13 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife d- i Sene 21 — No. 7359 — Flati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 13 Nisan 1939 Ingiltere ve F ransa bugün politikalarını izah edecekler Şarki Akdenizde bir taarruza karşı derhal harekete geçileceği bildirilecek İtalyan siyasi mahfillerine göre, İngiliz garantisi Bal- kan memleketlerine de verilirse bunu Ege ve Karadenize doğru yeni bir İtelyan yayılması takib edecekmiş! Fransa yeniden müdafaa tedbirleri aldı. Orduda izinler kaldı- i rıldı, donanmaya hazır olması bildirildi, sahillere toplar kondu Londra 12 Başvekil B. Chamber- İsin'in yarın (bugün) Avam Kama- rasında yapacağı beyanat merakla bekleniyor. Bu beyanatın bir taarruz hareketi karşısında İngilterenin ala- cağı vaziyeti izah ile umumi bir ih. tar mahiyetinde olacağı söylenmek- tedir. B. Chamberlain, İngilterenin doğu Italya Yunanistana dostluk teminatı verdi N Telefon: Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 2049) Alman propaganda nazırı dün İstanbula geldi Nazır, cuma gününe kadar hükümetin misafiri olarak İstanbulda kalacak B. Göbbels hususi surette seyahat ettiğinden beyanatta bulunmamıştır Te B. Goebbels, kendisini karşılayan Vali muavini B. Hüdai Karatabanla görüşüyor Akdenizinde her türlü yeni askeri icraatı hasmane bir hareket olarak telâkki edeceğini bildirecek ve statü- ko tabirinden ne anladığını tayin ve tesbit edecektir. Lordlar Kamarasıda yarın (bu gün) toplanacak, Hariciye Nazırı İngiliz Hariciye Nezaretinde görüşmeler yapan sefirler: Romanya sefiri B. Tila, Türkiye sefiri B. Rüştü Aras, Yunan sefiri B. Simopulos Nezaretten çıkarken Almanya Propaganda Nazırı Dr. Göbbels dün tayyare ile şehrimize gel- miştir. Kendisini Yeşilköy tayyare istasyonunda karşılamak için hükü- met namına istikbale gelen Vali mu- avini B. Hüdai Karataban, Yeşilköy hava kumandanı, Almanyanın İstan- surette seyahat ettiği için söyliyecek bir sözü olmadığı cevabını verdi. Ondan sonra içlerinde Alman Pro- paganda Nezareti Cenubu Şarki Av- rupa neşriyatı işleri müdürü Dr. Khothe'nin de bulunduğu dört kişi den ibaret maiyetile birlikte otomo- Lord Halifax Akdeniz vaziyetini izah edecektir. Times gazetesi bu hususta diyor ki: «Londrada müzakerelere hararet- le devam ediliyor. Atina ve Ankaraya | telgraflar çekilmiştir. Yarın sabah, | Başvekilin yapacağı beyanatı gözden geçirmek üzere, Kabinenin akdedece- Ği içtimadan evvel oralardan cevap de bulunan devletlerin, bilhassa Yu. nanistanla Türkiyenin omillki tamia- miyetine herhangi bir tecavüzün İn- giltere tarafından dostluğa mugayir tacak ve etraflı olacaktır, Londra 12 (A.A) — Times gaze tesi, yarın B. Chamberlain tarafından yapılacak beyanatın çok ileri gidece- İ ğini ve Doğu Akdenizi memleketleri- ! rinin ve bilhassa Yunanistan ile Tür- bir hareket telâkki edileceğini anla- | kiyenin bütünlüğüne verilecek her türlü zararın İngiltere tarafından gayri dostane telâkki edileceğini bil- diriyor. Londra 12 — Türkiye sefiri B, Rüş- tü Aras bugün Hariciye Nazırile gö- rüşmüştür. Müşterek bir cephe tesisi Gazeteler müşterek bir cephe tesi- si hakkındaki gayretlerden bahse de- (Devamı 7 nei sahifede) Ispanya vaziyeti ciddi bir şekil almağa başladı Cebelüttarıka, Tancaya ve Fransız Fasına karşı ör hareket vukuundan korkuluyor İtalyanın Ispanyaya yeniden asker gönderdiği bildiri- liyor. Fransa, Ispanya nezdinde teşebbüste bulunacak Londra 12 — Bazı nazırlardan mü- | bolik bir şekilde İspanyadan geri çe- Tekkep Hariciye komitesi bugün top- | kilmesi için Roma hükümeti nezdin- lanmış, Alman - Leh gerginliği ve | de ısrar etmiştir. İtalyan kıtalarının İspanyadan geri (Devamı İl inci sahifede) m cr Macarlar Transilvanyayı istiyorlar İ Londm 12 (AA) — İspanyadan | Belen haberler, pek mütenakızdır. Ba- Zi haberlere göre Mussolini; İtalyan ktalarınnn geri Chamberlain'e alınacağına dair | teminat © vermiştir. kıtalarındani bazıları kete başlamıştır. Bazı mal ve canlarını fedaya karar vermişler Masında İspânyayâ yehi İlalyan kuv- Yetleri sevkedilmiştir. Madridin sukutündan sonra İspan- gazetesi, «şimdi sira Transilvanyanın İ dır» başlıklı makalesinde Transilvan- yanın Macaristana iadesini istemekte Yaya 17,000 an askeri ihraç edil. | ve bütün Macar vatanperverlerinin Miğine dair verilen haberi resmi Roma | bunun için mal ve canını fedaya ka- | Miahfilleri tekzib etmemektedirler. 1 , İtalyan A.) — Macar elçisi i geri alın nra Hariciye Nazi- tarafından y ki muhalifler Pük bir kısmını tatmin anlar, mw r tarihten evve Bildi ha, çıkabileceğini be; © zl EDS DYAN İİ eotograt müsabakamıza ald re Bazı İngiliz membalarından bildi- simler bugün - (9) ,uncu sahife- Mila İngiltere “hükümeti mizdedir. askerlerinin hiç olmazsa, sem. Bütün Macarlar bu uğurda | Budapejte 12. (A.A) — Macarsag | Kral Karol Belgradda Yugoslav kral naibi ile görüşecek Londra 12 — Bükteşten bildiril diğine göre, Romanya kralı Ka- rol Belgrada giderek Yugoslav kral naibi prens Polle vaziyet hakkında görüşecektir. Gafenco - Köseivanof görüşmesi Londra 12 — Bükreşten alınan bir habere göre, Romanya Hari- ciye Nazırı B. Gafenco, B. Hitle- rin doğum merasiminde bulun- mak üzere Berline gittiği zaman Berline gelecek olan Bulgar Baş- vekilile görüşecektir. Bulgarlar Almanyanın bu mü- zakerede rol oynamasını İsti lar. Rumenlerin arazi değişikliği. ne razı olmadıkları söyleniyor. Mmikkmtler: — m “Böh I,, İtalya, Balkanlardaki (o hedefinin Arnavutluktan ötesi olmadığını te- min ettiği şu sırada, bir faşist gazete olan Corriere di Padova şöyle yazıyor: »Umarız ki Belgradda hâkim olan sihni- yet, Atina, Ankara ve Bükreşte de kendi- ni göstersin. Zira İtalyanlaşan Arnavut- Yuk, Ege ile Karadenize atlamak için bir yaylı basamaktır. kâyeler yazan“ Edgar erini bir realist muhar- «Böh/» diyor amma, beni korkti- tamayor! - demiş. Corriere di Padova'nın da böh'ü her halde aksi sada halinde bile An- karanın yüksek kalesine çarpmaz! bul baş konsolosu Dr, Tipke, viskon- sçlos baron fon Mentzinger, - Alman kolonisine mensub bazı zevat, Türk ve Alman gazetecileri bulunuyordu. | Fakat, tayyarenin saat on dörtte | gelmesi beklenirken muvasalat teah- hür etti, Ancak on dört buçuğa doğ- ru alnan bir haberde tayyarenin Midilli yükseklerinde uçtuğu ve bir saat sonra geleceği bildirildi. Hakika- ten Dr. Göbbels'i taşıyan büyük Al man tayyaresi saat oh beş buçuğa doğru Silivri üzerinden göründü ve bir kaç dakika sonra istasyon önün- de indi. Dr. Göbbels yorgun olmasına rağmen mütebessim simasile tayya- Teden indi. Vali muavininin, diğer Türk memurlarının ve istikbale gelen konsoloshane erkâninın ellerini sıktı. Bu aralık kendisine yaklaşarak mü- lâkat taleb eden gazetecilere husüsi (Devamı 11 nci sahijede) Askerlik bakımından günün durumu — Terbiyesiz herif, bacaklarıma: yiyecek gibi bakıyorl.., — Sinirlenme canım, ne çıkar?.. — İpek çoraplarım yırtılacak kardeş!