16 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

16 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

15 TEMMUZ — 1939 iFansada bir sayyahın yarım milyon k 'ymetinde mücevherlerini çalmışlardı ransız polisi aylarca sonra hem malları Genç suçlu: yüksek te, br olelesimden bir Belçikalı zenginlerden Van * Haydenle karısı, madam Matilt » eye koymuş ve karı koca, ne- İde, yemeklerini bitirmişlerdir La Ritmeye gelince, madam çan- he yalak üzere elini uzatmış fa biranda beyninden vurulmuş Çantanın yerinde yel karı koca büyük bir telâişa düşe bemen polise haber vermişlerdir. sİn tesbit ettiğine göre, çanta” Mavi bir meşine sarılı olarak b.009 Belçika, 5000 Fransız fran İ. üzerinde dört büyük taş bulu &n bir bilezik bir kolye — velhasıl Aim milyon frank kıymetinde İuhtelif mücevher bulunmaktadır Fransa emniyet © teşkilâtının er ipe müfettişleri günlerce tah , 3 yapmışlar, fakat bu kibar lo İniada, sahibinin yarında duran, ünlâyı dcimin çaldığını bir türlü ana çıkaramamaışlardır. M6 Yö ve madam Hayden niha- © Memleketlerine» dönmüşler ve kleri bu büyük servetten ar “İerini kesmişlerdir. Fakat Fransız polisi vakayı bi Yet meselesi yapmış ve aram” ima devam etmiştir. Nihayet ge €nlerde çalınan elmaslar arasın” Pılunan parçalardan biri satılırke: | dir. akalanmış ve bu ipucundan, İş "eydana çıkmıştır. yet müfettişleri takip ettik i ler, asıl hırsızm şahsiyetini ta- © Çünkü bu genç memleketin en İk ailelerinden birine mensup Müfettişler yanılıp, yanılmadık bir kere daha kontrol etmiş- ii Ve hihayet gencin evine ani bir in Yaparak girmişler ve arama ,İbedi Sef Atatürk'ün İznik'i lendirdikleri günün yıldönümüdür. P ettikleri zaman şaşa kalmışlar | : hırsızları hem de çalınan buldu bir aileye mensuptur Fransaya gelmiştir . Pariste günün başlıca mevzuu ol maktadır, İznikte Atatürk günü İznik, 15 (A. A.) — Bugün, E- geref- Bu münasebetle saat 15 de beledi. ye böhçesinde kalabalık bir halk kütlesinin iştirakile bir toplantı ya. pılarak bir çok hatibler söz almış ve Atatürke ait ölmez, unutulmaz hatıraları yadetmişlerdir. Kızılcahamamda Kızılcahamam, 15 (A. A.) — E- bedi Şef Atatürk'ün kazamıza geliş- lerinin 20 inci yıldönümü olan 16 tommuz günü yarın burada mera- simle kutlulanacaktır, Bu münasebetle muhtelif eğlen. celer hazırlanmış ve bu arada peh. ivan güreşleri ve cirid oyunları tertib edilmiş bulunmaktadır. Gece de büyük bir fener alayı yapıla- caktır, Bütün kaza, nahiye ve köylerin- den birçok heyetler ve balk bura- ya gelmiş, parti ve belediye rafmânan misafir edilmişlerdir. ——— Almanyada yolculara çıkarılan müşkilât Merkezi Avrupada ve bilhassa Almanyada transit geçen trenlerin yolcularına karşı kontrol namı al- tmda birçok güçlükler çıkarılmak. ta- Son gelen yolcular bunu temin İ ederek Avrupa trenlerinin gecikme. İ sine bu vaziyetin Amil olduğunu | söylüyorlar, Bu sabahki Semplon ekspres treni bir buçuk sest toahhurla ge- lebilmiştir. —.—.. Hatay pulları Antakya 1$ (A.A.) — Hatay devleti adına basılan ve 12 si poz. tâveS5i takse olmak üzere 17 ii da çalman mücevherlerin her puldan mürekkep bulunan seri ha Umuştur. tıra olarak postada kullanılmaya Rp, SU mahkemeye sevkedilirken. | başlanmıştır. Mezkür pullar Tür “tikaya, etmasların sekibine tel) kiye Cumhuriyeti adıyla surşaj d- Eral çekilmiş ve aylarca sonra bir) dilerek 23 temmuzdan itibaren ümitlerini kestiği sırada malla | ba yeni şeklinde de kullanılacak: tekrar kavuşmak (sevinci ileltar. i ma AVUKATLA İSTİŞARE Avukat — Bu mesele halkında me düşündüğümü size açıkça ve Muin olarak söylüyeyim mi? — Mayır, bis işe yarar hir fikir öğrenmeğe Keldik. ELENA şam Posts, EKONRADYLO. Japon filosu IMPARATORUN ÖNÜNDE Geçit yapacak! Çan-Kay- Şek Tansada, dört beş ay evvel mü-| Mösyö Hayden bir tayyareye binip| Çin milletine hitaben bir mesaj gönderdi Chung.King, 15 (A.A) — Çin istiklâl harbinin ikinci yıl. dönümü münasebetiyle başku. mandan Çan-kay.çek, millete hitaben bir mesaj göndermiştir. Çan-kay-çek, bu mesajında geçen sene içinde Çinin kendi.! sine nihai zaferi temin edecek olan şartların büyük bir kısmı. nı tahakkuk ettirmeğe muvaf. fak olduğunu gururla kaydet. tikten sonra şöyle demektedir “Silâhla müdafaa ve milli kalkınma eserini tahakkuk et. tirmek için memleketin içinde ve dışında bulunan bütün Çin. üler büyük bir gayretle çalış. malıdırlar.,, Başkumandanm mesajında, harbin ilk senesinde Japon kuv vetleri Çinde 800 kilometre ka dar ilerledikleri halde ikinci se. ne içinde muharip Japon kıta. ları adedinin arttırılmasına rağ- men ancak 310 kilometre iler. liyebildikleri o hatırlatılmakta. dır. Japonlar, kendileri de itiraf ettikleri veçhile bu ikinci sene. nin mart ayına kadar bir mil. yon kişi zayiat vermişlerdir. Japonların karşılaştıkları mu. vaffakiyetsizlikleri gözden ge- çiren başkumandan siyasi saha- da Japonyanm Prens Kenoye. nin harp kabinesinin dağılışımın sarsıntısmı hissettiğini, iktisadi sahada Japonyanm gittikce ar. tan işsizlikle, hububat fiatları. nın yükselmesi ile ve zirai va. ziyeti vahimleştiren ihtiyat al. tınlarının azalmasiyle mücade. İe ettiğini kaydeylemektedir. Ruhi sahada Japonya hakik! bir muamma karşısında bulun- maktadır. Zira memleket dahi. nde olduğu kadar, ordu için. de de harp aleyhtarlığı gittikçe artmaktadır. Diplomasi sahasında Japon. ya gittikçe yalnız kalmakta ve Roma — Berlin mihverine ilü- haka bir türlü karar vereme. mektedir. Bütün bu mülâhazalardar sonra başkumandan 100 mi' uzunluğunda olan yolun 90 mi linin katedildiğini ve Çine ni- hai zaferi temin için her za mandan ziyade geyretleri bir- leştirmek İâzımgeldiğini mille. te hatırlatmaktadır. AYIN Chung.King, 15 (A.A.) — Chung.King şehri mukavemet barbinin ikinci yıldönümünü tesit etmektedir. Bu münasebetle dört büyüt içtima aktedilmiştir. Tertip edi len merasim esnasmda öler kahramanlar namına dikilecek âbidenin ilk taşı konulmuştur. Çinin bütün kiliselerinde York Başpeskoposunun tavsiyesi ü- zerine âyinler yapılmıştır. Çin Ci işinin Mesajı Chung.King, 15 (A.A.) — Çin Cumhurreisi başkuman. dan Çang-kay-çek'e bir mesaj göndererek bu buhranlı zaman. da Çin milletine yaptığı yük- sek hizmetlerden dolayı mu. maileyhe teşekkür etmiştir. Reisicumhur mesajında şöy. le demektedir: “Cesaretiniz, basiretiniz ve iyiliğinizle yalnız milletimizin mir.nettarlığını değil, dost dev- letlerin takdirini de kazandı. — Frans karikatirü — İnız., İngilizler bunu bir nümayiş sayıyorlar Tokyo gazeteleri Ingiliz -Japon görüş- melerindeki hattıhareketi tesbit eden bir beyanname neşrettiler Tokyo, 15 (A.A.) — Japon fi- lolarının kombine Oo manetraları münasebetiyle, filanun 21 tem. muzda imparatorun önünde bir geçit yapacağı resmen bildiril-! mesele olerak ileri sütmüştür. mektedir. Geçit Tokyo yakınında | İngiliz büyük elçisi verdiği ce. ki Yokosira deniz üssü açıkların. vapta hükümetten şimdiye kadar da yapılacaktır. aldığı talimata göre ümümi İyi malâmat alan mahfiller bek İngiliz - Japon münasebetleri me lenmiüyen bu haberin İngiliz .|selesine temas etmek salâhiyeti- Japon konferansının açılmasına ni haiz olmadığını, bilâkis mün - mânalı bir surette tesadüf ettiğini hasıran Tiyençin meselesile meş. ve bu tesadüfün manevralara Ja- gul olmak için talimat almış bu- ponyanın Pasifik Okyanusunda-| lünduğünu bildirmiştir. ki deniz kuvvetinin bir nümayişi Ingili işe MERE ingiliz - Japon görüşme- mahiyetini verdiğini bilhassa kay z 5 ediyorlar. lerindeki ii a İngiliz elçiliği önündeki |, Tokyo. 15 (A.A) — baai Tokyo gazeteleri İngiliz - Japon > Yy :u, görüşmelerindeki hattı hareket- Londra, 18 (A-A.) — İngiliz jeri tesbit edin ebir beyanname hükümeti dün Tokyoda İngiltere bneşretmişlerdir. büyük elçiliği önünde yapılan 1 v 3 nümayiş hakkında büyü kelçi O- kez ye a #ölMleğes ibik rüpor alette | iie görende ttali) “Gülle Bu husustaki matbust haberle. Çankaygek taraftarı politika te - ine uygun olan bu üybe, halen eösiifle kaydedilmekte ve bunun tetkik edilmektedir. Tiyençin daimi gibi müsait İngiliz elçisi Tiyençin | küdiselere müncer olduğu bildi - işiyle meşgulmüş rilmektedir. Tokyo, 13 (A.A.) — Yar! Beyanname, milletin Çindeki resmi bir Japon kaynağından alı-| mukaddes harbinde her türlü en- nan malâmata göre, Oraigie ile gelleri iktihama âmade bulundu- Arita arasında bu sabah yapılan ğunu ilâve eylemektedir. Maarif Şürası | yarın toplanıyor İstanbuldan onbir murahhas ve birçok mütehassıs aza gitti Muhtelif maarif meseldleri Ü-| bul maarif müdürü Tevfik Kut, zerinde görüşmek Üzere toplan-| bütün umum müfettişler, sanat o- mesına karar verilen, Maarif Şü. kulu direktörü Salih Şevket Se. İrası yarın Ankarada toplanacak- ven, Yusuf Ziya, Selçuk kız ens- görüşme esnasmda Japonya ha- tciye nazırı İngilterenin uzak doğudaki yeni nizam hakkındaki İngiliz hattı hâreketini umumi tar, İ © Şehrimizden şürada bulunmak) titüsü direktörü ide Demirtaş, Haydarpaşa lisesi direktörü Saf- biçin gerek aşli aza ve gerekse ih-| vet Şavlıdır. | tisasındar istifade hususunda da. İvet edilenlerden bir kısbı o dün, İ bir kısmı da bugün gideceklerdir. İstanbuldan gidenlerin alan | şunlarıdı. £ Üniversite rektörü Cemil Bil- sel, edebiyat fakültesi felsefe pro- fesörü Şekip Tunç, tıp fakültesi ordinaryüs profesörü Akil Muh. tar, (en fakültesi riyaziye tahlil profesörü Kerim Erim, hukuk "akültesi kara ve deniz tarihi pro İcsörü Hiriş, iktısat fakültesi ve iktısat ve maliye teorisi profesö- cil Nöymark, güzel sana'tlar aka- demisinden inşaat öğretim veki. 5 Zeki Sayar, heykeltraş atelye- ai öğretmeni Mahir, resim atel- yesi öğretmeni Çalir, tezyini san. atlar oOşubesi öğretmenlerinden Hakkı, iktrsat okulu direktörü Nihat Sayar. İhtisaslarından istifade edile- cek azalar da Neşet Ömer, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, profesör Sad. rettin Celâl, edebiyat fakültesi de- kanı Hâmit, tap dekan: Ahmet Kemal, fen fakültesi dekanı Fahir Yeniçay, hukuk dekan: Ali Fua Başgil, iktısat dekanı Ömer Celâl Saraç, Güzel san'atlar akademisi direktörü Şüra pazartesi sabahı saat 9 den itibaren vekilin bir sutkile açılarak faaliyete geçecektir. Şürada görüşülecek işler tes. bit edilmiştir . Bunlar, ilk orta ve teknik öğ- retim işleri, derhaj alınması lâzım gelen tedbirler, muhtelif yerli ve yabancı terbiyecilerle mütehas - sısların vermiş oldukları rapor - lar, vekâletin davet ettiği terbi. yecilerin raporları, maarif men- saplerınm fikirleri ve dilekleri üzerinedir. Bütün konuşulacak mevzularm ruznameleri tanzim edilerek âzaya dağıtılacaktır. Şüra on gün kadar sürecek, encümenlere ayrılarak çalışacak- ter, “Eye mıntakasında yeni pamuk mahsulü İzmir, 15 (A.A.) — Bu sene pamuk rekoltesi Eğe mıntakası- nın kaydetmediği bir nisbette ve geçen senin seksen bin balyasına mukabil yüz yirmi bin balya ola- râk tahmin edilmektedir. Piyasa- da alivre satışlar müsait olarak Burhan Toprak, İstan- | devam etmektedir. / Kaleler İÇERDE: #» Dehizyolları umum imödürlüğü büroları Tophanedeki eski binasına tamamen taşınmıştır, # Almanyada 'Batıray,, — bugü; limanumısu müleveceihen Yola çıkacaktır, # Çubukluda belediye tarafından satn ulnan Hidiv köşkünün korusı bir park ballnde bu hafta halkın is tifadesine açılacak, bina şimdilik hk. pah kalacaktır, * Adliyeye bağlı olarak çalışı başlayan Tapu umum müdürü; belediyeler bankası imar © imüöyü dalit Ziya Türkkan tayin olunmu sski müdür Cemal tekaüde sevkeu | miştir, * Yeni Türkiye - Lehistan © tice rel anlaşması mıntaka ticaret müdür- öğüne bildirilmiştir. * Bolu valiliğine tayin edilmiş o en eski matbuat umum müdürü Na- ci Kıcıman yarın vazifesi başına ha- ceket edecektir * Vali muavini Muzaffer Çatalca, Silivri ve Bakırköy kazalarını tefliş- ten dün şehrimize dönmüştür. *lik tedrisat muallimlerinden sam istiyenlerin müracaatları Maa- rif vekâletince tetkik edilmiş, bunlar dan 26 sı zam görmeğe hak kazanmış olduklarından bir liste hazırlanarak Maarif vekâletine gönderilmiştir. * Asfalt yollardan tekerlekleri lâs- tiksiz arabaların geçmesi yasak edi- lecektir. Belediyede bir (o komisyon yasık edilecek yolları tesbit etmek» tedir. Tepebaşının imar plânı hazırlan» makladır. Bahçe (o ağaçlandırılacak tır. Eski Gardenbarla Pernpalas ara sındaki saha da plâna ithal edilmiştir # İlkmektep muallimlerinin yurt hakkındaki (o bilgilerini çoğaltmak maksadile tertip edilen gezilerin ilki varın 125 towallimin iştirakile Kâğıt haneye yapılacaktır. * Şehirde bulunan gümrük ve in- hisarlar vekili Raif Karadeniz dün inhisarlar umum müdürlüğünde meş gul olmuş, riyasetinde yapılan top- lantıda bilhassa bira fiyatlarının in- dirilmesi meselesi görüşülmüştür. # Atatürk köprüsü için Fransaya sipariş edilen tahta parkeler şehiri mize getirilmiştir. Yarın o bunların köprüye döşenmesine başlanacaktır. DIŞARDA: * Dün saat 9,40 da Vaşingtondan Fransaya bareket etmiş olan Lieute- nani de Valssenu-Paris deniz tayya- resi Bolvud o “Terre-Ncuve,de bir merhale yaptıktan sonra Sant 15-17 de Bisearossede denize inmiştir. İlk defa olarak bir tcaret deniz tayyare si 10 kişi ile bir yerde (Odurmadan Amerikayı Fransaya (5800 kilomet- re) bağlamaktadır. # Yukarı Macaristanın teribi o bir şehri olan Rassa kilisesinden kıymet li bazı mukaddes eşya çalındığı bik dirilmektedir. Çalınan eşya arasında 12 inci asırdan kalma © sanatkârane yapılmış altın kâseler vardır. # Geçen şubattanberi Amerikada »ulünan Beneş, salı günü Londraya didecektir. * Fransız milli bayramı münasebe le Fransanın Belgrad elçisi Bruge- ve, Belgrad üniversitesi rektörü Yo- vanoviçe İejyondonör nişanının ko maridör rütbesini vermiştir. * İsveçte 800.000 telefon mevcut olduğu ve her 100 kişiye 18 telefon isabet ettiği neşredilen statistikler- den anlaşılmıştır. * İkin bin İspanyol o mültecisini hamil bulunan Meksiko vapuru Bor- dodan Mekşikaya hareket etmiştir. # Alman dahiliye nazırı, Bohemya ve Moravyada Çekoslovak hükümeti- nin önce askeri maksatlarla kullan- dığı binalara derhal el O konulma- sını kararlaştırmaıştır. Bu binalar Ak man ordusunun İdaresine verilecek» tr. *# Mısır hükümeti, İskenderiye ci- sarında kâin Marjut gölünün sabil- lerinde büyük bir askeri hava limanı hdası imkânlarını araştırmaktadır. *» Mareşol Göring, "Karin 2, ya" tiyle Alman kanalları boyunca seya- batine devam etmektedir. Bugün Dortmund kanalını gezecek ve müte akiben batı kanallarına gidecektir, olan a daki. İ İkİ