29 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

29 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Çinli “Türk milletinin Çin mebuslarından ve Mületler Cemiyeti müzaheret komitesi aza- sından İsa Yusuf oğlu ve bir ârka- daşı Çin milli hükümetinin mümes sili olarak şehrimize gelmişlerdir. Ankaratla büyüklerimiz tarafın - dan kabul edilen İsa Yusuf oğlu bir beyanatında demişti ki: *— Çin - Japon harbinde Şark Aleminin bize karşı göstermiş ol- duğu müzaherete Çin milletinin şükranlarını bildirmek Üzere bun © dan 7 - 8 ay evvel yola çıktık. An- karada İsmet İnönü, Refik o Say- dam, Hariciye ve Maarif Vekille- © gi tarafmdan kabul edildik. Çin ii He harp lehimize inkişaf etmekte- dir. Taaruz vaziyetindeyiz. Mem İeketimizi pek yakında tamamen kurtarmış olacağız. Biz Çinden çıktıktan sonra ilk ölarak Hindistana uğradık ve © Ümeşhur Gandi tarafından kabül olunduk, Sönra meşkur şair 'Ta- © gur ve müslüman şeflerinden © Mehmet Ali Cinah ile görüştük , © Hindistanda halk, Japon malları na boykot yapmaktadır. © © Hirliistandan sonra Hicazda İb- miâsuud tarafından kabul edildik.. Bize büyük misafirperverlik gös- terildi. Sonra Mısıra geçtik. Kral Faruk bizi kabul ettik. İşte şim- di de Türkiyede bulunuyoruz, Buraya gelince Türk milletinin Çine karşı muhabbet ve davasına © Karşı müzaheret gösterdiğini gör- dük. Bundan daha tabi! birşey ola © mazi. Çünkü, şimdi, sizin fstik- © GİRİ hirbinizdeki çağları Çinliler Atatürkün fayranıdırlar. We Çin senelerce bir Atatürk ya- “o Ramide mısır hirsızları yaraladılar Dün akşam üzeri Ramide bir a- damı ağır surette yaralamışlardır. 5. Ramide Topçularda 25 sayılı bah) » yede Kiasan oğlu Hasan isminde bir “ adam oturmaktadır. Son günlerde © Bahçede ekili olan mısırlara İursiz” ; İar dadanmış ve hergün (yüzlerce © musir koparılmağa başlanmıştır. -Dün akşam evinde otururken bah “gede bir gürültü duyan Hasan be men bâhçeye çıkmış ve beş meçhül © pabsın kopardıkları musırları ku gaklıyarak kaçmağa savaştıklarını © görmüştür. Bu şahıslardan dördü “ amısırları yüklenerek kaçmış biri de © Kkaçmağa savaşırken Hasan üzerine atılmıştır, © Fakat meçhül şahıs bu O sırada — belinden bir biçak çekmiş ve Hasa- “mın sırtına ve koluna saplamıştır. Hasan yaralarına rağmen hırzısın peşini bırakmamış fakat bu defa “da büyük bir taş parçası Karnına © isabetle adamcağızı yere sermiştir. © Göç halle yerirden kalkarak Acıçeş “me karakoluna kadar gelebilmiş ve Oradan hastaneye ( gönderilmiştir. Hasanm yalhız kolundaki yara altı 8 rtında iki * ik ei Tramvayda bulunan altın bilezik Harbiyede Valikonağı cadde- inde Peruze apartımanında otu- an Yunan tebaasından Sofi dün Gt 11,30 da Maçka - Boyatıt tramvayında bir altın bilezik bul müş ve pi teslim etmiştir. Sa- hibi aranmaktadır. Memleketimize gelen mebuslar Çinlilere manevi müzaheretine minnettarız. diyorlar ratamamanın azabını ve ıztırabırı çekti, Bu büyük adamın ölümü du- yulduğu zaman Çindeki teessürü size anlatamım. Çin kendi şefini kaybetmiş kadar müteessir oldu. Zâten Atatürk yalnız sizin de- gil, bütün Şark âleminin şefi idi. insanlık &leminin şefi idi. Çan - Kay - Şek nutkunda daima onu rnek gösterir. Der ki: “Türk milleti az nüfu- siyle, başında Atatürk olduğu hal de bütün dünyayı yendi. Biz kala- balık bir millet, niçin bizden az ©- lanları yenmiyelim.. Çinde artık kadınlar erkeklerle müsavi hukuka maliktir. Çocuklarımız yedi yaşında mek- tebe gitmeğe mecburdurlar. Bir den fazla kadın almak, ayakları küçük bırakacak pabuç kullan - mak yasaktır. Bizim bu ilerleyi- şimiz Japonyayı korkutmaktaldır. Bu yüzden bizi ezmek istiyorlar. İstilâ ettikleri yerlerde zavallı halka yaptıkları işkenceleri size anlatamam. Zehirli gaz kullanıyorlar, ka dınlara tecavüz ediliyor, Elinde sopası bulunmıyan halk insafsızca kılıçtan geçiriliyor. Fakat bütün Çin milleti se- ferber olmuştur. Bilhassa muha- bere, casus teşkilâtımız tamamen kadmlar tarafından idare edik- Efganistan ve Filistine gidecek - lerdir, Paylaşılamıyan çocuk Bahçe sahibini ağırca | Nermin dün annesine teslim edildi Mahallebici Mehmet Ali ve Fatma İlhan adında bir kadm ta rafmdan bir türlü paylaşılamıyan Nermin atik kız çocuğu son defa mahkeme karariyle annesi Fatma lihana teslim olunduktan sonra geçenlerde Mehmet Ali tarafm - dan kaçırılmıştı. Mehmet uzun zaman çocuğu sakladıktan sonra, en nihayet po- sin yardımı istenince işin sarpa sardığını anlamış ve Nermini dün annesine teslim etmiştir. Fatma İlhan çocuğun bir daha kaçırılmaması için biç yanından ayırmamağa ve köylüne götürme ge karar vermiştir. Satye meselesi tahkikatı Bitirilmek üzere olan Satle yol- suzluğu tahkikatının müddelumu - milikçe hazırlanan iddianamesi 40. muna, yaklaşmıştır. İddianame elli sayfayı geçecektir. Diğer taraftan mazmun Yusuf Ziya, Tahir Kevkeb ve mühendis Neşet tahliyelerini beklemektedir. #| Bunların bu günlerde tahliye edil- meleri mubtemeldir. Sorgu hâkimliğinin açtığı tevsli #nhkikat da bitmiştir. —edin Satılık Marangoz makineleri 1 planya, kabarende, 60 Sm, geniş 1 şerit destere Sm. Kutru, tahta iskelesi, Imakkap tez gâh, 1 tepsi destere tahta iskeleli, 6 kaplama pres, ucuz fiyatla satı- lıktır. Tstiyen, Beyoğlu Asmalımes cit şehbender sokak, Babikyan han No. 5. 3 üncü kat. No, 8 e müra- caal, Yeni Varşova büyük elçi Cemal Hüsnü şehrimize geldi Varşova büyük elçiliğine tayin edilen Brüksel elçimiz Cemal Hüs, nü, bu sabahki semplon ekspresile Belçiktdan gelmiştir. Cemal Hüsnü burada bir müddet kalacak ve hükümetle temas ettik-! Sevgilisiyle gez- meğe gitmekiçin Hikmet adında bir genç kız, ge- çenlerde Kumkapıda misafirliğe Kittiği arkadaşı Takuhinin evinden kumbarada bulunan 13,5 Jirası ile bir altın yüzüğünü çalmış, ertesi günü gazinoda sevgilisi Kahraman. Sovyet müzakereleri (o fülen bilmiş, üç hükümet arasında müzakere edi, len siyasi noktalarda itlâf hasıl ol, Moskova müzakereleri itilâfla neticelendi Paris, 29 — İngiliz - Fransız . |liz maslâhatgüzerı Fransız mazırını #yaret ederek iki aski heyetin Moskovaya tarihi harek' hakkında görüşmüştür. Fransır “İsmet Ali dördüncü asliye ceza mah ten sonra yeni vazifesine başlamak üzere Lehistana gidecektir. Çoban Memet (Başlara;i 1 inci Şampiyonun karısı Naciye bu mükemmel yalana belki de inana- caktı, Fakat Çoban Mehmet bi- raz evvel yemek yemiş ve kahve içmek üzere kahveye çıkmış oldu- undan şüphelenmiş, adama; — Biraz bekle getireyim, di- yerek kapıyı kapatmış ve arka kapıdan çıkarak doğruca kahveye koşmuştur. Naciye kahvede kocasına işi an- latmış ve Çoban Mehmet, belli etmdden adamı sokağın başına kadar getirmesini söylemiştir. Kadm. eve tekrar arka kapıdan| dinledikten sonra, Hikmetin mevku | #iyetinin devamına ve diğer sahitle. — Haydi şu kasaba kadar gidir /rin celbihe karar vererek muhake, girmiş ve Mehmet Aliye : Ja beraber otururken yakalanmıştı. Sorgusu Sonunda tevkif edilen Hikmetin bu sabeh birinci sulh ce, za mahkemesinde duruşmasma baş tanılmıştır. 22 yaşında olduğunu söyliyen, kırmızı entarili, baş örtülü ve yük- sek topuklu ayakkabı giyen suçlu genç kız kabahatini saklamadı ve şunları söyledi: “— Sevgilimle" gezmeğe gide « cektim, param yoktu. Arkadaşım olduğu için Takuhinin parasmı al. makta bels görmedim, Yüzüğünü de parmağıma geçirerek Kahramanla buluştum, Paralarla syakkabı, ço . rab, allık ve lâvanta aldım, Taku- hi beni affetsin, yüzüğünü geri ve ririm. Parasını de öderim,,, | Mahkeme Kahramanı ve davaciyı para alayım, demiş ve adamla be-| meyi başka bir güne bıraktı. raber yürümeğe başlamıştır. Çoban Mehmet sokak başmda gizlenerek onları beklemektedir . Yanlarına gelince birdenbire mey dana çıkarak Mehmet Alinin ya: kasına yapışmıştır. Mehmet Ali, Çoban Mehmedi görür görmez çok korkmuş, kuv- vetli kolları yakasına yapışınca da yalvarmağa başlamıştır. Şampiyon yardıma ihtiyaç duy mâdan Mehmet Aliyi kocağına almış ve doğruca karakola götür- müştür . Bu sabah cürmümeşhut müd- deiumiliğine teslim edilen Mel- Fransada seçim (Baştaralı 1 İyi malümat almakta olan maha Gi, şimdiki kararın beynelmilel va — — — Çingeneler arasında (Başturuşı 1 incide? met adında 16 yaşmda bir dolikan- lı dayısının kızı Sedefe gönül ver miş, kız da mukabele edince bir, gece buluşmuşlar ve melitap altın- da biribirlerinin olmuşlardır. Bir müddet sonra vaziyetten ha-j berdar.olan kızm annesi Menekşe, iki genç arasında çingene âdetlerine göre nikâh düşmediğinden ne yapa” cağını şaşırmış ve adliyeye müra-| Kıpti. delikan'ısıı Mehmet ikinci sorgu hâkimliğine verilmiştir. İşin! 30 za yakın şahidi vardır. İ Sedef müddeiumumilikte verdiği ifadesinde: — Ben onu, o da beni seviyor. ziyet dolayısile bir zaruret olduğu”| Anane bize vız gelir, evleneceğiz de nu beyan etmektedirler. Bu mahafil, şimdiki cumhurun 1941 senesinden o evvel mebusan meclisini feshedeceğini i-/ lâve etmektedirler. il Yaşında! sabıkalı Bir ev hırsızı yakala- narak Adliyeye verildi 11 yaşmda olmasına rağmen bir sürü sabıkası bulunan Mehmet E - min adında bir gece hirsizi yaka - alnmış, fakat karakola götürülür - ken kaşmıştı. Beyoğlunda birçok apartmanı geceleyin pencere ve balkonlardan girerek soyan küçük hırsız dü tek rar yakalanmış ve bu sabah adli, yeye teslimi edilmiştir. Mehmet Emin birinci sulh ceza mahkemesine verilmiştir. Şimdiye kadar tesbit edilen O hırsızlığı bir- leştirilerek davası öylece görüle - cektir. Çocuk hırsız mahkeme kararm . dan sonra Ankarada kurulan çocuk ıslah evine yatırılacaktır, ——— Bir haftada 21 kaçakçı yakalandı Geçen bir hafta içinde gümrük muhafaza teşkilâtı, Suriye hudu dunda 21 kaçakçı, 234 Kilo gümrük kaçağı, 37 esim hayvanı ile 5 ka- çakçı hayvanı, . Ere mıntakasınla: o Karasularr mızda avlanmakta olan üç yabanc ile bir balıkçı kayığı ele geçirmiştir. Suat Davaz Lejiyon Donör aldı | miştir, gerginliğin | ortadan kalkması takdirinde reisi“! — Hitler ansızın Berline gitti (Baştarafı 1 incide) ne avdetinin burada derin bir te- sit icra etmiş olan beynelmilel vaziyetteki inkişaflardan ve bil hassa Japon - Amerikan ticaret muahedcnâmesinin feshinden ve İngiliz - Fransız - Sovyet müza kerelerinde meşhut olan terakki lerden ileri gelmiş olduğu istihbar edilmiştir Hitlerin niyet ve tasavvurları- nın ne olduğu hakkında malüma elde edilmesi henüz mümkün de- gildir. Kendisinin Berlinden son - ra Berchtesgadene mi gideceği, yoksa Bayreuthe mi döneceği lâm değildir. Maamafih ken min birdenbire Berline gelmesi si- yasi faaliyetin artmış olduğuna ğelil aldedilmektedir. Daha şimdiden Berlin, Tokyo le bir ticaret muahedesi imzala - mak suretiyle Japon - Amerika muahedenâmesinin feshine mu - kabelede bulunmaktadır. Alman zimamdarları, Komintern aleyhta- rı milletlerin bir hezimete uğra - mwş oldukları intibama mahal zermemek istemektedirler, Alman » Japon itilâi ( birkaç Aydanberi o hâzırlanmaktadır. Öğrenildiğine göre İngiliz - Fransız - Sovyet erkânıharbiyele ri arasında görüşmeler yapılacı- ğa dair olan haber, Alman il mamdarlarının Berlinc avdetleri hususunda mühim bir âmil olmuş- tar, Paris, 28 (A, A.) — Relsieumhur | o Almanya ile Sevyetler arasında Tebrun Türkiye büyük ©lçisi Suad Dayar'ın veda ziyaretini kabul ede- rek kendisine lejiyon donör nişanı. nm büyük baç rütbesini vermiştir. yapılmakta olan ticari ve mali mü zakereler, büyük (müşkülâta ma- ruz kalmıştır. Buna mukabil, Al- man makamatı Sovyet — İngiliz j dam bir müddet deniz köşkünde is İngiliz askeri heyetleri önüm! hafta başmda Moskovaya hare! edeceklerdir. mev yk er b muştur, Şimdi üç memleket arasm. da wskeri teşriki mesai müzakere- leri başlıyacaktır. Fransız ve İngiliz hükümetleri Moskovaya gidecek askeri heyet a zalarını seçmişlerdir. Fransiz aike- ri heyetine Lille kolordusu kuman. dan:, İngiliz askeri heyetine de bir amiral riyaset edecektir. Dün İngi- nin metni, bu pakta merbut büt! anlaşmalar tamamlandıktan 801 hep birlikte mneşrodilecektir, Aski müzakerelerle beraber, siyasi (İİ lâfa ait teferrüstm müzakeresif devam edilecektir, Romanya Kralı Izmiri gezdi N İzmir, 29 — Romanya kralı Ma-) dost devlet hükümdarın; . selâmlii jeste Karol dün akşam saat 20.20) mışlar ve “hoş geldiniz, demişle” | de limanımıza gelmiştir. Kralı ha-| dir. mil olan Lucefarul vatr refakatin| Kral Karol yanında veliaht pref” deki torpido ile beraber o mendirek) Mişel olduğu halde saat 22,30 © önünde demirlemiştir . karaya çıkmış ve otomobille şehi İzmir valisi ve müstahkem mevki gazinosuna gitmiştir. Majeste mandant motörle yata (giderek vakte kadar gazinoda kalmıştır. AM e İİ İ Kral bu sabah ta gene o yanımöf Şehrimizdeki İ prens Mişel olduğu halde 3 * | çakmış ve Eles harabelerini ziyarti vekiller etmiştir. Kral ve veliahti hamil © (Baştaraı 1 incide) | 'an Yat öğleden sonca Yunanistan! doğru hareket edecektir. ii Karabük kok fabrikası Karabük, 28 (A.A.) — Kok fa rikası, perşembe gününden itibar” kok ve tali istihsalleri | çıkarmal başlamıştır. Kuvvet (santralı bi haftadanberi muntazaman işlemek tedir. Jandarma subaylar Ankara, 28 (XA) — Bu seff jandarma subay mektebini — bitif miş olan subaylara önümüzdeki pi zar günü Dahiliye vekili Faik Öf trak tarafından merasimle dip” maları verilecektir. tirahat.ettikten sonra Perapalas ©- teline dönmüştür. Bu akşam An karaya hareket etmesi o muhtemel Başvekil dün Perapalas otelinde eski mebus ve vekillerden doktor Adnanı kabul etmiş ve ( kendisile bir müddet görüşmüştür. Gümrük ve inlirsr'ar vekili Rail Karadeniz dün sabahtan (akşama kadar inhisarlar umum müdürlü” Zünde meşgul olmuştur. Vekil yarın Ankaraya gidecektir. Ziraat Vekilinin tetkikleri Şehrimizde bulunan ziraat vekili Muhlis Erkmen dün vilâyete gide rek vali ve belediye reisi Lâtli Kır darla görüşmüştür. Bu görüşme bil hassa şehrin süt meselesi etrafında olmuştur. Ziraat vekâleti süt derdinin halli- ne fiilen yardım edecektir. Vekâlet nakden yardım edecek ye elinde bu” lunan mera ve hayvanları da bu şe tahsisedecektir. Belediye iktisat müdürü Saffet ve yüksek ziraat enstitüsü sütçülük doçenti Ekrem Rüştü yakında Ankaraya giderek bu hususta vekâletle temaslar ya pacaklardır. MEM Bozün , LALE'de I—ALTIN HARBİ GEORG BRENT - OLİVİA de HAVİLLAND 2— VATAN HASRETİ HARRY BAUR — JANİNE GRİSPİN 3 — Yeni Metro Jurmalda, Fransada 14' Temmuz. Bugün saat I ve 2,30 da tenzilâtlı matineler e . Hatayın Ana Vatana Kavuşması 23 Temmüz 1939 Hatayda yapılan merasim; Hatay bayrağının inip yerine TÜRK bayrağının çekilmesi ve sair bütün teferrü- atiyle İPEK FILM Stüdyosu tarafından filme alınmıştır. Bu kıymetli vekâyi filmi bugün matinelerden ititaren İ PE K ve M E LE K sinsmalarında Programlarına ilâveten © gösterilmektedir. İZZET BAHÇESİ Taksimde Mete cad. No, 26. HER AKŞAM SAFIYE ve arkadaşları Mısırlı FETHİYE. Arap rakısları Çalı kuşu LUTFİYE mili anadolu oyunları TA SEA AMDAN CT DRE sam, 0 e emen İm bam ağam Em — Fransız müzakerelerinin müş | sarfetmekte oldukları gayreti“ külâta müsadif olacağına ait olar| 20$ âaddederek hayli alay tahminlerde hayal inkisarına uğ | lerdir. Bugün ise sükütu muh* samışlardır, “ara etmekte ve müzakerelerin 4 Son günlerde gazetelir, İngi -| vamını bildiren Moskova tebliği” lizlerle Fransızların oMoskovada | teşretmektedirler