4 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

4 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Çarşamba 4 1939 Ereğli Faciası Kurbanları 18 Kişidir, Tayfalarile Beraber Batan Birçok Yelkenliler Var| İtalyanlar Blöf mü Yapıyorlar? Yazan: M. Zekeriya SERTEL I talya ile Fransanın ara- sı günden güne kızışı - yor, ve iki hükümet arasında- ki münasebet gün geçtikçe ger ginleşiyor. İtalyan Parlâmentosimda Tünusü, | Korsika'yı isteriz avâzelerile baş- yan İtalyan « metalibatı iIk gün- lerde ciddi görülmüyordu. Bunun daha ziyade bir blöf olduğu ve İs- panyada İstediklerini kabul ettir. mek için ortaya atılmış bir pazar- lık mevzuu olduğu zannediliyor- du. Fakat gün geçtikçe. hâdiseler inkişaf etti. İtalya Tunus hududu- na, Cibuti'ye asker tahşit ctmeğe başladı, Fransa Tunus'ta müdafaâ tertibatı almağa mecbur oldu. Ve nihayet Fransız * Başvekili “ Dala- | dier Korsika ve Tunus'a bir seya- hat yapı İtalsan metalibstina karşı resmi ve fili hir'cevap Ver. mek mecburiyetini duydu. * H diselerin bu inkişafı, kafa- larda şu İstifham;ı yarattı: İtalya blöf mü yapıyor, yoksa is- teklerinde ciddi midir, ve bir har- be kadar gitmeyi göze aldırmış mudır? Akdenizi bir İtalyan kendisi i- Mussolini gölü haline getirmeyi çin ideal edinmiştir. slya, Akdenize hâkim olabik mek için, Akdeniz sahillerinde hâ- kim bir mevkide bulunmak ihti- yacındadır. Bunun için de İtalya- nın ötedenberi göz diktiği, ve is- tilâya karar verdiği yerler vardır. Bunların başında Tunus, İspanya, Korsika vardır. Ikinci plânda Su; riye, Filistin ve Mısır bulunmek- tadır. (Sonu Sa. 10 Si. 6 te) | TELGRAF : İm TELEFON: 2 > İKİNCİKÂNUN | DöRDÜNCÜ,YIL — Ne: 1232 “yp KURUŞ Millet: vapurunun süvarisi Besim. Kantanla...... / İsmet Inönü Izmire de Gidecek İzmir, 3 (Tan muhabirin - den) — Belediye reisi Behçet Uz, bugün İzmire döndü. Be - yanatında Cümhurreisimiz İş » met İnönünün ılk fsrsatta İzmiri İunduklarını müjdeledi, Bu ha- ber; sonsuz bir sevin; uyan - dirdi. İnönünün teşekkürleri Ankara, 3 (A.4.i — Riyose- tieümhur umiemi kâtipliğinden: Yeni yıl münasebetile, Rei- sicümhur İsmet İnönü, yurdun her köşesinde bulthan: vatan - 'daşlardan, yüksek ve samimi duyguları bildiren bir çok tel - graf ve mektüo olmaktadır. Bundan pek mütshasris olan İs- met İnönü sevgi ve teşekkür - lerite sandet ve refah dilekleri- nin iletilmesine Anadolu ajan - semt memur etmiştir. Teati olunan telgraflar Yılbaşı münassbetile Cim- hürrelkimiz İsmet İnömi ile, Rumanya kralı Karol, Çeknslo- vakya cümhurreisi Emile Ha- cha, Arnavutluk krâlı Zoga, Bulgar kralı Boris, Yunan kra- zeisi Lazaro Cardenns arasın - da telgraflar tecti olunmuştur. GİDERAYAK YAZAN : Aka Gündüz is Aşk romanını tef- VA, ladık. Lütfen se- şereflendirecekleri vadinde bu - | h Georges, Meksika cümhur - İ adli e RE İ m GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Kar Fırtınası, Orta Anadoluda Birçok Kazalara Yol Açtı Şehirler ve Kasabalar Arasında Yollar Kapandı, Bazı Vilâyetlerde Münakalât Tamamen Durdu, Karın İrtifa Birçok Yerlerde 2 Metreyi Geçiyor Son fırtına yüzünden Ereğli limanında mürettebatı ile be raber batan “Millet,, vapuru hakkında dün telsizle alınan yeni malümata göre, bu büyük faciadan sağ kurtulanların iki kişi- den ibaret olduğu maalesef kati olarak anlaşılmıştır. Fakat, Ereğli a havaliri ile telgraf ve telefon muhaberatı tamamiyle felce uğramış vaziyette bulunduğundan kurtulanların kimler olduğu malüm değildir. " Si let vapurundaki mürettebatm kati sayısı 20 dir. İki kişi kurtulduğuna göre, kurbanların adedi 18 dir. Facia hakkında gelen yeni malü mata göre, vapur battıktan sonra bir kısım mürettebatın su sathında ka - lan direklere tırmanarak imdet iste. |, meleri ve uzun müddat bağrışmalari çok yürek paralayıcı olmuştur. Bü - yük felâketi sahilden gören bismi” sinyieter, mesafe çok yakin olduğu halde, kuvvetli tipi yüzünden hle bir | mamişlardır. Hayli uzun İsüren bağrışmalar, fırtınanın ve deni İzin uğultuları arasında git gide eri - miş ve kaybolmuştur. Anlaşıldığına İ| göre, direklerde asılı kalan mürette- || bat, dondurucu rüzgârın ve şiddetli İsoğuğun tesirl ile, ancak bir müddet mukavemet edebilmişler ve teker te- ker denize yuvarlanarak © dalgalara karışmışlardır. Kurtuldukları bildiri len iki kişinin, faclayı müteakip de - nize atladıkları ve ölümle pençeleşe- İrek bitap bir halde karaya düşmek | imkânını buldukları anlaşılıyor. İkinci kaptan Tahir Kepez Facia nasıl oldu? Ereğli limanında yedisi evvelce ve diğerleri de son senelerde batmış o- lan 23 gemi leşi vardır. Bunlar lima- nın ağız tarafına iki sıra teşkil ede- cek şekilde sıralanmışlardır. Bu yüzden gemiler iç limana gire- mezler ve ağız kısmında barınmağa || mecbur kalırlar. Limanın 'bu kısmı ile Uzunkum de nilen ikinci parçası arasında dalgakı- Jranı ile beraber Bozhane denilen kü çük bir burun vardır. İşte, hâdise gecesi fırtına birden- bire patladığı zaman, limanda bulu- nan on bir gemi derhal demir alıp U- zunkum mevkiine yanaşmak istemiş lerdir, Bu urada Millet vapuruda de || mize açılmak suretile selâmete çık - mak İstemiş, fakat, batıkarayel fırtı- nasının şiddeti, gemiye yalpa vere - rek iki sırah leşlerin arasına düşür - (Sonu: Sa, 10, Sü. 1) Makine lostromosu Bahattin ,Başvekâlet Müsteşarı | Riyaseti Cümhur Umumi Kâtibi Oldu Ankara, 3 (Tan muhabirindeni — Riyaseticiimhur umumi kâtipliğine Başvekâlet müstesarı Kemal Gede - lecin tayini yüksek tasdika iktiran etmiştir. Kemal Gedeler, bugün vx: fesine başlamıştır. İnhilâl eden Baş- vekâlet müstoşarlığına müsteşar miy- avini Haydar Günver vekâleten ta - yin edilmiştir. Ateşçi Sabri o Çarkçı Murat İDEAL BÜRO Bürolar iş çıkarma kudretini artıran ameli bir kitaptır. Az masrafla çok iş nasıl çıkarılabileceğini gösterir. 50 Kuruş, TAN Matbaası - İstanbul Adliye Vekilliğine Tevfik Fikret Sılay | Tayin Edildi Hilmi Uran, Parti Grupu Reis Vekilliğine Seçildi | Ankara 3 (A. A.) — Adliye Vekili Seyhan mebusu Hilmi Uran, Büyük Millet Meclisi Parti Grupu Reis vekilliğine intihap edildiğinden Adliye vekilliğinden istifa etmiş ve yerine Büyük Millet Meclisi Reis vekil- lerinden Konya mebusu Tevfik Fikret Silay'ın tayini Yüksek tasdike iktiran etmistir. (Parti Grubu toplantısıma ait tafsilât üçüncü sayfamızdadır) 1 Fransız Başvekilinin ziyaret edeceği Cezayirden bir görünüş ansaya Sonsuz Bağlılıklarını Bir Daha Ilân Ettiler Daladier, Coşkun Nümayişlerle Karşılandı, Tunus Beyi İle Uzun Müddet Görüştü ve Bizertedaki Bütün İstihkâmları Teftiş Eti Paris, 3 (Hususi) — Fransa Başvekili M. Daladier sabah saat sekizde Tunusun Bizerta limanına muvasalat etmiş ve se- lâm resmini ifa eden yerli ve Fransız kıtalarının tazimleri ve kendisini karşılamağa gelenlerin şiddetli alkışları arasında s0 kaklardan geçmiş, kadınlar Başvekilin bindiği arabaya çiçek- ler atmışlardır. B. Daladier'e, altın kaplama bir kap içinde arap halkının Fransaya bağlılığını anlatan bir mesaj takdim olunmuş, Baş- vekil de Tunus beyini ziyaret etmiştir. Çandarlıda Zelzeleden 34 Ev Yıkıldı Birçok Binalar Çatladı, 53 Aile Açıkta İzmir, $ (Tan muhabirinden) — Son dakikada gelen haberlere göre, dün hissedilen zelzele, Dikitinin Çan. darlı nahiyesinde mühim hasarata se bep olmuştur. Birçok binaların du - varları çatlamış, 34 ev oturulmaz ha- le gelmiş, ayrıca 52 ev de ehemmi- yetli hasara uğramıştır. Bundan baş- ka, daha birçok binalar sarsıntıdan #srar görmüşlerdir. 63 aile açıkta kal mıştır Hükümet binasının duvarı yı kılmış, mektebin bacası devrilmiş, duvarlardan - biri çatlamıştır. Za. rar 19 bin Jira olarak hesap edilmiş tir. Bayındır ve Fuçada da ehemmi- yetsiz hasarlar vardır. İzmir valisi, bugün Çavdarlıya gi- derek folüketzedelere yapılan Yar- dım İşleri ile meşgul olmuştur. Tunus beyi, Fransa Başvekilini sarayında Ve taht odasında kabul et- miş, bu münasebetle iki taraf nutuk lar söylemişlerdir. Tunus beyi nut - kunda demiştir ki: “Bütün Tunus halkı, O Fransaya memleketlerinde başardığı büyük iş- fler yüzünden sonsuz minnetlerle bağ lıdırlar. Tunus Fransaya © şükranını ve bağlılığını ilân eder... Coşkun nümayişler yapıldı M. Daladiçı de Fransanın Tunus kalkınmasına bütün kuvvetiyle işti- rake, Tunusu himaye için lâzım ge - len her şeyi yapmağa hazır olduğunu söylemiş ve iki memleket arasındaki birliği ve beraberliği anlaratarak iki memleketi kırılmaz bir bağ bağladı- ğını, Fransanın mukaddes vazifesini ihmal etmiyeceğine emin olduğunu söylemiştir. Daladier daha sonra Bizerta istih kâmlarını ziyaret etmiş ve (o Tunus şehrine doğru yol almıştır. Tunus şehrine muvasalst eden Da ladier tevkalâde coşkun nümayişler. le karşılanmıs, bir tek İtalyan gaze. tesinden başka bütün gazeteler Da - ladler şerefine fevkalâde nüshalar çı pkarmışlardır. İtalyan gazetesi ise 7i- Yaretten hemen hiç bahsetmemliştir. Tunusta bir kaç kişi Fransa aleyhin. , (de nümayiş yapmak istemişlerse de derhal tevkif edilmişlerdir. (Sonu: Sa, 10, Sü. 6 da)