January 3, 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

January 3, 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Ur EVİ Cüddesi 102 İSTANBUL GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Vapuru Ereğlide Battı İÇKİSİZ AİLE SAZI Dördüncü Vâkifhan BORSA Kıraathanesinde Bu akşam ve pazar gündüz KEMANİ SADİ İdaresinde mükemmel birlikte BAYAN MUALLÂ SAZ HEYETİLE Telatar: 99209 Mürettebatından 19 Kişi Kayboldu, 13 Vapur Karaya Oturdu, Birçok Yelkenli Parçalandı Müthiş Fırtına, Karada da Mühim ema yz » Vebali Ziraat .|3..: Vekilinin Boynuna Olsun Yazan: Sabiha Zekeriya Sertel Du iraat Kongresinin son cel- sesinde, hangi köyün, hangi murahhası bilmiyorum, köyün adamı, toprağı kazıyan larm asırlardanberi gönülle- rinde taşıdıkları azabı, yutku- nup söyliyemedikleri derdi, Cümhuriyetin ve demokrasinin verdiği bir cesaret ve açıklıkla döktü: — Bize Cümhurreisimiz, rimiz, her taraftan gelen yükvek 8- damlarla yanyana oturmax salâhi- yetini verdiniz. Teşekkür ederiz. Fa- kat bizimle alâkadar olanlar gelip; geçti. Hepsi bizden almağı düşündü- ler, vermeyi değil, Siz bize verece ğinizi söylüyorsunuz. İnanıyoruz. Fa- kat bütün bu konuşulanlar kâğıt ü- hırsa vebali Ziraat Veki- una olsun. Bu köy adamının. Cümhurreisi ve millet vekilleri önünde bu kadar 8- çik, bu kadar gür sesle konuşabilme- i, Türkiyedeki demokrasinin en bü- yük delildir. Medeni geçinen mem- leketler bunun hasretini çektiği bir devirde. vekille- zerinde linin boy iraat Vekilinin omuzu bu ka- Z dar büyük vebali taşımıya mütehammil mi. bilmem. Fakat bu Yehall. ya'nız münferit bir şahsın de- #rtms Yüklenen Rİ cümhumiyetin bir vebaldir. Devletin bu vebali ne kadar samimiyet ve güvenle üzerine 'enizdeki büyük fırtına, dün mürettebatile beraber batan “millet, vapura Tahribat Yaptı Ereğli, 2 (TAN Muhabirinden) — Evvelki gece başlayan şiddetli fırtına, Karadenizde on dokuz vatandaşımızın ölümü ile neticelenen büyük bir facinya sebep oldu. Ereğli limanında barınmakta olan Barzilay - Befjamen kumpanyasına ait Mil let vapuru, azgın dalgalara dayanamıyarak zincirini kopardı. Limanın biraz açığına sürüklendikten sonra tayfaları ile battı. 21 kişi olan mürettebatından ancak ikisi kurtarılabildi. Millet vapuru, Besim kaptan isminde eski bir denizcinin idaresinde olarak kömür almak üzere on gün evvel buraya gel- mişti. Limanda demirli duruyordu. Dün fırtına, patladığı sıra da, diğer büyük deniz vasıtaları gibi, Millet vapuru da açıl mak üzere manevra yapmağa hazırlanıyordu. Fakat, Karade- niz, dün otuz senedenberi görülmemiş şekilde kudurmuştu. Dal gaların irtifa altı metreyi ferah ferah aşıyordu. € “Millet,, manevra yapmak im- kânından mahrum bir vaziyet-|| te, açığa doğru sürüklenmeğe başladı ve gitgide azan denizle uzun bir mücadeleden sonra, sa hile nisbeten yakın bir yerde kısmen sulara gömüldü. Bu faclayı sahilden görenlerden — İ zamandanberi devam eden tahkikat İ neticelenmiş, şubenin Belediyede Yolsuzluk İddiaları Makine ve Sanayi | Şubesi Müdürüne İşten El Çektirildi Belediye makine şubesinde uzun müdürü Nus- ret Kuline dün akşam işten el çekti- rilmiştir. Ayni müdürlüğe bağlı bu-| lunan belediye tamirat stelyesi ve garajlar müdürü Tarık da dün isti. fasını vermiş ve kabul edilmistir. | Yapılan tahkikatın dur; Müfettişler bel sindeki t nayi şubesi müdürünü bir çok nok-| talardan suçlu görmüşlerdir. Bu sra-| da, takip ve intacı lâzım gelen: bir gok evrakı; hiçbir kanuni sebep yok | En, EARSASLAİA e raya faal mahiyeti şi Son Facianın Mes'ulleri Tesbit Edildi Ankara, 3 (Tan Muhabirin- denj — Dolmabühçede izdiham yüzünden on bir vatandaşımızın | ölümile neticelenen kaza tahki- katı ikmal edilmiştir. Mülkiye müfettişlerinden AH Sami Tulumcu be Saim turafin- dan hazırlanan tahkikat evrakı Dahiliye Vekâletine verilmiştir. Müfettişlerin fezlekesinde bazı i- dare âmirlerinin hâdise esnasın- da vazifelerinde ihmal gösterdiie- leri ve bu halin lüzumu miha- kemeyi icap ettirdiği Kaydı var- dır. Vazifelerinde ihmal göste- | ven Emniyet âmirleri arasında eski vali Üstündağ, esli poliş müdürü Salih Kılıç, mülkiye d- || mirlerinden Rıza Ünal, Esii Be- Tunusa Korsikalılar, “Silâhlarımıza, Başvekil Daladye, Hariciye Nazırı ile bir arada Fransız Başvekili Dün Korsikadan Geçti Karılarımıza ve Beşiklerimize Yemin Ederiz ki, Fransız Yaşıyacak, Fransız Öleceğiz" Dediler Londra 2 (Hususi) — B. Daladier bu sabah fecirle beraher Korsikaya muvasalat etmiş ve orada hararetle karsılanmıştır. Korsikada karşılanışı gibi yine tezahüratla ayrılan B. Daladier saat 15,15 te Bastiyaya muvasalat etmiş, bir buçuk saat kal dıktan sonra Bastiya'dan Tunusa hareket etmistir. Fransız bir çoğu, bir kım tayfaların gemi- nin direklerinde çırpınarak imdat is-| tediklerini alâkadarlara haber verdi- ler. yoğlu kaymakamı Deniş Yurda- kul, İstanbul eski emniyet mü- dür muabini Kâmran da vardır. Tetkikat bir kaç gün içinde ik- Başvekilini karşılamak için Tunusta büyük bir hazırlık vardır. IDaladier, Korsikada söylediği nutukta değil kendi hükümeti- nin, Fransada her hangi hükümet iktidar mevkiinde bulunur. sa bulunsun imparatorluğun bir karış toprağından feragat e- azgınlığı, hiç bir imdat kuvveti gön- derilmesine imkân bırakmadı. Millet vapuru, bir müddet sonra kuvvetli dalgaların tesiriyle yana devrildi ve tamamen sulara gömüldü. Son dakikada mürettebâltan ancak iki kişinin kurtarılabildiğini öğren- dim. Kaptan ve çarkçıları da dahil olduğu halde, gemide, 21 kişilik mü- rettebat bulunduğu anlaşılmış gibi- dir. Şimdiye kadar, baskaca okurtarık mış kimse bulunmadığı için diğerle- Ti kayıptır ve maalesef hepsinin bo- ğulmuş olmaları ihtimali kuvevtli- dir. Sir Persi Loren e Şehrimize gelen malümat Roma Elçisi Oldu Dün şehrimize gelen maldmata gö- Batan Millet vapurunun süvarisi Besim Kaptan aldığının en büyük Hadesi de, Cglâ! öv kağkinı Bayarın nutkudur. davası, büyük mil başında gelir? Mü: dar süratle Londra? (A. A.) — İngilterenin Anlre, evvelki gün başlıyan ve şiddetini a büyük elçisi Sir Persi Loren ni (biraz kaybederek hâlâ devam eden Fakat, denizin etrafa dehşet saçan || | mal edilerek evrak Devlet Şü- | Tasına gönderilecektir. GİDERAYAK Yazan: Aka Gündüz “ Giderayak ,, Aka Gündüzün TAN okuyucuları İçin hazırladığı ve bugün tefrikaya başladığımız yeni romanının adıdır. “GİDERAYAK. da Aka. nın kudretli kalemi ve akıc üslübu, #isi, eserin başından sonuna kadar heyecanla sürükleyecektir. “ Giderayak ,, nefis bir aşk hikâyesidir. Bu mükem- mel eseri, bugün sekizinci sayfamızda okuyunuz. BUGÜN "TAN, SÜTUNLARINDA 9 ayında tekaütlüğünü istiyecek ©- | fırtına, Karadenizde çok büyük tah- ig, Pert'in yerine İngilterenin Ro|ribat yapmıştır. ük elçiliğine tayin edilmiştir. (Sonu: Sa. 10, Sü. 1) A a demiyeeğini, fedakârlık gösteremiyeceğini söylemiştir. B. Daladier, Tunusa yarın varacaktır. Başvekil resmi ka- bul merasiminden sonra Bizertedeki tahkimatı 2 | İs! bir mülâkat icra edecek ve bu rf ziyaret ede cektir Ondan sonra Tunus Beyi ile husü « lâkatta yalnız bir tercüman hazır bü lunacaktır. Başvekil, Tunusa resmefi girdikten sonia saat 19.30 da Tunus Gard otelinde bir nutuk söyliyecek « R B. Daladier çarşamba gününü ta“ mamiyle cenuti Tunustaki müstah « kem mevzilerin, ziyaretine tahsis e * decektir. Mumaileyh. perşembe gü « nü Sfax, Eldiom, Souste'de kısa bin müddet kaldıktan sonra (o Bizerte'e ve orada Foch krüvazörüne binecek: tir. Korsikada Ajacelo, 2 (A.A) — Fecir vaki Fransız filosu başta Suftren kruve (Sonu Sa. 0 Sü, 5 tes