29 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

bir ticaret itilâfı yapmıyacak Amerika gazeteleri hükümetin kararını CUMARTESİ 29 Temmuz 1939 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Bayan İnönünün Maarif şürası âzalar, şerefine tertib buyurdukları resmi kabslden intibalar: MIS Şef şüra Azalarile görüşüyor Amerika, Japonya ile yeni büyük memnuniyetle karşıladı italyan gazeteleri Uzak Şarkta yeni hadiseler çıkmasından korkuyorlar İngiltere, Fransa Rusya anlaşması | | harb tehlikesini büsbütün ortadan kaldıracaktır an propagandası, Avrupanın ağustos sonuna doğru ka- Mosko haberler gelmi- ye bâşladı. Ay beri uzayıp gi- dm Sovyet - Ingiltere - Fransa an- laşması iyi bir yola girmiştir. Avrupa sulhu üzerinde büyük te- &iri olacak bir hâdisenin bu kadar uzaması İngiltere duğu kadar, sulhu seven diğer mem- leketlerde de teessür uyandırıyordu. Bilâkis, bu müzakerelerin neticesiz kaldığını zaman zaman sevinçle ilân eden Alman ve İtalyan matbuatı bundan kendileri hesabına bir men- faat hissesi çıkarmaya çalışıyorlardı. Bu hal, Rusya - İngiltere - Fransa anlaşmasının sulha ne derece fay- dalı olduğuna kâfi delildir. Fransa ile Sovyet Rusya arasında esasen karşılıklı bir yardım ittifakı Vardı, Son müzakerelerdeki o zorluk bilhassa İngiltere ile Rusyanın hiç | bir şüphe ve tereddüte meydan ver- miyecek şekilde, her ihtimali hesaba katarak anlaşmak istemelerinden İleri geldi. Bütün İngiliz ve Fransız efkârının bu anlaşmayı sabırsızlıkla beklemelerine rağmen, müzakerele- rin vazamasında ruhi ve siyasi se. bepler âmil olmuştur. Evvelâ iki memleket arasında uzun sen; İenberi süren bir nevi itimat. Sızlık vardı, Avrupada beliren büyük tehlike, ve sulhu korumak gayesi etrafında husüle gelen menfaat bir. liği bu karşılıklı tereddüdü ortadan kaldırmakla beraber, her iki taraf, giriştiği teshhütler için inceden in- Ceye düşünmeyi ve her noktada sa- rahat f buldu, yayı daha fazla incelemeye bir âmlide, vaktile Çekoslorakya m esi bir nevi Dörtler konferansında, ve aki. beti bu derece fena şekilde Münich- Necmeddin Sadak ve Fransada ol | | Amerika Hariciye Nazırı B. Hull Vaşinglon 28 (AA.) — Gazeteci- | leri kabul eden Hariciye Nazırı B. Hull, Hariciye Nezaretinin Japon - Amerikan müahedenamesinin feshi- ne tekaddüm etmesi icap eden evvel- « den ihbar müddetinin ikincikânun. da inkizasına kadar Uzak Şarktaki vaziyeti di gözönünde tutaca- ğını ve andar ket icra etmesi rar vereceğini n etmiştir. Japon - Amerikan muahedename. &inin yerine başka bir muahedena- me ikamesi maksadile müzakerelere girişmek niyetinde olup olmadığı su- retinde bazı gazetecilerin sormuş ol- dukları suale cevaben B. Hull, Hari- ciye Nezaretinin altı ay müddetle intizar vaziyetini muhafaza edeceği. ni söylemiştir. Amerikân diplomasi mümessilinin 'Tokyoda Japon Hariciye Nezaretine yapmış olduğu ziyaret hakkında 50- rulan suale cevap veren B. Hull, bu (Devamı 10 uncu sahifede) Fransız heyetinin Ankara görüşmeleri çok iyi neticeler vermiştir General Huntziger ve albay Rogue Türk ordusundan büyük şevkle bahsediyorlar Pransiz heyeti reisi general Hunizi ger ve heyet erkünından bir kısım ye ,i Maarif şürasında hararetli bir celse Vekilin, muallim Nurinin humanizma hakkındaki mütalealarına verdiği çevab alkışlarla karşılandı Ankara 28 (Telefonla) — Maarif | Şürası bugün öğleden evvel ve sonra | olmak üzere iki celse akdetmiş, plân “| komisyonu raporunu müzakere eft- miştir. Öğleden sonraki celse çok ha- raretli olmuş, bir çok hatipler söz alarak kültür davamız hakkında dik- | kate şayan beyanatta bulunmuşlar- dır. Başvekil bugün sergiyi gezecek | Sergiye rağbet arttı. . | Hatay paviyonundaki bütün eşya satıldı Birkaç gündenberi şehrimizde bu- lunan Başvekil doktor Refik Saydam dün sabah kalemi m. s müdürile Perapalastan Ç le Floryaya gitmiştir. Başveki daki tetkikatını bitirdikten sonra öğ- leye doğru tekrar otele dönm öğ. | leden sonra da hususi işlerile meşgul olmuştur, Yukarıda; Maarif Vekili, B. Hümü Çakır ve şüradan bir Aza ile görüşüyor. Altta: Resmi kabulde bulunan Vekillerden bazıları Maddelerin müzakeresine: geçilme- den evvel söz alan hatiplerden Tevfik Ararat, ortaokulun bütün yüksek okullara açılan bir kapı olduğunu ve maalesef burada yetişen talebenin het bakımdan çok zâyıf bulunduğunu söyledi. Hatib liselerin üç sınıflı olmasının (Devamı 10 uncu sahifede) milkikmtlierr: Yüzde on beş tenzilât pek azdır Avrupadan yeni gölen ve hiç te hasla, » lmıyan bir zat dedi ki yerine 170 dur?... 70 iy 9 plâj gazinoduna halk üşüşsün! Ve mademki biranın şişesi