26 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Hanim ürüne etanedi hd. Telgraf eömesi br Yazı işleri ,telefonu:;23872 Hüdiseler, Hüdiseter fikirler 26 eylül Yazan: Nizameddin Nazil Milletlerin yılları ne kolaylıkla İstih.. Mk ettiğini bilmek, anlamak mevhibe - sinden mahrum olanların itirazı şu ol- muştu: — Efendim, dili temizlemek güzci şey.. Fakat bu iş kolay kolay yapılabi- mi . Şöyle cevap verilmişti » — Yapılamaz, tabil., Eh.. Öyle ise bu sevdadan vazgeç. meli.. — Hayır, bilâkis bu'sevdaya sapla mp kalmalı. — Kaç yılda ilk semerelerini verebi” Mir bu iş?. — Belki beş yılda, belki on beş yılda. Fakat bir milletin hayatında beş yıl ve- ya on beş yıl, bir ferdin hayatındaki on beş dakikadan farksızdır. Bir millet bu mesafeyi göz açıp kapayınca kat'edi - vermiş olur, Ve hakikaten de öyle oldu. İşte bir 26 Eylüle daha girmiş bulunuyoruz. | Ve işte Türk gittikçe pürüzsüzleşen bir dilin sahibi bulunuyor. Osmanlı kozmo- politliğini bütün hatlariyle irtisam et tiren eski dile veda ettiğimiz günlerde gözyaşı döker gibi gözükenlerden orta- da iz kalmadı. İlk itirazların, ilk toy. Yukların üzerinden henüz pek üzün sa yılamıyacak bi? zaman geçmediği hak de konuşmada ve yazmada t#mamiyle Osmanlılıktan uzaklaşmış bulunuyo- ruz, Türk trkmın en mllmtaz meziyet. leri olan samimiyete, merdliğe ve “dob- ro dobro,, luğa uygun bir ifade ile ko nur , tasannudan tamamiyle azade bir kalemle yazıyoruz. Kemalizme kadar bütün Türk nesil- lerini siğadan geçirmiş olan Kavsidi Osmaniye mümeyyizlerinin kulakları çınlasın! ... Dili yabancı kelimelerin istilâsma maruz kalmış bir mitlet hakkında şöyle düşünülebilir: 1 — Bu millet başka milletlerin tesi. | rini kolaylıkla kabul etmiş, seciyesi sar- sılmış, pelteleşmiş, başkalarına benze- | meğe savaşmayı kabul edecek derecede kanı pıhtılaşmış bir millettir. | 2 —Bu millet kültür bakımından en | ufak bir orijinalitesi olmıyan bir mil lettir, Fikir ve san'at sahalarının hiç | bir yeniliğini bu miletten beklemeyi. niz, o her şeyi idkal eder, ibda kabili- yetlerinden mahrumdur. Kemalizmin Türk milleti hakkinda | böyle bir muhakemeye tahammül etme- sine imkân mı olabilirdi?; Fakat Türk milletinin hakikatlerine taban tabana gt olan bu muhakemeye nihâyet ver. mek ve tarihin mantığından Türk mil. etinin hakikatlerine uygun bir doğru karar alabilmek ancak Türkün diline karşı gösterilen Wkaydiye nihayet ver- mek ile mlimkün olabilirdi. Şuurlu ve şalâk bir atılışla Kemalizm bunu da halletti. Bugün okunan ve konuşulan Türk dilini şöyle bir taraşlayanlar bu dilin, milli seciyesi sağlam, çevikliğini muhafaza eden, hiç bir yabancı telâkki ve tesire temessül etmeyi kabul etmi * yen, kültürde hustsf bir kıymeti haiz savletleri olan, fikir ve san'at sahaların. da kendisinden her türlü yenilikler bek- lenebilen, ibda kudretlerini bütün taze- liğiyle göze vuran bir milletin bayrağı olduğunu derhal anlayabiliyorlar. Biz, öz dilimize kavuştuğumuz güne kadar sadece mülki tamamlığını muha" faraya kadir bir siyasi kuvvettir. Şim- dı Bir milletiz. Nizameddin NAZİF | mektebi veya Gasi RARFR — Afaam nnatan Fatik halkevinin bu yıl açlığı biçki derslerine gelen talebenin öğrendikleri nin tatbi Mer t olarak hazırladıkları Biçki - Dikiş nde kaza kaymakamı, Parti ve helkevi başkanları, sanat mektep iş sergisi Fatihte açılmıştır. leri direktör ve öğretmenleri, muhitin tanınmış simaları ve talebelerin aileleri sardı. Merasime saat 17 de İstiklâl marşile başlanmış bundan sonra kalkevi baş- kanı sırrı Enver Batur, kısa bir söylerle bu yıl biçki kursunun muvaffakiyet ve çalışmalarım anlatmış ve sergi Boza kaymakamı Ihsan Sakız açılmıştır. Bu yıl d. elmişlerdir. Sergi hergün saat ondan 21 halketi 20 gün evvel açtığı (10 yılın gi yayınına bu iki, (Eski Türk elişleri) sergi evam eden 28 talebenin hepsi birer ikişer elbise ile sergiye iştirek e kadar 11 gün kerkese açıklır. Fatih teleri sergisi) ile başladığı sergicilik i biçki - dikiş sergisile devam elmiş ve bundan nin hazırlanmasına başlamıştır. Tarafından k sonra da ŞEHİRDE ve MEMLEKETTE Usküdar tramvaylar Parasız yatılı talebeler İmtihan heticeleri öğrenilinceye kadar Eski mekteplerinde okumağa devam edecekler Bu sene lis6 meccani leylilik İmtihanı. na giren kız ve erkek 625 talebeye alt imtihan evrakının maarif ovekâletinden gelmesinin biraz uzıyacağı anlaşılmak- tadır. Maamafih bu İmtihan evrakının ay b tetkik edilerek neticelerinin bildirileceği ve talebenin mekleplere tevzii işinin de ilktegrinin on beşline ka- dar ikmal edileceği muhakkak görülü, yor. Meccan! leylilik İmtihanma girip de Muvaffak olup olmadıkları henüz malüm bulunmıyan talebenin netice malüm © « luncaya kadar de Yalmamalarını temin için bu taleben e oku- dukları iselerin müteakip YG. #arma de- vam etmeleri mekteb idarelerine bildi- Filmi Netioö maarif vekâletinden bil dirilince imtihanlarda muvaffak olanlar, meccan! leyli tedrisat için tayin edilmiş olan liselere devredileceklerdir. ne, Diğer taraftan maarif vekâleti evvelce kendilerinden herhangi bir şart aranmı, yan meccani İeyli talebenin mektebi bi- tirmelerini müteakip devlet TEZER çalısmalarını şart olarak koymuş bnlen- | maktadır, Bunların sek tabsilleri de gene hükümet hesubma yüksek muallim terbiye ensti gördürülerek ve sonra tahsil müdde kadar mecburi İse muallimliği yapacak- lardır. EEE ai Harp tehlikesi bahanesile Sigorta ücretlerine zam Iktisat Vekâleti vaziyeti tetkik ediyor İktmat vekâleti, Avrupada harb hava- sınm esmesi dolayısiyle sigorta şirket. İerinin nakliyat ölgortası ücretlerine yüz de ikiden yüzde bege kadar harb riziko- su İlâve etmeleri işi Üzerinde tetkiklere başlamıştır. Şehrimizde yapılan bu tet- kiklerde bu zammın ne derece yerinde olduğu araştırılmaktadır. Devlete MEMLEKETT geçecek Istanbul tramvaylarının fazla gelirile Üsküdar yakasının açığı meselesi de halled Varldatı masrafını korumıyan Üsküdar Kadıköy tramvay şirketine düzenli bir şekll vermek üzere dahiliye vekâleti hu- kulkk müşaviri Ekremin riyasetinde mali. ye, bafia ve evkaf mümessillerinden mürekkep bir heyet tetkikler yapmış ve şirketin geliriyle şebekenin genişliği do. lsyısiyle giderini korumak için behome- bal yardıma İhtiyag görüldi $ekilde bir rapor tanzim edilerek dahi- Mye, maliye ve nafla kaf idaresine verilmiğtir. Üsküdar - Kadıköy tramvay şirketinde yeni idare eski fuzuli masrafları tama- men kaldırmış, masraflar asgari hadde indirilmiştir. Arada tatbik edilen kombi. ne biletler ve tenzilâtlı karnelerle vari- datın yükseltilmesi temin edildiği gibi halk da memnun edilmiştir. Bu suretle her sene görülen açık bir hayli küçül tülmüştür. Haydarpaşâ garı köprüsü inşaata bugünlerde başlanıyor Haydarpaşada Üsküdarla o Kadıköyü biribirine on kısa yolln tramvay! lamak için Inşasma karar verilen büyük fevkani köprü inşaat hazırlıkları ile Hay- darpaşa garı sahasınm işine başlanmıştır. Büyük köprünün kurulacağı sahada toprak tesviyesi ve bu meyanda evvelce yazdığımız gibi burada bulunan eski Haydarpaşa İstasyonu binası ire revizör. Ik dairesi ve vagon garajı kaldırılmak, tadır. Diğer taraftan köprüye ait malze- menin de Haydarpaşaya getirilmesine başlanmıştır. Kışm başlamasından evvel, Haydarpa- şada köprünün mesnetleri tamamen ya- tanzimi İ Pilmeş olacak ve köprü insaatı fasılasız | devam edecektir. | Tonton amca- | Barada nın çocukluğu ilecek Nafia vekâleti ayrı na istinaden şirkette yap mıştır. Öğendiğimize göre, siztbd Tramvay girketini almağı karar vermiş bulunan nafia vekâleti bu şirketi de bir devlet müessesesi halino getirerek iki yakanm tramvaylarmı tek bir umum mü. murakabe hakkı- dürlük Kalinde toplamağa ve bu suretle Üsküdar , Kadıköy tramvaylarınm hal- ledilemiyen bir mevzu haline gelen açi-! ğı meselesini de ortadan kaldırmağa ka- rar vermiğtir. Avvkatlık kanunu hakkında bir tamim Ankara, 25 (Hususi) — Avukat . ik kanununun muvakkat üçüncü mad- desi hükmünün tatbikine itina edilme. si hakkında alâkadarlara yapılan bir tebliğde (şöyle denilmektedir: “Yeni avukatlık kanununun neşri ta. rihinden itibaren dava vekilliği ruhsat- namesile (avukatlık ruhsatnamesi ve. rilemiyeceği halde bazı tasrih kılınmış olduğu mahaller adliye encümen veya heyetlerince 14.7.1938 tarihinden sonra dahi dava vekilliği rubsatna. mesi isteyenlerle avukatlık ruhsatna- mesi talebinde bulunanlar kayıt ve kabul kararı (o veril rülmektedir. Dava vekilliği ruhsatnamesile vaz. yetleri 708 sayılı kanunun $ inci maddesine uyduğundan bahisle avı katlık ruhsatnamesi talebinde bulunan. Yar hakkında, yukardaki yazılı heyet. lerce yapılacak (otetkikat ve verile cek kararlarda zikri geçen o kanunun muvakkat 3 üncü maddesi hükmün gözönünde o bulundurulması tam. men tebliğ olunur. Şaki eşle Fatih Halkevinde merasim FATİH HALKEVİNDEN : Büyük Türk denizcisi Barbarosun yü, ce adını anmak üzere 27—0—038 salı günü akşamı saat 18,30 dan ilibaren evi miz solonunda yapılacak tören bütün yurddaşlara iade izenelmcl aelayısti gi nemi bir hırsız yakalandı Polis uzun mandanberi ım ara * makta olâ dan Bursalı miyle maruf bir hir- sızdır. Şık giyinen ve elinde bir çanta, gözünde de ler olduğu halde dolaşan bu hırsız, kendisini ötede beri do komisyoncu diye tanıtmaktadır. Zekinin Nişantaşında, (o Kasımpaşada, Ey k vakaları tesbit edilmiş, fakat kondisi her zaman polisin elinden kurtulmağa muvaffak olmuştur. Bundan iki sy evvel de Eyübde soyduğu bir ev- den sonra, memurlar tarafından takip 0- dilen Zeki, Kasımpaşada dostu Fatma i- le bir evde gece eğlenirken baskın veril. miş, fakat daha evvelden polislerin ken- disini kolladığını haber alan bu sabıkalı bu defa da yakayı kurtarmıştır. Evde ya- pılan araştırmada Eyübdeki evden ça- Iman birçok içki ve iki kutu da Hacı Be- kir lokumu e müzeyyen bir sofra bu. lunmuştur. Bundan sonraki bütün araş » tırmalar da hiçbir netice vermemiş ve muhtelif semtlerde 20 den fazla vakanın faili bir türlü yakalanamamıştır. Nihayet bu sahah bu meghur kw ele geçmesine sebeb olan vaka da an etmişti Dün gece, Sirkecideki M ne şık giyinmiş ve elinde bir çanta bulu- nan bir genç gelmiş ve Bursada komis. yoncu olduğunu söyliyerek otelde bir ya- tak kirslamıştır. Fakat bu sabah erken- den otelden çıkıp giden bu bir gecelik misafirden sonra, otelde yotan müşteri- misafirin arkasmdan, otelde yalan müşte rilerden, orman koruma idaresinde çalı- atinin esrarengiz bir surette çalındığı görülmüştür. Bütün otel ve müşteriler a- raştırılmış ve neticede şüpheler geceki kibar müşteri Üzerinde toplanmıştır. Po- lise verilen baber Üzerine do vaka- dan İki Üç saat sonra otelde yatan genç ikinci şube ikinci kısım memurları tara- İmdan Yenicamide, çaldığı altın saati sa- tarken yakalanmıştır. Derhal müdiriyote getirilen bu gık 0- tel hirsızmm zabıtanın uzun müddettir peşinde koştuğu Bursalı Zeki olduğu an- laşılmışlır. Tahkikata bu yoldan mıştır. — — Berberler kongresi toplanıyor Berberler cemiyeti kongresi yarın bir toplantı yaparak muhtelif meseleler et- rafmda, görüşmeler (o yapacaktır, Bülün berberlerin bu toplantıya iştirakleri için kendilerine tebligat yapılmıştır. Toplan tıda, berberler mektebi, ondülüsyon maki- Beleri meseleleri hakkında münakaşalar olacaktır.