14 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 niz yolunun İngitlereye Londra 13 — Eski başvekli Lloyd George dün akşam Pollehli şehrinde bir nutuk söylemiştir. Hatip nutkun- | da demiştir ki: «Sovyet Rusya ile askeri bir anlaş- ma akdi lâzımdır. Bu anlaşma yapıl- mış olsaydı Almanya ve İtalya yerle- rinden kıpırdayamazlardı. Mussolini, Chamberlain'e Arnavutluk statüsüne dokunulmıyacağını temin etmişti. Bu teminata Arnavutluğun işgalinden sonra da ilimad edilmesi şaşılacak şeydir. Başvekilin Birminghamda söylediği nutuk yatıştırma politikasının terki, hürriyet ve hukuku düveli emniyet altına almak için daha enerjik usul- lere müracaat etmek mânasını tazam- mun eder, Bütün bunlar birer lâftan mm İbarelti, yoksa başvekil hakikaten böyle bir hereket tasavvurunda mı | bulunuyordu? Başvekil sözlerini icra. | at ile kuvvetlendirmezse Hitler ile ! Mussolini yeniden bir takım darbeler | indireceklerdir. Başvekilin işleri kavrayıp kavrama- dığını anlamak için iki miyar yardır: | Birincisi Sovyet Rusyaya karşı tutu- cak hattı haerkettir. Sovyet Rusya ile bir anlaşma yapılması zaruridir. Bu yardım temin edilmedikçe Romanya, Yünânistan, Yugoslavyâyı hayatlarını tehlikeye atmağa davet etmek fayda- sızdır. Fransa ile İngiltere tarafından ve- Trilecek olan kat! teminat, iâftan ibe- ret kalmıyarak icraat şeklinde tecelli etmedikçe Sovyet Rusyanın bize ilti hak etmiyeceğine kenilm. Sovyet Rus. yanın daha geçenlerde gördüğümüz ittifaka benzer bir «kaçanlar» ittifa- Kont Ciano döndü Bir Arnavut heyeti pazar günü Arnavutluk tacını İtalya Kralına takdim edecek Kont Ciano Tiranda Arnavutlar arasında Roma 13 (A.A.) — Kont Ciano, tay- | yare ile Tirandan buraya avdet etmiş- | tir. Tiran 13 (A A.) — Öğrenildiğine göre Pazar günü bir Arnavut heyeti, Romaya giderek majeste Kral - İmpe- ratora Arnavutluk tacını takdim ede- cektir. İtalya, Arnavutlukla birleş- meyi tesid ediyor Roma 13 (AA) — B. Mussolini, İtalya ile Arnavutluğun birleşmesini Lloyd George Sovyet Rusyaile anlaşmak istiyor “Bu temin edilmedikçe Romanya, Yunanistan ve Yugoslavyayı hayatlarını tehlikeye atmağa davet etmek faydasızdır, diyor Eski Başvekil biraz daha viakt geçirilirse Akde- kapanacağını söylüyor kına iştirak etmiyeceğine eminim, Mü- tecavizlere karşı Sovyet Rusya İle it- tifak etmek demek arkasında namüte- nahi menabi ve vesalti bulunan en büyük ordusunu ve bizim varabilece- ğimizi ümid edemiyeceğimiz hudud- larda harekât icra eden kürrel arzın en muazzam tayyare kuvvetini vücu- de getirmek demektir. Size şunu söy- liyeyim ki, böyle bir anlaşma vücude getirildiği takdirde diktatörlerden hiç biri kıpırdanamaz. iğ Hükümet, üç batıl faraziyeye isti- Dad ediyor: 1 — Duçe'nin mihvere sadık kalmı- yacağı, 2 — Franco, kendi zaferini medyun | » bulunduğu diktatörlere ihanet edeceği, | 3 — Akdenizin tamamile kontrolu- | - muz altında bulunduğu. | Cebelüttarık boğazı medhalinin iki | tarafına yerleştirilmiş olan ağır Alman ve İlalyan topları, buralara vücude | getirilmiş olan Alman ve İtalyan | tayyarö meydanları, Arnavutluğun iş- | gali, Franco'nun komintem aleyhin- ! deki müsaka iştiraki İngüterenin Ak- denizdeki vaziyetini son derece nazik- | leştirmiştir. Eğer Almanlarla İtalyanlara hazır- ıklarını ikmal etmeleri için daha faz- 1a zaman bırakacak olursak, bizim | için hayati olan bu deniz yolu kapana- | cak ve mütesrriz devletlerin keyfine | tabi bir hale gelecektir. | Bizimle âlay edenler bulundu. Şim- di de büyük Britanyanın ve İngiliz imparatorluğunun mukadderatı elle. rine tevdi edilmiş olan kimselerden daha zeki insanlar, bizimle âlay edi- yorlar. tesid için memleketin bu ayın 16 ncı Pazar günü sabahtan akşama kadar İtalyan ve Arnavtluk bayrakları ile donatılmasını emretmiştir. Tiranda gönüllü milis müfrezesi Tiran 13 (A.A.) — Dün Tiranda milli emniyet için ilk gönülü milis müfrezesi teşkil edilmiştir. Bu müf- reze, İtalyan kolonlar ile faşist un- surlardan mürekkeptir. HAFTANIN EN GÜZEL - EN NEFİS FİLMİ M E L E K SİNEMASINDA KUTUP YILDIZI Brezilya Orm SONYA HENNIE - RICHARD GREENE Aşkı için Tablata karşı müce, rında bir Adamın Pusü Kurduğu Müthiş ve Esrarengiz Maceralar... Bir kad dele... SONSUZ MUCADELE (Marsjo) Bu Muazsam, Müessir ve İhtiraslı emsalsiz Film, BUGÜN 2.30 matinesinden itibaren — AXZSİMİ Sinemasında Başlıyor. Bütün şehir halkının görmeğe koşacağı büyük bir Film, BULMACAMIZ Boldan sağa: 1 — Hayvanatın sebzesi - Gırtlak. 2 — Onarma - Reklâm. 3 — Flatini düşürmek. 4 — Çifçilik - Avuç içi, 5 — Cezire - Mısırda bir nehir - Çok deği 6 — Tersi oğncin koludur - Vilâyet, 7 — Sonuna el. gelirse gimendiler va- gonu olur, 8 — Amudi - Birayet eden. 10 — Muhatâp zamiri - Akis, 10 — Mental geker, Yukarıdan aşağı: 1 — 18x2, 3 — Hükümdar - Tersi asmaklan emir- Gir, 3 — Arzu eden. 4 — Düz sıra - Büyük &nne, 5 — Hicab etmek. s lecek raman - Tersi ezmekten emirdir. 7 — Çal çırpıdan bahçe duvarı - Asl- maş. $ — Bir meyva - iskân etme, 9 — Hükümdarın başka mezhep tebaa- lan, 10 — Yıkıntı - Kenarsız büyük tepel, Geçen bulmacamızım hali Baldan sağa: 1 — Havakurumu, 2 — Adilâne, Az, 3 — Dersalmak, 4 — İtaatummak, 5 — Ban, AAmra, 6 — Eda, Lans, 7 — Tulâni, Naa, 8 — Şiveli, 9 — Saka, İmale 10 — AK, Rekabet. Yukarıdan aşağı: 1 — Hadisat, Sa, 2 — Adeta, Uşak, $ — Viranetik, 4 — Alsa, Davar. 5 8 — Unlu, İlik, 7 — Remmal, İm Amman, Ab, 9 — Makarna, Le, 1 Kasavet, Nöbetçi eczaneler Beyoğlu mıntakasm: Kalyocukulluk- ta Zafiropulos, Şairziyapaşa caddesin-İ de Ha/yreddi Tav, Taksimde Nizamted. rtuluşta Necdet Ekrem, Maç- Findıklıda Mustafa Nail Karagümrük: Suad, ii ; Sarıyer: Osman, Ak saray: Etem Perter, Fener: Balstta Hüsameddin, Kumkapı: Belkis, Kü- gükpazar: Yorgi, Samatya: Teofilos Çula, Alemdar: Divanjolunda Esad, Şehremini: Topkapıda Nazım, Üskü- dar: Çarşıboyunda OÖmer Kenan, Heybeliada: Atanaş, Büyükada: Halk. Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- rabya, Yeniköy, Emirgân ve Rumeli- hisarındaki eczaneler her gece nöbet- dir. 13 - 4 - 938 Perşembe Esham ve tahvilât, 1988 5 ikramiyeli 1040 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatlar) Lordra 1 Sterlin 59 Hew-York 100 Dolar 128.69 Paris 100 Frank 33550 Müâno 100 Liret 6 6625 Cenevre 100 İsviçre Pr. 341 Amsterdam (100 Florin G2 Berlin 100 Raylışmark O 507025 Brüksei 100 Belga 21325 Atina 190 Drahmi 1095 Botya 100 Lera 156 Madrid 100 Pezeta 14035 Varşova 100 Zloti 23 9005 Budapeşte 100 Pengo 248675 Bükreş 100 Ley 0.9050 Belgrad 100 Dinar 2.8025 Yokohama (100 Yen 3402 Btokholm 100 İsveç Kr. 30585, Moskova 00 Ruble 239025 - Ktathane, Teşekkür Tehlikeli bir ameliyatı muvaffakıyetle başarıp yeğenim Bürhan Gökselin bayatı- ni kurtaran, yüksek hazakat, iktidar ve Myakatinin - pek çek kimseler gibi - tak- dirkâr ve hayranı olduğum Mem - leket hastanesi operatörü, genç ve değerli doktor B. Racep Güvenkan'a hastanın bakımında ve bir an evvel iyileşmesinde gösterdikleri yüksek şefkat, ihtimam ve kardeş sevgisile âmil olan hastane baş- hemşiresi Bn, Mesude Ulusoya ve hemşire Bn. Haslet Kızılöze sonsuz şükrün ve min nettarlıklarımı sunarım, Akşam gazetesi İzmir muhabiri Şahap Göksel Eminönü askerlik şubesinden 316 - 333 dahil bugüne kadar as- kerlik etmemiş piyade müslim erler bu kere celb ve sevkedlieceklerdir. Bunlardan vâziytleri normal olan- ların bedelleri 20/Ni./939 akşamına kadar kebul edilecek ve 21/Ni./939 | sabahı saat 8 de şubede toplanarak | sevkedileceklerdir. Kanuni davetö icabet etmiyenler şiddetle takib olunarak kanuni ceza- ya çarptıtlacaklardır. | Buna meydan verilmeden her mü- | kellefin vaktinde şubeye müracazt- | ları ilân olunur. Beyoğla me ii Şubesinden : Beyoğlu Yabancı Askerlik şubesinde ya- bancı kayı yoklama kaçağı olarak mu- amele görmüş ve tekemmül etmiş ve Aâ- kerliğini yapmamış 316 (dahil) 333 (dahil) doğumlu piyade İslâm erleri askere sev- kolunasaktır. Bunların nakdi bedelleri 20 Nisan 590 Perşembe günü akşamına kadar Kabul olunur. Toplanma ve sevk günü 21 Nisan 939 Cuma günü saat 9 dadır. * Kadıköy Askerlik Şubesinden; | Eyl. bulunan bilümum şehid ve ye- | timlerin, 10 seneMiklerini almiş bulunan şehid yetimlerin bir hafta zarfında bütün vesikalarile müracaatları, l Z AKŞAMN Türkiye © Eenebi SENELİK Oo 1400 kuruş (2700 kuruş 6 AYLIK 70 » 140 > 3 AYLIK 40 » 80 » i AYLIK 19 » — >» Posta ittihadına dahil olmiyan ecnebi memleketler: Sereliği 3800, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul | göndermek lâzımdır. Fefer 24 — Kasım 158 Sinema, dünyasının Kurduğu en büyük zafer âbidesi KEŞİF ALAYI Şimdiye" kadar hiç bir Filmde görülmemiş heyecan ve zevkle Lâle Sinemasında alkışlanıyor. Seanslar hergün 2.30 - 4.30 - 6.30 ve9da IMPERIO ARGENTINA MORENO KLARA Bu akşam: Halk Ope- reti tiyatrosunda 1070 DALMAS gecesi istanbul kızı operet 3 perde E, SADİ TEK alk Şarkıları #URAN TİYATROSU Bu gece «DÜMBÜLLÜ (İSMAİL gecesi, İzmirde ses mü- sabakasında birincilik kazanan bayan Melâhat ve saz heyeti ile büyük müsamere 4 heyet birlikte Cemal Sahir Cumartesi: Erenköy; Çarşamba: Kadı- köyde: (ŞEYH ARMED) Yeni operet Yakında: Gemlik Halkevinde birkaç öm Gülhane müsamereleri Gülhane tstbikat Mp. ve Kliniğinin senelik miizsmerelerinde yedinci 14/ 4'939 cuma günü saat 17,30 da Gü Abone ücretleri | hane konferans Salonunda yapıla” caktır. Arzn eden meslektaşların teş- rifleri rica olunur. Beşiktaş Halkevinden: Beşiktaş Halkevinde 15 nisan 1939 cumartesi akşamı Halkevi Yönetim kurulu azasından avukat Reşat Kay- nar tarafından © (Hukuk inkılâbı) mevzuu üzerine de bir konferans ve- rilecektir. Konferansı ulusal bir tem- sil takib edecek! Eminönü Halkevinden: E. 840 1036 523 Va, 330 520 1214 1558 1848 2023 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokak No. 13 Satılıkrenkli mat İngilterenin Winstone ve rikaları mamulâtından muhtelif renk ve kalitede matbaa mürekkepleri ehven fiatle satılıktır. Akşam matbaası ida- re müdürlüğüne müracaat. Telefon: 20681 15 - 4 - 939 Cumartesi günü saat, 1730 da Evimizin Cağaloğlundaki salonunda Üniversite profesörlerinden Hamit Nafiz Pamir tarafından (İsatnbul boğazının te- şekkülü) mevzulu mühim bir Konferans * verilecektir. Davetiye yoktur. baa mürekkepleri Almanyanın Lövinsohn fab- İstanbul telefon müdürlüğünden 22/4/939 cumartesi günü saat 11 de İstanbul Telefon müdürlüğü eksilt- me komisyonunda 7150/04 lira keşif bedelli Şişli telefon santralı binasında yapılacak inşaat ve tamirat İşleri açık eksiltmeye konulmuştur. Mukavele, eksiltme, bayındırlık işleri genel, hususi, fenni şartnameleriş proje, keşif hulâsasile buna müteferri diğer evrak her gün Levazım dairemiz“ de görülebilir. Muvakkat teminat 537 liradır. İst, eklilerin en &z 5000 liralık bu işe ben İstanbul zer iş yaptığına dair idarelerinden almış olduğu vesikalara istinaden vilâyetinden eksiltme tarihinden 8 gün evvel alınmış ehliyet ve 939 yılına at Ticaret odası vesikalarile gelmeleri, 2319)