14 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Amerika donanması Nev - Yorkta bir geçit resmi yapacak —ma— No. 7360 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 14 Nisan 1939 Sene 21 Her Akşam Taksimde İZZET GAZİNOSUNDA Safiye ve Mısır yıldızları KİKİ ve SEMİRA MUHAMMET Görülmemiş rakıslar da devam ediyorlar Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür; 20497 Ingiltere ile Fransa, Romanyaya ve Yunanistana teminat verdiler Fransa ve ingiltere Akdenizde ve Balkan yarımadasında statükonun cebren değiştirilmesine mani olmağa azami ehemmiyet veriyor Yunanistân ve Romanyanın tamamiyetine ve istiklâline tecavüz olur ve bu hükümetler milli kuvvetlerile müdafaaya karar verirlerse Fransa ve İngiltere derhal bütün kuvvetle kuvvetlerile yardım edecektir Bu karar hükümetimize de bildirildi Londra 13 (A. A.) — Başvekil B. Chamberisin “bu gün öğleden son- ra Avam Kamara- Sinda yaptığı be atta, . parlâ un içlimad i icap etti. ren sori hâdisele- rin Avrupada - ve bilhassa Şarki Ak- denizde büyük bir Siyasi Berlin mahafilinin kanaati Yunanistan ve Roman- yaya verilen garanti pek boş bir şeymiş Berlin 13 (A.A.) — Chamber. lain ve Daladier'nin bugünkü be- endişe © uyandır. yanatlarını mevzuubahis eden si- dığını söylemiştir. yasi Berlin mahafili, Yunanistan Başvekil, 8 ni- İtalyadan icap eden bütün temi- sanda Arnavutlu- ğün Londra elçisi- BİN Büyük Bri- tanya o hüküme. tinden kendisini ümidsizce müda- fan eden küçük bir millete yardım İçin elinden gele. Mi yapmasını iste- natını almış ve Romanya'da Al manya ile ticaret muahedesini imzalamış olduğundan Yunanis. tan ve Romanyaya verilen ga- rantinin pek boş bir şey olduğu kanaatindedir. Resmi mahafil şu kanaattedir ki, garp devletleri bugünkü hare- ketlerile esasen kendilerinin me. sul oldukları bir tehdidi ileri sür- mek istiyorlar. hakkındaki hikâyelere inanılamaya- bu zorbalık te. cağını kaydettikten sonra İngiltere - Yahürü karşısında İtalyan Akdeniz anlaşmasının şimdi- e lik feshine zaruret olmadığını söyle. »de ve X il v K i miş ve Yunanistan ile Romanyaya “e rak Spa edilmiş olduğunu bildir. | verilen garanti hususunda aşağıdaki Chamberlain, Büyük Britanya | miştir. beyanatı yapmıştır: Başvekil, Arnavutluktaki İtalyan | Yardım garantisinin Yunanistana ve | tebaasının zulme uğramış olduğu | Yaya Fransa ile mutabık ola- (Devamı 8 nci sahifede) 2Dikkaail oz3 Asıl felâket Çeko - Slovak Devlet Reisi bir gün kalktı, Çek vatanını yabancı bir dev- lete tevdi etti, Arnavütlukta bir Meclis çıktı; Ap navutluk tacını İtalya kralına tak- dim ediyor. Milletler için asil felâket düşman tarafından istilâya uğramak değil, düşmanların millet içinde böyle adam- lar bulabilmesidir. Mussolininin geceki nutku: “Dünya bilmelidir ki, yolumuzda şaşma” dan yürüyeceğiz,, Mussolini düşman milletlerden bahsederken halk şöyle bağırdı: “Kahrolsun Fransa... Parise, Korsikaya, Tunusa...,, Roma 13 (A.A) Büyük . Faşist | Meclisi bu gece saat 22 den - 22,25 e | kadar tc mış ve. İtalya kıralının kendisi ve halefleri için Arnavutluk | tacını kabul ettiği hakkındaki kanun | Âyihalarını tasdik etmiştir Faşist meclisinin bu toplantısından sonra Mussolini ve Strace Venedik sarayının balkonuna çıkmışlar. ve Strace, meydanda toplarımış olan 40 | bin kişinin önünde meclisin aşağıda- ki kararımı okumuştur; (Devamı 7 nci sahifede) Bu sabahki en son haberler İkinci sahifemizde | Polonya, Ingiltere ile anlaşmasına yapılan itirazları kabul etmiyor Alman mahfilleri'Polonyada Almanlara karşı yeniden şiddetli hareketlerde bulunulduğunu me Varşova 13 — Varşovaya gelmiş olan Polonyanın Berlin sefiri Lipski, P iğ Hariciye Nazırile görüştükten sonra | dün Varşovadan tekrar Berline hare. ket etmiştir. Paris 13 — Polonya mahafili, İngi. liz - Polonya itilâfı münasebetile Al man mahfilleri ve gazeteleri tarafın. | dan yapılan hücum ve tenkitlere şü şuretle cevap veriyorlar: 1 — İngiliz - Polonya paktının te- cavüzi mahiyeti yoktur. Bu pakt münhasıran tedafüldir. 2 — İngiliz - Polonya paktı, 994 de B. Hitler ile mareşal Pilsudski arasın. da akdedilmiş olan itilâfa benzemek- tedir, 3 — Almanya İngiltere ile birçok itilâflar akdetmiş, Polonya hiçbir iti. razda bulunmamıştır. Almanyanın İngiliz - Polonya itilâfi münasebetile emeyi bulunması doğru değil Acaba doğru mu? Almanya 15 nisanda Polonya üzerine yürüyecekmiş Gazete Polskanın makalesi Varşova 13 Polonya matbuatı Alman gazetelerinin İngiltere - Po. lonya itilâ hakkındaki tenkitlerini sakin, fakat azimkâr bir lisanla red ve cerh etmektedir. Gazeta Polska yazdığı makalede diyor ki; «Polonya, komşularına karşı giriş- tiği ademi tecavüz taahhütlerine sa- dıktır. İngiliz - Polonya itilâfı teda- füldir ve kimsenin “aleyhine “müte- veceih değildir. Polonya hiçbir hu. Paris İ3 (A.A) — Oeuvre gaze- MİLLİ ANKARA, — tasında kaç devlet vardır 9. — Bilmem öğretmen, daha bugünkü gazeteleri okumadım 1.