5 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Nİ nkara Caddesi 102 TAN. İSTANBUL İşzl0, 24318. 24319 GÜ YIL — No: 1233 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Reisicümhurumuzun evvelki gün Ankarada yaya olarak yaptıkları gezintiye ait bir intiba Yeni Siyasi Mülâkatlar Hitler Bek'le Görüşecek, “Litvinof Varşova Yolunda B. Stoyadinoviç Dünyanın En Modern Şehri İstanbul Yazan: M. Zekeriya SERTEL Nb sonunda Nevyork'ta açı- lacak olan beynelmilel ser- ginin adı: Yarınki Dünyadır. Bu Yarmki Dünya'da en ziyade üze- rinde durulan mevzu yarınki şe- hirdir. Amerikanın en büyük Şe- hircileri, mimarları, âlimleri ve leri bir araya geldiler. İnsan- ların ihtiyaçlarını, nakil vasitale- rının tekâmülünü, şehirlerin fonk- siyonlarını, yapılan tecrübeleri tetkik ettiler ve yarınki insanlık için 1,000,000 kişinin — yaşıyacağı model bir şehir plânı vücude ge tirdiler Serginin methalinde yapılan 60 metre yüksekliğinde muazzam çe- likten kürenin içinde bu şehri ma- ketlerle kurmağa çalışiyorler. Kü- renin etrafında bulunan mütehar- rik balkonlardan bakıldığı zaman, bir kilometre yükseklikte uçan bir tavyareden gltınızdaki sehri sevre- divor gibi, yarınki şehri sevrede- iniz Sehir yek nvurlarila gi ve bülün tessa- er şe tem eenteliği tile görünecekt'r * rınki çehir masif İ Hitlerle Lehistan harle! Ciano, Stoyadinoviç Ve Göring de Buluşuyorlar rinden ger taraftan kika kadar yahudi muhacirle; lan Sinyor Musolininin Hitler - Beck mülâkatı Diğer bir mühim mülikat Her ralay Bekin yarın veya kubulscak mülâkatlarıdır. Niste bulunan miralay Bek dö - nüşte Berchergsdene uğrayacak ve Her Hitler tarafından kabul. oluna » râk iki memleket arasında baş göste ren mühim meseleleri konuşscaktır. Malöm olduğu ürere Lehistan, Macaristan ile müşterek hudut sahi bi ölümadığı için Almanyaya küsmüş ve bu yüzden Sövyet Rusya ile dost- luğunu canlandırmağa bakmıştı. Litvinof Varşovaya gidecek Diğer taraftan Sovyet birliği hari eiye komiseri B. Litvinofun yakında Varşoyayı ziyaret edeceği hakkında- ki şaylalar son zamanlırda müsbet şekiller almaya başlamıştır. Sovyet- ler birliği harleiye halk komiseri ye »i Sovyet - Polonya ticaret anlaşma» sının imzası içir bu ay sonuna doğru pek muhtemel olarak Varşovaya ge lecektir. B. Litvinof ile B. bu münasebetle ypaacakları görüş « melerin gerek iki memleket arasın - daki yaklasınn bakımından gerek Av rupa politikasında Polonyanın hattı hareketine getireceği vüzüh bakımın dan büyük ehemmiyet kesbedeceğin- de süphe yoktur. Belgratta yeni mülâkailar Bundan başka Yugoslavya başve- kili Dr. Stoysdinoviç ayın on doku - ında mareşal Göring, İtalya harici BI aşağı yukarı g7 izırı kont Ciano ve Macaristan hariğiye nazırını ava davet etmiş bu- Beck'in | Tunniaktadır. >” (Sonu Sa. 10 Sik. 5 te) $ ço zam YMLLAKAtAr, Siyasi Yömüslar areresindedir. Bu mülâkatların en mühimle- ri Mister Chamberlain ve Lord Halifaxin Romada İ- talyan Düçesi Musolini ve Kont Ciano ile yi lardır. Roma bu mülâkat için hi İngiliz ricalinin Romaya m lân olunacak ve bütün şehir do cek salı günü Londradanharek, Isin ile Lord Halifax bugün tadillerinden ge tekrar çalışmağa başlamışlardır. I Amerikanın Roma sefiri Düçe ile kırk da- apacakları mülâkat azırlanmağa başlamıştır. usavalat günü umumi tadil i- manacaktır. İngiliz ricali gele- et edecekler. Mister Chamber- ri dönmüşler ve meselesini görüşmüş ve anlaşı- Almanya nezdindeki nüfuzunu kulla- narak yahudi meselesinin hallini temin etmesini istemiştir. İ Japonyada Yeni Kabine .Teşkil Edildi Eski Başvekil Konoye (Yazısı 5 inci sayfada) İ aktedilmiş olan bir anlaşmanın ka başı Mehmet Şaban Eren, ikin bullu Murat, ateşçi Güreleli İzi ve ateşçi Güreleli Osmana aittir. Di ğer cesetlerin bulunması için de a- raştırmalar yapılmaktadır. Faciadan sağ kurtulanların isim- leri şunlardır; 1 — Rizenin Eğridere nahiyesine bağlı Üskuper köyünden, Sarrmus - tafa oğullarından 320 doğumlu Ah- met Aydın. 2 — Rizenin Mapavri nahiyesine bağlı Sarıcalar köyünden, Sarı İb- rahim oğullarından Mehmet Ali oğ Iu 331 doğumlu Sabri Sarı, Bu iki kazazede, Millet vapuru battıktan sonra dalgalarla tam beş #aat pençeleşmişler ve kendilerini bitap bir halde sahile atmağa mu - vaffak olmuşlardır ci e Cesetleri bulunamıyanlar henüz bulunamıyanla- “Süvari, İstanbullu Besim kaptan ikinci kaptan Tahir Kepez, m lostromosu Bahaettin Gemici nin Uzunkaya köyünden Al: ayn köyden ve Alinin kardeşi Osman, gemici Amasrah Ah:net, ateşçi Ri- zeli Halit, ateşçi Rizeli Carıkıran oğ Ii: Dursun, ateş; Güreleli Hasan, yağcı Güreleli Hasan, aşçı Çanak- İkaleli Hüsnü, kamarot Dursun gemici Rizeli İsmail. Burada fırtına durmuştur. Fırt na esnasında açıklara kaçan gemi (Sonu, Sa. 10 Sü. 2) ve Dün Kab kanun lâyihasmı, Hariciye Vekili dinledikten sonra, kabul etti. İu bu münasebetle anlaşmanın €-| hemmiyetini izah eden mühim be yanatta bulurarak dedi ki: “Arkadaşlar, Tasvibinize arzolunan kanun Iâ- Yihası beş Balkan devleti arasında bulüne dairdir. Bu anlaşma esas j- tibarile fki büyük mânayı ihtiva et- mektedir, Bu mânalardan birincisi, Nöyyi muahedesinin Bulgaristana koymuş olduğu eskerı ve techizat takyida - tının orta yerden kaldırılması mâ - nasıdır. İkincisi de, Lozan muahe - desinin Türkiyeye, Yunanistani ve Bulgaristana karşı hudutlarda © bir kısım srazi üzerinde koymuş oldu. Hu askeri takyidatın kaldırılması münasıdır. Balkan devletleri. coğrafi vazi- yetleri itibarile tam bir birlik teş- Kurtulanlar, Denizde Dalgalarla Tam Beş Saat Boğuştular Ereğli, 4 (Tan muhabirinden) — Millet vapuru faciası kurbanlarının cesetleri birer birer denizden çıkarılıyor. Bu akşama kadar dört ceset bulunmuştur. Bu cesetler çarkçı- Ankara, 4 (TAN Muhebirinden) — Büyük Millet Meclisi, Balkan İtilâf devletlerile Bulgaristan arasında 31 Temimuz 1938 tarihinde Selânikte imza edilen anlaşmanın tasdi Hariciye Vekili Şükrü Saracoğ- —— caktır, İçıkan bir yangın neticesinde Saray Yeni Müşteri öğretir. 50 Erg. Vapurlar Kurtarılıyor Facia Kurbanlarına Ait 4 Ceset Bulundu Kızılcahamamda Bazı Köyler Kurtların Bask Ankara, 4 ( kış hüküm sü re, bugün de çarkçı İstan- yağmıştır. Kı Yukarda faciayı anlatan Enver Gencalp, aşağıda, sağ kur- tulan lostromo Ahmet Selânik Anlaşması Millet Meclisinde ul Edildi i hakkındaki i Şükrü Saracoğlunun izahatımı Çandarlı Zelzelesinin Kat'i Bilânçosu İzmir; 4 (TAN) — Çandarlı zel zelesinin kat'i bilânçosu şudur; 85 ev yıkılmıştır. 85 i ankaz yı ğını halindedir. Açıkta kalan 35 ai le göçmen evlerine, 51 alle de diğer binalara yerleştirilmişlereiir. “İnsan ve hayvan zayiatı yoktur. Vilâyet, ilk ağızda beş bin liralık bir yardım Yapmıştır. Derhal İnşaata başlana - l Vali Fazh Güleç, felâket sahasın- dân dönmüştür. —— > — Saray Hükümet Konağı Yandı Tekirdağ 4 (A. A) — Dün akşam Tacirlere az zamanda müşterilerini arlırmak usulünü TAN Matbaası — İstanbul nadolunun bir çok merkezlerinde şiddetli bir Bulmak Sanati ınına Uğradı 'Tan muhabirinden) — Orta A- rüryor, Son alınan haberlere gö bazı mıntakalara fasılasız kar zılcahamamın bir kısım rine kurt sürüleri baskın vermişler- dir. Bu kaza merkezinden yeni malümata nazaran, Çamlıdere- nin Kavak çiftliğinden Hacı Mehmet ve Şüleyman 11 koyunla bir çiftliğe götürürlerken, Çor ormanında kurt sürülerile mışlardır. Aç kurtlar, hayvanları parçılamışı lar, Mehmetle Süleyman ağaçlara tırmanmak suretile hayatlarını kur tarabilmişlerdir. Uşakta da şiddetli bir kış vardır. Dün gece tipi halinde başlıyan kar sabaha kadar devam etmiştir. Karın irtifa 30 sentimetreyi bul muştur, Sühunet, sıfırın altında 10 derecededir. ahnabilen karşılaş Bursa ve Çanakkalede © Bursa, 4 (TAN Mal v ms TAEİTREİY sürmüşt 30 sa metreyi bulmuştu ve telgraf hatları bozuk “olduğu için civardan ve Uludağdaki vaziyetten haber alınamamaktadır. Kazalar &- rasında seyrisefer tamamen durmüş- tur, . Canakkale, 4* (TAN Muhsbirit- den) — İki gürdenberi fet halinde devam eden yağmur ve ioludan son ra sokaklar göl halini almıştır. Evle rin bodrum katlarını sular kaplamış. (Sonu Sa, 10 Sü 5 te) Tunuslular Tezahürat Yapıyorlar kil etmektedir. O anlaşma fle istih. dafı gaye, coğrafi bir birlik göste - ren memleketlerin yavaş yavaş si - (Sonu: Sa, 10, Sü. 6 da) Fransanın Akdeniz filosu kumandanı Visamiral Abriyal (Yazısı 3 üncü sayfada) kazası hükümet konağı yanmıştır, Kasa ve kıymetli evrak kurtarılmış. tır. Yangın hakkında tahkikat yapıl - maktadır.