21 Mayıs 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

21 Mayıs 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Dü Ekspres Banliyö treni yüzünden bir saat gecikiyor Sabahları saat 7,20 de Sirkeciye gelmesi icap eden Avrupa Semp lon ekspresi bu sabah ancak 8,10 da muvasalat edebilmiştir. Öğrendiğimize göre, bu gecik. meye yalnız trenin hududumuza (jd teahhürle girmesi değil, banliyo terenlerine ait bir intizamsızlık ta âmil olmuştur. Trendeki alâkalı bazı memurların da teyid ettikleri gibi ekspres sa- bah 6,50 de Küçükçekmeceye var. dığı halde önde banliyo treni bu lunduğu ileri sürülerek orada boş| yere bir saate yakın zaman bekle. tilmiştir. Halbuki eksprese, banliyo tre- sinden evvel yol verilmesi imkân: olduğu ve kspres yolcularının şi. kâyetlerine sebebiyet veren bu vaziyetin bir intizam noksanmdan ileri geldiği söyleniyor. Trenin hududumuza geç girmesine bir idi yeceğimiz yoktur. Fakat ekspres Adını taşryan bir trenin Küçükçek mecede, banliyo treni yüzünden böyle bekletilmesini biç doğru bulmuyorur. Devlet demiryolları idaresinin İşe cl koyarak vaziyeti düzeltmesi lâzmkdır, ya yeni (politik bir hâdise), (po- #tik bir inkılâp) yaratmıştır. Sulh ebedi olmuştur. Bizzat büyük sanayi tekniğinin Bir mubassalâsı olan harp sanayii, Bugün, gayesini geçmiş ve cihan harbi nazariyesini öldürmüştür. Bugün artık bir cihan harbi tek. nik bakımdan imkânsızlıklar re - pertuvarına girmekte değil, gir - miş bulunmaktadır. Vaka hâlâ genel kurmaylıklar- da ve ordularda imkân mefhumi- İe hiçbir alâkası olmaksızın harbin harp olarak mütalea edilmesi pek tabiidir, Fakat bir (cihan harbi) alelst- lak harpten tamamiyle başka, ta- mamiyle müstakil vasıflarda, yep- yeni, apayrı bir hâdisedir. Bir cihan harbi potansiyel bir harp, yani bir muhassala harbidir. Bu harp alelrtlâk bir harp değil, bütün potansiyel kuvvetlerin, bü- tün muhassalaların müdahale etti” Hi nihal bir imha harbidir. Bu harbe, bütün teknik muhas. salalar hiç bir mâni müleyyede ol- maksızın iştirak edeceklerdir. Ya” nl bir cihan harbi ayni zamanda bir kimya sanayii harbi, bir fizik sanayii harbi, bir biyoloji ve mik. robiyoloji harbi ve bir fizik « ba” İastik harbi vasflariyle diğer harp İerden tamamiyle ayrı mütalea e. dilmek mecburiyeti vardır. Vakia zehirli gaz, mikrop kul- lanılmaması için bir çok devletle rin müşterek taahhütleri oluşu, bir cihan harbinin bir muhassala harbi olmasına snâni sebepler gibi düşünebilir. Fakat bu milletlerarası taahhüt lere rağmen bütün dünyanın ze. birli gazlara karşı pasif korunma tedbirleri alması bu taahhütlerin hiçliğini göstermiye kâfidir, Esasen bazı devletlerin son defa bütün cihana, mâni mücyye deleri olmadığı zaman taahhütle- rin yıkılabildiğini isbat etmeleri,! tekniğin dünyaya getirdiği bu yeni inkılâbı, son politik ve ahlâki meselelerini de halletmek suretile, tamamlamış bulunuyor. Bütün dünya milletlerinin iki taraf olup harpettiği bir cihan harbinde düşmanı nihai bir hezi- mete düşürmek için en öklürücü teknik kudretlerin kullanılması” ni menedecek bir müeyyede ola- muyacağı bügün sabit hakikatle. den olmuştur. Kaldıki Sovyetlerin harbiye ko miseri Voroşilov gon 18 İnci Sov- yet parti kongresinde Sovyet or. dusunm ümümü durumu hakkm” da söylediği büyük nutukta ordu techizatımın (maden bozucu gâz- “lere karşı siperlenmiş olduğunu) ep gi | Hatay Meclisi /Hatayın milli bayramlarını tesbit etti 20 (A.A) — Millet planarak anavatan resmi iin Hataya girdiği 5 temmuz günü re Meclisin açıldığı 2 ey- a Hatay şehitlerinin kemikle. bir yere toplanmasını ve bir şehitler Abidesi kurulmasını karar laştırmıştır. Antakya, 20 (A.A.) — Gerçlik ve spor bayramı burada zengin bir programla lise sahasında kutlulam mıştır. Bayram münasebetile Ha tayın bütün şehirleri Türk bayrak” larile donanmıştır. İskenderun, 20 (A.A) — Devlet reisi Tayfur Sökmen şehrimize gel. miş dün geceyi ordu evinde geçir miştir. Benes'e suikast Vaşington, 20 (A.A.) — Eski Çekoslovakya Reisicumhuru Be. neşi tertip edildiği haber alman bir suikastten korumak için polis ciddi muhafaza tertibatı almıştır. Gerek Nevyork, gerek Chicago Çek mahafili bu hususta sık: bir ketumiyet muhafaza eylemekte- dir, erine ilâve olarak Türk ordusu ——— Gümüşhanede bir facia oluyordu | Gümüşhanede 12 yaşında bir ço- cuk deli Hurşit suyunda yüzmek is- terken akıntıya kapılmış ve iki yüz metre kadar yuvarlanarak o boğul mak üzere iken polis memuru Mus tafa, Alteddin, Emin adlarında üç kişi çocuğu muhakkak bir ölümden söylemiştir ki bu nevi kimyevi tahrip bombalariyle şehirlerde da- hi hayati sanayii felce uğratabile- ceği fikrinin bir fantezi olmıyaca” ğını isbat etmektedir. Tahtezzemin nebatatı öldüren gazlerle de bir memleketin ün mahsulâtını imha etmek, hayat materyalini ve suları mik “| roplamak suretiyle indirekt bir! imba dahi mümkündür . İ Tayyare sanayiinin tekermmülü | ise, kendi müdafaasını daima geç mektedir. Gene Voroşilov, Sov yet bombardıman tayyarelerinin saatte 500 kilometre sürati geç tiklerini tebliğ etmiştir. Buna mu kabil, Almanlar bir kaç gün evvel avcı tayayreleriyle saatte 755 kilo"; metre rekoru kurmuş bulunuyor- lar. Hattâ, Alman matbuatı, İngir tere kralının Kanadaya tarihte ilk defa görülmüş seyahatini, Britanya adalarınm müdafaası im künsızlığından dolayı İngilterenin hükümet merkezini Kanadaya nak İlini dahi düşündüğü suretinde izaha kadar ileri gitmektedirler, Velhasıl bugünkü büyük sanayi tekniği hakkında az çok fikri olan her insanın, bir cihan harbi im- kânını kontrol ettiği takdirde, tek tik bakımdan bir cihan harbinin imkânsızlığına vasıl olmaması ka” bil olamaz. Nitekim bütün harp hazırlıkla” rna ve harp iradesine, tabrikler dahi yapılmış olmasına Orağmen bir cihan harbi açılamamış olma” sındaki sebep, yalnız büyük s2 nayi tekniğinin dünyaya yarattığı bu yeni hakikatten ve inkılâptan dolayıdır. Nihayet cihan harbine doğru son hamlelerin de kısır kalışı, bu yeni hakikatin bütün cihan tarafra dan anlaşılması için bir fayda te- min etmiş olacaktır. Teknik, kendi medeniyetini € bedi olârak kurtarmış bulunuyor. “> M. Dalkılıç Parti nizamna- mesinde ve programında “.. . İ değişiklik | | 29 mayısta toplanacak olan parti) büyük kurultayının mühim mesele- leri müzakere edeceği anlaşılmak. tadır. Parti umumi kâtiplik büroları, kurultay için lâzım gelen hazırlıkla" rı ikmal etmiştir. Müzakere ruzmamesinin de hazır landığı söylenmektedir. . Gene ha: ber verildiğine göre parti nizamna” mesinde ve programında bazı deği. siklikleri ihtiva eden iki proje var dır. Parti teşkilâtında mühim tebed- düller olacağı da anlaşılmaktadır. Ezcümle parti başkanlıklarmın va liler whdesinden alınması mukarrer bulunmaktadır. Henüz tahakkuk etmemiş bulun masma rağmen Ankara parti maha. filinden tereşşüh eden haberlere na" zaran parti umumi reis vekilliğinin Başvekillen (o almarak ayrı bir aza uhdesinde bulunması yolunda bir cereyan mevcuttur. Günün polis haberleri! Demir çocuğu havuza düşürmüşler Dün Yedikulede bir bahçede| oynayan Üç çocuk arasında kavga çıkmıştır. Henüz 12 yaşlarında 6- İan çocuklardan Turan ve Şuay- yib, Demir akil bir çocuğu isteye rek bir havuza düşürmüşlerdir. Demir, boğulmak üzere iken güçlükle kurtarılmıştır. Hakiki görünmez kaza Küçükpazarda oturan Malat yalı İbrahim, dün Eztihte Şeyh Oman sokağmda kiralık Jevhası asrİr bir eve bakmak İstemiştir . Ev sahibi 23 yaşında Hamsa, birdenbire delilik alâmetleri gös“ tererek İbrahimin üstüne atılmış, boğmağa teşebbüs etmiştir. Aziz, etraftan yetişenler tarafından ya. kalanmıştır. İbrahim baygın bir halde kurtarılmıştır. Kuyuya düştü Dün akşam Fenerde fazla rakı içen elektrikçi Ahmet yanlışlıkla bir kuyuya düşmüştür, Elektrikçi ağır yaralı bir halde kurtarılmış. | tır, . Sayfiyeye akın (Baştarafı i incide) | taşınacaklara mahsus eşya için! yüzde elli tenrilâtlı göç seferleri. | ne dün başlanmıştır. Sayfiye yerlerindeki müessese! sahipleri arasında halkı kendileri” | ne çekebilmek için büyük eğlen - celer tertip yolunda yarı şederce. sine geniş hazırlık ve faaliyet gö-| ze çarpmaktadır . İ Belediye, bu müesseselerin a! rifelerini yeniden ucuzlatmak ka. rarındadır. Bu maksatlı tarifeler! gözden geçiriliyor ve garson üc retlerinin o kaldırılması muvafık görülüyor. Zaten alâkalılar da hal/ kı mümkün mertebe ucuz eğlen- dirmek için kendiliklerinden ha. rekte geçmişlerdir. Son senelerde âdeta yeniden dirilen Boğaz için de de büyük bir faaliyet görülü * yor . Şirketi Hayriyenin halka gös- tereceği yeni kolaylıklarla Boğaz içinin bu sene de, geçen yıllardaki rağbeti bulacağı urmuluyor. Denizbank Yalova kaplıcaların: açmıştır. Otel ücretlerinde, 15 hazirana kadar yüzde 20 tenzilâtlr bir ta. rile tatbik edilecektir. Termalote! de pansiyonla berâber bir kişi üc-! reti 630 - 770 kuruş, iki kişi 950 - 1100 kuruştur. Hususi banyolu odas ve salo. nu hususi daireler 1210 - 1750 kuruşa kadardır. Ayrıca servis Üc reti almmıyacaktır. Hastaların te. davileri için esaslı tedbirler alm- BMuştır, | başlanbaşa bir kale haline gelmiş Ya Ve: te iseleri ÇA Musolini diyorki: Be Başisrafhı 1 ancide ya giden bütün yollar Alman ve İtalyan bayraklarile parlak bir su- rette süslenmiştir. Kon! Cijamoya Kont Pariane re. fakat etmektedir. Paris, 20 (A.A.) — Romndan Le Jour gazetesine bildiriliyor: İtalyan - Alman asker! pakti on senelik olacak ve askeri istişare ve belki de daim! askeri İstişare prensipini koyacaktır, İki kuman - danjık yalnız umum! bir harp halin de değil, taraftarlardan biri askeri bir harekete giriştiği andan itibarer hirlegecektir. Bununla beraber tam manasile “tek kumanda,, meselesi- nin bertaraf edildiği snlaşdmakia- dır. Nihayet, bazı haberlere göre, ta, raftarlardan birinin diğer bir mem leketle girişeceği bir ihtilâf demek rasilerin ittifak ve garanti sistem- | lerinin faaliyete geçmesini intaç et- | tiği takdirde İtalyan - Alman itti » | fakı otomatik bir surette tatbik sahasına geçecektir. İtalyan nazırlar meclisi toplanıyor Roma, 21 (A.A.) — Namrlar meslisi, harici vaziytei tetkik et . mek üzere 31 maymta Musolininin riyaseti altında toplanacaktır. Almanya şark hudutların- da ihtiyat tedbirleri almış|' Berlin, 20 (A.A.) — Ordu mat buat şubesi reisi albay Von Vedel bugün Völkischer Beobahter gaze. tesine yazdığı bir makalede Alman. yanım Polonya ile olan ademi te * cavüz paktmı feshettikten sonra | şark hudutlarında ihtiyat tedbirleri | aldığını ve bir takım müstahkem | hatlar vücuda getirdiğini yazmak. | tadır. Albay Vedelin verdiği malümata Röre, gerki Prusya daha şimdiden bulunmaktadır. Şark mmlakası da gayet kısa bir zamanda garp hudutlar: derecesin- | de tahkim edilmiş olacaktır. Ingiliz - Sovyet müzakereleri logiltere, Sovyet talepleri- nin bir kısmını daha isaf edecek Londra, 20 (A.A.) — Van Sittart dün saat 19 da hariciye nezaretin- de Maiskiyi kabul ederek, mumai. leyhin saat 22 de Parise hareketin den evvel bazı malümat almak İste miştir, Van Siltart, sefirden 15 mayısta yapılan Sovyet tekliflerinin Sovyet- lerin son sözünü teşkil edip etmedi. Kini sormuştur. Çünkü dün tevdi dilen Sovyet notası, 15 notanın muhteviyatının teyidinden ibarettir, Maiski, hükümetinin esas adde dilen gokta hakkında kanaatini de Siştirmiyeceğini zannettiğini söyle. | i miştir. O nokta şudur: “Müşterek emniyet, o mütekabil yardım taahhütlerine girişilmediği takdirde kabili tahakkuk değildir... Bunun üzerine İngiltere hüküme- | nasında Fransız nazırlarile ve “İCenevreye hareket etmiş ve yapılabileceği kanaatini izhar sylemektedirler, Londra, 20 (A.A.) — Dün Ma. iskinin hariciye nezaretine yap. tığı ziyaretten sonra kabinenin hariciye komitesi toplanmıştır. Bu toplantıdan sonra, İngi. liz « Sovyet müzakerelerinin şim diki vaziyeti salâhiyettar mah. fillerde şu suretle tarif ve tes. bit olunmaktadır: Sovyetler Birliğinin teklifleri hiç şüphesiz İngiliz hükümetinin nazarında olduğu gibi diğer be. zı hükümetlerce de zorluklar er zetmektedir. Fakat bu vaziyet zorlukların oyenilemiyeceği de. mek değildir. Londra meseleyi azami hüsnü| niyetle ve kabul edilebilir bir tarza varmak arzusile tetkik ey. iemektedir. Bununla beraber alâ kadar hükümetlerle istişare için zamana İhtiyaç vardır Ve yeni bir merbale daha katı için bir kaç gün gecikecektir. Halifaks Cenevre seyahati e#- Cenevrede Malski ile temas ede. cektir. Sovyet murahhası Mosko- va ile görüştü Paris, 20 (A.A.) — Bu sabah ise gelmiş olan Sovyetler Bir inin Londra (sefiri Maiski, derhal din Bonnet tarafımdan kabul edilmiş olan Sovyetlerin Paris sefiri Suriç İle görüşmüş. tür. Moskova müzakereleri (o hak. kındaki Fransız ve İngiliz nok. tai nazsrları hakkında malümat tar olan iki Sovyet diplomatı, Moskova ile telefonla konuş- muşlardır, In - Fransız “müzakereler” İngiliz hariciye nazırı Cenevreye hareket etti Paris, 20 — Lord Halifaks, refa. katinde hukuk işleri müdürü Mal- kin, orta Avrupa işleri dairesi şefi Strang ve matbuat dairesi şefi Pe ake olduğu halde Parise gelmiştir. İngiliz devlet adamları Bone ta- ralından karşılanmış, Başvekâlette hariciye memurlarının ve Daladye ile Bonenin iştirakile diplomatik gö rüşmeler yapılmıştır. Müzakereler saat 19,50 de bitmiş Tokyo, 20 (A.A.) — Jap mahafli Japonyanın harici tinde tam bir istikrar m it eden tebliğin € ettirmektedir. Japon hükümetinin kara! ve Berline bildirileceğinden susta herhalde müzakereleri ması lazımgeleceğinden 22 İtalyan Alman ittifakını merasimine Japonyanın fi rak edebilmesine ihtimal yor. Maamalih Almanya ittifakın imzasından evvel nın vaziyetinden haberda! ceklerinden merkür ittifakı bu suretle Japonyanın da na imkân verecek bir tarz edeceklerdir. Bu sabahki i Yugoslav m (Baştarafı İ Oyun, dünküne nazara” zevkli ve süratli oynanıyer. raf da karşılıklı hücurlari nin müdafaa hattmı zorl! 24 ncü dakikada saha © Şişli aleyhine verilen fa gosalv merkez muavini A dırdr. Merkez mühacim de #f kafa vuruşile köşeden Şişli soktu, Bir iki dakika sonra Yu lar aleyhine bir penaltı de Vlâstardi atamadı, top kaçtı, Bundan sonra â dakikasma kadar iki taraf çosiz akmlar yaptı. Kırk dördüneli dakikads mak İsteyen Yugoslav Ki Şişli takımından Mikrop mar, yaptığı gici şiddetli *f ez garj yaptı, kaleciyi menemen VEE oyuncusu Mikrobun üzerinel dü, itişmeler, kakışmalar © Hililer de arkadaşlarını kur geldiler. Hâdise bir kavgaya mü! lürken polisler mildahale ©! disa yatıştırıldı. Ordan sonra mühimce bi olmadan birinci devre El Şişli aleyhine bitti, Ikinci hafta İkinci haftaym da seri tir. 20 de, harbiye nezaretinde İr.| | giliz diplomatları şerefine sekiz ki- şilik hususi bir ziyafet verilmiştir. Müzakereler neticesinde hiçbir teb- liğ neşredilmemiştir. İngiliz hariciye nazırı 2130da istas” yonda Bone tarafmdan < selâm! mıştır. Ayni trenle Sovyetler birli ğinin Londra büyük elçisi Maisli| de Cenevreye hareket etmiştir. Japonya ve askeri ittifak Italya - Alman ittifakının imzası merasiminde Ja- ponya iştirak edecekmi? Tokyo, 20 (A.A.) — Bugün saat 1430 da kabine (toplantısının s0- le başlad. 16 mcı dakik göslav müdafij yanlış bi topu kendi kalesine sokti yet berabere oldu. Sırasiyle 38 inci dakik ci, 41 inci dakikada SÜ İüncü dakikada 4 üncü attılar. Maç 4-1 Yug' galibiyetiyle bitti. Şişli ikinci devrede çok İnadı. İkinci devre devâ müddetçe tribünlerde #6) rasında (polisin omüdi mevzii kalan kavga hâdi du. TTaşkınlık yapan bast stadyomdan dışarı çıkart ti, derhal Varşova ve Romanya ilelnunda neşredilen kısa bir tebliğdel arada Şişli klübü reisi K temasa geçerek bu iki tarzı hareketiyle üç taraflı bir yar dım paktı ve bunun neticeleri hak- kında bu iki memleketin imtiyazla. | rının nelerden ibaret olduğunu öğ“ rehmeğe karar vermiştir. Kabine, Varşova ve Bükreşlen &- lacağı cevapların ve cumartesi ile pazartesi günleri Pariste ve Cenev-| rede yapılacak görüşmelerin netice. | sine göre çarşamba günü $on kara” rınt verecektir. İ İngiliz hükümeti o mahfillerinde İ söylendiğine göre, İngiltere, Sovyet | taleplerinin bir miktarını daha is al edecektir. Ayni Omâhfiller, şarki pada harp vukuunda (İngiltere ile müttefiklerinin hareket | ser) bestiliklerine — halel © gelmeden Sovyetlerle umum! (bir anlaşma! i Avru yanım takip edeceği (Siyaset husu- sunda tam bir mutabakat hasıl ol- duğu bildirilmektedir. memleketin | Avrupa vaziyeti karşısında Japon | tribündekilere karşı, hal yaptığı münasebetsiz bis ten dolayı polis tarafın? lanarak karakola götürü 19 Mayıs 1939 GENÇLİK ve SPOR BAYRA Kadıköy stadında 10 binlerce talebenin idman genlikle mil teferrüntüle TÜRKÇE SÖZLÜ FİLM ve 50 senedenberi Türk tersanelerinde ilk defa olar edilen gemimiz » DENİZALTI ATILAY” Denize indirme merasimi filmi bugün matinelerden İt TAKSİM-LÂLE ve SÜM Sinemalarında programlara ilâveten gösterilmekt?