkikler başlamıştır. Sanayiimizin ilerleyişinde mühim'bir olacak olan bu projenin biran ev. vel tahakkuku esasen bütür sanayi er- babı tarafından beklenilmektedir. Bu günkü sanayi birlikleri kaldırılarak ye - rine mahalli sanayi birlikleri, sanayi fe- derasyonları ve Ankarada yüksek sanayi Şürasının kurulmasından sonra Obususi sanayi ile devlet arasındaki rabıta daha düzenli ve kolaylıklı bir şekilde teessüs etmiş olacaktır. M Şimdi üzerinde tetkik ove sarayi er. kânile temaslar (yapılan bu proje, bil- hassa ün devlet mekanizmasına ka. dar yetiştirilmesi zamana bağlı olan., fz- kat azami sürat istiyen sanayi meselele. rinde derhal karar almmasını temin ede. cektir. alacağının ŞEHİRDE vE Belediyenin | ÇiJ iş Pe e mamulâtımızı çok beğensmiştir. fından samimâ tezahürat ile karşılanan misafirimiz sergide teşhir edilen yerli * 1939 beynelmilel Newyork sergisine itşirak edeceğimiz malümdur. Dün, ga- getecilerin de iştirakile Türkojiste bir (oplantı yapılmış, sergiye ne suretle iştirak etmemizin yerinde olacağı etrafında görüşülmüştür. çiliğine dönen sanayiimiz! Defter tutmak istemiyen küçük imalâthaneler motörlerini kaldırıyor Beş beygirden aşağı kuvvet ve ondan az İşçi ile ç nal müesseselerin de musmele vergisi kanununda (yeni yapı lan değişiklik dolayısile muamele vergi. sine tabi tutulmaları ve bunların defter tutmağa mecbur olmaları neticesi olarak bu müesseselerin motörlerini osökmeleri şeklinde tecelli eden vaziyet süratle yayıl maktadır. Kanunun bu hususla verdiği müddet bu akşam ( hihayetlendiğinden son birkaç gün içinde şehrimizde yüzler- ce motör sökülmüş ve genişlemekte olan bü sanayi müesseseleri el sanayiine dür- müşlezdir,. Alâkadarların söylediğine: göre bu ha- reket vergi vermemek için değil 'döfter tutmak mecburiyetinin ağırlığından ve bu işleri Yapanların usulü defteriyi bil. memelerinden ileri gelmektedir. Bir ta- taltan hir kâlip tutmak ve bu kâtibin maaşımı tediye etmek, diğer taraftan ma- liye memurlarma omütemadiyen hesap vermenin güçlüğü bu kısım iş erbabını el sanayiine dönmeği tercihe sevketmiş. tir, Bu vaziyeti tetkik eden esnaf cemiyet- leri muhtelif istidalarla maliye ve ikti. sat vekâletlerine müracaat ederek yarın- ki büytik sanayiin temelini teşkil edecek olan bu küçük sanayi erbabınm maktu vergiye tabi tutulmaları için bir formül bulunması istemişlerdir. Esüsen kantın vergiden muaf tutmak için dahi icra ve. killeri heyetine salâhiyet vermiştir. Diğer taraftan sökülen Yüzleröe mötör yeni devlet eline geçen İstanbul elektri- ginin aleyhine bir vaziyet doğurmakta- dır. Bu cihet de Nafia vekâletinin nazarı dikkatine arzolunmuştur. Aksarayda bir genç anne ve babasını şişe ile yaraladı Dün gece saat 21 de Nevzat isminde bir genç, Aksarayda ana ve babasını yaralamıştır. Horhor caddesi 53 numarada oturan gâzözcu Mukbil son zamanlarda işsiz. dir, Ve ara sıra çocuklarından para al maktadır. Dün de Bahçekapıda bir çi- kolâta fabrikasında çalışan kızı Neza- hetten para istemiş, fakat Du sırada o. rada bulunan oğlu Nevzat buna kıza - rak kızkardeşine: “— Sakın para filân vereyim deme, artık yeter, biz para ye tiştirmekten bıktık,, diye söylenmiş ve babasına da ağza alınmıyacak tarzda hitaplarda bulunmuştur. Bu vaziyete kızan Mukbil, oğluna mukabele ctmiş ve bu sırada Nevzadın annesi Zahide de araya girerek oğluna bu hareketinin doğru olmadığını anlat. mak istemiştir, Fakat bu sözler Nevzadı daha ziyade kızdırmış ve eline geçirdiği bir şişeyi annesinin koluna frrlatmıştır. Zavalk kadın yaralanan kolunun acısiyle bir bö Tonton amca çiklet meraklısıdır Şeye yığılmış, bu vaziyeti gören Muk- bil de derhal oğlunun üstüne atılmış. tır, Fakat Nevzad gene şişeyi kaparak bu defa da babasının kafasına vurmuş- tur. Mukbil parçalanan şişe İle baygın bir halde yere yuvarlanmış, bu sırada yetişen polisler de Nevzadı yakalamış: tır. Yaralılar Cerrahpaşa hastahanesine kaldırılmışlardır. Yaraları ağır değil dir, Sümer Bank Müdürü Londraya gitti Karabük demir ve çelik fabrikaları hak kında görüşmek üzere Sümerbank umum müdürü Nurullah Esat Sümer Londraya gitmiştir. Umum müdür hareketinden evvel şun- ları söylemiştir: “ Karabük fabrikalarının inşaatı ar. tık merhalesine gelmiştir. Fabrikala- rın önümüzdeki senenin ilk ayında çalış. mağa başlıyacağını ümit ediyoruz. Kars- deniz sahillerinde kurulacak limanlarla Denizbank meşgul olmaktadır. Londrada onbeş gün kalacağım.,. MEMLEKETTE: Atatürkün Annesinin kabri Izmirde bir park içine alınıyor Izmir 29 (A.A,) — Atatürkün ans neleriain medfun bulunduğu Karşıya» kada Soğukkuyuda Osman paşa mezar lığındaki kabri etrafında kurulacak park ile yapılacak yeni bir makber mevzuu hakkında mimar mütchassıs Gotye hazırladığı plânı belediyeye ver- miştir. İlbay Fazlı Güleç ve şarbay Dr. Beh- get Uz tarafından tetkik edilen bu plâna göre makber somakiden yapıla- cak ve etrafmdaki park da en zarif bir şekilde vücuda getirilecektir. İnşaata yakında başlanacaktır. Kütahyada dere taştı 9 yaşında bir kız sellere kapıldı Ankara, 29 (Hususi) — Kütahya dan Dabiliye Vekâletine gelen malüma- ta göre Kütahyayz son günlerde ya- ğan şiddetli yağmurlardan dolayı şehir içinden geçen dere taşmış, İS evi su basmıştır. Kütahyaya bir saat mesafe- deki Akçuköyünün de bir kısmını sular kaplamış, dokuz yaşında Fatma ismin- de bir kızı seller sürüklemiştir, Kütah- ya valiliği dereyi temizlettirmektedir. Katil Recep Altı sene hapse mahküm oldu Geçen halta Karagümrükte Yahya is- mizde bir akrabasını sokak ortasında bi çakla öldüren Recebin muhakemesi dün Ağır oszada neticelendirilmiştir. Dünkü celsede son şahit de dinlenmiş ve bundan sonra iddia makamı mütalea- sını bildirerek, suçun şahitlerin ifadele- rile sabit olduğunu fakat ağır tahrik se- beblerinin gözönünde tutularak Recebin 448 inci maddeye göre cezalandırılmasını istemiştir. Neticede mahkeme (o heyeti 448 inci madde mucibince Recebin 18 sene ağır hapsine fakat Yahya tarafından yapılan ağır tahrikler hafifletici sebeb görülerek ağır hapsin, hapis cezasına tahvil edil. mesine ve cezanın da üçte ikisinin indiri lerek 6 sene hapse mahkümiyetine karat vermiştir. j —— Diplomalı bir hemşire aranıyor Talip olanların Şişli meydanında Şişli Cerrahi Kliniği sahibi Operatör Dr. Ca- fer Tayyar Kankat'a müracaat eyleme- leri, Tel: 35 - 261.”