12 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

12 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

ölem yy Danzig 11 (A.A) — Buraya si i lâh ye Gephane yüklü yeni Alman i Yapurlarının geldiği bildirilmekte ir, | » Geçen gece denizden Danzige yeni | silâh Ve mühimmat gelmiştir. Bu malzeme Svhichau © tezgâhlarmın “epölarile elektrik £ fabrikasma ve! belediye dalhanesine yeri i ir, Çemberlaynin nutku manaları sınirlendirdi Berlin, 11 (A.A) — er p obahterin bu sabahki nüshasında ” Marşet şudur: , Çemberlaya, Polonyaya destek 2 » halkın kendi mukadderatın | kendisinin karar vösmesi hakli Üzerinde bir kelime bile “söylemi Yor, “Deutsche Alihemaine | Zeitung | WA başlığı da şudur: yanlış w nşetler, Alman Omatbuatr Çemberlayrin © karşısındek Memnuniyetsizliğini ve sinirlil Böslermeğe kafidir, Völkişer Baobahter, nutka “İRİ yazısında ise diyor ki İni Patukla halledilemez. Çemberlayn | DİN dünkü nutku, Polonya nokta w müdafaadan başka bir şeş r. Bu nutuk bizzat İngiliz basvekilinin istediği süktnet hava- SRMN Vücut bulmasına mani olmak tadır. İngilterenin aldığı bu bet Pareketin Polonyalılar üzerinde ya PACAĞI tesir, simdiden gözükmekte “ir. Bu nutuk, hakikatte İngiltere- 7 İsteği vaziyeti ihdas edecektir İngilterenin istediği ise Almanya - Poonya anlaşmaslığının dzha ziyn de vahimleşmesidir.., ie r Dienst gazetesi diyor *Çemberlaynin bu mutlu, hiğbi etmiyor. Statü- sıtalarla müdafaa deposu! Italyan gazeteleri nutku tefsirden çekiniyorlar Roma, 11 (A. A.) — Çemberlayn m Danzig hakkinda avam kamars- 4mdaki beyanatı İtalyan matbur . tında geniş bir yer işgal elmekte bununla beraber matbuat bu boya- nat hakkında doğrudan doğruya tefsiratta bulunmadan içtinab eyle mektedir. Popolo di Roma gazetesinin Lop- dra muhabiri diyor ki: “Çemberlayn beyanatma drama- Lik bir gekil vermekten sakınmıştır. Bu beyanat, son defa Halifaks ta. rafından yapılan beyanatla mluka- yese edilince, muvezeneli gözükü İyor. Ve battâ akliselime evdet c-| seri seziliyor, Londrsdaki müşahit. ler Çemberlaynın nutkunun veziye- e yeni bir şey katmadığı ve vaz yetin hiç de değişmediği kanaatin- ledirler. “ Mıhver ricat edecektir, Paris, 11 (A. A.) — “Petit Pa. risien,, gazetesi, evvelce Hitler'in samimi iş arkadaşı olan eski Danelg iyan meclisi relsi Hermann Rau- 3ehrigg'in bir maknlesini neşret - mektedir. Hitlere yapılacak olan sulh tek- iflerinde müteyakkız bulunulması. ar tavsiye eden Rausehnigg, şöyle | demektedir: “... Halihazırdaki buhran bir çik maza sapmış gibi görünüyor. Çün- kü Hitler geçen yazdanberi siyasi vaziyette hâsıl olan bilyük değişi liği henüz anlamamıştır. Bu anla - mayışım heticeleri feci olabilir. De. mokrasilerin beyanatı, bazı ihtar- lar tazammun ettikleri zaman bile şarta muallâk vaidie“i ihtiva et - mektedir, Bü beyanstta imdatçı bir partoneri ikna etmek istiyen bir oda vardır. Faknt beyanatın muba- tabı kendisinden-beklenen şeyim ta. mamile aksini yapmaktadır. Çünkü o, bunları bir zaaf eseri, felce uğ- riyan bir iradenin ifadesi addeyle- mektedir.,, “Le Journal, gazetesinde Andre Tardieu diyor ki: ". Mihver, bizi bir cümlci asa” İ biye maçına soktu, Mukavemet et. piek kâfidir, Çünkü mihver, ricat İ edecektir, Gazetelerimizden birço- Sileceği hakkında Ingiliz DİN teminatı, Polonya şovenizm Vİye edecek ve yangını körül Hatay ve Ankara, 11 (A. A.) — Temmu- yan 3 üncü pazar günü tes'id edi- lecek olan Hatay kurtuluş bayra, mına anavatan iştirak program: | tesbit edilmiştir. Bu programa gö- re: 1 — Gazlanteb, Maraş, Seyhan, | İçel ve Urfa vilâyetlerinin beherin- İ den, biri parti ve biri de meclisi u- | mumi azası olmak üzere ikişerden| 10 arkadaş, "bu arkadaşların har- «rrahları parti merkezinden tesviye olunacaktır.,, 2 —C, H. P, umumi yetinden iki arkadaş. 3 — Türkiye Büyük Millet Mec- lisinden üç kişilik bir heyet, An- takyaya giderek oradaki merasime iştirak edecektir. 4 — Yukardaki üç maddede adı teşekküllerden (o seçilecek | arkadaş O Temmuzun! idare he. yeçen on. beş Anavatan, gününü teside hazırlanıyor Bayram üç gün üç gece sürecek; Halk- evlerinde şenlikler tertip olunacak yirmisinde Adanada birleştik | ten sonra tek bir heyet halinde ve Büyük Millet Meclisini tec sil eden heyetin başında bulu- nacak olan zatın başkanlığında olarak Antakyaya hareket ede seklerdir. | B—1—23 temmuz günü partinin vilâyet başkanları ta rafından Hatay parti başkanlı- ğma tebrik telgrafları çekile-| cektir. 2 — Anavatan dahilindeki bü- tün halkevlerinde mevzua uy gun hitabeler irat ve şenlikler! İ tertip olunacağı gibi 23 - 24 ge- sesi halkevlerivle parti ve bele Şenlikler üç gün üç gece sürecek | Hatay, 11 (A.A) — Kurtuluş| bayramını kutlama programını; kurtuluş hazırlamaya memur komisyon levamlı olarak toplanmakta ve yapılacak tezahürat ve şenlikle- rin esasını tesbit eylemektedir. Şenlikler üç gün, üç gece de- vam edecektir. Sabık baş konsolosun ziyafeti Anta 11 (A.A.) — Sabık başkonsölos Fethi Denli tara- (Undan Soğukoluk'da Ayvazoğlu otelinde bir aparetif daveti vo- rilmiştir. Bu davette Hatayda bulunan Korgeneral Muzaffer Ergüder, fevkalâde murahhas Cevat Açıkalın, Albay Şükrü Kanatlı, birçok askeri ve mülkl erkân ve parti mensupları, ec- nebi konsoloslar, gazeteciler ha- zır bulunmuşlamır. Toplantı, çok neşeli bir hava içinde gece na kadar devam etmiştir. yari Cumhur Reisimiz i inönü Maiatyayı ziyaret etmeği vadetti er Malatya, 12 — Melatyalılarm ta- Reisicumhur İ. imönüne bildirmek üzere Ankarı İlgiden belediye vekilimiz doktor Ca- fer Özeliç buraya dönmüştür. İnönü tarafından kabul buyrulan belediye reisimiz inşaat: biten Ma- latya mensucat fabrikesmm kü nini yapmasinr Reisicumhi muzdan rica etmiş, İsmet İnönü de bu daveti kabul ederek Malatyalı- sim ve saygıları Paris, 12 — Tokyodan ve Man-/ çurl - Sovyet hududu civarmdaki | muharebeleri takip eden Havas «. janst muhabirinden gelen malüme- ta göre dün saat 14,90 da 8 Sovyet bambardıman tayyaresi Japon askeri üsstüne 5 kilometre yak lağarak ais açmıştır. Japon! avcı tayyareleri. Sovyet. tayya. relerini takibe kalkışmışsa da bombardıman tayyarelerinin ri- catini himaye eden Sovyet avcı tayyareleriyle karşılaşmışlardır. Bir Sovyet tayyaresinin düştü. ğü görülmüştür. Japonlar ise lara sevgi ve selâmlarmı gönder g / etmektedirler. miştir, İ 59 tayyare düşürdüklerini iddia Halka nehri cephesindeki harekli» Harp devam ediyor Japon menbalarından gelen ma. tümata göre İse Tokyoda Japon ordusunun salâhiyetli bir mümassi Wi, Japon kuvvetlerinin Tİ günden- beri Nomonham bölgesinde cere- yan.eden hava muharebeleri &sna- sında 52 Sovyet tayyaresi düşür. Tüklerini bilâlimiştir. Bü mümessi- le göre Japonlar yalnız 14 tayyar kaybetmişlerdir. Kuangtung ordusunun bir tebli- dinde de, Halka nehrinin doğusun- da Mançuri topraklarma giren Sovyet . Mongol kıtastınm tama - men Mogol topraklarma sürüldüğü bildirilmektedir. ! 20 Temmuz bayramı K İÇERDE: * Tek telli saz sahibi Aşık Cemal vilâyete müracaat ederek yıllardan. beri kullan m müzeye ko nulmasını isi * Londradan şehrimize dönen Ad Bye vekili Fethi Okyar dün akşam Ankataya gitmiştir. * Darüşşafaka bütçesi tesbit edil- miş, dün tetkik ve tasdik için Mag“ rif vekâletine gönderilmiştir. * Maarif müdürü meklep inşaatını tetkik etmek üzere Çatalcaya gitmiş» tir. * İki İngiliz firması İstanbulda süt fabrikası inşası İçin belediyeye mü- racaat etmişlerdir. Bunlardan birinin mümessili dün şehrimize gelmiştir, Diğeri de tayyare ile Londradan yo- la çıkmıştır. * Eminönü helkevi inşaatının ik- mali için vali LOM Kırdar 15 bin Il rahık tahsisat temin etmiştir. 75 bin lira da Emniyet sandığından alına- caklır, * Et nakliyatını yeni kanunla üze“ rine alan belediye bu hususta tetkik ler yapmaktadır. Bu işi ya (O kendisi yapacak veya bir şirkele verecektir, * Şehir meclisi ağustosun birinde fevkalâde loplantıya © çağrılmıştır. Toplantıda beş milyon liralık istik- rar mukavelesi ve tramvay İdaresi" nin bütçesi tasdik edilecektir. * Bazı firmalar belediyeye müra- caat ederek alınacak otobüslerin mâ- zolla müteharrik olmamasını — ileri sürmüşlerdir. Munlara göre (O Mmazot ucuzdur, fakat motörleri çabuk eskit mektedir. Belediye bu yolda telkik- ler yapmaktadır. * Denizbanktan te! maaşları verilmiş, fi lanlara benüz hiçbir paca miştir, * Hatayda yeni gümrük muhafaza teşkilâli yapılacaklır. Buradan murlar gönderileceklir , > .Js 'P Dahiliye Vekili (Baş tarafı 1 incide) rada bulunan biraderini ziyaret etmiştir. Faik Öztrak bir kaç gün İs- edilenlere açıkta ka verilme- me- tanbulda kalacaktır. Vekilin şehrimize (gelişinin, !eumhurreisimizin yakında yapa. Fransada manevra Ju takip eden yabancı muhabirler) Sovyet filoları tarafından yapılan | İç mühim hava bombardımanı ile iki hava muharebesine şahit olmak | Havas a- cakları seyahatle âlâkadar olması ihtimali vardır. gunun keşfetmeğe uğraştığı Hitle- rin Sırrı, çarpışmay: börtaraf et - İ mek için bağıran ve tehdid eden bir İ firerinin etrriadan ibarettir. Fran. Yecektir, Çemberlaynı müteessi heticelerin sebebi, Polony işleme emellerine karşı İngiltere taralımdan verilen gayretlerdir. yapacak İngiliz tayyareleri Londra, Il (A.A) — Fran Tayyare piyanko- sunu kazanan anım Berlin, 11 (A, A.) — Çember- İSİN törafmdan (söylenen mutkun Simdiki vaziyette bir değişiklik hu- Sule getirmediği salâhiyettar Al -! mahfillerinde söylenmektedir. İngiltere bağvekili, © icab ettiği an İngilterenin Polonyaya yar. yag ğini söylemiştir. Bumu, my Ye kadar yüz kere tekrar et - vet Fakat, banu tekrar etmekle by #i kararda bir yenilik olmadı- sizlar, bu tuzağa dilştükleri zaman snfdilliğin hududlarını aşmış olu - yorlar.,, Ruzvelt Danzig ihtılâfında tavassutta mı bulunacak ? Londra, 11 (A. A.) — Rüzveltin hesabına Danzigin vaziyetini tetkik etmekte olan OoOJamcs Biddles'in serbest gehre gelmesi münasebeli- le güzeteciler arasmda, Amerike Cumhurrelsinin Danzig ihtilâfında vassutta bulunmağı teklif edece A meydana çıkmış oluyor. © | ğine dair bir şayla dolaşmaktadır. Karadenizde yapılacak liman nerede olacak ? ra, 12 — Nafi di ral Ay Nafia vekili gene-| in ” * kararlaştırılan limanm yeri- ii me için bugün Zonguldağa » Sdecektir, Vekiye rafa müst ROK tekni Meri. s A Meba Ji Bİ ta ssıslarımız ve imiz mütehaş-| ikte yapacağımız bu seya- radlenizin garp mıntakasın- da been iyi mahreç o'acak, hem Vat iman için icap eden bütür Yin ag 1 haiz Yulunacak, mevki ta Silecek tir, cak Him izin bu kısmında yapıla- len pin yeri bu suretle mahal nihal karara bağlan 4 bizi, mış olacaktır. Seyahatten dönüşte Fuat Cebesoy Karadenizde | Ankarada bir müddet kaldıktan sor.! ra.şarka gideceğim, eyahatte de teknisyenler beraber 'e olacaktır.,, Diğer taraftan İtalyanlardan alı nar şirketlerin devir ve tesellüm iş 'eri için Nafia şirketler reis vekil Ziyatın riyasetinde bir heyet bu | cuma günü Ankaradan hareket ede cek ve önce Gaziantebe gidecektir. Bu şirketlerin tesellümlerile beledi- yelere devri işinin bir buçuk ayda ikmali mukarrerdir. (Baytarafı 1 incide) |imkânmı bulmuşlardır. rarile bir bilet almış ve garip bir tesadüf neticesinde hayatında ilk defa olarak aldığı bu bilete 30 İ bün lira çisarek 3 bin lira para al mıştır. Fakat o zaman hayli genç İ olduğu ve bekâr da bulunduğu i- çin Sermet işini bırskmış ve bir yaz mevsimi içinde üç bin lira - nu altından girmiş üstünden çik- imistar. şına gelen Sermet bu sefer burada bir iş de bulamamı; ve nihayet | Zonguldak civarındaki kömür o- caklarından birine amele olarak | girmiştir. Sermet buradan o Zonguldağa giderken evvelce hatırında tuttu- ğu ve kendisine üç bin lirayı ka - İzandıran biletin numarasını taşı »- yan bir yeni bilet aramış ve niha- yet bunu Bâyan Nimette bularak almıştır. Sermedin fikrine göre, hayatında ilk defa aldığı biletin numarası kendisi için uğurludur. isi bu fikrinden dönmemiş ve bügüne ka. tam beş şı numaralı bileti posta İle 5s vimizden tedarik etmişti, Gencin bâşından geç: Paralar bittikten sonra aklı ba-| jansnın muhabiri iki teyyarcnin a- levler içinde düştüğünü ve bir & çüncüsünün de inmeğe mecbur kal- dığını görmüşse de bunların hangi tarafa alt olduğunu farkedememiş- tir. Bu muharebelerin en ehemmiyet lisine 24 tayyare iştirak eyiemiş- Italyanın bi (Buştaralı 1 tnetde) Pala ra ve blöfü pek severler. Eğe bu son ülöflerile bizi kasdetmişsele: zahmet ve smasraflarının boşa gitti gini haber verelim. Londra, 11 (A.A.) — “Daily Herald” gazetesinin 12 adalar- daki hususi muhabiri, bu ada. larda yapılmakta olan hazırlık- lara germi verildiğini gazetesi ne bildirmektedir, Daily Herald'ın hususi muha biri, bu telsrafmda diyor ki: Alman gemileri, Rodos adasi na mütemeğdi surette barp mal zemesi ihraç etmekteflir, M draki iilmanmda 16 İtalyan r 'enler taliin bu görip cilvesine şaşmışlardır, Sermet beş sene ev * velki üç bin lirayı yedikten sonra “Eğer bir daha iktamiye kara - İ mırsam. o zaman bu hovardalığı | yerıpam, Bu bana bir ders oldu.,, demistir. Şimdi kendisinin Zon - guldakta karsı ve iki çocuğu var- dır. Buradaki kişe sahibi ve ar - kadaşları yıldırım telgrafile ken- disine müjdelemişlerdir. gemisi demirlidir. Bu gemilerir arasında ©n $on sistem yedi ta | ne denizaltı gemisi de vardır. 12 adalar umumi velisi Gene ral Grazian!'nin emri ile, Pat. mos adalarındaki sivil halk tah liye edilmiş ve Kalimos adasına götürülmüştür. Fakat sivil halk- tan bir çoğu, motörlerle Anado- lu Türk sahillerine iltleaya mu- vaffak olmuşlardır, İlerdir. Bu tedbir talebenin mah - toprakları üzerinde manevra yap” mak üzere 12 bombardıman filosu, Fransaya hareket etmiştir. Manev- ralara 150 İngiliz tayyaresi iştirak edecektir. İlk defa olarak sulh zamanında bir ecnebi kuvvetinin P da ma- ölü kime? Nihayet General Graziani, son | sünlerde, İtalyan memurlarma, sivil halk ile her türlü münase- bette bulunmayı meheden bir rarname neşreylemiştir. Almanyada mahsul acele | toplanıyor Londra, 11 (A.A.) — Times gazetesine Prağ'dan bildirili. yor: Rohemyanın müteaddit cenup bölgelerinde mahalli Alman maksmları harman makinele- rini mühürlemişlerdir. Gazeteye Şi , bu tedbir mahzulü kont. rol için alınmıştır. Almanyada yüksek mektepleric teknik mektepler 1 ağustos yeri - ne bir temmuzda tatil edilecek - sülün biran evvel kaldırılmasına yardım edebilmesi içindir. Alman makamlarının halen başlıca meş” galesi budur. İtalyadan çıkarılacak ecnebiler Paris, 11 (A.A.) — İtalyan maâkamlarmın yukarı Adligede' Maraşal Fevz Çakmak Mareşal Fevzi Çakmak şehir methalinde toplanan kadın erkek binlerce halk ve parti, beldiye he- yetleri tarafından karşılanmış, sa- yın Mareşalimize mekteplilerimiz tarafmdan buketler takdim edil - miştir. Halk kahraman ordunun şerefi- ne tezahürat yapmakta ve şehir bir bayram manzarası arzetmek * tedir. Bu geceyi Muğlada geçirtecek olan büyük Erkânıharbiye Reisi « İmiz şerefine Parti tarafından bir öğle ziyafeti verilmiştir. oturan ecnebiler hakkında İttie haz ettiği tedbirlerden 15 kadar Fransıs mutazarrır olacaktır. Bu mıntakadaki ecnebiler kı- sa bir müddet zarfındn burayı terketmek emrini almışlardır. Salâhiyettar Roma mahfille rinden şimdiye kadar bu husus. ta malümat almak mümkün o- lamamıştır. Italyadaki İsviçreliler Bern, 11 (A.A.) — Neve Zur- hehen Zeitung gazetesine göre, Tirol'da oturan ve bu bölgeyi terk kararına dahil bulunan İsviç- relilere son işara kadar yerlerinde kalmaları için emir verilmiştir. Zira Bern hükümeti, mesele hak“ kında diplomatik münakaşalar yas pılmadan önce bir tehir kararı ie tihsal eiilebileceği Ümidindedir,