13 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

13 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Nisan 1939 AKŞAM İngiltere ve Fransa bugün politikalarını izah edecekler (Baş tarafı 1 inci sahifede) vam etmekte ve bu gayretlerin henüz bir neticeye bağlanmamış olmasın- dan dolayı hoşnutsuzluklarını gizle- Mmemektcedirler. Gazeteler, bu itibarla, dün Sovyet büyük elçisi B. Maiski ile Lord Ha lifax arasında cereyan eden görüş- meleri ilk plâna koyuyorlar. Times gazetesi beynelmilel gergin- liğin zevabire rağmen hiçbir suretle Azalmamış olduğunu yazıyor ve di- yor ki: B. Chamberlain'in Avam Kamara- Bında yapacağı beyanatın metni do- minyonlara ve Fransiz ve Sovyet hü. kümetlerine bildirilmiştir. Bu beya | nat İngilterenin Akdeniz statüsü ta- | birinden neyi kasdettiğini çok sarih olarak bildirecektir. İngiliz hükümeti teminatının sahasını mümkün oldu- ğu kadar süratle Romanyaya.da teş- mil etmek niyetindedir. Daily Telegraph gazetesi, B, Cham- berlain'in .Arnavutlukta kullamlan usulü çok şiddetle tenkid edeceğini bildirmektedir. İtalya Yunanistana dostluk teminatı verdi Atina 12 (A.A.) — Atina ajansı teb- Mg ediyor: İtalya maslahatgüzarı For- naro, dün Yunan hükümet reisi B. Metaksas'ı ziyaret ederek, İtalyan bükümet reisi B. Mussolini namına aşağıdaki tebligatta bulunmuştur: «Yunanistana karşı güya İtalyanın bir harekette bulunacağına dair do- Jaşmış olan veya dolaşabilecek bü- tün şayinlar yalandır Bu şayialar ancak takrikçi ajanlar tarafından yayılabilir. Faşist İtalya, Yunanistamn toprak ve Adalar tamamlığına en kati bir gekilde riayet etmek fikrinde olduğu- nu teyid eyler. Faşist İtalya, iki mem- leketi biribirine bağlıyan samimi dostluk bağlarını idame ve daha zi- yade ettirmek azmindedir.> B. Metaksasın teşekkürü Roma 12 (A.A.) — «Hariciye Neza- reti tebliğ ediyor:» B. Metaksastan bir mesaj alınmıştır. Yunan kili, bu mesajında Yun: ğu teminattan dola- ir etmiştir. | sasın, son günle rin hâdiseleri yüzünden, İtalya ile Yunanistan arasında uzun bir döst- Tuk ve sulh devresi açmış olduğuna şahsen kani bulunduğunu ilâve et- mektedir. Ankara, Atina, Bükreş ve Belgrada ihtar mı? Roma 17 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Balkanlar hakkında, siyasi mah- fillerde bildirildiğine göre, Yunanis- tana verilen garanti, bu memleketin | İngiltere tarafından tâsavvur edilen teberdir. Bu mahfiller, İngiltere tara- fından Polonyaya verilen garantiye benzer bir İngiliz garantisi, Balkan mamleketlerine de verildiği takdirde, Arnavutluğun işgalini Egeye ve Ka- radenize doğru yeni bir İtalyan yayıl- masının takip edeceğini ilâve etmek- tedir. Bütün gazeteler, İngiliz sistemine girmemeleri için Atina, Ankara, Bük- Teş ve Belgrada bir ihtar mahiyetin- | de telâkki ettikleri vaziyeti uzun uza- dıyn işaret ediyorlar. Bütün gazeteler. İtalyanın, Türki- ye ile Yunanistanın kendi Timanları- nı yabancı filoların emrine vermele. rini müsamaha ile karşılıyamıyacağı- &ı bildiriyorlar. Corriere di Padova, Bükreş, Anka- Ya ve Atinanın, İtalyan emelleri kar sısmda Belgradın gösterdiği anlayışı göstereceklerini ümid etmekte, aksi takdirde, «bugün bir İtalyan toprağı olan Arnavutluğun Egeye ve Kara- denize doğru bir sıçrama tahtası ola- bileceğini» bildirmektedir. Bir İtalyan gazetesinin makalesi! Roma 12 (A.A) — Stefani ajansı bildiriyor: Popolo di Roma gazetesinin Paris muhabiri yazıyor: Londra ve Paris tarafından Balkanlarda Arna | İtalya değildir. Londra ve Paris'in or- vutluk meselesi münasebetile ihdas ihdas 1 edilen telâş verici manzaranın Atina Ankara ve Bükreşi anti totaliter bir | kovalisyona sürüklemek için en İyi | çare olup olmadığı yakında anlaşila- | caktır. Bu kovalisyonda İngilterenin | kârı açık bir surette görülmekte, İa- kat İtalyanın hiç bir zaman tehdit etmeğiği ve kendilerile deima samimi münasebetler idame ettiği Doğu Ak- denizi devletlerinin kâr o kadar vu- zuhla sezilmemektedir. Anadoluda Yu- nan felâketinin mesulü İtaiya değii- dir. Suriyede yerleşen - İtalya değil- dir, Filistinde kanlı hâdiseler çıkaran talığı telâşa düşüren hiddetinde, göz- | den kaçması mümkün olmıyan tah- | rikâmiz cebbelerde bir samimiyetsiz. | lik mevcyttur. Türkiye ve Yunanis- tan Fransiz - İngiliz tazyiklerinde bu memleketlere ait toprakları hegw monyalarına âlet olaruk kullanmak gibi gizli bir maksat mevcut olduğu: nu görmekle hata işlemiş olmıyacaki lardır. Cebelüttarık ve Maltada Londra 12 (A.A.) — Cebelüttarık- da istihkâmların mühim surette tak» “ viye edildiğine dair gazetelerde çıkan haberleri. tekzip eden Reuter ajansı, Maltadan da aldığı bir haberde ora resmi mahafilinin şu mütaleğsını kay. | deylemektedir: Son günlerin gerginliği zail olmuş | ve vaziyet tabii bir hal almıştır. Mal- taya Warspite, Barham ve Ramillies zırhlılar: gelmiş ise de sahil ve hava müdafaa bataryalarının harp vaziye tine getirilmesi gibi dün alınan ted- | birler bugün kaldırılmıştır. İngilterenin Yunanistana 300! tayyare vereceği haberi yalanlanıyor Londra 12 (A'A.) — Salâhiyetter mahtfiiler, İngilterenin Yunan Timan- larına İngiliz gemilerinin serbestce girmeleri mukabilinde Yunanistana 300 tayyare vereceği haberini kati | Surette yalanlamaktadır. Gerçi İngi- Wiz garantisi henüz taayyün etmemiş- se de, mukabilinde bir şey istenilme- diği anlaşılmaktadır. İngiliz gemile- rinin Yunan limanlarına girmesi me- sine gelince, bu hak Habeş mese- Jesini müteakib hadis olan İngiliz - İtalyan gerginliğinden beri esasen hiçbir tahdide maruz Kalmış değildir. Fransanın politikası ve yeni tedbirleri Paris 12 — Başvekil B. Daladier bu günkü vaziyet karşısında Fransanın politikasını anlatmak üzere yarın mühim bir beyanname neşredecektir. Bugün toplanan Kabine beyanname- yi tasvip etmiştir. Beyanname kısa | bir tebliğ şeklinde olacak ve radyo ile neşredilmiyecektir. Paris 12 (A.A.) — Nazırlar Meclisi bu sabah toplandı, Daladier umumi vaziyete ve bu zaruretin icab ettirdiği askeri tedbirlere dair izahat verdi. Paris 12 (A.A) — Nazırlar Konse- *| yinden sonra, yalnız hükümetin aldı- ğı askeri tedbirler hakkında değil, beynelmilel meselelere dair cereyan eden müzakereler hakkında da büyük bir ketumiyet muhafaza edilmiştir. Paris 12 — Fransa, üç gün evvelki- lere ilâveten yeniden birçok müdafaa tedbirleri almıştır. Orduda bütün izinler kaldırılmıştır. Fransız donan- masına tamamen hazır olması bildi. rilmiştir. Sahillere büyük toplar kon- muştur. Bugün toplanan Kabine alınan tedbirleri tasvip etmiştir. Londra 12 — Gazeteler Avrupada mühim tedbirler alındığını yazıyor- lar. Bunların başlıcası Fransanın müdafaa tedbirleri, Hollandada mü- dafaa tertibatının kuvvetlendirilme- si, Polonyadaki askeri tedbirler. Ge- zeteler bundan dolayı inemnuniyet göstermekte ve: «Her ihtimale karşı hazır bulunmak lâzımdır» demekte. dir. İtalyan - İngiliz anlaşmasi- nın feshi isteniyor Londra 12 (A-A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Sol cenah gazeteleri es cümle News Chronlele hükümeti İtal, | olursa yan - İngiliz anlaşmasını derhal feshe ve Sovyet Bi atle bir davet etmekte: Petit Parisien ne diyor? 12 (A.A.) — Petit Parislen etesl şöyle yazıyor: Şurusı muhakkak ki ne İngiltere, ne de Frunsa totaliter devletlerin Yunanistana ve Türkiyeye her ne su- Tetle olursa olsun dokunmalarını ka- bul edemez. Muhtelif memleketler arasında müdafan cephesi yapılması pek kolay olmuyor. Ancak her göçen gün bu hatta yeni bir kale ilâve edi- yor. Sonra bu teşebbüs tehlikelerden de âzade değildir. Fakat artık tereddüt edilerek zaman değildir. Çünkü çok bariz ve mütemadiyen artan bir teh- likeye karşı koymak mevzuubahis- tir.» Hollandanın tedbirleri La Haye I2XVA.A)) — Hollanda ajansının bir tebliğine göre, seferber- liğe tevessül etmek icab ettiği takdir. de hazır bulunmaları için bazı ihti. yat sınıflarına emirler verilmiştir. Amsterdam 12 (AA.) — <«Nieuve Rotterdamsche Courant» gazetesi ya- zıyor: Paskalya günlerinde 800 amele Grebbe kanalında çalıştırılmıştır, Bü kanal Hollandanın feyezan husule ge- tirilmek suretile müdafaası sistemin- de birinci derecede bir rol oynamak» tadır, Şimdi işler gerek Amersfoort gerek Veenendaal taraflarında sürat” Je ilerlemektedir, Hudud boylarında da tahkimat hummalı bir faaliyetle devam etmek- tedir. Berlin 12 (A.A) — Deuyseher Dienst, Almanyanın Hollandaya karşı tedbirler aldığı hakkında News Chro- nicie gazetesinde çıkan haberi şiddete le reddetmektedir. Belçika da tedbir aldı Brüksel 12 VALA.) — Neşredilen bir tebliğde, Belçikanın icab eden bütün askeri tedbirleri çok evvel almış oldu- ğundan yeni asker sevkiyatı haberle- rinin doğru olmadığı bildirilmektedir. Bir Portekiz valisi Marsilyada Lizbon 12 (A.Aâ.) — Nacao valisi B. | Tamügnini Bardoca, tayyare ile Na- cao'dan Lizbona giderken hususi bir vazife ifa etmek üzere Portekiz hüs kümetinin emrile Marsliyaya uğra. muştar. Fransız gazeteleri «ihtiyat tedbirleri alındı» diyorlar Paris 12 — Gazeteler. dünya buh- ranile meşgul oluyorlar. Jour gazetesi diyor ki: «İngilterenin Şarki Akdeniz» de vaziyeti, bugün bir hafta evvelin- den daha fazla tehlikededir. Bu tehli- kenin artmasını menetmek için Lon- dra İle Paris, icab eden ihtiyat tedbir lerini ittihaz etmişlerdir. Şarki Avru- pa ve Balkan payıtahtlarile birçok müzakereler cereyan ediyor.» Petit Journal yazıyor: «Hâdisele- rin inkişafını sükünet ve soğukkanlı- İ lıkla bekliyelim. Artık sürpriz darbe- leri indirilemez, Şiddetli bir darbe icab eden bütün tedbir ler alınacaktır. Şimdiden İngiliz ve Fransız filosu harp vaziyetine girmiş bekliyor.» Figaro gazetesi de şu mütlâayı yü- rTütüyor: «Bir taraftan Arnavutluk, Adr- riyatik ve Yunanistan, İtalyanın ha- yat sahası dahilinde gösteriliyor, di- ger taraftan da dahili harp bittiği halde, İtalyanınkinden Fransa ve İn- giltere için daha fazla hayati bir sa- ha olan İspanyada İtalyan askerleri hâlâ duruyor. Mayorka ile Kadiks, Fransız münakalâtı için, Korfu ada- sının İtalyanın münakalâtı bakımın» dan haiz olduğu ehemmiyetten daha az kıymeti haiz değildir. Yunan gazetelerinin makaleleri Atina 12 — Güzeleler, Başvekil B. Metoksasın Yunan milletine hitabe. sinden bahsile enternasyonal vazi- söylüyor, Katimerini diyor ki; «Bütün dünya | Sahife 7 Polonya 5 sınıf askeri silâh altına çağırdı Almanya, Polonyanin Berlin sefiri vasıtasile isteklerini bildirdi Polonyadan 40 Alman Danzig şehrine kaçtı. Polonyada Almanlara mezalim yapılıyormuş Varşova 1? — Polonyanın Berlin setiri B. Lipski, Varşovaya gelmiştir. Selir 7 nisanda Alman Hariciye Na- ırile görüşmüştür. Alman nazırı, bu milâkatta İngiliz - Polonya anlaş- ması hakkında Almanyanın düşüm- cesini bildirmiştir. Almanya bu an- laşmayı 938 Alman - Polonya itilâfe- na muhalif bulmakta ve İngiliz - Po- Jonya anlaşması tahriri bir şekil alır Sa, vaziyeti yeniden gözden geçirme- ğe mecbur olacağını bildirmektedir. Alman Hariciye Nazırı, Polonyanm askeri tedbirlerinden bahsile, bunun dostluğa münafi addedildiğini söyle- miştir, Polonya, kendi topraklarından ge- çen bir yol inşasını kabul etmiyecek- tir. Danzige yeni bir idare şekli ve- rilmesini müzakereye hazır ise de, bu şehri terki kabul etmemektedir. Di- ğer taraftan Almanyanın hududda bazı kazaların terkini istediği ve B. Hitlerin doğum gününe kadar Polon- ya ile anlaşma yapmak arzusunda bulunduğu rivayet ediliyor. Almanya ve Polonya arasındaki derin ibtilâflar ve Polonya ihtiyatla” rının yeniden silâh altına alınması, siyasi İngiliz mahfillerinde endişe ile karşılanmaktadır, Berlin mahafili ne diyor? Berlin 12 — Varşovaya giden Po: rine dair verilen haberler Volkischer Beobachter gazetesinin bir makale sinden neşet etmiştir. Polonya sefiri 7 nisanda Von Rib- benirop ile yaptığı mülâkattan sonra bir daha Alman Hariciye Nezaretine uğramamıştır. Bu mülâkat pek fırtı- nalı olmuş, Polonyanın, Alman hu- dudu civarında aldığı askeri tedbir. ler mevzuubahis edilmiştir. Polonya sefiri yarın Berline döns- cektir, Bu mahafili, Danzig mesele- $inin dosta bir şekilde halli için Al manya ile Polonya arasında müzake- Teye girişitmesini muhtemel görüyor. Tondra 12 — Varşovadan gelen ha- cuk olmak üzere 40 Almanın Polon- yalıların itisaflarından okurtulmak için Polonya hududunu geçerek Dan- e aa el AİN o Kada Polon- yada uğradıkları fena muameleler ve itisaflar üzerinde ısrar etmektedir. Danzig'in Nasvonal sosyalist ma- haflli, şimdiki vaziyetin Südet mem- Jeketinde 1938 eylülünde mevcud olan vaziyeti hatırlattığını söylüyor. Cenup kutbunda | “Dünya yeti bir umumi Alman arazisi 600 bin kilometre murabbai arazi bulundu Berlin 13 (A.A) — Kaptan B. Ritsg- her'in kümandasındaki Sehwaben land vapurunun cenub kutbuna yap- tığı sefer neticesinde 600,000 kilo metre murabba genişliğinde bir sa- ha Alman hâkimiyeti altına girmiş- tir. Kaplan Ritscher, dün cenub kut bu mıntakalarından Cuxhaven'e gel- miştir. Alman hâkimiyeti altına giren ara- zi şarkta ve garpte kutba doğru sarp bayırlarla muhat bir buz sahası İle tahdid edilmiştir. Bu arazi parçası nın cenubunda pek dik kayalıklar vardır, Schwabenland vapurundan uçan giyaretleri tarihi önümüzdeki hafta başlangıcı olarak tesbit edilmiştir. bilir ki bu millet istiklâline, tâmam- lığına ve memleketinin şerefine bü- yük bir hassasiyetle bağlıdır. Göster diği soğukkanlılık, Yunan - silâhları- harbe tahammü! edemez,, Amerika "mebusan meclisi, bitaraflık kanununu müza- Vaşington 12 TAA) Mebusan meo- disi Hariciye encümeni Bitaraflık kar nununun tadili müzakerelerine baş- Tamıştar. Muhtelif hatiplerin bu müzakere. ler esnasında İleri sürdükleri fikirler şunlardır: Guyer (Cümhuriyetçi): Dünya ye- ni bir Umumi harbe tahammül ede- nununu büsbütün kaldırınız ve Ana- yasanın umumi bir harp halinde Re- isicümhura verdiği hareket serbesli- gini devlet relsine bırakınız. Fish (Cürühuriyetçi): Bütün Bita- Port Sald 12 (A.A) — Dört Sovyet torpitosu Iprande demirlemiş ve Ka» hire ile Moskova arasında resmi dip- lomatik münasebetlerin mecvcud ol mamasına rağmen İlk defa olarak mürettebatının karaya çıkmasına müsade edilmiştir. Sovyet torpitolar rı kısa bi- müddet kaldıktan sonra .dudunda beş kişiyi feci bir surette öl- düren Kelkitin Şen köyünden Ahmeğ ve Siranın Tersin köyünden Celilin ölüm cezasına çarplırılmalarına itti fakin karar vermiştir. mm