6 Mart 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Mart 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Hâdiseler ve likicler Inönü ve gençlik | Yazan: Bir neslin en büyük mürakibi ardından gelen nesildir. Bir nesir içinden sivrilen baş o nesli taki; | eden neslin ve nesillerin hayran- Uığını da kazandığı takdirdedir ki adını milletin hatırasına nakşede- bildiğine inanmakta hakir olur, Bir şahsiyetin içtimal bir buh- ran içinde sivrilmesi ,iktısağdi bir buhrandan kurtulan bir nesilden sevgi toplamış olması, bir harbin kazanılmasmdan doğan bir milli vecdin bir nesli bir kahramana bağlaması her gün görülen şeyler- dendir. Tarihin hangi devrinde hangi milletin kahraman yaratma- Ban geçen bir günü olmuştur? Hergün görülmiyen şey, zor 0- lan şey, bergünün yarattığı kah- ramana benzememek, günlük şöh- ret olmamak, günlük kahramanlar gibi bir gün sonra doğan şöhretin yanında kararmamak, hep birinci kalmak, yetişenlerin ve yetişecek- lerin gözünde daima büyüklüğün en mütekâmil nümuünesi halinde salmaktır. Ancak hususi bir hava, şahane raahsus sihirli bir koku, en güm- bürtülü fırtmalarda bile kulak- Nizameddin Nazif Günlük kahramanların da boy ölçütükleri anila biribirlerini ges çebilenleri görülür. Fakat arala- rında irtifa rekorunu kuran, bir güh sonra herhangi bir rakip kar- şsmda şampiyonluk şerefini mu- hafaza edebileceğine bizi inandı- ramaz. Ve bunlardan hiç birinin sesinin kısılması için tarihin bir 'ük fırtına yaratmasına ihtiyaç yoktur, benzerler, Işıklarının devamı ka- Imlıklarına ve boylarına göre kısa veya uzun girer. Yavaş yavaş ve ya sür'atle erirler. Fakat mutlaka erirler ve sönerler. Milli kahramanın sesi fzrtnala. rı, kasırgaları bastırarak uğukla- yan sestir. Nesiller, milli ufuklara meş'um talih yaklaştırmamak azmini hep bu cins seslerden alırlar. Bir mille- tin tarihinde bu sesler ne kadar gok olursa o millet o kadar büyük millettir, Kahramanlığı tek telli sazdan dinlemekle bir kahraman- lar korosundan dinlemek arasın - daki farkı izaha lüzum var mı? İnönü, büyük Türk milletinin Onlar yanan mumlara| HABER — Akşam Postası w Ra N * Başvekil Dr. Refik Saydam evvelki gün beraberinde Nafia Ve- kili Çetinkaya bulunduğu haide Devlet Demiryolları Umum Müdürlü, ğüne gitmiştir. Başvekli burada bir müddet kalmış ve alâkalılardan demiryolla, rm ve İlmanlarımız hakkında izahat alarak bazı direktifler vermiş- MM Dİ Ky hemme ox AİŞE F.oryada bedava bir plâj açılacak Küçükçekmeceden göle kadar bir kısım plâj belediyece tanzim ettirilecek * Hariciye Vekilimiz Ankara, arasında,» ZEM WE İzmirde bir 6 MRAT — 1939 Yukardaki resim Başvekilimizin harita üzerinde demiryolları ve» ziyetimizi tetkiklerini göstermektedir. garmda kendisini karşılıyanlar genç beş kadını bıçakladı Kadınlardan birisi öldü, katil kahramanlar kotoşuna, ulviyetini ardan silinmiyen, dalma haykı- ran bir ses, belirdiği anda en dev cüsseli düşmanı bodurlaştıran bir tarihi endam bir kahramanı bu €- rişilmesi güç zirveye yükseltir. Erişilmesi güç girve: Her nesil tarafından milli kab- raman sayılmak zirvesi, İnönü öyle bir kahramanımızdır ki onu andığımız anda, hele onu aramısda gördüğümüz anda, bizi öyle bir atmosfer içine sokar ki elli asırdanberi dünyanın dörtte üşünü sahne edinen tarihimizi bü- tün şsref ve heyecaniyle teneffüz ederiz. Günlük kahramanların da oriji- nal tarafları yok değildir. Fakat bunları bir fabrikanın seri seri çıkardığı sabunlara benzerler. Bunları düzüne düzüne ayırmak ve ayni cinsten kutulara istif et- wek mümkündür. artıran bir ses ilâve etmiştir. Bu ses solo yaptığı anda bile büyük (kahramanlar nuşturabiliyor. Bugün üniversite gençliği onur sesini dinlemek şerefini tatmıştır. Bugün üniversitede milli heyeca-; sn en yüksek derecelere ulaştığı günlerden biri olmuştur. Bugün gelmiş nesil, gelecek bütün nesil- lerin İnönüne nasıl bir vecdile bağlanacaklarını izah etmiştir. Bugün, İnönü, geçmiş tarihten giydiği milli kahramatirk hıl'atına bugünkü tarihin en parlak şerefini katmıştır. koromuzu | bütün sesleriyle hançeresinde ko-| Valimiz Latfi Kırdar, halkım önü. müzdeki yaz deniz banyolarından daha geniş mikyasta istifade ede . bilmesi İmkânları Üzerinde bizzat meşgul olmaktadır. İstanbulun her tarafı denizle çevrilmiş olmasma rağmen halk ancak Suadiye, Sala - cak, Florya ve kısmen de Altm - kumdan istifade edebilmektedir. Bu raları da şehirden uzak bulundu - ğundan halkm denize (girebilmesi çok pahalıya mal olmaktadır. Belediye, halkım parasız olarak denize girebilmesi İmkânmı hazır . lamakla meşguldür, Geçen sene yapılan tetkikler esnasında Yeni . kapı İle Kumkapı arasmdaki saha İstanbul tarafı halkı, Beşiktaşla Ör Bugün, mabut Şef Atatürkün! taköy arasındaki sahilde bir kısım fâni âlemden ayrılmasından doğan matemin ürüversitede bittiği gün- dür , Nizameddin NAZIF Filistin konferan-! Meclis Re'sinin Marahhaslar yarın Londradan ayrılıyorlar Filistiade idam kararları Londra, 5 (A.A.) — Bugünkü ga zeteler, yahudi murahhaslarının pa- zartesi günü Filistin o konferansını rkedecekleri o mütaleasındadırlar. Sunday Times gazetesinin siyasi muharririne göre, yahudiler konle" ranstan ayrılırken menfaatlerini mü dafaaya yahudi ajanını memur ede- cekler ve konferansın akim kalması mesuliyetini üzerlerine almamış © lacaklardır. Müstemleke nazırt Mac donald bü suretle konferansın niba yet bulduğunu değil, talik edildiği” ni ilân edebilecektir. Kudüs, 5 (A.A.) — Hayfa harp divanı bugün iki arabı idama mah küm etmiştir. İngiliz başkumanda" nı üç arap hakkında (verilen idam cezasını müebbet kürek ocezasına çevirmiştir. Çankırı, 5 (A.A) — Müntehip- lerile temas için şehrimize gelmiş Haliç tersanesini ihyası projesi sı âkim kaldı | Çankırıda tetkikleri İngiliz okredisinden bu yolda istifade edilmesi düşünülüyor serbest sahil parçası da Beyoğlu taraf: halkı için serbest plâj ittiha- una müsait görülmüştü. Bu tetkik. polisce yakalandı İzmir, 6 — İzmirde umumi ev-| lerden birinde bir kişinin ölmesi olan Çankırı mebusu (Abdülhalik! Denizbankın İngiltereye ısmarla” Renda, vilâyet, parti ve belediyeyi mak üzere olduğu 11 vapur hakkın: ziyaretten sonra çocuk esirgeme ku- daki tahkikat bitmek üzeredir. Bu rumunun tesis ettiği çocuk dispan vapurlar siparişi içih (İngiltere #erini ve süt damlasmı gezmiş, halk den aldığımız kredinin 10 milyon li- evinde halk ve esnafla görüşerek on" raya yakın bir kısmı sarledilecek- ler üzerinde yeniden durulmuş ve | ve dört Kişinin de ağır surette ya- bu sene halkın parasız ve serbestçe salanması ile neticelenen kank bir denize gireceği yerlerin behema - | kâvga olmuştur. kal tesbiti için çalışılmağa başlamış» | Denizbank amelelerinden Ali tır. Osman isminde birisi bir müddet- Diğer taraftan Florya plâjmm | tenberi Mürvet adında bir kadınla Küçükçekmece plâjr ismiyle anılan ! yaşamaktadır. Son zamanlarda plâjdan göle kadar olan kısmma da İ Mürvet Ali Osmana yüz vermeme | sırf halkın meccanen girebileceği | ge başlamış ve bu sebepten Os- bir saha ayrılacak ve burası temiz. | manı Mürvetin bulunduğu eve al- lenecektir. İf mamışlardır. Ne zamandan beri | Bu seno Şirketihayriyenin Ana-| fırsat bekliyen AJi Osman da €r-! doluklsarnda vileuda getirmekte ol- | velki gece bir yolunu bularak eve duğu plâjım da boğaz halkınm deniz | girmiş, ve a sada bir erkekle be-| ihtiyaemın büyük bir kısmını kar-| raber bulunan Mürveti kalbinden slıyacağı görülmektedir. bıçakla yaralayarak öldürmüştür. Kadının acı feryatlarına koşan âr- kadaşlrından Hidayet, Necmiye, Şükran ve Ayten odaya girmişler, fakat kanlı bıçağını elinden bırrak- #leriç nehrinin feyezan- larına karşı tedbir Edirne civarmda Meriç nehri sağ sahiliade bulunan ve dalma Meri - cin feyozanma maruz kalan Bosna lerden çok az olduğu için gemilerir | köyünün feyezandun kurtarılması 1, burada çok ucuza malocağı muhak” | çin Meriç Üzerinde yapılan inşaat kak görülmektedir. Böylelikle hem) ikmal edilmiştir. Bu suretle köy bir tersane sahibi olacağımız gibi | feyezandan kurtulmuştur. gene ayni tahsisatla ihtiyacımız © lan vapurlar da memleketimizde in: J Ali Osman ifadesinde ların dileklerini dinlemiş, kendile- rile memleket işleri o bakkında ko nuşmuştur. Abdülhalik Renda bu teması hak” 'amdaki intıbalarmı soran bir mu habirimize şunları söylemiştir: “— Çankırıda, bütün memlekette olduğu gibi her zaman mevcut bu- Tunduğu şekilde birlik, iman ve inan Yuldum. Halkla yaptığım konuşma, memlekette gördüğüm manzara, ba- »a, bu kati intihabı verdi. Bu bir lik ve İnanış tezahürü, Çankırı hak "anda herhangi bir şey ilâvesine lü” zum bırakmamıştır zannederim... Bir ihtiyar tramvay altında öldü Dün gece saat Zide İstiklâl caddesinde üç çocuk babası olan ihtiyar bir adamın feci bir surette ölmesile neticelenen bir tramvay kazası olmuştur. Kaza kurbanı olan, Taksimde, Abiülkek Hâmid caddesinde Cen netpalas & apıcılık €- den 03 yı Aloksan, dün gec üzere İstiklâl caddesinde kai karşıya geşzirken Taksimdey aşağı doğru İnen 2947 numaralı vatman Muammerin 14 sayılı Fatih . Aksa» ray arabasiyle karşılaşmıştır. Bu â. ai veziyette ihtiyar tramvayın önün den kaçımamış, vatmanm da frer yapması boşuna gitmiştir. Araban altında kalan Aloksan birkaç met re sürüklendikten sonra tramvay #urmuş ve etraftan yetişenler ihti yarı vücudunun muhtelif yerlerin. len ve bilhassa benmdan aldığı ya ralarla kanlar içinde ve bir külçe halinde bulmuşlardır, Beyoğlu has. tanesine kaldırılan yaralı bir müd. dot sonra #'müştür, Hüdise tahki- katına, müddelimumt muavinlerin. den Turgud elkoymuştur. Vatman Muammer nezaret altma almıştır. ti. Haber verildiğine göre vekâlet bu parasın başka türlü sarledilmesini düşünmektedir. Evvelce inşası ka rarlaşan ve hakkında birçok proje iler yapılan Hasköy tersanesinin ih- yası tasavvur edilmektedir. Tersanenin beşer bin tonluk ge miler yapabilecek bir hale getirilme si için beş milyon liranın kâli ge leceği tahmin edilmektedir, Bu süretle on milyona yakm tah- sisatın beş milyonu tersanenin kurul masına sarfedilecek, geri kalan beş milyon kadar bir para ile de bugün Avrupaya ısmarlanması düşürülen gemiler inşa edilebilecektir. Türkiyedeki amele parası İngilte reden ve Avrupanın diğer memleket Karadenizde serseri bir mayın görüldü Karadenizde Midye llmanmın “ipka mevkiinde serüeri bir mayı” görülmüştür. Sularla Boğaza do; ru sürüklenen mâyın gemiler içi: tehlikeli görülerek Diniz Ticare Müdürlüğü tarafından bütün va pur süvarilerine malümat verilmir tir. Mayının aratırılması ve imha sı İçin bir müfreze gönderilecek - tir. şa edilebilecektir. Esasen bugün Almanyada inşa & ekte olan vapurlar memleketi- mize geldikten sonra vapur ihtiyacı” Londra-Istanbol asfa.t yolu Londra » İstanbul beynelmilel tu- mız az çok temin edilmiş olacak ve|ristik yolunun Avrupa ve Balkan . te yet idare edilebilecektir. tir, Tramvayda bulunan 270 lira Polis vastasile sahibine verildi Aksaray . Harbiye arasında işli yen 94 numaralı ikinci mevki tram- vay vetmanı Suphi evvelki gün a- nin inşasına kadar da vazi- | lardaki kısımını tetkik etmek Üze- Yakında | re geçen itkeşrinde memleketi - bu hususta katl bir karar verilecek- | miz6 beynelmilel turizm federasyo. | almamı lâzımdır. Halbuki med ncu merkez heyetinden on beş kişi- Wk bir kafilenin gelmesi mukarerr- di, Asfalt yolu şehrimize kadar 0. tomobille katedecek olan bu kafile Ukteşrinin yedisinde şehrimizde bu tunmak Üzere tam hareket edecek» leri sirada Çekoslovakya meselesi büylimüş ve Avrupada bir harb ih- Umali muhakkak telâkki edilmeye başaldığından bu seyahat de geri kalmıştı. o Münih konferansından sonraysa kış bastırmış olduğundan “İbu heyetin söyahatine imkân kal , TaRmMIŞtI. mıyan Osman buriların da üzerin | atılarak rastgele yerlerine vurmi” ğa başlamıştır. Gürültüye yetiştf | zabıta memurları katili yakalamıf" lar ve karakola götürmüşlerdi” “Müryetlf senelerdenberi sevişiyorduk. Böğ”“| le olduğu halde, bana hastalık 8“ şıladı, üstelik te beni bulund eve almamağa başladı.,, demiş! Gayrimübadil bonoları meselesi : Akrabasından- devren bono alanların vaziyeti ne olacak ? Gayrimübadillerin ellerindeki b©” nolara mukabil kendilerine veril * cek hazine tahvilleri için geçen ©” lülde çıkarılan kanunla başlıyo mürmele devam etmektedir. Mali olduğu Üzere istihkak mazbatalsf” na mukabil gayrimübadillere veri # lecek hazine tahvilleri mikdarı y0”” de ondur. Bonoları devralmış ols” laraysa yüzde beş miktarında basi) ne bonosu verilecektir. Burada vaziyet tahsddüs etmektedir. Kanuna göre başkasına devre” len istihkak mazbataları mukabik nin yüzde beşi verecektir. Bu, # rimlibadil bonolarını muhtelif lerde istihkak sahiblerinin fens “| #iyetlerinden istifade ederek © geçirmiş olan sarraflara karşı a raba Aksaraya geldiği zaman boşa-| Londrayı İstanbula bağlıyacak o- lan kanapelerden birinin Üzerinde | lan bu mühim yolun Avrupadaki kı- bir kadın çantası bulmuş ve içini / sımları yapılmış, memleketimizdeki aştığı vakit 270 Ulra parayla birkaç | kısmı da bu sene sonunda Ikmal e. #üzük, bilezik gibi mücevherat bu. | dilecek hale gelmiştir. Yolun yal, 'unduğunu görmüştür. Suphi der . | niz Bulgaristandaki kısmı bozuk ve hal çantayı polise teslim etmiş ve | heniz natamamdır. Havslar İyi git- yapılan tahkikatta bunun Nişanta- | tiğinden evvelce seyahati teahhur şında, Vall konağı caddesinde B.| etmiş olan heyet, nisan başmda mek apartımanında oturan bir ka- şehrimizde bulunacaktır. Heyet ge- dına sit olduğu anlaşılmış ve çanta lirkon Edirnede bir gece kalacak - <ahibine teslim edilmiştir, tir. mış bir tedbirdir. Fakat bu mazbatalarını karılarma, yakm rabalarma ve çocuklarma tefviz miş olan gayrimübadiller ve Kanuna göre bunlar da yüzde Pİ el kanun herhangi bir şahan sağl. miş bulunmaktadır. Böylece, hâsıl olan çapraşık “ ziyetin bir tefsire yol açacağı di yılmaktadır. p Şair Mehmet Akifin eniştesi öldü | Merhüm şair Mehmet Akifis ” niştesi, Halet Arslangilin babasi v Feyzi Arslangilin (okaynatası Hikmet Çobanoğlu dün irtihal miştir. Cenazesi bugün Koska © desindeki evinden kalırlar maze namazı Öğle namazını mü! kip Fatih camii şerifinde iz Allahım rahmetine tevdi edilecek Merhum hukuktan ve Deme mini âliyeden mezundu. Bika ae allimliklerde bulunmuş, bil kl side talebe yetiştirmiştir. | M rahmet eyliye.