3 Ocak 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

3 Ocak 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Ankara radyosu Türkiye Radyo Difüzyon Postaları ANKARA “RADYOSU TÜRKİYE RADYOSU Dalga uzunluğu: 1630 m. 183 Kes/ 120 Kw.T, A.Ç. 19,74 m. 15195 Kes./ 20 Kw. T.A. P, 31,70 m. 6465 Kes/ 20 Kw, SALI: —1— 939 18,30 Türk müziği İncesaz - Se sih ve büzzah faslı), 19,15 snal, ajans meteoroloji ve ziraat borsası haber leri, 19,30) Türk müziği, (soz eserle» ri,) 1 — Şehanz peşrevi (Ali ağ9), 3 — Suzi dilara saz semaisi (Tanbu— ri Cemil), 3 — Tanbur taksimi (Me- sut o Gemlil), 4 — Kürdili o pesreri (Tanburi Ceşsil), 5 — Hüzzam saz ve vanisi (Şerit Muhiddin), 6 — Penbe Kırdın (Haydar Bey), Çalanlar: Ve» cibe, Mesut Cemil, Ruşen Kam, Cev» del Kozsa, 30 konuşma (Hukok ilmi yayma kurumu), 20,15 Müzik (radyo orkesirası, * Şef * Pravtorlus), 21, 14, Saat, esham, tehvilât, kambiyo - nukut borsası (Giysi). 21,15 Türk mü ziği, *Şatkı ve taksim), 1 — Şarkır Jar (Müzeyyen Senar), 2 — Kemali Niyazi Seyhun), Kemençe taksim, 3 »- Şarkılar (Mustafa Çağlar), 21,19 Komışma, (Türkiye postası), 22,10 müzik, (Küçük orkestra), 1 — Tath meliemler, vals (Gum'l), 2 — Asker marşı (Şubert), $ — Mehtab İsimli sonalın adacyos (Deethoren), 4 — Şen parça (Levin), 5 — Kantabile KSerar kül) 6 — İkişer ikişer * Vuğs- (Vahtöytöi), 7 -- Dülsine için (kar. 35), $ — Baraşma - Polka (Drigo), 9 — Res mütifleri üzerine o polour, ((Lenpold), 23,10 müzik *Cazbabd), 23,45, 24 Son ajans haberleri ve ya- Faki program, Ankara radyosuunu yarınki programı 4-1.1939 ÇARŞAMBA 12,30 Müzik (Bir konseri - P)). «3 Sanl, ajans haberleri ve Meteor - Ankara. 13,10 Türk müziği (Halk törküleri - Pİ). 13,45 - 15 Müzik ba- #if parçalar. 18,30 Türk müziği (Şar- kılar ve saz eserleri). Okuyan: (Sadi Mojses). Çalarlar: ÜVecihe, Fahire Fersan, Refik Fersan): 1 — Perah- wi (Zeki Memed ağn). 2 > Eriç beste halkai züllü siyahın Muf Yekta). 3 — Şarkı » Gez, do- Yaş - (Zeki Arif), 4 — Şurkı - Ey be. mim mestshe gözlüm (İsmail Dede). $ — Şarkı * Sevdim bir göneni vena Wİsmall Dede), 8 — Şarkı - Lerzan ediyer (Lemi), 7 — Eviç 5. semai- si Sedat Öztoprak). 19 Konuşına. 70,15 Suat, ajans, meteoroloji ve zi- rast borsası haberleri, 1930 Törk müsiği (Micaz faslı). Saz heyeli; Tâlisin Karakuş, Hakkı Derman, Eş- rs€ Kadri, Hasan Gür, Basri Üfler, Kumdi Tokay. 20/30 Konuşma (Mi- 75h 7). 20,45 Müzik (Küçük or- İsra): 1 — Şen kardeş TR, Vals. ish. 2 — Eleji (Çaykovski). 3 — Fatla - Örfes (Rössi). 4 — Hofbal sansı 4. Lanner). 5 — Şampanya - Galon ULümbi). 21,20 Snat, esham, Wihvilde, kambiyo « « makvi borsası iye). 21,30 Temsil - Verter - Ya- sw (Goethe). Türkçeye çeviren eren Reşit. Küçük orkesira re. fukatiyle. (22,30 Müzik (Bir senfo- minin takdimi). Takdim eden (Ce. mal Beşi). 23,20 Müzik (Eğlenceli plöklar). 23,45 » 24 Son ajans ha- berleri ve yarınki program. - Dolmabahçe hâdisesi tahkikatı İdare âmirlerinin muha-' ke'nesine lüzum görüldü! Millet ru nasıl Evvelki gece birdenbire kopan fırtına, Karadenizde otuz yıldan- beri görülmemiş bir şekilde (eza- hür etmiş ve dağ gibi dalgalar başta büyük hir şileb olak üze. re bir çök gemilerin batmasına, bir çoklarınm da karaya düşmesine ve dalın birçok hasarlara sebeh olmuş” tur, Pırtmanın doğurdüğu ik kara haber, dün gece şehrimizde duyul- muştur. Günlerden beri havanin bozük İgitmesi yüzünden yüklerini alamı. yan vapurlardan birçoğu Ereğli U- önünde bekleşirlerken Kara. birdenbire korkunç bir şe - kudurmasiyle karşılaşmışlar. | bu vaziyette karıya vurmamak i- için hepsi de demirlerini tarayıp de- nize açılmağa başlamışlardır. İşte bu gemiler arasnda Barziley - Be- in kumpanyasmın 1800 ten. hak bir gilebi olan Millet vapuru da vardır. Bu vapar zincirleri kesilmesi do- layısile daha ilik anda büyük teh- | Fırtınanın şiddetli © kadar faz- İs ve mukavemet edilömiyecek bir haldedir ki, Millet vapurunu Çoban çeşme deresi önünde 936 senesinde sahilden 300 metre kadar açıkta batmış olan Yunan vapurunun ©n- kazı Üzerine sürüklenmekten kur” tarmak kabil olamamıştır. Millet vapuru batıyor! Milet vapuru, onkazın üzerine düşünce, derhal delinmiş ve su &l. mağa başlamıştır. Biraz sonrada sahilden faciayı bütün korkunçlu. iğuyla seyredenlerin gözleri önünde dalgaların arasına gömülüp kal - imuştır. Mürettebattan bir katmı cah kur- taranlara ve geriinin akhşab kısım- larına sarılarak kendilerini suya at- mışlar ve diğer bir kısmı da gemi- nin direklerine tırmanarak imdad beklemeğe başlamışinrdır. Herkes kendini kurtar- mağa çalışıyor Bir taraftan Millet vapuru batar, ken ölğer taraftan da etrafta bu- iran öbür gemiler ancak kendile- rini kurtarmağı (çalışmaktadırlar. Milet vapurunun zavaik tayfaları- na en küğük bir yardım ve imdad vasıtası göndermek kabil ölama- maktadır. İkbal vapurunun faciayı haber veren telgrafı Yine Barzilay kumpanyasma alt olan ve ayni verde dalgalarla pen- İçeleşen İkbal vapura, çektiği bir yıldırım telgrafiyle faciayı ilk ola- rak #ynen söyle haber vermiştir: “Zincirlerin kesilmesi dolayısile, gemiyi ayırmak imkân olmadığın- dan mecburen Gülünç deresi önün. de kumluğa oturtulmuştur. Şiddet- Mi fırtına tesirile manevra yapmak imkânını bulamıyaz Millet vapuru da yanımızda batmıştır... Kaç tayfa vardı? Bu sabah Millet vapurunun sa- ibi ve şirketin müdürü bay Barzi- layla konuştuk. Kendisi fevkalâde o müteessirdi. HABER — Akşam posta e satılmış olan Millet vapuru, si- ! gortalrdır. Ansak içindeki müret. | tebattanı hiğ kimsenin sigortalı ol. | i madığı anlaşvimaktadır. l Hâlâ haber yok! Bugün saat 13 c kadar, acente- ye yeni hiçbir haber gelmemiştir. |, Demiz Ticaret müğürlüğü ise, J işin bidayetindenberi en ufak bir İ malümat alınmamıs olduğunu bil. İ | | dirmektedir. Binacnaleyh, kurbanların mik tarları ve diğer kazalar hakkında söylenmekte olan havadislere, he- nüz tahakkuk etmemiş rivayetler şeklinde bakmak zaruridir. Gemideki mürettebatın isimleri Millet vapurunda mürettebat olarak tam 20 kişi vardı. Bunların isimleri de şunlardır: | — Süvari, Besim Özberk. De- İ niz kıdemli yüzbaşılığından müte- kaittir. (Kendisi evli ve bir çocuk babasıdır ve 56 yaşında.) 2 — Ikinci kaptan Tahir Kepez. 50 yaşındaır, İ 3 — Çarkçıbaşı Mebmet Eren, İ deniz kıdemli yüzbaşılığından mü- tekaid, (evli ve bir çocuk babası- dar, $6 yaşındadır.) 4 — İkinci çarkçı Murad Ercan, Deniz kıdemli (o yürbaşılığından | mütekaid, (Beş çocuk babasıdır. 56 yaşındadır.) Aydın (28 yaşındadır.) $ — Makihç lostromosu Baha eddin Gülçen (38 yaşındadır.) Tayia, ateşçi, kömürcü , kama- rot olarak da gemide bulunan di. ğer mürettebatın isimleri şunlar dir: Ali Başkaya, Ahmet Ürer, Meh- met Ali Erterzi, Osman Başkaya, AV Kel, Dursun Camkırâan, Ha. san Geveze, Halit Başkaya, Os man Geveze, Sabri Sarıgil, İzzet Mehmet, Riza Yılmazçelik, Dur. sun Baykar, Hüseyin Ermegan. Karaya düşen vapurlar Millet vapurunu batıran frtma. İ mın bir çok vapurları da karaya düşürdüğü söylenmektedir ; Alapk istikametindeki Sarıkum- luğa Samsun ve Mete şilepleri, bi- raz daha aşağıda kayık iskelesine yakin bir yerde Şadan, Galata, İ Zonguldak, ikbal şilepleri, Çoban. İ seşme ağzımda Tan şilebi, biraz ö- I tede Atillâ şilebi ve Yunan bandı. j ral Süper ve Namikos şilepleri ka | raya düşmüşlerdir. Karaya düşen bu vapurlardan Galata şilebi 1809. Zonguldak şi. debi 1400 tonluktur, Her ikisi de Kırzadelere aittir. Vaziyetlerinin i gok tehlikeli olduğu gelen haber ilerden anlaşılmaktadır, | Mete vapuru, 5500 tonluktur; Kalkavanlarındır, Sarikumda ka- Taya oturan vapurun vaziyeti . & İ ğer hava müsait giderse tehlikeli | değildir. Samsun vapuru, Aldıkaçtıoğul- larınındır ve 1700 tonluktur, İkbal şilebi 5300 tonluktur. Barzilây - Benjamen kumpanyasınındır. Şa. idan şilebi o Sadıkzadelere aittir, Ankara, 3 — Dolmabahçe sarayı Gözleri “dolu "olarak “biaş“ şunları 4 9300 tonlaktur. önünde izdiham yüzünden vukua gelen feci ölümlerin mesullerini #- raşurmak üzere yapılan tahkikat neticelenmistir. İki mülkiye müfettişi tarafından hazırlanan tahkikat evrakı Dahili- ye vekâletine verilmiştir. Öğrenil- diğine göre müfettişler bazı idare | âmirlerinin vazifelerinde ihmal gös- İrem. terdikleri kanaatine varmışlar ve söyledi: — Çok müteeesirim.. Kıymetli İmesai arkadaşlarımın böyle bir fa- 'elaya kurban gidişi beni harab et. | ti. Ancak sabah gazetelerinde ya- | zıldığı gibi, boğulanlarm yekünu - nun bu kadar kabarik olmadığını tahmin ediyor ve teseli bulusv. Çünkü, gemide bulunanların wv - bunların muhakemelerini üzümlü İmam saten yirmi kişiydi. Kazanın görmüşlerdir. Bu âmirler eski vali İsahile yakım olmaar, bu arkadaş - Muhiddin Üstündağ, eski emniyet İlardan mühim bir kısmının kurta. mödürü Salih Kılıç, eski emniyet rlmış olmasını ienb ettiriyor. Fa- müdür muavini Kâmran, Beyoğlu İkat henüz kat'i bir şey söyliyecek kaymakamı Dâniştir. "vaziyette değilir. Bütün telgraf hat Vekâletin tetkikleri © birkaç gün jları tomükter, Yeldrrrm üzerine yil içinde ikmal edilerek evrak Devlet 'drerm çekiyoruz, hiçbirisine #evab Şürasma gönderilecektir , İalmak kabil olmuyor. Her an, te- ZAYİ essiirüümüzü azaltacak bir baber #2 inel topçu alayndan almıs or. |boklemekteyiz, duğum terhis texkeremi zayi ettim. | Vapur sigortalıydı! Yenisini çkaracağımdan eskisinin | Diğer taraftan yaptığımız tahki- hükmü yoktur. kata göre, İki sene kadar evvel De. Kemal Rilvtik Cesa © (rizyalları tarafından 38 - 40 bin li. Si . Yelkencilerin olan Tan şilebi, 3700 tonluktur, Çobançeşme de- resi ağzımda oturmuştur. Bu şileb su tanklarını su ile doldurup kara” | ya vurmuştur, Atillâ şilebi 1800 tonluktur. Yunan şileplerinden Namikos 3800 toriluktur. Haber almamıyan gemiler! Barzilay kumpanyasının Sebat | vapöru Ereğliden buraya gelmek üzere hareket etmiş, yolda frrtma- ya tutulmuştur. Bu gemiden hâlâ bir haber alınamamıştır. İmdat isteyen gemiler! Denize açılan vapurların da teh- likeli vaziyette oldukları anlaşık maktadır. Dün geç vakte kadar benların akıbetlerinden bir haber ihmamam'ştır. Yalnız Vatan vapuru teisizle im dat istemiştir. Bundan biraz son- Ta gene açık denizde olan Sosyete Silebin Demir şilebi, Vatanın im- dadına gittiğini telsizle bildirmiş tir, : battı ? Fırtına yüründen Ereğlide bir fçarkçınm olup olmadığına kat bir de motörün battığı söylesmekte- İtüküm verilemez. — Oğlu şekerci Saim Ereanla ko- Eğe denizinde İzmir civarında İnustuk. Hâdiseyi nasl duyduğunu Alaçatı sahillerinde karaya otufan (şöylece anlatıyor: Hüdayacmanet metörü kurtarıla | “Babableyin dükkân açmağı gi- maruş ve parçalanmıştır. Motörde İdiyordum. Ağabeyim Rifat da ş5- bulunan dokur bin teneke gaz ve İxereldir. Onun dükkân: önünden benzinden 350 tenekesi kurtarıla- İgeşiyordum. Beni çağırdı. Gözleri- bilmiştir. İsi kıpkırmızı gördüm. Yüzünde bir Zonguldakta fırtına idamla renk yoktu. Zonguldakta da sert hava bütün hu Ne var, Dedim. Nedes böyle. hıziyle liman; altüst etmiştir, Far- |4in7 : tuna esnasında burada Sadikzade | Baba gazeteyi uzattı. ilâdiseyi Aslar kaptanın Sakarya, Bari - | Okudum. Kendimi (o kaybetmiş bir Jâyın Refah ve Sadıkzadelerin Şu | halde acentaya koştum, dediler ki: ad şilepleri bulunmuştur. İ — Vapsrun biraz uzağında İk - Hava patlayınca sür'atli ve mu- | Pal Vapuru karaya otutmuştur. kavemetli bir Sapur olan Sakarya, | VApurur telsiziyle muhabereyi he- derhal denize açılmış ve havayı a“ Jaüz tesis etmodik. Batar Millet va- çik denizde karşılamıştır. i puruntun direğinde birkaç kişi gö- Suad ve Relahın vaziyetleri “ilmüştür. Bunlarm kurtarılması i- hakkında bir malümat yoktur. zin teğbirler ri Babanız K ve Atillâ şileplerini Murad Ercanın kurtulanlar arasın- bei yön İp eni bir şüp | “e olup almadilmı ele bilircce- he vardır . Şiz. Bu bir tesehi awa, simdiye ka. lerindeki bilhassa Karadeniz havza- sındaki bütün telefon ve telgraf | Te irakün bulunamamaktadır. Fırtmanm şehrimizde yaptığı hasarat Dün sat birde de Bebekte İnşi- rah sokağında 70 numaralı ev; ya" ğan karlarm tesirile çölemiiştür. Uç katlı ve ahşap olan evde, evin se | bibi Celâl Ahmedin bhemşiresile iki küçük çocuğu bulunmaktayör. Bu zava!lılara bir şey olmamıştır. Kar makinesi Mecidiye köyünde çalıştırıldı Belediyenin kar makinesi dün fas aliyete geçerek Mecidiye köyündeki İ karları temizlemistir. Makine beş sentimden fazla karları temizlediği rn temizlenmesi maksadile temizlik amelesi kadrosu da dün tezyit edi- lerek faaliyete geçirmiştir, Bursadan bildirildiğine göre bu- rada da kış büyük bir şiddetle de tellerinde hasarat vardır. Şehirde kar 40 santimdir. Ankara postası gölmemiştir. Hava vaziyeti Yeşilköy meteoroloji oenstütüsü hava vaziyeti hakkında şu malüma” Ege civarında çok bulutlu, Trakya da kapalı, diğer bölgelerde de ya- | tevlid etmiş olduğu tasrih olun- | gışlı geçmiştir. Rüzgârlar, doğu ve cemibu şark! mmtakalarında ve or ta Anadolunun şarkında cenubi, di- ğer yerlerde garbi istikametten kuv veti olarak esmiştir. Akdenizin şar Dün Istanbulda hava bulutlu geç rüzgâr, şimalden saniyede 57 metre süratle esmiştir. Sühunet, gü” neşte en fazla 3,5, gölgede en çok 2,2, en az sılırın altında 2 santig- rad, yağan karın irtifar da 4 santi- metre olarak kaydedilmiştir . Kazazedelerin aileleri fa- ciayı nasıl duydular ? Batan Milet vapurınun e ikinci çarlıçısı kıdemli deniz yüzbaşdığın- dan mütekasid Murad Ercan'n bele- Boyacı Ahmet sokak numara 16 daki evine gittik. Hüdise bu sabah duyulmuş. Ev içinde Murad Ercanın boğulanlar arasında bulunmas: ibtimali derin Aar malümat slmadığımın göre hâdise bir felâkettir bizim için. Res karfesir. Baham ©? yasında İsa, İki sena önce acenta tarsfın - Aan alman Milet varurona İkinci Buzün batan varırun kartan ve Aiğfer memwr ve müstehdemlerinin <ölwk vocuğu acente önüne. polise, silüvete milrmenat ederek İrez hale kmda malimat istemivlerdir. ) Acmatm bel birecik dradın, co- İluk çocukla tövler ürperten bir 4menrara almmtır. a Henliz telsizle muhabere tesis 8. Ki Ğâ, tahjisive gemileri - nin fanlimet netieeleri öğleden son- Taponyaya muka- | belei bilmisil , tedbirleri (Başlara)ı 1 incide) kaygu içinde bulunması sebebiyle İngiltere haticiye nesaretinin Ja- pon ticaretine karşı Amerika ile srüştereken mukabelebilmisii ted- birleri akmak tasavvurunda bulun duğu beyan edilmektedir. Halihazırda Lonâra ile Vaşing- ton arasında bu husus hakkında poktai nazar teatisinde bulunul - maktadır. Müzakere edilen mukabelebil- misil tedbirlerinin Roma ve Ce. nevreden avdetlerinde Çember - layn ile Lord Halifaksa tevdi © dileceği söylenmektedir. Craigie ile Arita arasında ya. pdan son görüşmelerin İngiliz hariciye nezaretinde oJaponyaya | maktadır, İngiliz hariciye nezareti, İm giliz İmparatorluğunda . Japon ti. Buralarda İngiltere tarafından herhangi gayri kanuni bir hare- kette bulunmak mecburiyeti ba- sil olmaksızm Japon dcaretine kolaylıkla datbe indirilebilir. Vaşington hükümetinin iktisadi mukabelebilmisillerde bulunmak fikrine muariz olmadığını bildir. miş olduğu ve Amerikanın itti - haz edeceği hattı hareketin İngi- tere hükümetinin nihai kararı üzerinde tesiri olması muhtemel bulunduğu söylenmektedir. Lehistanda öldürülen bir general Varşova, 2, (A.A) o— General Mirkoviczin Polonya * Sovyet Rus* İya hududu civarında vukua gelen lölümü münasebetile güzeteler, ya” - ŞİALANIN — 1935» Fransız Başve Bugün Tununs (Baştarah 7 refakatinde eski Korsikalı na; dan Ptetri ve Landry ile bazı mebuslar olduğu halde çıkmıştır: Bütün şehir bayrakli donanmıştı. Heyecanit bir hal lesi resmi zevatı alkışlanmştır. Saat 8 de bâşvekil | Dalady motörle Fochdan ayrılmış ve atılmak suretile slâmlanmıstıri riz sonra başvekil kâcaya çelemi halk tarafından hararetle muştur. Askeri kıtalar selâm ve ni ifa etmiştir. Daladye refakatinde amiral B lan, genersl Geozges ve Villemii duğu halde evvelâ büyük ölen kırk bin Korsikalı için heykelin önüne gitmiştir. Belediye reisinin nutki Kıtaat taralından yapılan resmini müteakip Daladye beld düiresine gitmiş ve umumü meclisi reisi Rocca-Serra tarafın uyan siyasi ihtilâllar sisini iza miştir. Bugün Korsikanm rub navatanın mukadderatına tag itimatla hükümet şefinin iğilmektedir. Korsika “ço ; sadakati müşterek tarihimizin! tün sayfalarda kanlı harfler almıştır. Daladyenin cevabı Kendisine verdiği cevapta Ti ye gösterilen hüsnü Kabulde yı teşekkür ettikten sonra Te demiştir ki: “—— Hangi eyalete mensup sak olalım, biz her şeyden €f Fransızız. Fikirlerimiz «aras münasebet ne ölürsa olsun herfi den evvel Fransaya bağlıyız. miz Fransızız ve Fransız kalaci Bastiada Fransız başvekili müteakiben rât kruvazöre dönmüş ve saat 30 da Korsikada Böstiya lil varmıştır. Orada yapılan m de eski Korsikalı mubafipler Ferracci, bir hitabe irat eğerek le demiştir: “— Silâhlarımıza, karılarımı! beşiklerimize yemin o ediyoruğ Fransız yaşıyacağız ve Fi İarak öleceğiz... Halk, hep bir ağızdan “evet. min ediyoruz, diye haykır Dalağye saat 16.45 de file katinde Tunusa hareket Bugün Turusta olacaktır. Daladye Tunus beyi ile husuğ! mülâkat icra edecek ve bu mü ta yalnız bir tercüman hazır nacaklır. Başvekil, Tunusa res girdikten sonra saat 19.30 da nus otelinde bir nutuk söyl tir, Daladye çarşamba gününü mile Genubi Tunustaki müstakil İmevzilerin ziyaretine tahsis ed | 8ir. Mumaileyih, o persembe Slax, Eldjom, Soutsede kıs müddet kaldıktan sonra Bizeri£ decek ve orada Foch İkruvazğ Tevkifhanede cinayet (Başları 1 i yan hâdise, Akmedin kud gibi biğdetine sebeb olmuş geden wine geçtiği heniz arı mıyan bıçağını çekerek Bekir kasında “vurmuş ve bununla © fa etmiyerek Bekirin acı feri ve islimdadın: .Düsbütün di mak Üzere üstüne atlıyarak le bıçağını sokup çıkarmış vö gareyi cansız bir halde bır tır. Katil bıçağı üe yakalanm imüddelumumllik vakadan İhaberdar edilmiştir. Dün başlanan tahkikat, bugü bir hüzün ve ıstırab tevlid etmiş | pılan tahkikata nazaran mumailey- ” devam dimiştir. bulunuyor. hin intihar etmiş olduğuna dair 0 Bugün öğleden önce & Fakat ev balkınm acentadar al, '!an ilk Haberin yanlış olduğunu | müdürü müddeismumilik tarafi dıkları habere sazaran batan va- puwn âireğinde birkaç adam görül. müs ve bunların henüz hüviyeti ta. yin ve tesbit olunmamış bulunduğu yazmaktadırlar, Zanndlunduğuna göre general Mirkovicz, esrarengiz bir o surette Pariste ortadan kaybolan general dan davet olunarak hâdise eir8 İa kendisinden izahat alınmış tadan kaybolmasında âmil olaf. için boğulanlar arasında ikinci ' Kutlepovun dostu idi ve onun or” İtanımakta olduğunu iddia ediyo