14 Nisan 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

14 Nisan 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

ÜHABER'n Güzel gözler müsabakası Senenin en büyük eğlenceli ve mükâfatlı müsabakasıdır No, 102 lar muhtelif ev eşyası ve saire. Büyükada Negri Okuyucularımıza dağıtacağımız mükâfatların kiymeti 800 firayı aşkındır. 160 lira kıymetinde bir radyo, kristal büfe takımları, kıymetli ceb v6 kol saatleri, muşambalar, elbiselikler, istenilen eşyayı alabil. mek salâhiyetini veren 20, 15, 10 lira gibi para kiymetinde kart. Bir dükkân | Tahrana giden ansızın çöktü heyetimiz İçinde bulunan bir çırak Dün Irak topraklarından ağır yaralandı Dün saat 13,30: da Rüstempaşa Mahallesinde Çömlekçiler sokağmda Mibur Hasan Aliye ait 16 numara- İ dlikkân birdenbire çökmüş ve bu #irada dükkânda bulunan Osman minde bir çirsk enkaz altmân ka, larak muhtelif yerlerinden ağır su- Tetle yaralanmıştır. Yaralı Cerrahpaşa hastanesine kalderiimaştar, Dükkânm çok harab oluşu yüzün Gen yıkıldığı anlaşılmıştır. Sonkânun ve şubatta üsrâcatımız ithalâtımızdan iki milyonluk fazla... Siatisik Büdürlüğü 839 Mönesinin iki 8 v taret vaziyetimizi tesbit etmiştir. İki aydaki ihracatımız 20.698.031 v3 ithalâtımız 18.034.028 liradır. İlarlei ücarette bu iki ay zarfında ki lehimize olan fark 2,653,103 Wi. rsdir. Ithal ettiğimiz maddelerin mü - Sıraad dükkünda bulunan Osman Cast, makine ve şekerdir. İhracat Omaddelerimizin öçinde Yaprak tütün başta gelmektedir. —— Ifaiye memur- larının maaşları arttırılacak Malzeme de takviye edilecek ve yenilenecek Bu yıl itfaiye bütçesine konu- Min fazla tahsisat ile ynagın ma. hallerini dumandan temizleyecek * aspiratör, bir merdiven, ve Yedi pompalı makine ve gaz mas. ve elbiseleri alınacaktır. Ayrı. "3 hortumlar yenilenecek ve it iye âmir ve efratlının maaşlarına Pin, yapılacaktır. Yakında yeni motörlü vasıtalar. ÜA çalışacak şoför muavinleri ye- girmek üzere bir kurs açılacak. Parti Kurultayına hazırlık Bir komisyon nizamna- mede tadilât projesini hazırlıyor Ankara, 14 — Meclis 28 mayısa *lar bütçe kararlarını tamamla - Yücaktar, ka arta toplanacak olan Parti tayma arzedilecek Parti ni - şhhamesi tadilât projesi bir ko - «iyon tarafından tetkik edilmek» 4z Ökmen, Kocaeli mebusu XD Akça, Samsun mebusu Meh Ali Yürüker ve Aydın mebusu anı Mü geçti Musul, 13 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiri. yor; İran velihadinin izdivacı mera. siminde memleketimizi temsil €- decek olan Türk heyetini ve as- keri kıtasını hâmil hususi tren dün sabah kardeş Irak toprakları. na girmiş ve Telkösekten Musu- la kadar yolda, istasyonlarda ge- rek hükümetin gerek' halkın sa. mimi dostluk tezahürleriyle karşı- lanmıştır, Hudut yakınlarında heyeti ve Türk ordsunun mümessili kıtayı Musul kolordusu kurmay başkanı | binbaşı Yusuf Beyin riyasetinde Musul polis ve demiryollari mü- dür muavinlerinden mürekkep bir heyet karşılamış ve Türk heyetine 'dusu mümesailleri Habil vü dnsunan GE ve muhabbetlerini biirmiştir. Heyetimiz Musul istasyonunda, Musul mutasarrıf: Celâl Halid Bey, mıntaka kumandanı Kasım Maksud, belediye reisi Hayrettin, Polis müdürü ve hariciye teştifat müdürü Tahsin Bey ve Türkiyenin Bağdad elçisi ve sair yüksek me- murlar tarafından karşılanmışlar- dır. Bir askeri mlifreze selâm res - mini ifa etmiş ve heyet reisi güm- rük ve inhisarlar vekili Al Rana Tarhan, heyetle beraber askeri! teftiş etmiştir. Saadâbad paktına dahil iki dev- let ordusunun mümessili kıtalar, karş: karşıya dizilerek dost ve kar deşçe biribirlerini selâmlamışlar » dır, Heyetimiz reisi Ali Rana Tar- hân mutasarrıfın evine ve heyeti- mizin diğer azaları da Resthouse oteline misafir edilmiştir. Askeri kıtamız kışlada İrak askerlerinin misafiridir, Mutasarrıf tarafm. dan 'dün akşam heyet şerefine bir ziyafet verilmiştir. Türk heyeti ve askeri krtası bu sabah otomobillerle Kerküke Ka- reket etmiştir , —sei Londra apteshanelerinde " patlayan bombalar Londra, 13 (A.A.) — Irlanda'nin | cumhuriyetçi ordusunun telhişçileri, dün gece hepsi de &pdesthanelerde olmak üzere 11 suikast yapmışlardır. Bunların 6 sı, Londrada, 4 1 Covent İ eyde ve biri Birminglimda © yapıl mıştır. Teibişçiler, Karbür dö kals- yüm esaslı bombalar kullanmışlar- dır. Hasarat mühim değildir, fakat birçok yarali vardır . ——— Arnavutluk Milletler Cemiyetinden çekildi Roma, 14 (A. A.) — “Arnavut. yi » Komisyonda, Ankara mebusu | tuk” Milletler Cemiyetinden ayri- mağa karar vermiştir. “Arnavutluk başvekili” Verlaci dün Avenola bir tölgöaf çekerek bu kararı bildir. lenderes bulunmaktadır. | miştir Ger Başlarah 1 incide değiştirilmesine mani olmıya azami ehemmiyet vermektedir. Son hufta hâdiselerinin doğurduğu büyük endişeleri natarı itibare slan Fransız hükümeti, Romanya ve Yu. nanislanın istiklâlini sarahaten teh- dit edecek ve Romanya ve Yunan bükümetlerinin buna milli küvvetle- riyle karşı koymayı hüyatl menfaat” leri iktizasından bulacakları bir (6- şebbüs vukuunda Fransanın onlara iktidarındaki bülün muaveneti der- hal yapmakla kendini mükellef bildi- ğine dair Romanya ve Yunanislana kat'i leminat vermiştir, Büyük Britanya bükömeti de ay- Di hattı hareketi illihaz etmiştir. Fransız hükümeti, İügillere İle Polonyanın doğrudan doğruya veya dolayısiyle tehdit edildiği takdirde istiklâllerini müdafaa hususunda kar» şılıklı yardımda bulunmak için aktet- tikleri anlaşmadan dolayı memnun» dur. Diğer taraftan Fransız » Polonya ittifakı da Fransiz » Polonya bükü- Geleri tarafından aynı zihaiyet dai“ resinde ferit ve tekit olunmuştur. Fransa ve Polonya, kendi hayati menfaallerini doğrudan doğruya ve- ya dolayısiyle ihlâl edecek her teh- dide karşı derhal ve doğrudan doğru- ya biribirini müteakiben garan * ti ederler, Büğün elçi imiz bu beyanatı bü tümatâkadar hükümetlere ve diğerle” rine ve bilhassa Yunanistan İle sıkı münasebetleri malâm olan Türkiye. ye bildirmişlerdir. z Çemberlaynın beyanatı Londra 13 (A.A.) — Başvekil Çem börlâyn buğün öğleden sonra avam kamarasında yaplığı beyanalla, par lâmentonun içtimaa davetini icap el- tiren son hâdiselerin Avrupada (ve bilhatsa Şarki Akdenizde büyük bir endişe uyandırdığın: söylemiştir. Meşvekil, & nisanda Araavu'luğun | Londra elçisinin büyük Britanya bü- İ kömetinden kendisini Ümitsizce mü dafaa eden küçük bir millete yardım )için elinden geleni yapmasını İsle- miş olduğunu söylemiş ve: “Bürün dünyu efkârrumumiyesi bir defa da- ha bu zorbalık tezahürü karşısında fevkalâde müteessir olmuşlur” demiş ür. Çemberlayn, Büyük Britanya yar- dım garantisinin Yunanisiana ve Ro- manyaya Fransa ile mutabık olarak teşmil edilmiş olduğunu bildirmiş- tir. Başvekil, Arnavulluklaki Hslyan tebeasının zülme uğramış olduğu hakkındaki hiküyelere inanılarmıya- İ cağını kaydettikten sonra İngiltere - alyan Akdeniz anlaşmasının şimdi- İlik feshine zaruret olmadığını söyle- miş ve Yunanistan ile Romanyaya verilen garanti hususunda aşağıdaki beyanatı yapmışlırı İngiltere hükümeti ,Akdeniz ve Balkan yarım adası satükosunun'ceb ren veya cebir tehdidi altında ber târlü değiştirilmesine mani olmıya azami ehemmiyet vermekledir. Rinnenaleyh İngiltere hükümeti, Romanya ve Yunanistanin istiklâlini sarahaten tehdit edecek ve Romanya vo Yunan hükümetlerinin buna mil ii kuvvetleriyle karşı koymayı haya» iL menfaatleri iktizasından bulacak” lari bir teşebbüs vukuunda onları iktidarındaki bütün kuvvetiyle der İN amman “> Litvanyada bir komplo Berlinin tertibile hükümet -devrilecekmiş Varşova, 13 (A.A.) — Polonya mat, EGRA bildir bal yardım yapinakla kendini imü- kellef bilir . Bu beyanatı, bütün alâkadar hö- kümellere ve diğerlerine ve bilhassa Yunanistan ile sıkı münasebetleri ma lâm olan Türkiyeye bildireceğiz, Fransız hükümeti de bugün müma- sil beyanatta bulunacaktır.” Başvekil müteakıben İngiliz - İt) yan Akdeniz anlaşması hakkında, bu- bun şimdilik feshedilmiyeceğini söy- temekle beraber demiştir “Fakat, İtalyan hükümeti, son ha- iyle teminatının samimiyelini etmiş olduğundan dolayı tees süflerimi açıkça beyan etmeliyim.” Çetnherlayn Italya ile iyi münase batı idame etmek arzusunu bir kere daha ehemmiyetle kaydeltikten sonra İtalyan hükümetinden benim bu ar. xuma iştirak elliğinin delilini bekli- yoruma” demiş ve sözlerine şöyle de vam elmiştir: “Muselini Madrit geçit resminden sonra İspanyadaki gönüllülerini der. bal geri çekeceği teminatını 9 nisan da teyit eylemiştir. - Aynı gönde İ- lalyan hariciye nazırı Kont Ciano Romadaki elçimize verdiği teminat: | ta, İspanyadaki İtalyan tayyare ve| teyyerecilerinin de gönllüler çekilir çekilmez İlatyaya döneceklerini bil- 1 Büyük Britanya hüküme atı senet ittihaz eder. Bü yük Britanya hükümeti, İspanyadaki gönüllülerin geri #lınmasını İngiliz - Malyan Akdeniz anlaşmasının hayati bir unsuru olarak ellikki edegelmiy- İ tir.” Sulhu muhafara hususundaki goy. retlerimizde ve İyi niyetlerimizde | uğradığımız birçok muvaffakıyetsiz» liklere rağmen sabır ve tahammül gösterdik, Bugün ufuk karanlık ol makla beraber bölün bu gayretlerin semeresiz kalacağına inanmâk İste miyorum. Ba arada muhalefet sıralarından “Ya Sovyetler Birliğini ne yapıyor- sunuz?” sözleri yükselmiştir. Çemberlaya söyle & miştir: Eğor Sovyetler Birliğinden bahset- medi İsen de, Sovyetlerin elçisiyle dairın temasta bulunmaklan fariğ ol- madam, Başvekil sözlerini şöyle bitirmiş» tir: Yapılacak çok zor bir vazifemiz var. Yalniz bizim kendi isteklerimi. zi değil, diğer milletlerin de ne yap- mak istediklerini mütalea etmek mec İ buriyetindeyiz. Milletlerin idolojileri her ne olur» sa olsun sulu lehinde ve iaarruza karşı elan bütün kuvvetlerin bü hu- sustaki emellerinin tahakkuk edebil mesi için bölün gayretlecimize. de- vam edeceğiz. Bu baptâki azmimizi yalnız Kendi- İ mizi daha iyi müdafaa için daha &i- İ yade kuvvellenmek üzere değil, aynı zamanda taarruza nğrayocukların ve hürriyetlerini kaybetmemek için mu- kavemele karar vereceklerin yanında yer alarak vazifemizi yapabilmek i- çin de kuvvetlendirmeliyiz. Bu ax simizde ve aldığımız teğbirlerde ve bu tedbirleri daha müessir kılmak İ- çin ileride vereteğimiz bütüm karar- ların parlümento memleket ve bütün imparatorluğun tasvip etmekte oldu Kundan ve olacağına kanaatim var dr. Çemberlaynin nutku ten- kit edildi Löndea, 13 (AA) — Ayam kama: rasında Çemberlayn'in nulkunu mü- tenkıp söz alan mubhulefet işçi parti- si reisi Atilee başvekilin nutkunun kendisini sukulu bayale uğraltığını söylemiş ve demiştir ki: Arnavutluğun ortadan kaldırılması berkesin emniyetine karşı bir darbe. | dir, Arnavutluğa karşı yapılan bu ha- ei buntr, İdtvanya memurlarının şimdi, | reket, İngiliz - İlalyan anlaşmasiy- ki Cernins hükümetini devirmek ve ye, | le giriştiği taahhütlerin Musolini ta- rine B, Tubelis'in siyaseti altında Al, | rafından ihlâlinden başka bir şey de- man taraftarı bir hükümet getirmek | Bildir. Çemberlaya'in bu feldketli si- maksadiyle Berlin tarafından tertip | yasete devam etmek il sima ve edi'miş bir komployu ortaya çıkar, | mesi tsessülü Muciptir. öurantiler Le benin babet vermektedir. — İ siyasetini kollekti! emniyeti tahakku LL Ingiltere ve Fransa Yunanistan ve Romanyaya | Teminat verdiler Bu teminat < Yunanistanla sıkı münasebetleri malüm olan » Türkiyeye (de kuna kadar idame ve bütün memle ketlere teşmili lâzımdır. Fakat, hükü- metin böyle bir yola gireceğini gös terir hiç bir şey yoktur. İngiltere, Fransa ve Sovyetler Birliği arasında tam bir anlâşma tesis etmek lizım- dır. Ba Üç hükümet diğer sulhev memleketlerin de iltihak noktası ola- bilecek bir tesanü! deklarasyonu yap maları şarttır, Bundan başka, kabinenin de müte- canis olması icap eder. Şimdiki hü- kömet, memleketi lâyıkiyle idare e demiyor. Muhalefet Mberal partisi reisi Sinc- sir rolhver devletlerinin dünyayı tahakkümleri siyaseti altına almak hususunu takip ettiklerini ve bilhas- sa büyük Brilanya topraklarını istih daf eylediklerini söylemiş ve o da Atiee gibi Sovyetler birliğiyle leşri- ki mesal istemiştir. Müteskıben söz alan mubafazakir liderlerden Churchill, herkesin bay- reti içinde, Çemberlayn'in ilân etti- Zi siyasete taraftar olduğunu söyle- miş ve İlalyan hükümetinin bariz sui niyetine rağmen İtalyan milletinin Akdenizde İngiltereye karşı bir ha- yat ve memat mücadelesine girişmek istediğini zapaedemiyeceğini ilâve elmişlir. Churchill), bunun içindir ki, İngi- Uz » İtalyan Akdeniz anlaşmasının feshinin doğru olsmıyacağı mütalea- sındadır. Hususiyie ki bu anlaşmanın teshi Almanyanın işine yarayacak” tır, Chulehill, Sovyetler Birliğiyle tam bir teşriki mesal islemiş ve dört Bal- kan milleti arasında birliği kat'i ola. rak lesis için tedbirler alınmasını lavsiye eimiştir. Muhafazakâr lideri her şeyden ev- sl yapılacak şeyin Romanya ile Bul- garistan arasında dostça bir anlaşma: nın elde edilmesi olduğunu söyle miştir, Berline göre “garanti boş şeyl» ! Berlin, 183 (A, A.) — Çember.! layn ve Daladier'nin bugünkü be- yanatlarını mevzubahs eğen siyasi Berlin mahafili, Yunanistan İtalya, dan icab eden bütün teminatını al- mış ve Romanya da Almanya ile ti- carsi muahedesin! imzalamış oldu . ğundan Yunanistan ve Romanyaya verilen garantinin pek boş bir gey olduğu kanaatindedir. Resmi mabafil şu kanaattedir ki, gerb devletleri bugünkü hare- ketlerile esasen kendilerinin mes, WI olduklari bir tehdidi ileri sür - mek istiyorlar, Mareşal Göring bugün Romada olacak Roma, 14 (A, A.) — Bugün Ro-| sahte mayı resmen ziyaret edecek olan maröçal Göring, İtalyan milletinin meşhur misafirlerine tahsis edilen Vills . Madama'da ikamet edecek- tir, Mareşal cumartesi günü sabahı Kirinal sarayınm misafirler defteri- ni imzaladıktan sonra İtalyan kral larının mezarları, meçhul askerin mezarı ve faşist ihtilal ölülerinin önünde eğilecektir. Göring Romanda ikameti esnasm- da Kirinal sarayında imparator - kral tarafmdan hususi surette ve Venedik sarayında o Musolini tara, fından kabul edilecektir. Mareça- lin şerefine Kirinal saraymda ve Venedik sarayında birer ziyafet ve. rilecek ve hükümet tarafindan Ca- pitole'de bir kabul resmi tertib e- dilecektir, İÇERDE: * Karaya oturarak müşkülârla kur tarılan Trak vapurunun tamiri iki ay kadar sürecektir. Teknede büyük bir yara vardır. Bu kısımdaki de- mir saçlar değişecektir. Saçlar Al- manyadan getirileceği için tamir e. pey sürecektir, * Geçen salı günü ekseriyet hâsıl n geri bırakılan Ber . berler Cemiyeti idare heyeti seçimi ne önümüzdeki salı günü devam e dilecektir. * Vali ve eBlediye Reisi Lâtfi Kırdar dün Büyükadaya gitmiş, 0* rada yapılmakta olan su depoları in şaatımı tetkik etmiştir. * Belediye, Belediyeler Banka « sından alacağı beş milyon Jiralık borç için yüzde 6,5 faiz ödeyecek - tir. * Yenicami avlusunda bulunan 55 dükkânın istimlâk edilmesine da | ir muamele Belediye daimi encü- menince ikmal edilmiştir. * İstiklâk kanununun tadiline dair teklifname Dahiliye Vekâletine gön derilmiştir. * Bahçekapıda yanan Hasan Ec. za deposu ankazınm süratle kaldı . rılması belediyece alâkadar sigorta şirketlerine bildirilmiştir. * Kraliçe Marya ve General Fon Ştoyben vapurile dün şehrimize bin den İazla seyyah gelmiştir. Her iki vapur bugün limanımızdan ayrıla * * Büyük şair Abdülhak Hümiti çin e saat on beşte Üniversite de bir İhtifal yapılacaktır. â için * Bükreş - Bombay seyahati Bükreşten hareket elmiş olan Romanya tayyaresi, makinesi bo - zularak, Bodrumda yere irtmiş, tay Yâreci tayyaresini vapurla nakledil mek üzere bir acentaya teslim ettik ten sonra İstanbula gelmiştir. * Ankara radyisunda temsil kö - İlu şefi Ekrem Reşit mezun addedil» miştir. Bu vazileyi hazirana kadar | alaturka musiki kısmışefi Mesut Cemil idare edecektir. | * Ankara Hukuk Fakültesinde münhal bulunan maliye ve iktısat, âmme hukuku ve hüsüsi hukuk grup ları doçentlikleri için yapılacak iri» tihan on gün geri bırakılmıştır. DIŞARDA: : ? * Enternasyonal vaziyet dolayısi- | vakkaln yas emilir. v yasak etmiştir. * Fijistindeki âsilerin reisi Ab. | dürrezek oradan ji gelmiş ve Suriye askeri makamatı » na teslim olmuştur. * Yeni Belçika parlâmentosu dün ilk içtimamı akdetmiştir. i * Mısırda dahiliye nazırınâ karşi bir suikast hazırlamış olan genç grey Nİ ş tx kişi tevi edilmiştir. Birçok tabanca ve infilâk maddeleri de. geçmişi tir. * Patagonyada nasyonal sosya * list tahrikâtı hakkındaki vesikalar olmadığını € 2 * İngilterede Vooloich'da Siemens labrikalarında grev yapmakta olan işçilerin sayısı yedi bine çıkmıştır. * İngilterenin Roma sefiri Lord Perth, siyasi hayattan çekilmek ü- zere on güne kadar Romadan ayrıla caktır. Mumaileyhin yerine Sir Per- €y Lorraine tayin edilecektir. . * Polonya hükümeti Sandamierz endüstri mıntakasında yeni bir de, mir fabrikası kurmağa karar ver » miştir. Coğrafi vaziyeti itiberile bu* rası hava bombardımanlarından masun olacaktır. Yeni Neşriyat Geç kalmış bir cevap Hüseyin Siyret bu isimle bir broşür neşretmiştir, Bunda, kü di çıkardığı eser hakkıda yâzılar neşreden Ercümend Ek» rem Talya cevap vermektedir,