7 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

7 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Çekoslovakya buhrn Be” Baş'oahı 1 incide çe döviz ve kıyıcetler Üzerinde muamele. nin tekrar başlaması mevrubahs olamıya- cağmı yazıyorlar. Slovaklar, federatif bir devlet dahilin- âe bir muhtariyete sahib olmak lehinde karar vermişlerdir. Slovaklarla yapılan müza- kereler ne metice verecek? Prağ, 6 (A.A.) — Zilinada topla. nan Slovak icra (komitesi bu parti mümessillerile milli (Slovak ve Çek ziraatçi partileri arasında Slovakya « nm idare muhtariyeti hakkımda yapıl. verş olan anlaşmayı kati olarak tasdik etmiştir. Bu anlaşma mucibince Çekya ile Slovakya eski Avusturya . Macaris - tan şeklinde birleşik bir devlet kur. muş oluyorlar. Prağ, 6 (AA) — Çek (o matbuatı Hükümet, Slovak halk partisi ikin. ci başkanı B. Pizoyu Slovakya işleri bakanlığına tayin etmiştir. Ayni zamanda, kati bir sureti tes- viye bulununcaya kadar Slovakyayat idare etmeye memur edilecek Slovak şahsiyetlerin isimlerini (Oovermesi B. Tizodan rica edilmiştir. Prağ, 6 (A.A.) — Telgraf gazete. | «i, Slovaklarla müzakerelere bu sabah Süleinde tekrar başlandığını bildiri yer. Müzakerelerin bütün Slovakyanm muhtariyetile (neticeleneceği ve an. Jaşmanın Oopek yakında tahakkuk e- deceği zannedilmektedir. Çek kıtaları alman köylerini yağma etmişler Fridlan, 6 (A.A.) — Rumburg, Var. nsdorf ve Fridland'i ihtiva eden ve Bohemyada Haida hattına kadar im- tidat eden ikinci mntakanm işgali, birçok arızalara uğramıştır. Bunun sebebi, yolların çekilmekte olan çek kıtaatı, kamyonları ve tank- İarı tarafmdan tıkalı olmasıdır. Çek kıtaatında katf bir teşkilât bo. zukluğu vardır. Kamyonlar ve tank- lar benzinsirlik yüzünden © yollarda kalmıştır. Kunnersdorftan ayrılan bin kadar Çek askeri, nakil vasıtası olmadığın - dan tekrar bu yere dönmüştür. Ayni gamanda iki gündür âç bulunan Çek kıtaatı, Alman köylerini yağma etmek. tedir. Fakat, bu köyler işgal mntakası haricinde olduğundan halkın Alman - yadan istimdadma cevap © verileme- mektedir. Tahliye devam ediyor Prağ, 6 (A.A.) — “Çeteka ajans resmen tebliğ ediyor:, Çekeslovak kıtaatı, şimali Moravya. daki dördüncü mmtakayı (o tahliyeye başlamıştır. Tahliye işi yarın da de vam edecektir. Bu sabah Çekoslovak kıtaları, eski hudutlar üzerinde Obulunan Loven Kope, Frivaldov Detrişov ve Albrek. tis arasında bir hatt işgal etmişler. dir. Alman müfrezeleri, bu sabah saat 8 de eski hududu tecavüz etmişler. dir. Hitler Südet toprağında Berlin, 6 (A.A.) — B. Hitler, bu sabah (O hususi trenle şarki (o Sakan cenubunda işgal (o edilmiş olan ikinci mintakada kâin (OSüdet memleketine gitmiştir. Saat 8,13 te tren, Goerliç istasyo- nunda durmuş ve saat 8,3Ö da hudut civarmda kâin Loeboya doğru hare. ket etmiştir. Macar - Çek müzakereleri Budapeşte, 6 (A.A.) — Reisicüm » hur Beneşin istifası ve kabinede ya- milan tadilât © üzerine Çek hükümeti tarafından müzakerelerin cumartesiye bakılması için yapılan teklifi Macar hükümeti kabul etmiştir. Yeni Çek hariciye nazır. Roma, 6 (A. A.) — Çekoslovakya hari- siye nezaretine tayin edilen eski Roma elçisi Şivalkovski, Musoliniya veda ziya- retinde bulunduktan sonra Praga hareket etmiştir. Şivalkovskinin Çekcslovakya harleiye mazırlığına tayini Roma mahafilinde de. rin akisler yapmıştır. içinde f Messigsro gazetesi mumalleyhin vazi- fesini bitarafane yapac tinin haric! siyasetini ye: y durmak için cesaretle çalışacağı ümidin. de bulunmaktadir. Prag, 7 (Hususi) — Yeni hariciye na- zır: Pragda birkaç saat kaldıktan sonra Berline gidesektir. Almanyaya verilen topraklar Çek topraklarının altıda biri Berlin, 6 (A. A.) — Münih anlaşması- nim tattikatından mütevellit meselelerin halline memur beyelmilel komisyon pa- zarteai günü tekrar toplanacaktır. Plebisit yapılacak olan arazinin tesbi. ti meselesinde bu komisyon raahfeilerin- de ileri sürülen mütaleaya göre, bu hu- susta Almanya ile Çekoslovakya arasm- da doğrudan doğruya bir anlaşma yapıl. ması İacb edecektir. Zira, komisyon böy- İe bir anlaşma mümkün olmadığı takdir. de müdahale edebilir. Salâhiyettar mahfellerin Yaplığ tahmine göre, 10.10 tarihinde işgali ta- | mamlanacak olan bölgeler bütün Çek top. raklarmın beş veya nitida etmektedir. Beneş Prağdan ayrıldı Cumhurreisliğine ordu men- suplarından biri getirilecek? Prag, 6 (Husüsl) — Cumhurreisliğin- den istifa eden Beneş, karısıyla beraber Pragdan ayrılmıştır. Belgradda çıkan Vreme gazetesinin haber verdiğine göre, Çekoslovak cum- hürreisliğine namzed olarak ziraatçiler partisi reisi Berand'ın ismi ileri sürül mektedir. Bununla beraber cumhurreisli, Bine ordu mensuplarından birinin seçil mesi ihtimalinden de bahsolunmaktadır. Çek gazeteleri Beneşin istifası etrafm- da her türlü tefsirden sakmmaktadırlar, Ancak, matbuat, tehlikeli bir buhran İ- çinde bulunulduğunda müttefiktirler. Beneşin istifası ve yabancı memleketler Rumen gazeteleri, Beneşin istifasmı te, essürle karşılamaktadırlar. Bir gazete, | Romanyanın siyaset âleminde sadık bir dost kaybettiğini belirtiyor. Londrada çıkan Deyli Telgraf gazete- si, Beneşin istifasını “bâlikazındaki vazi. yete ait elim bir ihtar ve ayni zamanda fedalnefsin parlak bir misali, addetmek- tedir. Taymis gazetesi diyor ki: Beneş'in vatanperverane istifası, hiç Şüphesiz Prag ile o komşuları arasmdaki münasebetleri daha ziyade kolaylaştıra, caktır. Bu istifa Beneş'in sulh davasına Ha etmiş olacağı ulak bir hizmet değil- dir. Taymis gazetesi diğer taraftan Velsin | bir mektubunu neşretmektedir. Mumal « leyh, bu mektubunda bu seneki Nobel sulh mükAfatmın Beheşe verilmesini İs- temektadir, Macar politik mahfeller, Beneşin İstifa- sın! ve yeni Sirovi kabinesinin teşekkü- Vünü, Macaristanla Çekoslovakya arasın- da yapılacak müzakereler için müssit â- miller olarak telâkki etmektedirler, birini teşkil l ZAYI Denizbank Akay İdaresinden al » makta olduğum tekaüt maaşıma sit tatbik mühürümü zayi ettiğimden yenisini yaptırdım. Eskisinin hükmü kalmamıştır. Kasımpaşa Bahriye caddesi 157 numaralı hanede Saime Sl # HABER — Aksam nostas Fransız Başvekili Paris, 7 (A.A.) — Başvekil Dala- diye, akşam harbiye nezaretinde met - buata aşağıdaki beyanattâ bulunmuş - te: “— Maliyeyi ıslâh etmek ve memle. ketin iktesadi faaliyetini arttırmak için eizem addettiğim salâhiyeti parlâmen- todan aldım. Parlimento celselezinin tatilinden bir kaç saat sonra mutad tah minler yanlış haberler yağmuru halin- de yağmıya başlamış ve her zamanki gibi asılsız şayialar deveran etmiştir. Herkes malümattar olduğunu göster mek için en akla sığmıyacak tedbirle - rin alacağından bahsetmiştir. Bu gibi hareketlerin efkârrumumiyeyi heyecana düşürmek, tehdit edildikleri vehmine kapılan menfaatleri, telâşa vermek ve bilâkis emniyetin avdet et tiği bir saatte etrafta endişe uyandır - maktan başka bir şeye yaramadığı ma“ lümdur. Bu müzür fantarilere nihayet vermek azmindeyim. Bu gibi hareket - lere devam edildiği takdirde icap eden cezai hükümleri tatbik etmekte tereddüt etmiyeceğim. Ben en ağır mes'uliyetleri yüklen - miş bulunuyorum. Sükün ve sükünet içinde çalışmak istemekle çok bir şey mü istemiş oluyorum? Çiddi ve derin tetkikat yaptıktan ve bir çok günler geçtikten sonra münasip göreceğim bir saatte faydalı addettiğim kârarları ittihaz edeceğim. Yakında çıkacak kararnameler hakkında işae edilebile. cek olan yanlış haberlere inanmama. larını bütün Fransızlardan rica ederim. Tasavvurlarım hakkında ifşaatta bu” lunmak âdetim değildir. Bütün Fransız ların geçen tehlikeli günlerde göster - dikleri sükünetle hükümetin kararla. rını bekleyeceklerin ümid ederim.., Çemberlayn 144 reye karşı 366 reyle itimat aldı Londra, 6 (A.A) — Çemberlayn, Avam kamarasındaki nutkunda Bene- gin &iyaset ve cesaretini takdir ve ta» zimle anmış, yeni Çekoslovak devleti- nin İsviçreninkine benzer bir bitaraf- lık ve emniyet esasma dayanan milli bir mevcudiyete malik olacağı ümi- dinde bulunduğunu söylemiştir. Başvekil, umumi seçim yapılmasmı arzu etmediğini, çünkü seçim mücade- lesinta siyasi partiler arasında ihtilâfı arttırdığını, halbuki milletten önümüz deki aylar zarfında büyük gayretler is tenilmesinin mümkün bulunduğunu bil dirmiş ve bu husustaki kararını ancak memlekete yeni bir meclis istilzam ye- mİ bir mesele tahaddüs ettiği veyahut da kendisi ekseriyetin itimâdını kay- bettiğini hissettiği takdirde değiştire çeğini kaydetmiştir. Başvekil bundan sonra “Bizim dev- rimiz için barışı temin etmenin hâlâ mümkün olduğuna,, inadnığını bildir. miş, fakst bunun diğerleri silâhsızlan mağa sevkedilmeden önce iddia etme- diğini söylemiştir. “Devamlı bir barışı temin için, dip- lamasi ancak bir kuvvete dayandığı zaman müessir olabilir.,, Çemberlayn. İngiliz — Fransız an- laşmasından bahsederkez iki hükümet arasında hiçbir zaman bugünkü kadar tam bir görüş birliği mevcut olmamız bulunduğunu söylemiştir. Çemberlaynin nutku çok alkışlan « mıştır. Başvekil, bir müddet istirahat et - mek üzere, refikası ile birlikte bu ak- şam İskoğyaya hareket etmistir, Loödra, 6 (A-A.) — Hükümete iti- mat takriri 144 reye karşı 366 reyle kabul edilmiştir. esen sassamasan seeeaesane, HM. Rasim US Kitap halinde çıktı. Fiayı 30 kuruş Tevzi yeri: Ankara cadd. VAKIT Yurdu, VAKİT Kitapevi. — emer erer ha * Pilistim.3, İngilir zeri kuvvetleriyle Dar Baştoah 1 incide bahs olamaz. Yahudilerle Araplar teşriki mesaide bulunacak fakat si- yasi Yahudiliğe bir nihayet verile cektir. Kurulacak olan müstakil Filistin devletinde idari işler tedricen İngiliz hükümetinden mahalli hükümete in- tikal edecektir. Bütün ekalliyetlere her türlü siyasi ve medeni haklar verilecektir. Ancak, Filistindeki Yahu dilerin adedi daha ziyade artlırılmıya caktır. Fevkalâde komiser Londraya hareket etti Londra, 6 (A.A.) — İngilterenin Filistin fevkalâde komiseri Sir Ha » ralâ Macmichel bu akşam Londraya muvaselat etmiştir. İngilizlerle Araplar arasında kanlı çarpışmalar Kudüs, 6 (A.A.) — İngiliz kıtaatile Arap kıtaları arası son günlerde vukubulan kanlı çarpışmalar üzerine, İngiliz kuvvetleri Tabariyede muka - beleibilmisil olmak Üzere birçok Arap evlerini, çadırlarını ve hattâ birçok Arap köylerini tahrip etmişlerdir. Harekete tayyareler de iştirak etti Kudüs, 6 (A.A) — Polisle Araplar yahudi polisleri (karıyon üzerind arasında tayyarelerin de vukubulan kanlı müsademe ii vam etmektedir. Kudüs bölgesinde Kadısars” yonunda yangın çıkarılmış yo” bir köprü dinamitle tahrip edil£ Üç kamyon pusuya düştü Filistin pürüzü nihayi iledilecek mi? — ÇA a Hayfa, 6 (A.A.) — Yahudijei olan ve Suriyeden sebze nakle” bulunan üç kamyon, bir pusuyf müştür, İki şoför ölmlş ve kasi! lar yakılmıştır. Makdonald, müzakereleri” başl'yacağını bildiriyor Londra, 6 (A.A.) — Avam # rasında sorulan bir suale cev#f ren B. Makdonalt, söyle demi Evvelki gün hükümet kusvetl! âsi Araplar arasında birçok Gi malar olmuştur. Bu - nunda âsiler ağır zayiata uğraf” dır. Bu hafta içinde beraberinde tin idaresi erkânından bazı #i Titistindeki ordu erkânibarbl; rpişmals” den birer zabit olduğu halde b şam buraya gelecek olan 4X4 ile müzakereler yapılacaktır. Bir papas, kadınlarıf bam teline dokundu Herkesin, kızlarına Şirley Term adını veriş! onu Sinirlendiriye Bir İngiliz rahibi, bulunduğu kasabanın halkına hitaben bir be) name neşrederek yeni doğan kız çocuklarına Şirley ismi vermemeli bildirmiştir. Papazın bu tarzda hareketine sebep, İngilterenin her tarafında * duğu gibi o kasabada da kız çocuklara Holivutlu küçük ertistin ismi vermenin bir salgın haline girmesidir, Meselâ bundan birkaç sene € kız çocuklara pek az verilen Şirley ismini bugün hemen hemen on çoö” tan sekizi taşımaktadır. Rahip, halka, çocuklarına bu ismi vermemelerini sebep olarak şunları gösteriyor: tavsiye ede “- Evvelâ, Şirley Templ arsız ve yaramaz bir çocuk örnegidir. R gük kızların onu taklit etmeleri her halde iyi olmıyacaktır. Fakat Şir" ismini taşıyan bir kiz çocuğunun adaşını taklitetmek istememesi midir? Sonra, bugün bütün kızlara Şirley ismi verilirse yarın, bunların si büyüdükleri zaman erkekleri şaşırtacaklardır. Düşünün: Bir bütün genç kızların ismi Şirley... Birinin macerasının ötekinin mac€ ile karıştırılacağı gâyet tabiidi Fakat, bütün bunlar belki papazın sözünü dinletecek birer sebep” ğildir. Lâkin, rahip annelere, babalara sözünü geçirebilmek için başk$ mahzur gösteriyor ki, bunda hakikaten herkez kendisini haklı buln tadır: Bugün Şirley ismi verilen kızlar bir gün öyle bir yaşa gelecekle” o zaman analarının, babalarının kendilerine bu ismi vermelerini asi$ fetmiyeceklerdir. Bu, kadınların yaşlarını saklamıya başladıkları za” dır. Çünkü, İngilterede yeni doğan çocuklara Şirley ismini verme m0ö nın 193$ de çıktığını herkes bilecek ve bütün Şirleylerin kaç yaşınd? dukları kolayca hesap edilecektir! £ Türk Hava Kurumu BüYüK PiYANGOSU Büyük ikramiye 200.000 liradi Bundan başka: 40.400, 25.000, 20.000, 15.000, 10.000 liralık ye miyelerle (50.000 ve 200.000) Jiralık iki adet mükâfat vardır. İÜ agg pr ge EE y ğ